Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-07, 21:20
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Kulturchok.

Efter 12 fantastiske dage på Naxos (Naxos er altid fantastisk...), sidder jeg nu i Fira på Santorini.

Det kan jeg beskrive med et eneste ord: Kulturchok!

Men det er jo her at flyvepladsen findes...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-08, 03:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Kulturchok.

Det er jo helt unødvendig å sitte midt i Fira sentrum.... Synes Santorini har mye fint... fantastisk å gå gangveien langs calderaen.. Oia er nydelig og et rolig område på dagtid og øya har flere strender som faktisk ikke er sjoka fullt med folk. Men sentrum når cruise turistene kommer inn kan være noe i heftigste laget
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-08, 11:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kulturchok.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Efter 12 fantastiske dage på Naxos (Naxos er altid fantastisk...), sidder jeg nu i Fira på Santorini. Det kan jeg beskrive med et eneste ord: Kulturchok!
Det finns fina vandringar på Santorini också. Prova nästa gång du åker dit.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-08, 12:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kulturchok.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Efter 12 fantastiske dage på Naxos (Naxos er altid fantastisk...), sidder jeg nu i Fira på Santorini.
Det kan jeg beskrive med et eneste ord: Kulturchok!
Men det er jo her at flyvepladsen findes...
Det er bare å konstatere at smaken ( heldigvis) er forskjellig

- jeg synes også Santorini har mye fint å tilby, mens jeg ikke er så veldig stor fan av Naxos BY, regner med det er d e n du sammenligner med Fira?

Men, jeg/vi fikk også kultursjokk en gang vi kom til Santorini for mange år siden, det var i oktober og vi kom fra Folegandros
- der hersket den gangen den "størst møjlige tystnad"
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-08, 17:39
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Kulturchok.

Vi upplevde samma sak för en vecka sedan, kom till Kos från Leros.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-08, 18:15
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kulturchok.

Jag blir bara så himla ledsen när man pratar om Santorini och då bara menar Fira och Oia. Santorini har fantastiskt vackra byar som inte är turistiga överhuvudtaget.
Jag assisterar min kompis Eva Rendl som är fotograf här på ön och istället för att fota i Oia eller i Fira väljer vi oftast Pirgos, Emborio (bakom borgen) Megalochori, Exo Gonia eller Mesa Gonia. De sistnämnda har varken hotell eller turism förutom den fantastiska tavernan Metaxi Mas (högst uppe i Exo Gonia)

Fira är ju huvudby på Santorini och så liten den är så ÄR den ju trots allt vår huvudstad och som på så många andra ställen i världen, också där allt händer...

Så snälla ni, besök andra byar och SE lite mer av Santorini innan ni uttalar er FÖR negativt. Jag ÄLSKAR min ö hoppas ni ger den en chans till!

Ingela
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-08, 18:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kulturchok.

Jag har full förståelse för det Ingela. Även jag kan känna ett litet sting i hjärtat när det kommer till alla negativa omdömen om Santorini.
Och det är ju faktiskt som så, att alla populära öar dit det går charterresor förr eller senare får, åtminstone en by, strand eller område som blir mer exploaterat än andra på ön. Så exempelvis Agios Prokopiosstranden på Naxos.
Santorini har ändå lyckats behålla sin starka "personlighet" genom alla år och är en säregen, fantastisk ö.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-08, 19:23
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kulturchok.

Jag tycker Santorini är fantastiskt vackert och en speciell ö, var dit för många år sedan, skulle gärna åka dit igen!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-08, 19:25
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kulturchok.

Santorini er en fantastisk ø. Nærmest ekstrem...

Jeg tror på at man kan finde skønne oaser på Santorini, og engang ud i fremtiden vil jeg også søge efter dem. Man kan ikke bare afskrive Santorini fordi Fira og Oia giver myrekryb.

I dag blev min redning turbåden "Albatros" og seks timers sejltur til vulkanen, de varme kilder, Thirassia, Oia og tilbage igen til Fira.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-08, 20:47
Tropea Tropea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 1
Standard Sv: Kulturchok.

Kan bara instämma! Efter Mykonos, Amorgos, Milos, Folegandros och tillslut Santorini upplevdes denna sista ö som ett charterelände!Bodde på ett eget bokat högrekommenderat ställe(bäst enl. Trivago) i Kamari. Efter 4 sköna öar vaknar vi tidigt arla morgon( 6-ìsh) men med handdukar utslängda på alla solstolar runt poolen!På alla andra öar hämtades vi av värden i hamnen, så ej här! På väg till stranden runt lunch möts vi av de glada men ack så tröttsamma (tjolahopptjolahej?!?) tillropen från matställesinkastarna. Uppe i Oia och Thira brassade cruisebussarna in och vi trängdes i en salig internationell blandning på jakt efter calderautsikt. (Vi hann även med en del utflykter till mer "genuina" orter och vandringsleder, ex Emporio och Pirgos.)
Antar att Santorini handlar om tycke och smak, samt vilken tid på året man vistas där? Juli är iallafall inte "my cup of tea".
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-08, 22:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kulturchok.

Åh vad tråkigt att du missade månens spegling i havet vid den "orörda" delen (eller någon av de andra orörda delarna) av Kamaristranden.
Och att du inte fick tillfälle att känna den speciella magi som jag envist hävdar att Santorini besitter.
Jag tog en lång kvällspromenad öster om Fira och där var lugnt, lantligt, tyst och mysigt.

Sista kvällen (då jag skulle med flyget) bodde jag i Kamari.
Vad inkastarna beträffar så störde de mig inte nämnvärt. Tyckte de var ganska roliga att prata med. Och ingen av dem jag råkade ut för var otrevlig på något sätt. Sen är ju Kamaris affärsgata som går närmast stranden, ett turiststråk med allt vad det innebär.

Så synd att ditt hotell blev så fel!

Jag bodde en bit upp i Kamari på ett familjeägt litet hotell/pensionat också med pool. Där var allt lugnt och fridfullt och vi satt ute på natten tillsammans med familjen i deras fina trädgård då jag skulle med flyget. Pappan till ägarinnan kom på besök så vi fick hanka oss fram på lite vardera av diverse olika språk för att göra oss förstådda. Ägarinnan satt troget vid min sida ända tills klockan blev en bra bit över midnatt för att vänta på min taxi till flygplatsen
Min poäng är alltså att även i turistorter som Kamari kan man hitta små guldställen.
Eller så undviker man turistorter om man vet med sig att man inte orkar med dem. Många hotell även utanför Kamari har flygplatstransfer.

Jag var inte runt (annat än promenaden) till de andra orterna på ön denna gång men har sett ön ganska så grundligt tidigare för länge sedan och efter vad jag förstått så har inte mycket förändrats (förutom Fira och Kamari) vad gäller "turistifering" (enligt vänner till mig som var där för fem år sedan bl.a) utan de har gått en helt vanlig utveckling till mötes.

Slutligen får vi väl enas i att vara oense angående Santorini. På ett sätt är jag inte det minsta förvånad. Sedan jag var där första gången så har jag nog faktiskt aldrig träffat på någon som varit likgiltig för öns energi och vibbarna den ger, inte ens innan Firas "utbyggnad". Personligen kommer jag alltid att älska Santorini. Inget litet turistområde kan ändra på det.

Senast redigerad av Thira den 2013-07-08 klockan 22:44.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-09, 16:13
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kulturchok.

Underbar post Thira! Tack!!!

Ingela
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-09, 22:42
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Kulturchok.

Håller med dig Ingela! Du har ju läst att jag var skeptisk till Santo från början(14 år sedan),men har nu ändrat mig totalt! Det är en alldeles underbar ö med SÅ mycket mer än Fira och Oia!
Nu i slutet av augusti, när vi kommer ner,har jag flera saker som jag vill upptäcka! Tex stranden som ligger nedanför Akrotiri - jag tror att den kallas just Akrotiri Kaldera Beach.Har alltid längtat efter att simma i Kalderan!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-09, 22:50
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Sv: Kulturchok.

Ska bli än mer spännande att komma till Santorini efter denna dialog!

Åker charter i högsäsong och är beredd på vad det kan bli... men allt blir ju vad man gör det till!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-10, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kulturchok.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Har alltid längtat efter att simma i Kalderan!


Här har vi badat. Det var ganska häftigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nirac Visa inlägg
Ska bli än mer spännande att komma till Santorini efter denna dialog!
Samma diskussion har blossat upp på Kalimera i stort sett varje år ända sedan sajten startades. Det finns ingen annan ö som river upp så mycket känslor. Kul med en ö som inte lämnar någon oberörd. Jag har varit på Santorini ett otal gånger. I början ville jag bara åka därifrån, men efter några gånger (jag stannade i regel bara en natt i början) tog jag ön till mitt hjärta. Jag till och med gifte mig där.

Citat:
men allt blir ju vad man gör det till!
Så är det.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-10, 10:36
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kulturchok.

.. men allt blir ju vad man gör det till!

Ja ta reda på mer om Santorini och se inte BARA Oia och Fira plus de mest turistiga stränderna...

Och vill man verkligen fly undan de värsta folkmassorna, tar man båten till Thirassia som går 3 ggr per dag från Ammoudi (Oia´s hamn). Åker man med första båten kl 8 hinner man bada på helt folktomma stränder, vandra hela vägen till norra spetsen där utsikten är helt underbar, äta lunch på Panorama i Manolas by. Sista båten tillbaka går kl 17 och kostar bara 1 euro.

Här är min uppdaterade "Santorini Trip Ideas" på Tripadvisor: http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2013-07-10 klockan 10:41.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-10, 17:51
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Kulturchok.

Håller med Thira och Ingela. Det finns inte en plats i Grekland som jag håller mer kärt än Santorini. Sitter man som en turist för en eller två nätters boende på ön och då hamnar i smeten i Fira eller Oia kan jag förstå att det blir jobbigt.
Jag hörde en gång vad en man från Stockholm sa efter att hyrt bil i en halv dag på ön: Han sa; "Fy fan, hyrt bil i fem timmar och har sett allt, vilken jävla Ö"
Jag har varit där mer än 50 gånger och njuter fortfarande av nyhetens behag.
Jag har varit på ett flertal öar och på fastlandet men Santo ger mig bara goda minnen och upplevelser, fast då inte så ofta av Fira eller Oia naturligtvis.
Yeasou
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-10, 18:50
Nirac Nirac är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 13
Standard Sv: Kulturchok.

Om man ändå som förstagångsbesökare vill se Oia och eller Fira, finns det någon dag som är bättre än andra? Eller kommer kryssningsfartygen varje dag?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-10, 21:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kulturchok.

Citat:
Ursprungligen postat av Nirac Visa inlägg
Om man ändå som förstagångsbesökare vill se Oia och eller Fira, finns det någon dag som är bättre än andra? Eller kommer kryssningsfartygen varje dag?
De kommer varje dag, och det kan komma många. Och de kommer av en anledning. Finns få platser i Europa som kan mäta sig med Santorini. Tyvärr har det ett pris, och det är mycket folk. Försök att åka till Fira eller Oia tidigt på morgonen/förmiddagen. Har ni tid över, och om det inte är för varmt, kan jag rekommendera er att vandra längs calderan från Fira till Oia. Det är en fantastisk upplevelse, och inte så mycket folk.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-10, 21:34
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Kulturchok.

Har länge önskat att få stanna några dagar/vecka på S. Har bara övernattat där + 1 dag max ifärd med att fara till andra öar. och efter att ha läst alla inlägg här är det nog dags!! Så alla erfarna; När är bästa tiden; alltså när är det minst med turister där?! Maj skulle det vara ok tror ni? September?
/Emma
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT