Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-26, 01:23
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Älskar Naxos som om det vore mitt, MEN, resan dit är lite jobbig, OCH resan hem igen är om möjligt ännu jobbigare. Sist tog den 15 timmar hem

Kan man på något sätt jämföra Naxos med Santorini? Mina kriterier på en lyckad semester för mej är nära till sandstrand och hyffsat nära stan på kvällen. En stad i storlek som naxos är perfekt.

Sen det här med sandstrand har jag funderat om lite på. Stranden där vi badar "St Georg" har jag börjat tycka är sådär. Jämför lite med stranden på Karpathos, Amopi, det var det klaraste vattnet jag någonsin badat i,

men det var stenstrand. Lite hårt, men finfint vatten. Jag vet ju att det är lavastränder på Santorini, men vattnet är klart o fint? Ge mej fördelarna med att semestra på Santorini nästa gång Och var det är bäst att bo på Santorini (vill bo nära stad och strand)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-26, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Har du varit på Skiathos? Där lär det finnas massor av fina stränder och en stad.

Det är väldigt svårt att jämföra Santorini och Naxos. Känns som allt skiljer sig åt frånsett att båda öarna ligger i cykladerna. Stränderna på Santorini är inte i min smak och sista gången jag bodde där som avslutning på en treveckors ö-luff blev det lite av en chock att komma tillbaka till Santorini och Perissa efter at ha besökt Ios, Sikinos och Folegandros. Då hade jag ändå varit där flera gånger och även börjat min ö-luff med två dagar på ön.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-26, 10:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg

Sen det här med sandstrand har jag funderat om lite på. Stranden där vi badar "St Georg" har jag börjat tycka är sådär. Jämför lite med stranden på Karpathos, Amopi, det var det klaraste vattnet jag någonsin badat i,

En av fördelarna med att bo på Santorini är ju att ni slipper båtresa.
Själv föredrar jag stränderna på Naxos framför dem med glödhet sand som jag besökt på Santorini. Men jag gillar inte St. Georgstranden, den är en av de sämsta i mina ögon på Naxos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-26, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Kan man på något sätt jämföra Naxos med Santorini?
Nej, det kan man inte, det är två skilda världar. Vill du ha något som Naxos, och det som du gillar där, bör du välja någon annan ö.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-26, 12:14
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Paros är kanon, ta båten till kolimbitres (?)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-26, 16:06
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har du varit på Skiathos? Där lär det finnas massor av fina stränder och en stad.

Det är väldigt svårt att jämföra Santorini och Naxos. Känns som allt skiljer sig åt frånsett att båda öarna ligger i cykladerna. Stränderna på Santorini är inte i min smak och sista gången jag bodde där som avslutning på en treveckors ö-luff blev det lite av en chock att komma tillbaka till Santorini och Perissa efter at ha besökt Ios, Sikinos och Folegandros. Då hade jag ändå varit där flera gånger och även börjat min ö-luff med två dagar på ön.

Eva
Ne där har jag aldrig varit. Jag har hört att stränderna inte alls ska vara bra på santorini... Vi är inte så äventyrslystna min sambo och jag, utan vi vill "bara" semestra o slappa. Kanske skulle testa Skiathos
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-26, 16:12
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
En av fördelarna med att bo på Santorini är ju att ni slipper båtresa.
Själv föredrar jag stränderna på Naxos framför dem med glödhet sand som jag besökt på Santorini. Men jag gillar inte St. Georgstranden, den är en av de sämsta i mina ögon på Naxos.
Precis det är ju båtresan som tar sån tid.. Varför vi hamnat på St.Georgstranden är för att vi hamnade på Spiros första gången vi var på Naxos, o där låg bara stranden o väntade på oss Plus att det var nära stan. Sen har vi bara lixom blivit hotellen i det området, där man känner igen sig och känner sig hemma. Men men, dax att testa någon ny ö nu då kanske.

Vill ju hemskt gärna ha sandstrand och nära stan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-26, 16:13
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nej, det kan man inte, det är två skilda världar. Vill du ha något som Naxos, och det som du gillar där, bör du välja någon annan ö.
Okej, har du oxå nåt bra tips på ö? Som man inte behöver ta båt till
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-26, 16:14
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av schmidt48 Visa inlägg
Paros är kanon, ta båten till kolimbitres (?)
Orkar inte med båtar mer
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-27, 08:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Precis det är ju båtresan som tar sån tid.. Varför vi hamnat på St.Georgstranden är för att vi hamnade på Spiros första gången vi var på Naxos, o där låg bara stranden o väntade på oss Plus att det var nära stan. Sen har vi bara lixom blivit hotellen i det området, där man känner igen sig och känner sig hemma. Men men, dax att testa någon ny ö nu då kanske.

Vill ju hemskt gärna ha sandstrand och nära stan
Jag har bott i Naxos stad alla tre gångerna jag besökt ön men alltid tagit bussen ut till de bättre stränderna. Tycket att det var väldigt enkelt och smidigt. St. G. har jag bara besökt en gång och det var inte en strand i min smak på grund av mängden människor och det lite halvgrumliga vattnet.

Jag tycker absolut att ni ska testa en ny ö men många av Greklands pärlor faller bort om ni inte vill åka båt.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-27, 10:24
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har bott i Naxos stad alla tre gångerna jag besökt ön men alltid tagit bussen ut till de bättre stränderna. Tycket att det var väldigt enkelt och smidigt. St. G. har jag bara besökt en gång och det var inte en strand i min smak på grund av mängden människor och det lite halvgrumliga vattnet.

Jag tycker absolut att ni ska testa en ny ö men många av Greklands pärlor faller bort om ni inte vill åka båt.

Eva
Vi har helt enkelt varit för lata, och tyckt det varit svettigt att åka buss i värmen Sen gillar jag ifs att det är mycke folk runt om.Jo jag har märkt att St.G stranden absolut inte är den bättre stranden.

När vi var där 2010 så gick en septiktank sönder precis i början av stranden, så allt åkte ut i sanden och ut i vattnet DET var äckligt!
Vi är ganska mycket åt det lata charterfolket, som bara vi ha en slapp o skön sol o bad senester.

Vi jobbar så mycket, så vi vill inte göra något än sola, bada o äta god mat på rest. Tur vi är lika iaf

Hur som helst får det nog bli en ö med flygplats, efter nästa gång, för vi har ju Naxos som väntar på oss igen den 1 sep
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-27, 10:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Jag tror att ni skulle trivas på i Pigadia på Karpathos, bystranden ligger nära och är snäppet bättre än St. Georgstranden tycker jag.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-27, 11:54
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Låter som Skiathos ändå skulle vara ett bra val för er. Gott om fina stränder att välja på,
goda bussförbindelser (d v s alla måste inte åka samtidigt), trevlig stad med tavernor (och lite tingel-tangel, det ska jag inte förneka, men man överlever) och som ett extra plus en spektakulär inflygning och landning. Det är en liten ö så transfern, om man bor i Megali Amos-området, tar max 10 min.

Jag har varit på Naxos så många gånger att jag tappat räkningen och trodde inte alls att vi skulle tycka Skiathos var väl så bra, men vi blev faktiskt väldigt positivt överraskade (och detta första veckan i augusti t o m).

Celbe
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-27, 15:48
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Hej
Jag bor här på Santorini sedan 20 år och av ALLA öar och platser på fastlandet jag varit, är Santorini´s stränder mina absoluta favoriter. Kanske pga. att jag inte gillar fin sand eller att jag älskar Santorinis klara, rena, svala vatten med stränderna som djupnar direkt vid strandkanten framför långrunt varmt hav!

Mina favoriter är Vlichada, Agios Georgos, Pori, Exo Gialos, white beach men det finns många fler. Om ni nu är lata charterresenärer, välj ett hotell i Perivolos. Apollo har Hotell Atlantis beach, Blue Dimond bay, Anemos beach lounge. Men för att komma ifrån Perivolos behöver ni bil, ATV eller scooter. Sedan har ni ett jättebra hotell i Kamari bara 1 min från stranden, Captain Yannis. Ni bor då nära berget i Kamari och där är det bäst att bada och minst folk!

Lite linkar till stränderna på Santorini:

http://www.simply-santorini.com/santorini-beaches.html

http://www.greek-islands.us/greek-beaches/santorini/

Ingela
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-27, 18:40
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag tror att ni skulle trivas på i Pigadia på Karpathos, bystranden ligger nära och är snäppet bättre än St. Georgstranden tycker jag.
Har varit på Karpathos två gånger. Första gången i Amopi, det var det klaraste o finaste vatten jag någonsin badat i. Det var såna runda stenar som strand, så man fick sig en härlig massage när man la sig på sin tunna handduk Området omkring vårat hotel gjorde att jag fick lite lappsjuka, det för faktiskt föör lugnt. Tog taxi en dag in till Pigadia.

Andra gången bodde vi kanske 20 min promenad utanför pigadia, det var helt ok. På den stranden vi var på var det en stakad gång ut i vattnet,
det var jättehala stenar precis när man gick i. Så man fick hålla sig inom denna gången. Folk föll som käglor:/
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-27, 18:46
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Låter som Skiathos ändå skulle vara ett bra val för er. Gott om fina stränder att välja på,
goda bussförbindelser (d v s alla måste inte åka samtidigt), trevlig stad med tavernor (och lite tingel-tangel, det ska jag inte förneka, men man överlever) och som ett extra plus en spektakulär inflygning och landning. Det är en liten ö så transfern, om man bor i Megali Amos-området, tar max 10 min.

Jag har varit på Naxos så många gånger att jag tappat räkningen och trodde inte alls att vi skulle tycka Skiathos var väl så bra, men vi blev faktiskt väldigt positivt överraskade (och detta första veckan i augusti t o m).

Celbe
Okej låter ju bra. Tingel tangel gör inget, sånt gillar jag Ja man blir ju lite "van" och hemmastadd i sina favvoöar, man vet var det mesta finns, och det är ju bekvämt. Känns som om Skiathos och Zakynthos ligger bra till för min del.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-27, 18:53
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Hej
Jag bor här på Santorini sedan 20 år och av ALLA öar och platser på fastlandet jag varit, är Santorini´s stränder mina absoluta favoriter. Kanske pga. att jag inte gillar fin sand eller att jag älskar Santorinis klara, rena, svala vatten med stränderna som djupnar direkt vid strandkanten framför långrunt varmt hav!

Mina favoriter är Vlichada, Agios Georgos, Pori, Exo Gialos, white beach men det finns många fler. Om ni nu är lata charterresenärer, välj ett hotell i Perivolos. Apollo har Hotell Atlantis beach, Blue Dimond bay, Anemos beach lounge. Men för att komma ifrån Perivolos behöver ni bil, ATV eller scooter. Sedan har ni ett jättebra hotell i Kamari bara 1 min från stranden, Captain Yannis. Ni bor då nära berget i Kamari och där är det bäst att bada och minst folk!

Lite linkar till stränderna på Santorini:

http://www.simply-santorini.com/santorini-beaches.html

http://www.greek-islands.us/greek-beaches/santorini/

Ingela
Tack för tips!! Ja, jag undrar om jag inte tänkt om när det gäller sandstränder, vattnet blir inte riktigt lika klarblått. När jag var på Karpathos, Amopi så såg vattnet så rent o fint ut att jag skulle kunna dricka det Sen är det lite så, att det är ju gött att slippa o gå, o gå, o gå för att kunna doppa sig helt. Fördelen med St,Georgestranden på Naxos är det det är så härliga vågor emellanåt)

Ska kolla igenom stränderna du skrev och länkarna oxå. Tack!!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-27, 18:57
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

I og med at dere ikke vil kjøre buss til strand... Dvs. bo nære både strand og "by" så er det ikke så mye å velge mellom på Skiatos synes jeg... Ingen strand i sentrum... Men en strand like utenfor, så vitt jeg husker var vel ikke den noen stor høydare..?

Tror jeg ville ha valgt et sted på Kreta, mange "byer" å velge mellom alt etter hvor mye liv man vil ha. Rethymnon f.eks.
Eller Parga som også har begge deler uten å måtte bruke buss... Mange muligheter i Parga for små båtutflukter til flotte strender... hvis man vil ha variasjon.

Ellers så synes jeg faktisk strendene på Santorini var overraskende bra, men absolutt ikke som på Naxos altså... Tror i tilfelle Kamari ville ha passet dere best siden dere vil ha litt liv rundt dere..., men er stenstrand der. Syntes Perivolos beach var bedre, der var det svart sand, godt organisert strand uten at sengene sto altfor tett...men ikke noe annet enn barer og restauranter der.

Synes jo Kos er bra også jeg da Hotel ved havnen og så spasere 5-6 min. till man kommer et stykke bort på Lambi-stranda hvor sengene ikke står like tett som på begynnelsen av stranda. Her er byen mye kosligere enn i Kamari på Santorini
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-27, 19:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Halkidiki på fastlandet har også flotte strender, men har selv ikke vært der...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-07-28, 19:57
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Naxos/Santorini? Hjälp mej att välja:)

Jag tycker också att Santorini faktiskt har riktigt bra stränder,n bor man i Oia så är det men inte i anslutning till något hålligång. Santorinins västkustostkust mellan flygplatsen och Oia har jattebra stränder, de flesta med någon slags servering och en del t.o.m med någon enklare tabepna.Men då bör man ha tillgång till ett fordon förstås. Men bor man i Oia så är det inte så långt att gå till en del helt ok stränder.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT