Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-05-02, 16:00
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat!
Är det någon av er Santorini-experter som vet något om White beach? Ska visst ligga i närheten av Red beach. Är den värd ett besök?[/quote]

Hej Apelsina. Eftersom jag besöker Santorini ofta så har jag sett de flesta ställen som man kan bada på runt ön. White Beach låter ju väldigt flott men sanningen är väl att den beachen inte har så mycket att skryta med. Ska du ta dig dit behöver du bil/moppe. Du kör mot Akrotiri svänger till höger mot Faros (Fyren) innan du kommer till Akrotiri. Kör sedan längs med calderan, svänger till vänster vid skylten White Beach!! De flesta stränderna på Santorini är steniga. En bit innan du kommer fram till skylten på vänster sida ligger en taverna som heter Aeolos, där brukar jag käka lunch, vackrare utsikt över calderan får man leta efter!
Ska du på vinprovning kan jag rekommendera Boutari Wines i Megalochori. Nu får jag väl skäll av andra Santorinianer, men jag tycker att de har bästa vinet på ön.
MVH
Oppos Strosis Thacke Me Sis!
Yeasou
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-05-02, 19:58
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Apropå viner, är det billigare att köpa viner från en vingård än i Fira? Vi köpte med oss några hem ifrån Fira men fick sedan höra att det var mycket dyrare att köpa där... Vinerna var i alla fall mycket uppskattade av de som dricker vin, jag gör det inte så jag vet itne. Tänkte nämligen köpa hem lite till föräldrar och kattvakt osv...

Längtar till Santorini nu är det bara 4 veckor kvar! Någon som kan tipsa om bra boende i Kamari, gärna nära stranden och så. Ska bara bo där en natt.

En annan fråga är om själva strandpromenaden är där man går på kvällen och så, eller finns det något centrum?

/Alexandra som längtar ihjäl sig
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-05-02, 22:21
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Någon som kan tipsa om bra boende i Kamari, gärna nära stranden och så. Ska bara bo där en natt.

En annan fråga är om själva strandpromenaden är där man går på kvällen och så, eller finns det något centrum?

/Alexandra som längtar ihjäl sig
För några år sedan bodde jag på ett hotell som jag tror hette Zephyros som var väldigt trevligt, både rum och personal. Ligger strax ovanför strandpromenaden och det tar väl ungefär 5 min att gå dit ner. Mittemot hotellet ligger en taverna som en engelsman och en svenska äger (då i alla fall), men dessvärre har jag glömt bort namnet på tavernan.

De flesta barer och tavernor ligger längs med strandpromenaden och det är dit som de flesta söker sig både dag- och kvällstid.

//Zanét
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-05-03, 08:14
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Svar till Zanét!
Hotell Zephyros ligger granne med Artemis hotell som vi gästat sedan 1994. Båda hotellen ligger i lugnt läge. Tavernan tvärs över gatan heter "Fat Man Taverna" Tony var engelsmannen som du kommer ihåg, Tony är gift med en svensk kvinna! De senaste åren är det Adam från Wales som drivit tavernan. I år har Adam lämnat tavernan så hur det blir med serveringen där får vi se!
Artemis är ett rent och välskött ställe med mycket trevlig och tillmötesgående personal. Kolla in Artemis hotell på kvällen!
MVH
Yeasou
http://i76.photobucket.com/albums/j7...etpkvllen2.jpg
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-05-03, 13:59
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Tack yeasou! Nu ramlade poletten ner Minns att man som gäst på Zephyros fick utnyttja Artemis-poolen. Läget är i varje fall toppen och det är ju skönt med en promenad istället för att ha allt serverat vid fötterna

//Zanét
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-05-03, 14:06
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Ska lägga namnet på minnet! Vad bra, tyckte att strandpromenaden såg så trevlig ut nämligen

Hur är det annars, är det lätt att få tag på boende när det bara är för en natt, utan att ha bokat i slutet av maj? Vill ju helst bo i Kamari (eller Fira)

/Alexandra
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-05-03, 14:35
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Kan inte tänka mig att det ska vara något som helst problem att finna ett rum vid den tiden, även om det bara är för en natt, i alla fall i Kamari. Ring till hotell Artemis och kolla. Nummret finns i ett tidigare inlägg från mig på denna tråd! Jag pratade med dem häromdagen. De ska öppna hotellet om några dagar, tror det var den 10 Maj!
16 dagar kvar för oss tills vi kan trampa helig mark igen

Oppos Strosis Thacke Me Sis!

Yeasou
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-05-03, 18:47
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Detta inlägg är riktat till "Apelsina" och alla andra som undrar något om "White Beach" på Santorini.
Jag skrev tidigare i ett svar till "Apelsina" att man tar sig dit med bil eller moppe! Fel fel fel av mig . Jag tänkte på "Cambia Beach" som ligger närmast Red beach. White beach kan man nog fortfarande bara ta sig till via sjövägen! Det är väldigt branta sidor på ön där så någon nedfart till stranden är nog inte gjord!
Ber om ursäkt för min ihopablandning av stränderna! Bilden som jag skickar länk till är tagen på Cambia Beach! Stenig så det förslår men fin för den som vill snorkla!

MVH
Yeasou

http://i76.photobucket.com/albums/j7...ambiaBeach.jpg
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-05-03, 19:42
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Bokat till Santorini!

OK, bara sjövägen till White beach alltså. Men den kanske inte är något speciellt. Däremot är kanske Aelos taverna något att lägga på minnet alltså!

Tack yeasou!

/A
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-05-04, 07:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 300
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
OK, bara sjövägen till White beach alltså. Men den kanske inte är något speciellt.
Nej, den är inte särskilt speciell. Bilden nedan är tagen i april, därför är där inga människor.

Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-05-04, 11:42
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsina
Däremot är kanske Aelos taverna något att lägga på minnet alltså!
På Aeolos Taverna ska du absolut sätta dej och ta dej något att dricka eller äta, om du har vägarna förbi. Där råder lugnet och det är en underbar utsikt därifrån.

http://i45.photobucket.com/albums/f9...n/IMG_0464.jpg

Barbro, som bara har 22 dagar kvar
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-05-04, 12:28
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av inha
Okej. 6873 kr för en vecka. Det lät mycket, men jag hoppas det var en bra vecka.

//Inha
Hej Inha! Jag har inte varit där ännu! Kjell50
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-05-06, 23:07
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsina
Är det någon av er Santorini-experter som vet något om White beach? Ska visst ligga i närheten av Red beach. Är den värd ett besök?
Här kommer ett kort på White Beach. Man kan bara komma dit sjövägen

http://i45.photobucket.com/albums/f9...4/IMG_0089.jpg

Barbro . Mindre än 3 veckor kvar nu
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-05-23, 09:48
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av Kjell50
Hej Inha! Jag har inte varit där ännu! Kjell50
sorry, jag trodde det. fel av mig. önskar dig en trevlig vecka där.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-05-29, 09:05
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av inha
sorry, jag trodde det. fel av mig. önskar dig en trevlig vecka där.
Hej! Det lär nog bli en upplevelse besöka Santorini! Kjell
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-06-06, 19:28
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av Kjell50
Hej! Det lär nog bli en upplevelse besöka Santorini! Kjell
Jo, absolut, det tror jag med. Vart på Santorini ska du? Har du varit där föurt? Isf har du några tips på ställen?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-06-07, 21:25
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Re: Sv: Bokat till Santorini!

Citat:
Ursprungligen postat av inha
Jo, absolut, det tror jag med. Vart på Santorini ska du? Har du varit där föurt? Isf har du några tips på ställen?
Hej Inha! Nej jag har inte varit där förut! Har tänkt flera år att åka dit! Men det blev Rhodos i stället, har varit på Rhodos 7 ggr och alltid trivts där. men sista gången 2002 kände jag att jag ville se någon ny ö. Kjell
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-06-08, 07:35
Novis Novis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kyrkslätt, Finland
Inlägg: 15
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Hej,

Vi är också på väg till Santorini (Kamari) om en par veckor. Är det nån här som har färska erfarenheter och tips att dela med sig. Tänker på krogar/matställen i Kamari som är värda ett besök (=god genuin mat), matbutiker med bra urval, utflykter etc.
Har läst om utflykterna till vingårdarna, och det är åtminstone nåt vi skall göra.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-06-14, 09:25
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Hej! Gå och se "antikens Grekland" på Cosmonova det var verkligen en upplevelse! Handlar en hel del om Santorini! Kjell50
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-07-24, 20:00
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Bokat till Santorini!

Andra Santoriniresan för i år är bokad.

25 dagar och 12 timmar kvar .

Barbro
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT