Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-04, 21:30
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Är Santorini bra alls?

Jag har fått sån negativ bild av Santorini, att man ska "fly" därifrån så fort man kan efter man landat, att man lixom tvingas till den ön för att börja öluffa i klykladerna. Håller ni med? Är Santorini är bra ö eller inte?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-04, 21:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Vad har du fått det ifrån? Testa! Santorini är en alldeles utmärkt ö i Kykladerna. Fast jag tycker att det finns bra mycket trevligare, men det betyder ju inte att Santorini inte är en bra ö att starta sin luff på.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-04, 21:57
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Santorini är kanon, när jag får säga det. Men som du vet så passar inte alla platser alla människor och tur är väl det. Jag håller med Hellen; åk dit och prova och se vad du själv tycker. Om inte ön är något för dig, är det ju bara att åka vidare.

Moster
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-04, 23:11
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

JAG tycker att Santorini är en upplevelse....att sitta på en servering på kvällen.... alldeles vid krater kanten i Fira eller Oia....och se hur solen bara "försvinner" ner i havet..magi!! Man kan se det där HUR många gånger som helst och ALDRIG tröttna!!

DET kan jag lova att man inte glömmer!! FANTASTISKT!!

Sedan tycker inte jag inte så mycket om stränderna på Santorini, den svarta lavasanden är mycket het och passar inte alltför små barn. Jag skulle stanna ett par dagar och då uppsöka lite vingårdar och givetvis vandra, men det tycker kanske barnen blir för varmt!!

Hur som helst trevlig resa Marie

Senast redigerad av Marie_W den 2008-02-04 klockan 23:14.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-05, 10:03
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Första gången jag var på Santorini, tyckte jag inte om det alls.Nu älskar jag ön. Det finns massor att upptäcka och se. Inte alls bara Fira och Oia, utan flera små byar,intressanta stränder, utgrävningar, vandringar och bra restauranger och snälla människor.
Res dit och stanna ett tag och ge Santorini en riktig chans!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-06, 16:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Första gången jag var på Santorini, tyckte jag inte om det alls.Nu älskar jag ön. Det finns massor att upptäcka och se. Inte alls bara Fira och Oia, utan flera små byar,intressanta stränder, utgrävningar, vandringar och bra restauranger och snälla människor.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-06, 18:09
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Efter att ha varit på Santo 14 gånger ( resa 15 o 16 är bokade ), så har jag inte sett allt . Det finns massor kvar att upptäcka. Måste ju spara o ta lite pö om pö, till kommande resor .

Barbro
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-13, 08:50
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Vi tillhör dem som flera gånger använt ön som start och avslut på våra båtluffar. Vid något tillfälle direkt efter landning åkt vidare och vid något stannat en natt innan vi fortsatt vår resa.
Förra sommaren stannade vi tre nätter innan vi reste vidare och nu har vi förstått vad vi missat. Det är en fantastisk ö som vi kommer att återkomma till under sommaren, här finns mycket att utforska o se.
Vi har tidigare bott (och så även i år) på Honeymoon Beach Hotel och det är bara SÅ bra. Vilken mat!!!
Kan varmt rekommenderas.

Kicki
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-13, 09:14
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Håller med ovanstående talare! ;-)

Vi har varit på Santorini både som del av båtluffer och på sista-minuten-charter med små barn. Båda gångerna har vi blivit glatt överraskade över hur bra ön passar oss. Där finns små undangömda pärlor och stora måste-se-ställen (som calderan).

Att komma in i ett vykort (Någon sa att 90% av alla grekiska vykort är tagna på Santorini/Fira) kan förstås kännas väl turistigt, men där finns så mycket mer.

Så, mitt svar till dig är: JA, Santorini (Fira) är jättebra!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-18, 00:23
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

På forumet tycker jag det verkar vara lite "Jag är jätterutinerad båtluffare och vi måste tycka att Santorini är en hållplats man lämnar fortast möjligt annars är vi inte certifierad båtluffare"

Tycker det är fantastiskt att på denna vackra, dramatiska lilla hårt exploaterade ö ändå finns det så mycket "grekiskt"

PS. Nu hugger jag väl inte
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-18, 11:28
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Hmm... Jag fick följande information i postlådan:
Hej Ricky

Jag flyttade ett inlägg från tråden du svarade på i natt, då försvann ditt inlägg, det började så här:

På forumet tycker jag det verkar vara lite "Jag är jätterutinerad båtluffare och vi måste tycka att Santorini är en hållplats man lämnar fortast möjligt annars är vi inte certifierad båtluffare"

Jag är hemskt ledsen att det försvann. Kan du skriva inlägget igen tror du? Håller för övrigt med dig.

Janne

Meddelandet ligger tydligen kvar ändå. Jag var lite osäker på mitt påstående, men det ligger nog lite i det ändå eftersom fler tycker så?
Ha det bra
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-18, 12:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
men det ligger nog lite i det ändå eftersom fler tycker så?
Ja visst ligger det lite i det, men det är ju bara en sida av saken. Det finns ju även lite av "ni som inte gillar Santorini är har inte gett ön en chans". På samma sätt finns storebror-lillebrorkomplexet mellan båtluffare och charteråkare (fast vilka som är storebror vet jag inte), mellan all incluciveköpare och andra hotellboende, mellan dem som förespråkar att boka i förväg och dem som bokar på plats, mellan lågbudgetresare och merspenderare osv osv osv.

Det är väl bara att konstatera att människan är lite sådan som tycker att "som jag gör är rätt och bäst" - och i ett forum är det så mycket lättare att visa den attityden än man annars gör.

Jag kan inte komma på något annat sätt att tackla problemet, om det nu är ett problem, än att helt enkelt skita i det. De flesta gör väl förhoppningsvis om de själva vill oavsett vad andra skriver.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-18, 15:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

En reflektion från min sida är den att det är väl först när man besökt flera öar och ställen som man vet vad man gillar mest och har något att jämföra med. Den som luffar runt har ju därför större jämförelsematerial.

Vi som är lite äldre fastnar säkert lättare i våra vanor vare sig det gäller vardag eller semester och jag brukar lova mig själv att försöka ta till mig en ny grej lite då och då. Exempelvis läsa litteratur av en författare som jag läst tidigare eller lyssna till musik jag inte känner till. Kanske också att besöka ett för mig nytt land eller en ny stad. För ett par år sedan lärde jag mig att dricka öl så nu står riktigt mörk öl och Ale på favoritlistan. Att svalka strupen med en Nils Oscar är inte dumt. Det trodde jag inte om mig själv för några år sedan. Ljust öl lär dock aldrig hamna på favoritlistan tror jag.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-18, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Det här är helskumt, jag kan se att ricky har skrivit två inlägg, Elisabet ett inlägg och Eva L ett inlägg, men jag kan inte se vad det står i inläggen. Får bara till svar att jag ska kontakta webbansvarig, och det är ju jag.

Får se om jag ser detta inlägg.

EDIT: Det gick bra, men de andra inläggen ser jag inte så jag kan inte svara på dem.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-18, 16:32
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Konstigt! Jag ser inläggen!

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-18, 16:57
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ja visst ligger det lite i det, men det är ju bara en sida av saken. Det finns ju även lite av "ni som inte gillar Santorini är har inte gett ön en chans". På samma sätt finns storebror-lillebrorkomplexet mellan båtluffare och charteråkare (fast vilka som är storebror vet jag inte), mellan all incluciveköpare och andra hotellboende, mellan dem som förespråkar att boka i förväg och dem som bokar på plats, mellan lågbudgetresare och merspenderare osv osv osv.

Det är väl bara att konstatera att människan är lite sådan som tycker att "som jag gör är rätt och bäst" - och i ett forum är det så mycket lättare att visa den attityden än man annars gör.

Jag kan inte komma på något annat sätt att tackla problemet, om det nu är ett problem, än att helt enkelt skita i det. De flesta gör väl förhoppningsvis om de själva vill oavsett vad andra skriver.
Just det!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-18, 17:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det här är helskumt, jag kan se att ricky har skrivit två inlägg, Elisabet ett inlägg och Eva L ett inlägg, men jag kan inte se vad det står i inläggen.
Hehe, i den här tråden kan vi skriva precis vad vi vill utan att Janne ser det

Hoppas du tycker att du fått svar på din fråga Paddington!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-18, 17:27
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Jag återvänder alltid till Santorini men vänsterprasslar gärna med andra ställen i Grekland när det passar mig!
Yeasou
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-18, 20:54
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Jag har bokat en resa till skiathos i sommar..jag valde mellan en massa öar...dock inte santorini,p.g.a att min dotter ville ha fina sandstränder hon ska ta med sin pojkvän som aldrig varit i Grekland förut och då tyckte vi att Skiathos lät helt perfekt.

Men i dag när jag tog en memory lane och kollade på "Summer Love"med Daryll Hannah och Peter Gallagher som utspelar sej i Santorini så blev jag så sugen att få se denna Ö och ångrade mitt val av Ö...det verkar vara så vackert där...men men det finns fler chanser.Men som jag ser det så är Santorini väl värd ett besök,det får bli min nästa ö.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-18, 22:01
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Är Santorini bra alls?

Har sett solnedgangen i Oia, men ble faktisk skuffet etter alt vi har hørt om den. Solnedgangen sett fra Monte Smith på Rhodos er minst like fin.

Santorini er ellers ei helt spesiell øy med severdigeter og opplevelser vi ikke finner på andre greske øyer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT