Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-09-07, 00:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Ulla E.....jag undrar över detta som hänt dig angående djuren.

Du skriver att du mår illa över det du upplevt och att du gråtit mycket.

Du tänker aldrig återvända till Grekland igen, du har tydligt uttryckt dig så.

Vad jag undrar är - finns det INGENTING ANNAT som kan få dig att se några positiva sidor av det du upplevt VID SIDAN AV......dina hemska djurupplevelser?

Grekland har ju så ofantligt många andra sidor, jag behöver inte räkna upp dem här. Du har rest med dina medresenärer av flera anledningar som bara berör dig själv och dem.

Jag blir berörd av dina hemska upplevelser men jag kan inte helt acceptera att du endast kan se de negativa sidorna av Grekland.


/Hasse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-09-07, 08:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Ulla E Visa inlägg
Det är helt oacceptabelt. Har mejlat visit greece kontor i Sthlm ang åsnorna och även skrivit på the donkey sanctionary lista. Jag har oxå mejlat Alexandra Pascalidou om att göra en dokumentär ang f djurens livsvillkor i Grekland.Fick till svar att hon skulle vilja det men att TV-branschen inte visat något intresse för det
Jag tänker själv kontakta SVT när jag kommer hem. Misären måse uppmärksammas och få ett slut!
Är i Grekland just nu och man mår illa av de man ser här......
Hej Ulla,
Först av allt. Det är ledsamt att läsa om dina erfarenheter och tråkigt att det verkar som om din semester blivit förstörd av det du sett vad gäller djurens situation.
Men, jag måste bara få säga...
Det finns många i Grekland som faktiskt behandlar sina åsnor, hästar, katter, hundar, guldfiskar och eventuellt giraffer väldigt väl med. På mängder med öar har jag sett detta. Restaurangägare som matar vildkatter vid sina restauranger trots att detta gör att katterna fortsätter komma dit och att en del gäster blir "störda" av dem under sin måltid. Det har ploppat upp många olika djurrättsorganisationer som du kan läsa om i andra trådar här i forumet.
Och det finns säkerligen många grekiska näringsidkare som använder åsnor och hästar i sitt arbete med turister och som ser till att djuren mår väl.
Det är mycket tråkigt om även de ska drabbas av "bojkott" etc pga att några få andra inte sköter sina djur. Vilket kan bli risken om man inte tydligt skiljer på de som gör ont och de som gör gott.

Så nu vill du inte åka tillbaks till Grekland mer...vad tråkigt att höra att du känner så, verkligen!

Frågan är bara: Vilket land skulle du besöka istället där alla djur har det bra?
Tyvärr tror jag inte det finns ett sådant. I alla länder (Sverige med) förekommer missförhållanden för djur i olika omfattning och idioter finns det överallt.

Men du gör så klart precis som du vill och dina känslor är dina känslor och du har rätt att känna precis som du vill känna. Men jag ville bara inflika med mitt inlägg att det finns många goda exempel också och de måste uppmuntras och stöttas så de kan fortsätta sin braiga verksamhet.

Senast redigerad av Thira den 2014-09-07 klockan 08:46.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-09-07, 08:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Tack Thira för ett eftertänksamt inlägg.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-09-07, 11:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Instämmer med Thira, det finns många goda exempel också där de tar väl hand om djuren i Grekland.

Synd att bara de dåliga exemplen ska uppmärksammas.

Sunny
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-09-07, 17:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Synd att bara de dåliga exemplen ska uppmärksammas.

Sunny
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-09-08, 22:42
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Nästan direktrapport fr. Ö-världen: Vi har just varit på Amorgos..Där besökte vi vår -numera vän,Litsa Passari,som ansvarar för Amorgos animal zone. Just nu finns 3 åsnor,en häst,2 hundar och ca 30 katter i varierande tillstånd hos henne. Hon gör ett jättejobb och har bara en assistent. Hon tjänar ca 6000/månad.
Det jag ser efter alla resor till öarna,är att allt som har med djurhhållning att göra blir sakta men säkert bättre.
Det här är en förändring/inställning som kommer!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-09-09, 06:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Nästan direktrapport fr. Ö-världen: Vi har just varit på Amorgos..Där besökte vi vår -numera vän,Litsa Passari,som ansvarar för Amorgos animal zone. Just nu finns 3 åsnor,en häst,2 hundar och ca 30 katter i varierande tillstånd hos henne. Hon gör ett jättejobb och har bara en assistent. Hon tjänar ca 6000/månad.
Det jag ser efter alla resor till öarna,är att allt som har med djurhhållning att göra blir sakta men säkert bättre.
Det här är en förändring/inställning som kommer!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-09-09, 06:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Härligt att höra Malina!!..
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-09-09, 20:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åsnor på Santorini

En restaurangägare på Evia som slog ihjäl en hund har fått böter: 30000 euro.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-09-10, 05:32
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En restaurangägare på Evia som slog ihjäl en hund har fått böter: 30000 euro.

Jag såg det också. Jättebra. Det är väl mest den mediala uppmärksamheten kring detta som gett böterna. Och det negativa för turistnäringen. Tror inte det var för hundens skull.
Det juridiska är väl inte uträtt än?
Men fallet visar på hur viktigt det är att reagera när man ser djur misshandlas i Grekland!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-09-10, 06:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Han måste ha mäktiga fiender. Hur kan han få böter om det juridiska inte är utrett ? Har han dömts i domstol eller kan böter för den här typen av brott ges på plats? Bra om de som gör så här döms men det låter lite märkligt. Eva
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-09-10, 13:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Böter kanske är fel ord. Avgift stämmer nog bättre. Avskräckande är det nog i alla fall.
http://greece.greekreporter.com/2014...taurant-owner/
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-09-11, 07:42
Melusia Melusia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 37
Standard Sv: Åsnor på Santorini

Bra Ulla!! Vi åker till santorinin imorgon 12 sep.. Är på Naxos nu och vill se solnedgången i Fira imorgon fredag innan vi åker hem på lördag... Jag har skrivit på för åsnorna... Och jag hoppas !!! Slippa se dem... Kommer inte titta på de..mår så jävla dåligt av djurplågeri...så skulle kunna klappa till ägaren... Så för min egen och min sambo...så bör jag inte se hemskheterna... Men hjälper gärna till på håll... /annika
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT