Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-11, 11:06
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard var på Kalymnos?

Har nu börjat titta lite på nya resmål till nästa sommar, har tidigare varit på Karpathos och trivts jättebra på ön men nu kanske vi måste prova ngt nytt resmål.Var på Kalymnos är det bäst att bo? Vi vill ha lite liv och rörelse omkring oss, kunna ta oss till stranden men också kunna gå lite i affärer på kvällarna. Är det en fin ö att utforska på moppe, är det en dyr ö. Vi kommer att stanna 2 veckor. Är ön väldigt exploaterad, mycket turister? Läser om ön här på forumet men det skrivs inte så flitigt. Tacksam för alla svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-11, 11:23
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: var på Kalymnos?

Så trevligt att du är intresserad av Kalymnos Jag har ett par album därifrån här på kalimera, så du kan ju ta en titt om du vill.

Jag var ju senast där för drygt ett år sedan och upplevde då att priserna var lite billigare än på Karpathos, så någon dyr ö är det inte

Turister är det tyvärr nästan för lite av och flera hotell har fått stänga i år i brist på turister
Vi brukar bo i Myties där det är väldigt stilla nuförtiden,men tror att i Massouri är det lite mer liv. Dom ligger ju bredvid varandra
Man kan ju bo i Pothea också och där är det ju mycket liv hela tiden.

Kalymnos är vacker ö så det är bra och hyra moppe eller bil och se sig omkring.
Människorna är underbara och maten god
Ovh inte glömma dofterna av alla kryddorna Nu börjar jag längta på allvar

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-11, 11:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: var på Kalymnos?

Riitta och andra entusiaster , däribland jag, har skrivit ganska mycket, tycker jag. Det måste väl ändå få finnas något som du själv upptäcker när du kommer hit?

Fördelar med Kalymnos ( i mina ögon) :
-ön är inte helt beroende av turisterna, ser dem gärna ...men...livet rullar på även utan dem...
-naturen är kärvt storslagen, berg och hav och lite grönska därimellan. Ju äldre hus desto mer blommor.
-den enda staden har tät bebyggelse och många vackra hus , nyligen stensatta gränder, ännu fler försummade hus vars ägare väl ligger på någon kyrkogård i Florida eller så...mycket att titta på.
- vanligt folk och vanliga affärer, inte så många souvenirbutiker Matställen och kaféer lite överallt, bra priser.

Nackdel:
-man får vara lite resvan för att ta sig hit, via Kos, Rodos eller Aten och sen vidare med olika medel.

-nån mer nackdel kan jag inte komma på!

Så kom hit, du, det finns mycket att göra här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-11, 11:47
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: var på Kalymnos?

Tack för ditt svar, fina bilder. Hur stort är Massouri? På Karpathos har vi bott inne i Pigadia och tyckt att det varit lagom stort.Hur ser stränderna ut i Massouri?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-11, 12:00
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: var på Kalymnos?

Jeg var på Kalymnos i fjor for første gang, og bodde i Pothia. Det er ingen tvil om at vi skal tilbake til øya, som ble en favoritt fra første dag, og det er heller ingen tvil om at vi skal bo i Pothia igjen! Nå skal det sies at vi trives i greske byer med trafikk og støy og bortimot totalt kaos til tider, så hvis man søker den totale fred og ro, er ikke Pothia det ideele stedet. Vi bodde på hotell Katerina, som var totalt avskjermet fra trafikken, som en liten oase midt i byen, og skal bo der neste gang også!

Byen er lite preget av turisme, og man opplever gresk dagligliv på sitt beste. Vi var der riktignok helt i begynnelsen av juni, så jeg vet ikke om bildet endrer seg i høysesongen, men jeg tviler på det.

Vi besøkte Myrties og Massouri, som ogå var trivelige steder, men som hadde mer preg av ordinære badebyer som (beklager, Riitta ) minnet om veldig mange andre greske turiststeder, og ikke hadde noe speielt særpreg. Selvfølgelig kunne dette bildet ha endret seg hvis vi hadde bodd på et hotell der, og ikke bare besøkt stedene på et par dagsturer.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-11, 12:07
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: var på Kalymnos?

Naturligtvis har jag läst det du skrivit Monica och kanske just därför blivit lite intresserad av ön. Men som turist och när man kommer till en ö för första gången så är det lite svårt att göra sig en uppfattning om var det är bäst att bo naturligtvis är det väl beroende på vad man är ute efter men som sagt man försöker göra sig en bild. Apollo har resor till ön där det finns boende inne i Pothia och vid Massouri. Vi kommer att resa omkring 20 aug.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-11, 12:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: var på Kalymnos?

...och just därför att man har så olika önskemål är det omöjligt att föreslå det ena eller andra stället. John S är helt förtjust i stan, Pothia, och det förstår jag. Det är stökigt och livligt men intressant och levande. Det finns två huvudgator, en upp och en ner, och ingen kan ana vilka lugna ställen det finns därimellan! Man tar sig lätt överallt till fots, avstånden är måttliga. - Gamla byn Chorio, hur många slingergränder som helst för grändälskare. - Klättrarna föredrar Masouri och Armeon som numera har öppna ställen året om.
Hur stort är Massouri, tja, vad ska man säga? På tio minuter går man förbi alla ställena och hinner kolla i skyltfönstren med. I augusti är det fortfarande fullt med folk. Det finns sandstrand , rätt många trappsteg ner. I Myrthies är det dels sandstrand, dels klappersten/grus.

Det finns numera en del hemsidor på engelska om Kalymnos med kartor.

Personligen skulle jag välja Pothia och sen åka runt till alla möjliga ställen. Men var du/ni vill bo? -Det är alltså något man själv måste fundera ut...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-11, 12:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: var på Kalymnos?

Det är lugnt JohnS Man kan ju bo precis där man trivs bäst
Vi har våra vänner i Myrties och därför bor vi gärna hos dom. Det är "hemma" för oss Det är u så att var och en får hitta "sina favoriter"

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-10-11, 15:11
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: var på Kalymnos?

Att bo i Massouri och sedan göra turer in till Pothia passar mig bra. I Massouri och Myrties kan man njuta av sol och bad och gå och strosa i lugn och ro och kolla i butiker, och äta mat på restauranger med havsutsikt.
Vill man ha mera liv och rörelse så har man Pothia, där händer det alltid grejer.
Så det beror ju på vad för slags semester ni vill ha?
Mvh Ann
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-10-11, 17:27
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: var på Kalymnos?

Kalymnos er en veldig hyggelig øy. Man kan jo velge om man vil ha det stille eller litt mer støy og trafikk. Menneskene er særdeles trivelige på øya. Det hadde vi hørt mye om før vi kjøpte bosted der. Det at vi har vårt eget sted der har vi ikke angret på, ikke et sekund. Vi blir mer og mer forelsket i Kalymnos for hver gang vi er der.

Det er nok best at dere tar en tur rundt omkring for å se hvor dere vil bo. Myrties og Moussuri er et flott utgangspunkt for Telendos også. Det er også en perle i den greske øyverdenen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-10-11, 19:10
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: var på Kalymnos?

Kalymnos er ikke den store shopping-øyen. Men Kos er ikke langt unna for en dagstur, om man vil kjøpe kvalitetsklær til 'mini'priser - i hvert fall for oss norske er prisene usannsynlige lave der. Ved bussstasjonen i Kos by kan man eks. skaffe seg kåper/ jakker/klanninger etc - kun for damer som man vil måtte betale det dobbelte for her hjemme. Ikke akkurat rea, men...

Ellers, Kalymnos er ikke en dyr øy. Tvertimot! (en tidligere tråd om dette er i mine øyne et feilskjær, stemmer overhodet ikke). Billig å bo, billig å spise godt, selv fersk og god fisk koster lite. Lett å skaffe seg bosted selv. Og helt sentralt, en vennlig øy med vennlige mennesker. Dessuten ingen innkastere. Man får selv velge uten å føle seg invadert.

Jeg foretrekker å bo i enten Myrties eller Massouri. Men de to landsbyene henger jo sammen. Ved å bo lengst ute i Massouri får man en herlig spasertur når man tar seg til Myrties, enten det er dag eller natt. Absolutt trygt å vandre alene langs veiene der. Begge steder er det nok liv og røre (for meg), hyggelige tavernaer og barer, men dette er simpelthen ikke stedet for nattklubber og den slags. En bonus er forøvrig nærheten til Telendos, kun noen minutter dit med båt. Forøvrig kommer man seg relativt greit rundt med buss.

Pothia er bitteliten, men ikke 'mitt' sted. Kanskje fordi jeg bor i en by her hjemme, vil tilbringe ferien et stykke unna masse eksos og støy. Men byen er vakker, og absolutt severdig. Med museum og dess like. Turistbåter som frakter mennesker rundt på dagsturer, og til naboøyer. Og fergene til Kos og ande øyer.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-11, 20:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: var på Kalymnos?

Jag blir glad att läsa så många positiva omdömen om "min" ö! Själv har jag inte varit på så många andra ställen, så jag har inte mycket att jämföra med.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-10-11, 22:11
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: var på Kalymnos?

Fel av mig,

Menade inte att kidnappa tråden, startar ny tråd.

Senast redigerad av grimm den 2009-10-11 klockan 22:22. Anledning: Kidnappade tråden....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-10-12, 19:20
Aneta Aneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 80
Standard Sv: var på Kalymnos?

Om man bor i Pothia och på hotell Katerina så står det att det är 800 m till stranden, finns det en strand i staden eller är det ut till Massouri/Myrties?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-10-12, 21:09
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: var på Kalymnos?

Der er strand (nærmere 3 styks i gåafstand) omkring Pothia, Jeg var 2 uger på Kalymnos/Pothia/Katerina i september. Selvom Pothia er meget trafikeret - og jeg siger MEGET - vil jeg foretrække at bo her.

I Pothia er der shoppingmuligheder, ikke så meget turistshopping, men den almindelige grækers shopping. Mange gode butiker.

Katerina er et hyggeligt hotel med studios. Lidt slidt, men en lille oase i byen.

Jeg kan absolut anbefale Kalymnos og Pothia. Hyggelige mennesker og ægte græsk.

/Mette
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-10-13, 10:00
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: var på Kalymnos?

Det ser ut som balkongene på Katerina er ganske små og åpne til "naboen" , stemmer det?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-10-13, 12:39
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: var på Kalymnos?

Det stemmer, at balkokonerne er åbne mod naboen - størrelse varierer. Hvis du er i "gadeplan" har du en vældig fin og stor terrasse.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-10-14, 09:46
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: var på Kalymnos?

Er disse terassene mer avskjermet enn balkongene ?. Vi liker å være litt for oss selv når vi sitter ute......(hm)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT