Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-06, 23:07
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Nya trender

Jag har varit med i 4-5år på Kalimera och märker nu att vi tar ett nytt steg. Har fortfarande kontakt med deltagare som jag ser mindre av i forumet. Många av de frågor som nu dyker upp är mera av "charterkaraktär" och där jag själv känner att många blir fokuserade kring "vad kostar rum" eller "färjebiljett".
Jag sticker nu ut hakan och undrar vad övriga tycker? Kan vi hitta en ny form för både de som "luffat" i 10-20år och som tar steget direkt som sin första resa?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-06, 23:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nya trender

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Själv har jag varit aktiv på Kalimera sen starten och ser naturligtvis att många frågor kommer igen vilket är självklart eftersom det hela tiden tillkomer nya medlemmar. Inlägg som inte intresserar mig hoppar jag bara över och svarar på gör jag gärna när tid och lust finns.
Den som vill diskutera mer avancerade frågeställningar är väl välkommen att göra det så hakar kanske andra erfarna luffare på den diskussionen.
Personligen ser jag att många är inloggade som nästan aldrig deltar i debatten vilket är synd då det är spännande att höra om andras erfarenheter.

Eva

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-06 klockan 23:40. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-06, 23:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya trender

Ny form...? Personligen tycker jag nog att formen ska vara fri. Och att det inte spelar nån roll på vilket sätt man väljer att resa (så länge det är till Grekland ). Om man gjort en Greklandsresa eller 100 är inte det viktiga.

Ett sånt här ställe får inte bli en "förening", anser jag, det måste få vara en mötesplats där människor kommer och går. I varje givet läge får man räkna med att mötesplatsen består av just de människor som är där just då - i stället för att se oss som ett slutet sällskap som tillsammans är mogna för att ta ett steg åt ena eller andra hållet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-06, 23:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nya trender

Jag har också varit med länge och min uppfattning är att den typen av frågor som du tycker har ökat nu, alltid ökar den här årstiden när forumet har många nya medlemmar och många snart ska resa till Grekland, en del för första gången.

Jag kan inte se att detta på något sätt står i vägen för oss andra, oavsett om vi är mångåriga charterresenärer, båtluffare, devis eller helt boende i Grekland eller greker boende i Sverige el Grekland. Tvärtom tycker jag vi har en form som passar alla och alla slags frågor.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-06, 23:54
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Nya trender

Jag uppskattar verkligen era svar, men ni är också de tre personer som under denna tiden varit mycket aktiva. Men de som inte svarat är många av de tidigare flitigt debatterande personerna som jag nu saknar. Har vi funderat på vart t.ex. Mikke tagit vägen? Jag sticker ut hakan igen.
Är det så att många har försvunnit pga av att vi blivit "charterinfluerade"?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-07, 00:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya trender

Nej, åtminstone jag har aldrig hört nån knysta om att Kalimera skulle ha blivit för charterinfluerat. Den motsatta åsikten har varit vanligare på Kalimera i alla de år jag varit med: "ni som ö-luffar rynkar på näsan åt oss som åker charter". En del har alltså tyckt att här varit för öluffarinfluerat.

Men du, om det vore så som du säger, vad skulle vi göra åt det? Förbjuda folk att skriva om charter? Kalimera är en mötesplats för alla slags Greklandsresenärer.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-07, 00:22
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Nya trender

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Nej, åtminstone jag har aldrig hört nån knysta om att Kalimera skulle ha blivit för charterinfluerat. Den motsatta åsikten har varit vanligare på Kalimera i alla de år jag varit med: "ni som ö-luffar rynkar på näsan åt oss som åker charter". En del har alltså tyckt att här varit för öluffarinfluerat.

Men du, om det vore så som du säger, vad skulle vi göra åt det? Förbjuda folk att skriva om charter? Kalimera är en mötesplats för alla slags Greklandsresenärer.
Intessant, det du Infish säger att man tycker att man varit för "öninfluerat". Är Kalimera ett komplement till charterbolagens information eller alternativ till de som vill upptäcka övärlden på egen hand.
Nejdå, jag vill inte begränsa. Bara hitta en form så att de som nu inte längre förekommer på forumet letar sig tillbaka och kan ge information till ny Öluffare.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-07, 00:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya trender

Jo, så har det varit. Och det är lite synd. En del har känt att de inte duger för att de inte reser med 3 kilos packning och bor för 8 euro natten på öar där ingen vit man hittills satt sin fot. Typ.

Fast eftersom de där öarna inte existerar längre utan hela ö-världen faktiskt är mer eller mindre turismexploaterad så borde den där lillebrors/storebrorsproblematiken vara på utdöende. Hur mycket ö-luffare man än är - nån pionjär och upptäcktsresande är man ändå inte

Ett stickspår:

I mina ögon drar det en bokningsvåg över forumet just nu. Man bokar inte bara rum hemifrån, man bokar färjebiljetter, bil, frukostfralla, paraplydrink och solstol... Nä, det var på skämt

Men helt klart förbokar åtminstone folk här mycket mer än tidigare. Jag skulle tippa att det kostar dem en del pengar för den trygghet det ger att veta i förväg.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-07, 00:44
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Nya trender

Inkfish, du träffade till 100% rätt. Ditt stickspår var vad jag tänkte på, ni får ursäkta att jag ät lite trögtänkt och omständlig.
Det var nog detta som jag tänkte på från början men behövde Er hjälp at förtydliga, det som Inkfish beskriver. Vi börjar att förboka så att det blir en "charterresa" där allt ingår.
Ego: Jag skulle vilja få tillbaka många av de gamla forumdeltagarna och be de nya att utnyttja sökfunktionen innan man ställer sina frågor.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-07, 09:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nya trender

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ett stickspår:

I mina ögon drar det en bokningsvåg över forumet just nu. Man bokar inte bara rum hemifrån, man bokar färjebiljetter, bil, frukostfralla, paraplydrink och solstol... Nä, det var på skämt

Men helt klart förbokar åtminstone folk här mycket mer än tidigare. Jag skulle tippa att det kostar dem en del pengar för den trygghet det ger att veta i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av anderss
Inkfish, du träffade till 100% rätt. Ditt stickspår var vad jag tänkte på
Är ni verkligen säkra på det? Att det är fler sådana frågor just nu och även fler som skriver att de bokar, det håller jag med om, men vad vet vi egentligen om i vilken utsträckning kalimeras läsare har bokat rum och färjebiljetter genom åren?

Jag tror att det kan vara så att det nu finns en känsla av att det är accepterat att berätta i forumet att man förbokar; en känsla som inte fanns förr, och just därför skrev man inte att man gör det, trots att det kanske var lika vanligt.



Citat:
Jag skulle vilja få tillbaka många av de gamla forumdeltagarna
Under alla år jag har varit med här har forummedlemmar slutat vara aktiva. En del är borta eller mindre aktiva en tid och kommer sedan tillbaka. Andra försvinner helt.

Orsakerna är många och jag tror inte det är mycket vi kan göra åt det. Själv saknar jag Agge mycket (hoppas du läser detta A!). Hon var den mest aktiva när jag var ny här och jag glömmer aldrig hur fantastiskt det kändes när hon blev den första som hade skrivit 1000 inlägg i den första versionen av forumet Hon var alltid rolig och kunnig i sina inlägg, men nu skriver hon nästan aldrig. Det är synd tycker jag, men om hon inte känner för det, så kan jag ju inte annat än respektera det. Jag skulle kunna räkna upp några fler från den tiden och senare som har försvunnit, men de allra flesta har man ju glömt, av lika naturliga skäl som att medlemmar kommer och går.

Citat:
och be de nya att utnyttja sökfunktionen innan man ställer sina frågor.
Ja det önskar jag också många gånger. Särskilt så här på våren ställs vissa frågor om och om igen, ibland med bara några dagars mellanrum.

Men även om man "blir less" på det, så tror jag att vi som varit med länge ska ställa ett krav på oss själva att ha stort tålamod och förståelse. Kanske gjorde vi likadant när vi var nya, fast vi har glömt det? Eller inte ens fattade att vi gjorde det...?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-07, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nya trender

Jag känner ett par forumdeltagare som nästan aldrig längre skriver och inte heller läser särskilt ofta. Båda är lite yngre personer. Känner även andra äldre som sysslar med andra saker på kvällarna. Intressen kommer och går i livet och för den som kanske använder sin dator mycket i jobbet är intresset att sitta och surfa på kvällarna inte alltid längre lika stort. Det finns så mycket annat göra, träffa vänner, partners etc. Själv är jag lite halvgammal och umgänget med andra är inte lika stort därför blir det kanske mera kalimera. Kommer hem efter jobb och träning och då blir det alltid att ta en Kalimeratitt av gammal vana. I övrigt surfar jag inte mycket, läser hellre en bra bok. Jag är lite trött i axlarna efter rätt mycket datoranvändande på jobbet och mycket stillasittande. Andra har säkert andra skäl och återkommer kanske senare till kalimera. Den andra yngre personen som jag känner sa till mig en gång att kalimeras forum under en period bara var en hejsan svejsan diskussion mellan halvgamla personer som gillade att skåla med varandra så den personen borde kanske kommit tillbaka nu när forumet faktiskt ändrat karaktär till det bättre i det avseendet.

Tror också att många som luffat länge eller kanske åkt till samma plats i Grekland många ggr inte längre hittar så mycket nytt på kalimera så dina synpunkter är nog riktiga Anders att folk lessnar lite av att ha hört det förut.

Kanske är det som Inkfish säger att nu bokar vi "vårt eget lilla öluffarpaket" så att öluffningen ändrat karaktär. Själv har jag gått i den andra riktningen allt mer även om det smugit sig in en liten charterresa då och då. Vet att när jag väl landat i Grekland tar jag dagen som den kommer och båten går när den går och jag kliver på när lusten faller på. Kanske jag fastnar på någon ö jag gillar och stannar kortare på någon annan men visst har jag en idé om hur rutten ska se ut eftersom tiden är ganska begränsad. Reser helt ensam i år och det är skönt att inte planera med någon annan även om resorna med mina numera vuxna barn alltid varit väldigt bra. Nu kan jag ta dagen som den kommer, skippa en del måsten och träffa trevliga människor efter vägen. Gjorde i vintras en fantastisk resa till Brasilien som jag har många härliga minnen från där det trots en del strul var det roligaste jag gjort på många år. Bra minnen att ta fram när dagen behöver förgyllas lite. Till Grekland reser jag inte med samma äventyrskänsla i kroppen utan det är mer som att besöka en kär gammal släkting.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-07, 11:29
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Nya trender

Jag är också en av de "äldre" i forumet. Äldre i den meningen att jag nästan varit med från starten, inte i faktisk ålder så att säga.

Personligen har jag trappat ner på skrivandet men loggar väldigt ofta in för att på så sätt uppdatera mig om det mesta, kanske ett lite planlöst uppdaterande då jag och sambon trots allt vet vad vi vill med vårt resande. Jag har nog aldrig vill jag minnas, sökt speciellt många svar på vad vi har behövt veta om öar, platser vi velat besöka. Men vi är dock till 100 % charterfolk, öluffning kanske kommer att bli aktuellt för vår del någon gång i framtiden men vi är egentligen alltför bekväma för att "orka" bära ryggsäck, fixa båtbiljetter, ragga boende osv.

Självklart ändras vanor hos deltagarna här på Kalimera. Beteende likaså i den meningen att jag förstår frågeställningen/åsikterna kring många andra frekventa deltagare här. Detta har ju många diskussioner behandlat på ett eller annat sätt, till och från. Om forumet drar från ena hållet till det andra och betraktas som antingen "öluffningstrend" till "chartertrend" eller tvärtom är i mitt tycke ointressant. Jag försöker ta forumet, eller för den delen hela Kalimera med en nypa salt även om vi båda här hemma har fastnat för Grekland som företeelse. Jag som är den som skriver av oss, jag vill inte bli "beroende" av Kalimera, det är kanske därför som många s.k. "äldre" försvinner mer eller mindre. De orkar inte bära upp den "status" de hade förr, någonstans bromsar man och konstaterar att man inte tillför någonting relevant. Sen finns ju förstås den effekten av det "nya" forumet, att flera faktiskt inte kunde rätta sig efter reglerna, acceptansen för åtstramningen var klen och några blev bortplockade. Den diskussionen är över.

Detta är lite av vad jag tycker, jag kanske inte riktigt svarade på frågan ?



Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-07, 11:56
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Nya trender

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Detta är lite av vad jag tycker, jag kanske inte riktigt svarade på frågan ?

Hasse
Jodå! Jag tycker att du svarade alldeles utmärkt på frågan. Det var nämligen så där mina tankegångar också gick...hann bara inte före dig!

Jag är också en ganska så "gammal" medlem, som numera mest läser, men skriver bara ibland...Ofta är det så, att jag kan söka så mycket information om mina resmål via böcker, guider, nätet, så jag behöver inte ställa så värst många frågor här på Forumet. Och framför allt har jag TID numera att göra detta. Men jag förstår mycket väl att andra, t.ex. barnfamiljer (som minsann behöver tid till annat) använder Kalimeras Forum för att snabbt och bekvämt få svar på sina frågor, även på frågor som kanske har ställts bara ett par dagar innan. Försöker också komma med svar om jag kan...Oftast har dock någon snabbare person redan hunnit svara, medan jag funderar på hur jag ska formulera mig Se bara mina inledande rader till detta inlägg!

Ivi

Senast redigerad av Ivi den 2006-05-07 klockan 11:58.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-05-07, 12:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Nya trender

Citat:
Ursprungligen postat av anderss
. Vi börjar att förboka så att det blir en "charterresa" där allt ingår.
Fast det har jag inte tolkat som att det blir charter. Jag har faktiskt tolkat som att det är många som till slut vågar släppa chartern och leta sig fram på egen hand - även om letandet sker via nätet och förhandsbokningar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-05-07, 12:32
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Nya trender

Jodå, jag förstår att vi ändrar oss och att Kalimera också utvecklas. Hittade igår några av de "gamla" Kalimeraskrivarna när jag letade runt och så vi får se hur framtiden utvecklas "ikke sant"
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-05-07, 13:05
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Nya trender

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Fast det har jag inte tolkat som att det blir charter. Jag har faktiskt tolkat som att det är många som till slut vågar släppa chartern och leta sig fram på egen hand - även om letandet sker via nätet och förhandsbokningar.
Jepp! Så har det blivit för vår del! Och då har jag använt bl.a. Kalimera som en av källorna i sökandet av boende.Varför förhandsboka? Framför allt pga att vi aldrig haft mer tid än två veckor på oss att resa. Då är det inte så kul att använda alltför mycket tid till att leta boende. Oftast har vi haft barn med oss, vilket betyder att tillgång till pool betyder lugnare semester för alla och kul för barnen att veta detta redan i förväg.
Dessutom så är det mycket enkelt numera att förhandsboka med (oftast) fungerande e-post, och många av ställen har fina hemsidor, så att du vet vad du får... Båda ställen vi bodde under vår vecka på Kreta för tre veckor sedan hade vi förhandsbokat (mycket tack vare hemsidorna), och vi var mycket nöjda. Pensionatet i Rethymnon var dessutom fullbokat i stort sett hela veckan trots att det var försäsong! Så där VET vi nu att vi ska förhandsboka i fall vi vill ha plats.

Ivi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-05-07, 13:20
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Nya trender

oj viken intressant tråd och så många bra svar.
tänkte också på att det är så fritt här på kalimera att om man inte vill diskutera charter kan man ju lägga in en egen tråd om det ämne man vill diskutera
myssa.............
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-05-07, 14:02
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Nya trender

Hei.
Et lite svar fra en norsk Hellasfrelst, som hittil bare har reist med charter.
Hvorfor?? Dessverre har jeg alltid ferie midt i høysessongen (august), når det er vanskeligst og dyrest å finne rom og fergene kan være fulle(etter det jeg har lært meg ved å lese på kalimera). Ut fra hva jeg har klart å regne ut blir det faktisk billigere å reise charter og jeg er sikret et sted å bo. Jeg liker meg best litt utenfor den typiske turiststrømmen og tar gjerne dagsturer. I år skal vi til Naxos og planlegger turer til andre øyer derfra ut fra hva vi får lyst til. Har fått mange bra tips ved å lese Kalimera og håper på flere ideer, trodde det var noe av ideen ved forumet. Kanskje tar jeg feil.??? Lysten til å øyloffe er der og håper å få ferie i september neste år for å prøve for første gang. Håper og tror at det iallefall er en god grunn til at også charterreisende kan få benytte seg av Kalimeras sider. Jeg koser meg med å lese innlegg, og drømmer meg bort i andres opplevelser samtidig som jeg lærer og får ideer til hva jeg selv kan gjøre når jeg selv reiser. Kommer fortsatt til å både lese og skrive innlegg og håper jeg ikke skremmer bort øylofferne av den grunn.
Hilsen en norsk charterreiser som drømmer om å bli øyloffer.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-05-07, 14:28
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Nya trender

Hierarki är alltid viktigt!

Varför inte ha en högre
access ju högre status man har på
forumet?
Typ att dom som varit med längst och skrivit flest inlägg,
har åtkomst till allt och kan skriva på alla forum!
Men en pajas som bara varit i Grekland en gång med charter,
kan på sin höjd fråga på ett av forumtrådarna?

Då slipper man allt drävell!





OBS! Detta var satir
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-05-07, 16:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nya trender

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Men en pajas som bara varit i Grekland en gång med charter,
kan på sin höjd fråga på ett av forumtrådarna?
Och svikare som åker till typ italien får högst göra ett inlägg per år


(med fem veckor kvar till la France )
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT