Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-23, 18:12
Bastet Bastet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Aten med barn i maj

Hej! Vi planerar att resa till Aten med våra barn, en flicka på 11 år och en pojke på 9 år. Jag vill gärna återse Akropolis och besöka museet, men vad kan vi locka barnen med i Aten? Finns det även en närbelägen strand att åka till? Tacksam för uppslag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-23, 20:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Aten med barn i maj

Kolla på en karta så ser du att väldigt många stränder finns inom räckhåll. Det är otaliga busslinjer som leder ner mot havet. Somliga ställen tar betalt men det finns avgiftsfria också, det måste du fråga om på plats för det kan ändra sig, en politisk inriktning mot att göra fler stränder gratis är tydlig.

Vad ni kan göra i Aten är ju beroende på hur lång tid ni har på er. Är barnen vana vid en stor stad eller är bara folklivet en upplevelse? Jag brukade åka buss och spårvagn med mina barn, utan särskilt mål, för de bodde i småstad i Sverige.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-23, 21:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten med barn i maj

Glöm inte Pireus med grats badstränder och massor av fina båthamnar om de gillar båtar.
Aten har många fina museer och att se Evzones med vaktavlösning varje heltimme på Syntagma framför parlamentsbyggnaden är ju en upplevelse. Ta också en "Jump on jump off"busstur.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-23, 23:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Aten med barn i maj

För barn i den åldern gissar jag att det skulle kunna vara en annorlunda upplevelse att promenera omkring en stund i den stora färjehamnen i Pireus och få se denna mängd av stora båtar i så många olika skepnader, och att under en stund känna det pulserande livet i hamnen. Kanske inte så mycket av lek och skoj, men något nytt och kanske lite annat än vad vi kan uppleva här hemma i Sverige.

Vidare brukar jag ofta vurma för ett besök på Lykavittos Hill i Aten då det gäller tips till vuxna människor. Men vem vet, kanske det också skulle vara ett fint minne för barn i den åldern med den mäktiga utsikten och en färd med kabelvagnen ditupp.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-24, 05:39
Bastet Bastet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Aten med barn i maj

Tack så mycket för alla fina förslag! Tyvärr stannar vi dock bara några dagar. Men Pireus bad- och båtliv låter jättespännande, likaså ' hop on-hop off'-bussar är ju en självklart bra ide, likaså som utsikten över Aten kan bli en oförglömlig upplevelse. Jag är själv lite museumsnördig och oroar mig lite för hur ffa lilla killen ska stå ut med att vandra runt i salar med föremål efter föremål... Finns det barnanpassade visningar av något slag eller förslag på en approach som lockar även honom? Eller är det vettigare för alla parter att jag smiter in på museum medan övriga gör annat?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-24, 07:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Aten med barn i maj

Det finns ett "School Life And Eduation Museum" och
Ett "Childrens museum" att gå på om ni vill till museum. Båda dessa har ett upplägg för barn. Har inte tid att länka nu men googla så hittar ni adresserna.

Det finns också en nöjespark (om den finns kvar fortfarande är jag inte säker på) Allou Fun Park.Har inte varit på dessa själv men minns att jag läste om dem i en folder nu när jag var i Aten. (Museumen då alltså.)

Och så har vi Gazi, som är ett spännande område och lätt att ta sig till 8en station från Monastiraki med metro). Det är ett gammalt nedlagt gasverk med höga skorstenar omgjort till ett blomstrande kulturområde. Där brukar de ha diverse utställningar och "happenings". Kanhända har de något för barn just när ni är där?Kolla deras hemsida.

Aten är underbart!

Senast redigerad av Thira den 2016-01-24 klockan 07:50.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-24, 13:36
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Aten med barn i maj

Om ni vill gå på Zoo detta är värt ett besök och även delfiner ett besök på Attica Zoo att föredraga http://www.atticapark.com/zoo-about

I samma område har du även en stor Outlet om man är sugen på att shoppa: http://www.mcarthurglen.com/gr/mcarthurglen-athens/en/

Kanske ett besök på Planetarium?: http://www.athens-today.com/e-planetario.htm

Gillar man dinosaurier och andra djur har du : http://kidslovegreece.com/en/culture...tural-history/

Mvh Camilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-24, 14:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten med barn i maj

Vilka bra tips Camilla!!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-24, 15:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Re: Aten med barn i maj

Strålande tips Camilla.
Tänk att Aten har så mycket kul även för barn. En toppenstad helt enkelt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-24, 17:01
Bastet Bastet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Aten med barn i maj

Återigen stort tack för alla era goda tips! Förväntan på resan bara ökar😄
En sista liten undran bara: är det något vi bör tänka på särskilt vad gäller säkerhet? Jag tänker på områden att undvika kvällstid, kanske taxibolag man helst inte ska åka med etc? Jag vet, en storstad är en storstad och man kan inte försäkra sig mot allt. Jag har läst en del av artiklarna inför resan, men just såna här frågor har jag inte hittat.
//Bastet
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-24, 17:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten med barn i maj

Området runt Omonia /Victoria och Echarxia brukar det varnas för. Vi har för 2007 och 2008 bott nära Omonia och var inte oroliga DÅ varken dag-eller kvällstid, men det kan ha ändrat sig. Går man en hel familj är det säkert OK.

Monastiraki/Plaka/Thissio räknas kanske som de lugnaste områdena och sist i november 2015 bodde jag ensam 9 dagar i Aten och bodde då i Plaka på Adonis... Jag vandrade mycket dagtid i alla nämnda områdena här ovan och var inte rädd en sekund! Jag är mycket räddare i Stockholm, Göteborg och Malmö kvällstid

Lissi - som ska återse Aten några dygn både i mars och maj.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-24, 20:04
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Re: Aten med barn i maj

Jag var ensam i Aten helt nyligen i en vecka. Jag gick ofta ensam tillbaks till hotellet efter sena musikkvällar eller middagar om nätterna. Rörde mig i princip lite överallt om dagarna. Aldrig några problem.Som Lissi skriver så är Omonia inte att rekommendera sena kvällar. Dagtid är det ingen fara.Använd magkänsla och sedvanligt storstadsförnuft så kommer allt att gå jättebra. Jag, precis som Lissi, har känt mig betydligt mer otrygg här hemma i storstäderna i Sverige i sådana fall. Jag har så fina historier om grekisk filotimo att berätta från Aten. Jag hoppas och tror verkligen att ni kommer uppleva staden på samma sätt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-25, 19:58
Bastet Bastet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Aten med barn i maj

Tack för respons! Det låter betryggande att höra😀 Det var länge sedan jag var i Aten och jag minns inget oroväckande från den gången, men saker kan ju förändras. Skönt att höra att inget ändrats drastiskt på den punkten.
Det ska bli väldigt roligt att komma dit igen!💕
//Bastet
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT