Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2015-12-28, 10:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Måndag 28 December

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Mig förvånar det inte alls. Man ser ofta folk gå direkt från ouzeriet till bilen eller moppen.
Arne - frågade ni om promillegränsen? Det lär ska ha varit så att gränsen för rattonykterhet går vid 0,5 promille. Men om det fortfarande är så, vet jag inte.
Saxat från AutoEurope "I Grekland har man en promillegräns på 0.5 promille för förare med körkort längre än två år samt 0.2 för förare med körkort i mindre än två år. Har man mer i blodet och blir tagen kan det leda till dryga böter och i värsta fall fängelse."

/NW
Svara med citat
  #82  
Gammal 2015-12-28, 10:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Hittade lite mer info här.
Om det fortfarande är aktuella uppgifter, ska jag låta vara osagt, men har du över 0.6, så är det 1200€ i böter, indraget körkort i ett halvår och minst 2 månaders fängelse.
Upprepas förseelsen inom två år, blir det ytterligare 2000€ i böter, indraget körkort i 5 år samt minst ett halvårs fängelse.

Så visst finns det lagar, men om de bara existerar på pappret eller efterlevs till viss mån, vet inte jag.

/Wolfen
Svara med citat
  #83  
Gammal 2015-12-28, 14:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Vi har just kommit hem från en underbar tur uppe i bergen tillsammans med Ekaterina och Daniel. Först till Anidri by och sedan till Temenia, där vi åt lunch på, tror jag, enda tavernan i byn.
Vi gjorde även ett stopp i Kandanos för bankomatuttag och inköp av ortens marmelad.
Chauffören, Daniel, drack ett halvt glas samt vatten. Jag tror att vi turister håller väldigt nog på alkoholintag tillsammans med bilkörning. Och med dessa serpentinvägar över bergen är det ett måste.
Mer om vår underbara dag skriver vi om imorgon.
Birgitta.
Svara med citat
  #84  
Gammal 2015-12-28, 17:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi har just kommit hem från en underbar tur uppe i bergen tillsammans med Ekaterina och Daniel. Först till Anidri by och sedan till Temenia, där vi åt lunch på, tror jag, enda tavernan i byn.
Trevligt! Jag antar att det smakade gott, det brukar göra det i de små byarna.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2015-12-29, 09:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 29 December

Tisdag 29 December.

Samma oförskämt varma och vackra väder ävenså denna dag. Altantermometern visade 19,7 grader vid halv åtta. Utefrukost är anbefalld.

Om vi så skall summera gårdagens utflykt kan vi konstatera att det i sanning var en vacker tur. På inrådan av vännen Daniel tog vi vägen från Paleochora via Anidri och Timenia till Kandanos.

Vägen till Anidri var väldigt vacker. Vägens bredd och kvalitet lämnade dock en del i övrigt att önska. Smal och kurvig och med få mötesplatser. Turligt nog var mötande trafik i stort sett obefintlig denna måndag.

Men vyerna… De voro helt formidabla. Vi hisnade längs serpentinvägarna, där Lefka Oris bergsmassiv bildade fond. Vi passerade Anidri och fortsatte sedan ner till den lilla byn Timenia där vi skulle spisa lunch i byns enda Taverna. Notan för fyra lunch samt ett krus vitt stannade på 28 €. Daniel tog notan. Varför vet vi ej. Vi hade ambitionen att betala denna nota, men accepterade Daniels beslut.

Efter ett timmeslångt uppehåll därstädes gick så färden vidare mot Kandanos. Vägen var av samma beskaffenhet som den till Anidri, dock kompletterad med ett antal nedrasade lavastenar här och där.
Daniel körde dock som en Kungachaufför, och ej ens Birgitta var rädd för de djupa ravinerna längs vägen.

Väl nere i Kandanos parkerade vi just utanför den Taverna som saluför de vansinnigt goda syltade frukterna. Apelsin- och citrusskal med mera.
Efter proviantering i byns enda Bankomat inhandlades ett antal burkar med de delikata frukterna.

Vi avslutade resan med ett stopp vid Daniels förhyrda villa, belägen på höjden just mellan Kandanos och Paleochora. Daniel hyr detta hus för 400 € per månad. En formidabel utsikt över nejden från den stora utealtanen ingår i hyran. Huset kan förhyras månadsvis. Huset är till salu för 120.000 € för övrigt.

Vi kommo åter till Paleochora strax före klockan tre.

Middagen fick bli på W.E, och av det enklare slaget. Detta enär vi ju ovanligt nog spisat lunch denna dag uppe i Tymenia. Vi delade på en omelett nedsköljd med ett krus vitt. Med notan på 12 € följde varsitt bjudglas Melloraki.

En hel del bilder ligga redan inne i galleriet under ”Tisdag 29 December”

Nu vid halv tio visar termometern på trivsamma 23 grader och solen flödar.

Livet leka alltfort.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #86  
Gammal 2015-12-29, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Verkar ha varit en riktigt trevlig tur, lite omväxling är ju alltid bra!

/ Anne
Svara med citat
  #87  
Gammal 2015-12-29, 10:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Netwolf - tack! Då gäller tydligen den promillegränsen fortfarande.

Arne - julgranen på tavernan, vad var det för träd? De långa barren ser nästan ut som en tamarisk
Svara med citat
  #88  
Gammal 2015-12-29, 11:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Julgranen

Det är faktiskt en Tamarisk. Vi fick det bekräftat av Madame på byns Taverna.

Arne
Svara med citat
  #89  
Gammal 2015-12-29, 11:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Julgranen

Det var som katten. Åh så fint! Som det ser ut på bilden så passar den verkligen som julgran.

Fast hade jag haft en sådan hemma är risken att jag hade gått och lagt mig under den med en bok, av ohejdad vana
Svara med citat
  #90  
Gammal 2015-12-29, 13:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Julgranen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var som katten. Åh så fint! Som det ser ut på bilden så passar den verkligen som julgran.

Fast hade jag haft en sådan hemma är risken att jag hade gått och lagt mig under den med en bok, av ohejdad vana


Fast jag tror fortfarande att det är en idegran. Den ljust gröna färgen på barren och dom mjuka barren. Men växer dom på Kreta? Jag vill liksom överbevisas!
Birgitta.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2015-12-29, 14:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Tisdag 29 December

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
En hel del bilder ligga redan inne i galleriet under ”Tisdag 29 December”
Härliga bilder. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Fast jag tror fortfarande att det är en idegran. Den ljust gröna färgen på barren och dom mjuka barren.
Känner mig också lite kluven. Har kollat lite bilder på tamarisker och de är vidare, och har en större stam. Kolla här.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2015-12-29, 19:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Tack snälla Birgitta och Arne för det trevliga julkortet som nu även har dykt upp här. Verkligen trevligt och omtänksamt.
Jag är ju en av många som kanske bara stannar vid drömmen om att tillbringa vintern i Paleochora, tanken dök upp redan vid första besöken omkring år 2000 när jag hörde om Floras engelska gäster som övervintrade där i tre månader. Många besök har det blivit sedan dess (inte alltid hos Haris eftersom det har blivit så populärt att det ofta varit helt fullbokat), men inga riktiga vinterbesök.
År 2003 och 2004 var vi på Gavdos, Birgitta. Vi åkte på endagsbesök och fick med oss några timmar på ön (hade tid till både avkoppling, bad och lunch). Det var båda gångerna i månadsskiftet sept./okt., vilket jag gärna rekommenderar. Att åka NU skulle jag inte ens överväga. Försök hellre att klämma in en tur när ni åker i maj!
Svara med citat
  #93  
Gammal 2015-12-29, 20:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Vad trevligt ni har det!
Svara med citat
  #94  
Gammal 2015-12-29, 23:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Julgranen

Birgitta - tamarisk heter tamaris på grekiska, och idegran pournari. (Jag fick googla). Om du vill fråga vidare.

Idegran verkar i alla fall finnas i Grekland, såvitt jag kan se lite snabbt.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2015-12-30, 05:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Marianne, det var faktiskt du som gjorde att vi bestämde oss för att vara i Paleochora några veckor på vintern. Du tyckte vi skulle göra det när vi blivit pensionärer. Så nu är det 5:e vintern vi är här 5-6 veckor.

Och detta har vi aldrig ångrat. Visserligen har vi haft regn och storm under dom 4 vintrarna från och till. Men man njuter ändå!

Hittills denna gång har vi bara haft sol och värme. Men något bakslag måste komma. Uppe i norr, i Chania, har man haft lite regn då och då, men inte här.
Och att man har renoverat toaletterna här på Haris Studios gladdes vi över.

Birgitta, som just nu inväntar gryningen och soluppgången över havet med en god kopp kaffe.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2015-12-30, 09:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 30 December

Onsdag 30 December.

Vi hade ryktesvis hört att det från och med idag skulle ske ett markant väderomslag, där regn och kalla vindar skulle dra in över sydkusten.
Icke så. Samma oförskämt vackra väder även denna dag. En fin soluppgång vid pass 07.20.
Våra studiogrannar, Holländarna i trean, är var morgon vid sjutiden på sin altan att spisa frukost och beskåda soluppgången . Morgonens temp 17,6 grader klockan sju.

Kustfärjan Samaria avgick klockan åtta på sin tur till Gavdos. Det var förutom besättningen endast tre passagerare. Däckslasten bestod av en träbur med unghöns, tvenne stora bensinfat samt en skrinda med viktualier. Däckmannen stod naturligtvis sin vana trogen att röka just intill bensinfaten… Ack ja.

Igår eftermiddag anlände Jörg och fru till W.E. De hade varit inne i Chania och hämta två vänner som jobbat med volontärarbete i Athen under fem dagar. Flyktingtrycket är alltfort hårt i Athen.


Vi spisade middag på W.E även denna kväll. Nu hade sotaren fått bra fart på kaminens rökgångar, och brasan knastrade värmande. Arne tog en Echaterinaburgare med knaperstekt Bacon, och Birgitta en fylld bakpotatis. Notan strax under 15 € inklusive det obligatoriska kruset vitt.

Echaterina erbjöd sig skjuts upp i bergen nu till helgen. Vi bockade och tackade.

Bild på kustfärjans avgång återfinnes i galleriet under ”Onsdag 30 December”
Temperaturen på altanen visa nu 20,1 grader.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #97  
Gammal 2015-12-30, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Onsdag 30 December

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
tvenne stora bensinfat samt en skrinda med viktualier. Däckmannen stod naturligtvis sin vana trogen att röka just intill bensinfaten… Ack ja.
Safety first.



Så här såg det ut i hamnen på Sifnos för några år sedan.

Kul att ni ska åka upp i bergen igen!
Svara med citat
  #98  
Gammal 2015-12-30, 12:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Onsdag 30 December

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Safety first.


Ja, de följer reglerna. Ingen av dem bär smoking!
Svara med citat
  #99  
Gammal 2015-12-30, 13:46
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Onsdag 30 December

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, de följer reglerna. Ingen av dem bär smoking!
Svara med citat
  #100  
Gammal 2015-12-30, 15:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Angående Julgranen uppe vid Tavernan i Temenia, har vi nu fått bekräftat att det faktiskt är en levande Tamarisk. Bara så att alla vet...


Arne

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT