Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-12-19, 10:17
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Håller med Eva L i det mesta.
Varför Gavdos under vinterhalvåret? Från nästan vindstilla till mycket kraftiga vindar sker väldigt snabbt och kan vara i flera dagar, dessutom blir det riktigt råkallt.
På sommarhalvåret är det en härlig tur, varmt och behagligt (även om det kan gunga ganska friskt även då).
Skepparn har ju stor erfarenhet av turen men som sagt vädret ändras fort så här års.
Hur som helst; lycka till!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-12-19, 10:22
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Drammen Norge
Inlägg: 92
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Hei

Bakaliaros er det samme som klippfisk, saltet fisk som må vannes ut før bruk. Vet ikke hva det heter på svensk, men det er kjempegodt. Norge eksporterer mye av det.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-12-19, 10:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Typ vad då? Det krävs lite framförhållning och inte bara att välja en bra dag.

Det ska bli spännande att se hur det blir kanske får vi se Arnes solnedgångar från Gavdos eller blir det Lissis som funderar på att åka dit i oktober nästa år.

En resa till Gavdos vintertid med en övernattning kräver att man hyr en egen båt för färjan går bara ett par ggr i veckan. Är säkert en kostsam historia. Sommartid kan turisterna stanna några timmar och åka hem med båten när den går men på vintern gör färjan bara ett stopp för i och urlastning. Således krävs mat för flera dagar om man tar den ordinarie färjan, eventuella mediciner etc. Om vädret sedan försämras kan man bli där en hel vecka. Jag gillar små ställen men skulle nog föredra en liten varmare månad för att vstas där så länge. Lite för öde även för mig.

Jag var själv på väg dit sensommaren 1982 men den vi skulle segla med tyckte väderprognosen var för osäker för att segla med två landkrabbor. Duktiga grekiska seglare vet hur farligt deras hav är.

Eva
Men "de duktiga grekiska seglarna" ställer väl in båtturen även för A och B om väderförhållandena är osäkra? Är de så farligt då menar jag? De går väl aldrig ut i oväder?

Ps. Jag vill inte verka kunnig i detta ämne, för det är jag ej! Vet att du har betydligt mycket mer erfarenhet av Grekland än vad jag har!..
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-12-19, 10:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Torsdag 19 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men nu! Arne fann en klädställning fylld med fina skinnjackor. En jacka i svart, storlek XXXL passade likt handen i handsken. Det generande låga priset på 42 € medförde att det blev affär direkt. Tillsammans med Birgittas mysbyxor blev totalpriset 48 €
Nu börjar ni tjäna pengar under resan. Ni kanske går med vinst innan ni åker hem.

Bra att vinden har lagt sig, och att Methexi öppnar upp igen!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-12-19, 22:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
och vad vet du om mina upplevelser. Inte mycket.

Eva
Meh, herregud människa. Har du hört talas om I-R-O-N-I...

Tror faktiskt inte det finns nån mer pekpinnare än dig på Kalimera. Alltid hittar du nåt fel. Du avstod minsann en resa för 31 år sen till gavdos, och i nåt annat inlägg dissar du hela Syros, pga av en dålig upplevelse 84 . Herregud...!

/Netwolf
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-12-19, 22:44
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Hej Alla


Jag tror att Harris kan fixa övernattning på Gavdos även på vintern, själva resan går väl först längs Kretas sydkust innan det vid Chora Sfakion bär av mot Gavdos i 2 timmar (så var det när vi åkte över). Det finns bofasta på ön året runt, t.o.m. Rastahippies som bor i en kåkstad byggd av vrakgods och annat som de hittat.
Ett par norrlänningar klarar lätt denna strapats, inga problem.


Lycka till


//PA
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-12-20, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Meh, herregud människa. Har du hört talas om I-R-O-N-I...

Tror faktiskt inte det finns nån mer pekpinnare än dig på Kalimera. Alltid hittar du nåt fel. Du avstod minsann en resa för 31 år sen till gavdos, och i nåt annat inlägg dissar du hela Syros, pga av en dålig upplevelse 84 . Herregud...!

/Netwolf
Nu får du faktikst skärpa dig.Tur att det finns dom som inte delar din uppfattning. Förövrigt har jag aldrig varit på Syros och inte dissat det heller.

Jag har hört talas om ironi men tycker inte att det är särskilt passande i ett forum där de flesta av oss försöker komma med mer eller mindre genomtänkta råd för att hjälpa andra. Jag har själv fått många värdefulla råd av andra genom åren. Att skämta bort allt passar sig inte heller alltid.

Eva
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-12-20, 10:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

En kollega tillbringar sedan många år 3-4 juliveckor i Paleochora - alltid med fyra-fem nätter på Gavdos.

Eftersom båtturerna till och från är mycket osäkra ser hon alltid till att lägga Gavdosvistelsen tidigt på resan, för att inte riskera flygresan hem. Man kan inte alltid räkna med att komma tillbaka just då man tänkt. Vädret på rutten är nyckfullt och båtar ställs ofta in - och då talar vi juli! Jag skulle inte ens tänka tanken att ge mig på det i december-januari.

Dessutom, mot bakgrund av vad hon berättat om Gavdos, så gissar jag att det är stendött vintertid. Om än lugnt och fint på sommaren.

Och så tror jag defintivt att Totte föredrar om ni stannar hemma
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-12-20, 10:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 20 December. Paleochora

Fredag 20 December. Paleochora.

Åter en mycket vacker morgon. Solen upp ur havet vid pass 07.15.
Idag verkar det vara nästan vindstilla. Fiskeskutorna har lagt ut att försöka finna lite firre för husbehov samt avsalu.
Vid niotiden ringde publikredaktören från Radio Västerbotten för att göra den intervju som ska sändas julaftonens förmiddag.
Termometern visar plus 21 grader redan klockan tio och solen skiner från en nästan molnfri himmel.

Husets katt har ännu ej uppenbarat sig denna morgon, men han kommer säkert vad det lider.

Det blev en lugn och stilla dag under torsdagen. Arne iväg en eftermiddagstur till byn att kompletteringshandla.

Vid femtiden gick vi upp till Water´s Edge att spisa vår förbeställda middag samt umgås med personal och gäster. Såväl köttbullarna som det stekta lättrökta fläsket voro delikata. Notan inklusive ett krus vitt stannade strax under 20 €.

Vi hörde ryktesvis att granntavernan eventuellt skulle öppna nu i afton. Det får bli en sväng förbi att se hur läget är. Stormen för ett par veckor sedan hade uppenbarligen gått hårt åt tavernan.

Haris Hotel har städslat ett par hantverkare att utföra renoveringsarbeten på studio fem till nio, de som är belägna en trappa upp, på den husdjursfria avdelningen.

Byns vespaburne brevbärare anländer alla vardagar vid lunchtid att leverera post samt dra i sig tvenne glas raki "on the house"...

Lite bilder ligga så strax inne i galleriet under Fredag 20 December.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-12-20, 11:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Och så tror jag defintivt att Totte föredrar om ni stannar hemma
Den kommerntaren var definitivt spiken i kistan för Birgitta

Gavdos vintertid ÄR nog ingen höjdare!

Lissi
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-12-20, 14:34
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Ja, tänk nu på stackars Totte och ha en riktigt GOD JUL!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-12-20, 19:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Jag fick sms i eftermiddags från Birgitta om det faktiskt var spiken i kistan

Hoppas dock hon inte sörjer för mycket, de verkar ha det bra de är. Och ska Gavdos få en rättvis chans så tror jag att ön behöver upplevas under säsong.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-12-20, 23:03
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 765
Standard Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Så härligt att få resa med er igen!
Vi kom hem från Lanzarote idag så nu har jag läst ikapp mig.
Lika roligt som vanligt. Njut vidare i paradiset.
//
KR
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-12-21, 09:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 21 December. Paleochora

Lördag 21 December. Paleochora.

Vid pass 07.15 steg den vackra blodröda solen upp ur havet. Även idag verkar det bli vindstilla. Sopbilen anlände samtidigt med solen. Vi kunna på sopgubbarnas klädsel se vilket väder det ska bli under dagen. Påtagna regnställ indikerar ofelbart att regn är i annalkande. Morgontemperaturen på 19,8 grader indikerar altanfrukost även denna dag.

Vi är inför aftonen i valet och kvalet huruvida vi ska spisa middag på granntavernan Metexis som nu öppnat, eller ska vi kanske gå ner till KKP-fikets julfest.

Nackdelen med KKP-alternativet är ju att mat och musik startar först vid niosnåret på kvällen. En smula sent egentligen för vårt vidkommande.

Igår vid lunchtid strök Birgitta flagg och skrinlade alla tankar på en vinterresa ut till Gavdos. Tacksam Arne och huskatt noterade detta.
Som ett ödets ironi kom kustfärjan Samaria puttrandes in till centralkajen i byn vid fyratiden på eftermiddagen… Mera troligt hade Samaria legat inblåst ute på Gavdos de fyra dagar vind och vågor härjade på havet.

Vår huskatt haristotte börjar uppenbarligen bli alltmer hemtam med oss och vår studio. Tidigare vågade Totte bara sticka nosen in genom dörren att påkalla uppmärksamhet och mat. Igår eftermiddag vågade Totte sig in att äta sin mat hos oss. Efter matkalaset hoppade Totte helt oväntat upp i Arnes knä att bli klappadd och kliad.

Nu ska vi så strax gå upp till Water´s Edge att umgås med personal samt övriga gäster på Hotellet. Det förefaller ha anlänt ytterligare ett par familjer under fredagen.

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Lördag 21 December”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-12-21, 13:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Nu blev det så att Inkfish spikade igen Gavdos-kistan, dock bara preliminärt!

Färjan till Gavdos har under vintertid inte många turer i veckan, DET kollade jag upp redan förra vintern. Haris lovade då att fixa boende med mer, han har ju sina kontakter. Men det blev aldrig av på grund av vindarna. Och han avrådde även denna vintermånad (är det så att karlar håller ihop???)

Vi har ju även chansen när vi åker till Kreta den 19 - 30 april, men den resrutten har vi ännu inte planerat, förutom att vi SKA till Chora Sfakia. Gavdos tar man sig lättare därifrån. Chansen finns ju att man blir inblåst inför hemresan!

Igår smakade jag moräna hos Ekaterina på Water Edge. Hon hade ugnsstekt fisken som kotletter med skinnet kvar. Under skinnet fanns fett och allt sånt flängde man av. Då återstod en benbit och ett vitt, mört kött. Liknade torsk eller smakfylld lutfisk. Vi, som är förtjust i rökt fisk skulle gärna vilja testa ett sådant smakprov. Men vi har aldrig träffat på rökt fisk i Grekland.

Nu, när jag tittar ut genom fönstret, med adventsstaken i förgrunden ser jag fiskebåtarna puttra ut eller kommer in. Fiskarna längtar åter att stormen bedagat så dom kan göra sitt förvärv.

Birgitta.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-12-21, 17:02
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Gavdos finns kvar.
Vi har bott här nu i 11 år och varit på väg till Gavdos i över 6 år.
Det närmaste vi kommit är bryggan i Paleochora för att se en inställd båt.
Vi har vänner som har hus på Gavdos men vi har den upplevelsen kvar.
Ibland kan det vara skönt att känna att naturen styr och inte teknik och vi mäniskor.

Vi satsar på Gavdos för 2014 om det sker så har vi ju ej drömmen kvar men en erfarenhet och vad är bäst dröm eller erfarenhet?

Olle
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-12-22, 10:25
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 22 December. Paleochora

Söndag 22 December. Paleochora.

Samma fina väder denna dag. Allredan 19 grader på vår solaltan nu klockan åtta på morgonen. Huskatten har ännu ej anlänt men han kommer nog framöver. Icke ett moln att skåda.

Igår resonerade vi kring hur vi skulle göra med middagen. Vi fastnade slutligen för att spisa middag på granntavernan, Metexis, enär festen på KKP-fiket ju skulle börja väl sent för vårt vidkommande.

Vi hälsades varmt välkomna av bröderna och Mama när vi stegade in på Metexis vid sextiden på aftonen. Vi sporde sonen om han kunde skaffa fram 2014 års skämtalmanacka till oss. Sonen lovade försöka hitta ett exemplar under morgondagen.

Sonen lät även förmäla att turistsäsongen 2013 i Paleochora varit rent fantastisk. Massor av turister, merparten från de skandinaviska länderna. Såväl hotellägare samt övriga näringsidkare hade noterat en ökning av omsättningenn med dryga 40 procent gentemot fjolåret.

Birgitta beställde Briam parad med Mamas sallad. Briamen var utsökt god. Arne, den tjatige, tog enligt god sed och vänja en Portion Schnitzel a la creme. Tillsammans med det obligatoriska kruset vitt stannade notan på 20 €.

Efter aväten måltid tog vi promenaden ner till KKP-fiket att kolla läget. Lokalen var välfylld med festdeltagare. Nu visade det sig emellertid att man redan vid pass halv åtta dukade fram mat i mängder.

Musikanterna drog samtidigt igång. Hade vi vetat detta skulle vi naturligtvis hoppat över Metexis och gått direkt till KKP. Dock hade vi ju på affischen utläst att aktiviteterna skulle starta först klocka 21.00. Så det kan bli.

Vi gick ner att leta reda på den lilla butik där Kari och Arne inhandlade gåvan med syltade apelsinskal. Butiken hade dock stängt för dagen. I stället gick vi upp till frukt- och grönsaksbutiken att inhandla vindruvor, äpplen samt tre kilo av den fina grekiska charlottenlöken. Denna förnämliga lök skola medbringas hem.

Vi har fått en del förfrågningar om vad vi egentligen sysslar med under vår vintermånad på Kretas sydkust. Tja, vad svarar vi på detta? Egentligen är det mycket enkelt. Vi umgås med varandra samt övriga hotellgäster. Så har vi därtill fått många vänner nere på byn.

Vi har därtill all tid i världen att lyssna på lokalradion hemifrån samt P1-s ordinarie program. Därtill har vi ju via webben tillgång till en uppsjö E-böcker att läsa. Birgitta har ju också sina digra sudokuhäften att lösa.

Slutligen, icke att förglömma, har vi ju faktiskt flytt från den hårda Västerbottniska vintern. Att vandra runt här på sydkusten i sandaler och sommarkläder sitter ej helt fel heller. Att ha förmånen att kunna äta frukost på utealtan samt sitta utetaverna i December och Januari är därtill en stor plusfaktor.

Vi tager dagliga promenader runt byn att upptäcka nya spännande gränder och vyer, spisar god mat på ortens tavernor. Icke mera kunna vi begära.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Söndag 22 December”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-12-22, 10:36
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Söndag 22 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi tager dagliga promenader runt byn att upptäcka nya spännande gränder och vyer, spisar god mat på ortens tavernor. Icke mera kunna vi begära.
Arne och Birgitta

Ja, precis så har vi det också! Inga "måsten"
Tack för era dagliga rapporter. Vi räknar dagarna tills et är vår tur!
Vi önskar en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Lena PG och Nisse
Svara med citat
  #59  
Gammal 2013-12-22, 10:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Vilket härligt väder ni har. Den hårda Västerbottniska vintern lyser tyvärr fortfarande med sin frånvaro. Inte vanligt med gröna gräsmattor här till jul. En stackars liten pensée tog regnet i går för vår och behagade slå ut. Grodorna har enligt lokaltv lämnat sin vintervila under den gångna veckan men särskilt komfortabelt lär de inte ha det. Vi får hoppas snön kommer innan skid-SM ska gå av stapeln i mitten av januari.

Eva
Svara med citat
  #60  
Gammal 2013-12-22, 11:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Söndag 22 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi tager dagliga promenader runt byn att upptäcka nya spännande gränder och vyer, spisar god mat på ortens tavernor. Icke mera kunna vi begära.
Det låter som ljuv musik i mina öron. Vi var tre veckor på Naxos i november för några år sedan. Vi gjorde i princip ingenting, och njöt av varje stund. Så bra som vi hade under dessa tre veckor tror jag aldrig jag upplevt i Grekland. Att bara vara, och leva i nuet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT