Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-11, 13:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Ryktet om min död är betydligt överdrivet

… sade Dr. David Livingstone 1871.

Tyst har jag varit ett längre tag då jag känt att jag inte haft något att tillföra.
Det tar ganska hårt på själen när insikten kommer att i fortsättningen är jag nog bara turist.
– Ja, ja ingen en eller två veckors charter.
– En månad i taget är nog lagom, eller två, hmm!
Åke gick tyvärr och la fötterna i horisontalläge. Inte en kompis, men en bekant som jag träffat en enda gång.
– Är det här vår blivande framtid?
– Ska alla jag känner lägga näsan i vädret?
Förr eller senare ja, men vi får i alla fall hoppas att ni som är kvar tänker att förbli kvar ett bra tag till.

Jag har inte skrivit så mycket då jag har lite svårt för detta med att ni har det så bra och skriver om detta.
Ingen kritik mot er som skriver om hur bra det är på Kreta för det vet jag om.
Det är bara det att PERSONEN Ulf inte grejar att läsa om det.
Det blir en enorm hemlängtan för min del.
Frekvensen av inköpta tomater, oliver och god feta accelererar våldsamt hos mig på sommaren. Sedan kommer mina vänner hem efter 2-3 veckor i övärlden, bruna och fina.
– Hur tror ni det känns?
– Personligen, inget bra!
Men för deras del säkert mycket bra. De har troligen haft en kanonbra semester.

Jo, men jag lever i alla fall i högsta välmåga och får kanske fara tillbaka i april 2010 om gud vill och solen skiner.
Jag har en devis som lyder. ”Det krävs mod för att leva”.
Jag har i alla fall det modet och får ta mina smällar. Det väsentliga är att jag lever mitt eget liv och inte någon annans, eller genom någon annan som ex: religion, person eller sekt av något slag. Jag är jag och inte någon annan.
De här som känner mig privat vet att det är på det viset.
En Wiman ruckar man inte på så enkelt. Nog om detta.

Jag har haft ett långt samtal med allas vår Monica P under sommaren och det gav mig lite luft under vingarna. Hon och hennes ”gubbe” hör till de människor jag vill möta innan jag lägger näsan i vädret. Även Admirala och min ”hemliga” väninna här inne hör till de jag vill möta. Med Admirala får väl samtalet ske via tolk då hennes dialekt är oförståbar enligt rykten.

Hur turistsäsongen har varit på Kreta i år vet jag inget om utom att Mr.A ringde och berättade om hur läget för hans del var. ”Catastrophe” är förnamnet och ”Bloody Disaster” efternamnet. Han har även provat på att bli blåst på två veckor av en familj på 7 personer. Dag 12 åkte de på utflykt med sin hyrda bil och kom aldrig tillbaka. Bilen återfanns i hamnen i Iráklion. Enligt passen kom familjen från Bulgarien.
Tur att han har oliver, druvor och frukt att leva på, så han inte står där med båda fötterna i samma hink. Det lär komma in fler rapporter nu när alla slutat jobba för säsongen.

Jag har blivit så ”svenskifierad” att jag gnällde när det tidigare under sommaren var 26° ute. Ok, lite skillnad mot Kretas 46° som vi hade i 14 dagar under 2007, men skillnaden är inte så stor.
Betydligt värre blir det om man sätter minustecken framför. Det fick vi prova på (Öjebyn) 1998 i 4 dagar. Ingenting fungerade, bussarna stod stilla, tågen frös ihop och bilen hade sexkantiga hjul. Jag satt i källaren och eldade med ved i pannan.
De positiva är att mot kyla går det att skydda sig, men inte mot värme. I kraftig värme blir man nästan apatisk och som jag brukar göra, glömma bort att dricka massor med vätska och då menar jag VATTEN. Inte öl, vin eller läsk.
Jag ska skriva lite oftare i framtiden. Nu är det nog för den här gången, men jag lever i högsta grad.

Uffe
  #2  
Gammal 2009-10-11, 13:58
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Hej Ulf!

Kul att du orkar skriva lite igen. Jag vet - Life is a bitch - and then you die! Jag tycker att har man haft det riktigt mörkt ett tag i själen, och det sedan vänder, så känner man sig så förbaskat tacksam för de små glädjeämnen livet kan ge.

Alla har vi våra mörka stunder och saker, händelser, personer etc som vi längtar efter men inte längre kan få uppleva.

De flesta här skriver ju om när livet är bra och allt flyter, tex när man får åka på semester i Grekland, du är en av de få som skriver om ditt mörker och dina motgångar. Men du skriver "mitt i prick", tycker jag. Livet är bitterljuvt.

Gita
  #3  
Gammal 2009-10-11, 14:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Det var då väl att du lever och vill skriva igen.
Kan gott förstå att det känns jobbigt och läsa om andras underbara resor, när man inte vet hur det blir med den saken för egen del
Hoppas innerligt att du kommer iväg i April till dtt kära Kreta.

Önskar dig allt gott!
Riitta
  #4  
Gammal 2009-10-11, 14:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Roligt att "höra" från dig Ulf, har faktiskt saknat dig.

Ha det gott! Lilla sjöborren.
  #5  
Gammal 2009-10-11, 14:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Hej Uffe,

det fanns mycket smärta mellan de där raderna. Hoppas verkligen du kommer iväg nästa år!

Om döden läste jag en vacker krönika av Henrik Wallgren i GP i går. I sorgen efter en vän skriver han bland annat:

Samtidigt som sorgen är så stor och svart fylls jag av en bottenlös kärlek till människan.
Det enda djuret som förstår att ingen kommer härifrån levande. De enda varelserna som anar den stora meningslösheten bortom allt. Och ändå väljer att fortsätta leva. Att älska, skratta, njuta, kriga, skapa.
Som fortsätter fylla livets bägare, tömma den och frustande skratta åt evigheten. Det är vackert. Det är stort av oss dödliga.

Hela texten finns här: Länk
  #6  
Gammal 2009-10-11, 15:14
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Så fint å høre fra deg igjen, Uffe!
Sterk vilje kan flytte fjell, vet jeg
  #7  
Gammal 2009-10-11, 15:40
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Gott att läsa att du finns där i bakgrunden, har saknat dina kåserier och andra inlägg.
Idiotiska människor finns det överallt i vår herres hage, tänker på familjen som lurade din vän på, för hans del, mycket pengar.

Må så gott o hoppas du kan fara ner i April.

Irene
  #8  
Gammal 2009-10-11, 16:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Ja, du Uffe, vi skriver ju mest om trevliga saker, och då och då något gnäll för att det inte blev som vi räknat med.
-Och tur är väl det, för tänk om vi skulle börja rada upp alla våra bekymmer i stället! Hemska tanke!

Jag glömmer inte en ungrare , krigsskadad, som sa till mig: ni svenskar tar inget på allvar, ni skämtar om allting ( eller något i den stilen) - som om vi inte riktigt vet vad prövningar vill säga.

Det är nu inte sant. Kanske inte krig, jordbävningar och liknande, men vi har alla , ALLA, personliga små och stora sorger. Några av oss håller detta privat, andra har nån som lyssnar, med eller mindre motvilligt.

Som sjukvårdsarbetande i alla år har jag nog hört det mesta, därför uppskattar jag också min (hittills) goda hälsa och jättefina familj och toppenvänner.

Vem vet hur det blir när åldern hinner ifatt mig...hoppas att jag kan ta var dag som den kommer då också, och sortera bort de dåliga dagarna.

Vi kanske träffas nån gång framöver. I mellantiden kan du vara säker på att jag och åtskilliga andra skickar dig en tanke både nu och då!
  #9  
Gammal 2009-10-11, 17:57
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Tack Ulf för att Du orkar skriver igen. Vi är säkert många som saknat Dina berättelser inte minst jag.
  #10  
Gammal 2009-10-11, 18:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Uffe!
Åh så roligt att höra av Dig igen på Kalimera.... Du har varit saknad!!

"Att ha mod att må dåligt"....det läste jag en gång att någon skrev. De orden tog jag till mig då jag en period i livet mådde väldigt dåligt.Det krävs verkligen mod när man mår dåligt och det har Du.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Du får komma till Kreta 2010.

Lissi
  #11  
Gammal 2009-10-11, 20:10
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Ulf.. kul att se dig här igen..
  #12  
Gammal 2009-10-11, 20:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Kram Ulf....
  #13  
Gammal 2009-10-12, 11:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Och du: kunde jag paketera in vårt fina sensommarväder skulle jag skicka en stor låda!
  #14  
Gammal 2009-10-12, 12:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Kan bara instämma med tidigare talare!

Welcome back, Uffe!!!

/Wolfen
  #15  
Gammal 2009-10-12, 15:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Med Admirala får väl samtalet ske via tolk då hennes dialekt är oförståbar enligt rykten.
Uffe
Va???? Admirala har jag träffat flera ggr och det är absolut inga som helst svårigheter att förstå henne Vad är det för förtal


Lissi
  #16  
Gammal 2009-10-12, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Härligt att höra av dig igen Uffe!
  #17  
Gammal 2009-10-12, 16:58
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Tack Ulf för att Du orkar skriver igen. Vi är säkert många som saknat Dina berättelser inte minst jag.
Förlåt Svenskan Ulf...
  #18  
Gammal 2009-10-14, 12:16
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

TACK Uffe! Jag förstår SÅÅÅÅÅ bra dina tankar och delar dem också! Blir ju äldre varje dag, med mörka tankar ofta när konditionen försvagar, inget Grekland i år, MEN solen skiner i dag och jag drömmer också om april 2010 på Peloponnesos. Alltså vi ska kämpa över vintern och njuta av goda dagar och drömma om bättre, såna kommer säkert också.

Med varma hälsningar
Eija
PS. Åtminstone en kul sak i februari: min älsta dotter kommer från Japan för att ha bröllop med sin Jani här i Finland. Dom ska nog tillbaka, men det är så trevligt att se dom här igen!
  #19  
Gammal 2009-10-17, 05:26
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Håller tummarna för att du kommer iväg 2010!!!

Av ungefär samma anledning som du är jag inte här så mycket längre.

BM
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT