Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-07, 20:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Phidias Hotell i Thissio

Är det någon som bott där. Hur var det?
Något annat tips på hotell i Thissio?
No
Vill inte bo i Plaka dock. Även om Acropolis museet.är ett måste.
(Menar alltså inte det Phidias som ligger i Pireus.)

Senast redigerad av Thira den 2015-10-07 klockan 21:02.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-08, 10:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Jeg har jo allerede svart deg på facebook, Thira, men om andre skulle være interesserte, så har jeg fått hotell Phidias varmt anbefalt av en venninne som ofte bor der når hun er i Athen.

Et hotell som ligger helt i utkanten av Plaka, (du får ikke Plaka-følelsen der ), er hotel Phaedra. Det ligger i nærheten av Akropolismuseet. Jeg har heller ikke bodd på Phaedra, men en annen venninne, som pleier å dra til Athen en gang i året, bor alltid der.

Tips fra henne: dette hotellet har ett rom uten bad, dvs badet ligger like på andre siden av korridoren, tvers over hotellrommets dør, men badet brukes bare av beboeren av dette ene rommet. Dermed er romprisen rimeligere, men rommet er fint, og med balkong med Akropolisutsikt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-13, 19:28
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Vi har bott på Phidias ett par gånger och trivdes fint! Tyckte att läget var bra bara en liten bit från tunnelbanestationen och trevlig utsikt från den lilla balkongen ut över gatan med all kommers rakt nedanför. Vad jag kommer ihåg var frukosten OK och Plaka och Akropolis ligger på lagom promenadavstånd.

MVH zakka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-16, 06:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Tack för svar Zakka och Admirala.
Jag vill gärna bo (OM jag nu kommer iväg detta år gubevars) i ett område som har lokalt och grekiskt folkliv (men med gångavstånd till de historiska sevärdheterna i Aten). Nog är väl Thission bättre än Plaka över jul i sådana fall?

Vill också till Excharcia å det bestämdaste men när jag läser om området på Internet så varnar man för att åka dit eftersom att polisen inte gärna går in i området alls bl.a. Jag inser att man nog bör ta dessa varningar med en ganska så stor nypa salt dock. Har fått lite olika råd och synpunkter från mina grekiska vänner angående området. Vad tror ni, är det ok att bege sig själv dit fortfarande i dessa krisens och revolternas (förstår om de unga är förbannade - de har min fulla sympati) dagar. Har svårt att tro något annat men för säkerhets skull?

Jag vill se båda sidorna av nutida Aten.

Senast redigerad av Thira den 2015-10-16 klockan 06:42.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-16, 07:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Hei Thira

Vi har ikke bodd på Phidias, men har gått forbi flere ganger, det er sikkert bra,
på Phidias i Pireus har vi bodd og var veldig fornøyd

Men, om du vil bo med i mer gresk /mindre turistisk miljø synes jeg at Koukaki
er et bedre alternativ
Etter vi er blitt "lei" å bo i Plaka, har vi bodd flere ganger i Koukaki og liker oss veldig godt der
Du blir ikke med metroen mer enn ett stopp etter "Akropolis", men når du går av på "Syngrou Fix" er du i en "annen verden" enn i Plaka uten at det er langt dit
"Acropolis Select" er et av hotellene vi har bodd på, det er bra og bruker å være rimelig
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-16, 08:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Ηotellet i Thission ligger på promenadegaten som går fra Acropolis' fot til Thission, Dionysion Aeropagitou (eller hvordan det nå skrives), vet du hvor det er?
Hotellet i Plaka ligger nær, men utenfor, turist-plaka. Det ligger en liten, "nedsunket" kirke der, Agia Ekaterini, plassen er kranset av helt vanlige bolighus.

Så egentlig opplever jeg nok plakahotellet som mer "i hverdagen" enn det i Thissio, men jeg har som nevnt ikke bodd på noen av dem. Begge ligger i gangavstand fra metroen (Akropoli, Thissio), og det er ikke særlig forskjell på gangavstand til de store severdighetene, bortsett fra til Acropolismuseet som ligger nær Phaedra.

Exarchia er bare utrygt når det er demonstrasjoner i Athen. Jeg har venner som bor der, og de bruker bydelen sin aktivt, men holder seg innendørs de få gangene i året det er demonstrasjoner. Det kan finnes en og annen lommetyv, særlig etter det er blitt mørkt, (som i alle storbyer), men på dagtid føles det trygt, jeg var der selv for ca ett år siden og åt lunch med vennene mine. Det kryr av kule kafeer og spisesteder, det er fullt av fargerik graffiti, det er gøy å være der!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-16, 17:23
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Phaedra ser verkligen ut att ligga i ett jättemysigt område. Men nu tror jag att jag kommit på var jag vill bo. I Psirri, men på den sida som inte ligger så nära Omonia. Gillar Psirris häftiga historia men också för att jag tror det är ett område som passar mig som handen i handsken. Och till min stora lycka såg jag att man kan hitta färgglad graffiti där med. Fast jag föredrar att bo på den sida av Psirri som inte vetter ut mot Omonia.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-16, 17:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Psirri er fint, bare du holder deg sør for Evripidiou-gaten
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-10-16, 19:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Phidias Hotell i Thissio

Psirri och Exarchia är fantastiska stadsdelar. Särskilt om man gillar grafitti! Claes och jag gick timmavis flera dagar där förra november. Inte en sekund var vi oroliga. Adonis bor jag på av rena bekvämlighetsskäl.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT