Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-03, 16:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Hundvalparna på Tinos

När jag besökte TINOS i höstas 2013.. fick jag vara med om en alldeles speciell upplevelse.. gick från mitt hotell i början av Agios Fokas stranden, Chora syns på håll...


Det var till det gamla kastrot i slutet på Agios fokasstranden som var målet.. ser ut så här på håll..


Nu var jag framme vid skylten som visade vägen upp...



Precis när jag passerat skylten möter jag denna charmiga grekiska flickan med den mycket gulliga hundvalpen.. hon var lite förtvivlad för att hundvalpen gått vilse och hamnat nere på vägen, för hon hittat den, frågade om jag ville gå med henne upp på kastrot och lämna den till mamman, tiken som var vild och bor där uppe, hon var lite orolig för att den skulle vara arg.. lät spännande så jag hängde förstås med...




När vi kom upp visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta.. här finns inte bara en valp utan tre stycken och de hade byggt en stor hundkoja åt dem att sova i..samt fick jag höra att de dagligen ser till att de har både vatten och mat att tillgå.. de såg ändå välmående ut!
Funderade genast på hur jag skulle kunna ta med mig en hem till Sverige.. tänkte på de små stackarna när det blir vinter..












































Får verkligen hoppas att de fortfarande mår bra! Valparna var tama och de kunde jag gosa med men tiken stog mest bara och skällde, men var ändå snäll, bara lite rädd för folk! Klart att hon också var rädd om sina valpar, men när hon såg att vi var snälla med dem var hon tyst och stog bara och spanade på avstånd!
Jag blev ändå lugn när jag fick höra att de togs om hand varje dag, så nog finns det greker som ändå känner empati för hundar, det här var ju ett bra exempel på detta!
En av flera upplevelser på fina TINOS.. fortsättning kanske följer!


Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-03, 17:44
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Åhhh, gud va söta! Man får verkligen hoppas att de klarat sig. Jag minns också flera gånger när jag stött på hundvalpar eller kattungar som jag så gärna skulle ha velat ta med hem.

Maria
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-03, 18:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Åhhh, gud va söta! Man får verkligen hoppas att de klarat sig. Jag minns också flera gånger när jag stött på hundvalpar eller kattungar som jag så gärna skulle ha velat ta med hem.

Maria
Ja, visst är de söta!..
Det kändes i mitt hjärta när jag åkte ifrån Tinos, tankarna fanns hela tiden hos dessa gulliga hundvalparna!..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-03, 20:57
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Det enda som avhåller mig ifrån resor till Grekland är deras syn på djur :-(. Inte alla i Grekland men många har en syn på djur som känns helt outdated. Det är något som verkligen skär i hjärtat. Här på forumet får man sällan respons på trådar som handlar om detta så jag uppskattar din tråd :-).

Jag förstår att det var jättejobbigt att se dessa valpar. Så små, söta och nyfikna på livet. Så liten chans till ett värdigt liv. Kanske matade ibland - kanske dödade av förgiftad mat nästa gång. Dom verkar i alla fall ha haft det ok även om mamman såg mager ut.

Senast igår dog sju små valpar på Kreta. Åtta små valpar slängdes över stängslet till Silke Wrobels shelter utanför Chania. Endast en överlevde. Silke är förtvivlad. Man blir så ledsen och trött. Min förhoppning är att alla som ser djur behandlas illa påtalar detta och inte tyst tittar på....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-03, 21:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Ja, Deia det är verkligen tragiskt att hundar och andra djur har så låg status i Grekland, jag lider verkligen när jag ser djur som far illa, men kände ändå att de var mån om dessa hundarna, var hit upp flera gånger och såg att det alltid fanns mat och vatten, vid ett av tillfällena träffade jag ett ungt grekiskt par som var dit just för att fylla på mat!

De berättade att de kommer varje dag och ser till att de har de bra, de sa också att tiken har sitt revir där uppe på kastrot och står alltid där och skäller när det kommer besökare, men hon är snäll, bara väldigt skygg!
Ja, hon var mager, håller med!
Men valparna var runda och goda och busade väldigt med mig när jag kom dit, pigga och glada!
Hoppas de mår bra numera också!..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-03, 21:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Hoppas dom har överlevt vintern. Det var gulligt att någon byggt ett hus till dom. Sånt värmer.

Tyvärr är det inte bara mat som får en hund runt medelhavet att överleva. Dom behöver vaccin emot parvo, valpsjuka, rabies, leptospiros, dvärgbandmask, hjärtmask, leishmania m.m. för att bli gamla. Men jag hoppas verkligen att dom har det bra nu när våren äntligen kommer. Vi kanske får en rapport senare i år från någon som varit där.

Det finns så många hundar som behöver ett "forever home" i Grekland. Alla shelters är överfulla.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-03, 22:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Jag ska kolla när jag kommer dit om några veckor. Jag ska fråga om Nikoleta vet något. Det är ju många månader sen nu. Man lider verkligen med vovvarna, men det är ju inte bara i Grekland som djur behandlas illa tyvärr.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-03, 22:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag ska kolla när jag kommer dit om några veckor. Jag ska fråga om Nikoleta vet något. Det är ju många månader sen nu. Man lider verkligen med vovvarna, men det är ju inte bara i Grekland som djur behandlas illa tyvärr.

Lissi
Fint om du kan göra det Lissi! Intressant att höra hur de har det nu!

Precis det är ju inte enbart i Grekland som djur far illa, det finns väl hur många exempel som helst från tex Sverige där djur också far illa hundar, katter, kor,hästar mm. läser ofta om det i media.. en del skulle inte få ha några djur om de inte kan ta hand om dem på ett bra sätt!

Sunny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-03, 22:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hoppas dom har överlevt vintern. Det var gulligt att någon byggt ett hus till dom. Sånt värmer.

Tyvärr är det inte bara mat som får en hund runt medelhavet att överleva. Dom behöver vaccin emot parvo, valpsjuka, rabies, leptospiros, dvärgbandmask, hjärtmask, leishmania m.m. för att bli gamla. Men jag hoppas verkligen att dom har det bra nu när våren äntligen kommer. Vi kanske får en rapport senare i år från någon som varit där.

Det finns så många hundar som behöver ett "forever home" i Grekland. Alla shelters är överfulla.
Valparna har blivit undersökta och behandlade av veterinär.
(fast det har jag förstås inget bevis för, de sa det iallafall!)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-03, 22:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Å, så f i n e valper, Sunny
- jeg håper Lissi får gode nyheter om dem når hun kommer ned!

I morgen skal jeg passe mitt firbeinte "barnbarn" Selma på 11 uker, hun er bare "verdens herligste" lille valp, en schnoodle , g l e d e r meg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-03, 23:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Å, så f i n e valper, Sunny
- jeg håper Lissi får gode nyheter om dem når hun kommer ned!

I morgen skal jeg passe mitt firbeinte "barnbarn" Selma på 11 uker, hun er bare "verdens herligste" lille valp, en schnoodle , g l e d e r meg
Ja, visst är de fina!..
Hundar blir man alltid glad av, har haft hund tidigare men numera har jag ingen, saknar det ibland!
Men jag har en jobbarkompis som har skaffat en valp, hon har den med till jobbet ibland och den är så gullig! Så visst kan man glädjas åt andras hundar och kanske passa dem ibland!..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-03, 23:27
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Valparna har blivit undersökta och behandlade av veterinär.
(fast det har jag förstås inget bevis för, de sa det iallafall!)

Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-04, 19:56
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Fina valpar! Håller tummarna för att det gått bra för dom alla./ Simetra
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-04, 21:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Fina valpar! Håller tummarna för att det gått bra för dom alla./ Simetra
Tack! Det gör jag med!..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-05, 12:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Ibland funderar jag på vilket INTRESSE som finns för den här typen av inlägg??

Väldigt få som kommenterar resebrev och fotoresebrev i allmänhet, upplever jag iaf!..

Jag försöker alltid lämna någon kommentar på andras, när jag haft tid och läsa!

Förstår ju om INTE alla inlägg intresserar ALLA!!!

Men överlag tycker jag det är dåligt med respons och kommentarer!

Därför funderar jag nu på OM det ÄR någon mening med att lägga ner tid och jobb på att skriva mer om min resa till TINOS och bifoga fler bilder därifrån?????
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-05, 13:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ibland funderar jag på vilket INTRESSE som finns för den här typen av inlägg??

Väldigt få som kommenterar resebrev och fotoresebrev i allmänhet, upplever jag iaf!..

Jag försöker alltid lämna någon kommentar på andras, när jag haft tid och läsa!

Förstår ju om INTE alla inlägg intresserar ALLA!!!

Men överlag tycker jag det är dåligt med respons och kommentarer!

Därför funderar jag nu på OM det ÄR någon mening med att lägga ner tid och jobb på att skriva mer om min resa till TINOS och bifoga fler bilder därifrån?????
F o r s t å r din fundering, Sunny ! - jeg har tenkt over at du er positiv / ofte gir respones

J eg , og flere med meg, skulle bli mye flinkere til å gi tilbakemeldinger/respons! Det kan ha med tid å gjøre, men "Liker" knappen har gjort det enklere

Jeg elsker bilder og vil g j e r n e se flere
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-05, 13:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-05, 17:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hundvalparna på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

Jeg elsker bilder og vil g j e r n e se flere
Samma här!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT