Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-15, 19:18
sandra-79 sandra-79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 7
Standard Föda barn i Athen???

Hej! Jag är ny här på detta forumet. Vi ska flytta ner och bo på Ios denna sommaren/hösten, eftersom min man ska jobba där....

Jag kommer föda vårt tredje barn i grekland och måste då ta mig till Athen eftersom det inte finns något sjukhus på Ios. Nu undrar jag om någon här inne har erfarenheter som ni vill dela med er av??? Det måste vara på ett "general hospital" för att min försäkring ska täcka...

Är det kvinnliga barnmorskor som här? Får min man följa med in? Går det till ungefär som här (ifall det är någon som kan jämföra??) Har ni något speciellt sjukhus ni kan rekommendera?

Vad gör man om man vill undersöka så allt är okej under graviditeten? Finns det mödravård som här eller? Ursäkta, tusen frågor.... men jag känner ingen med erfarenhet av förlossning i Grekland så jag tyckte det passade bra att fråga här

Ha det bra, kramar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-16, 15:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hej Sandra-79 och välkommen till Kalimera!

Det var ingen lätt fråga du började med Det finns säkert någon här som kan svara, bara de ser frågan så. Fast jag har på känn att många som bor utomlands väljer att åka till Sverige när de ska föda.

Jag kan tyvärr inte svara på någon av dina frågor, men blev intresserad av att få veta vad det är för slags försäkring du har?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-16, 16:39
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hej!!

Måste hålla med Elisabet, de flesta åker hem till Sverige en eller två månader innan de ska föda.
Min erfarenhet av de sociala sjukhusen är inte bra. Och många grekiska kvinnor väljer (om de kan) att betala en MASSA pengar för att föda på ett privat sjukhus.
Jag bor i Athen, men skulle definitivt välja att föda eventuella barn hemma i Sverige.
Lycka till och hoppas du finner bra information så att du känner dig säker.

Jennie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-16, 17:40
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hej Sandra!
vill först bara önska dig en trevlig sommar på Ios, känner du dig ensam någon gång så kan du gå till café/baren Click. där jobbar två av mina bästa vänner Lina och lise! Hälsa från Klara så tar dom hand om dig! svenskor båda två!

vad gäller att föda i grekland så har jag ingen personlig erfarenhet...men jag bor precis vid det största BB:t i athen, Nosokomio Elena. det sägs vara mycket bra! tyvärr är de allrs flesta läkare korupta. det ska inte kosta extra när man går till ett kommunalt sjukhus, men dom tar ändå betalt, som dom sen lägger direkt i fickan. trist men sant! där kan du iaf göra undersökningarmm. men jag har ingen aning om hur det funkar som nästan fullgången...alltså hur dom gör då.....men det ska väl inte vara några problem. kanske kan du även göra undersökningar på santorini?

om det skulle vara så att du behöver någonstans att bo i athen, innan det är dags...så kan vi säkert fixa en säng hos oss. jag kommer vara i sverige då, men dimitris är här. Pm:a om det skulle behövas!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-16, 17:48
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Monica T har skrivit om detta ämne.

Själv valde jag att föda mina 3 barn i Sverige, jag åkte alltså hem...
När sista barnet skulle födas hade jag bestämt mig att föda i Athen på ett privat sjukhus, men när det började närma sig "bangade" jag ur och åkte till Stockholm. ( brukar säga att jag ville skrika på mitt eget språk )
Annars är gången att man skaffar en gynekolog som man går till under graviditeten och gör sina kontroller hos, denna kan även sen då vara med och förlösa! Nån mödravård central finns inte.

Lycka till Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-16, 19:48
sandra-79 sandra-79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hej alla! Jo... visst har jag funderat på att åka hem till sverige och föda, men det blir krångligt eftersom vi inte har någonstans att bo här hemma direkt + att jag får vara utan min man här hemma, alltså ensam med våra två ganska små barn den sista tiden... och det känns inte bra alls. Vill vara nära honom när det är dags... Angående försäkringen så är det blankett E112, som ska ge mig samma rätt som en grekisk kvinna (något EU-samarbete ) Annars gäller min gravidförsäkring om något händer med bebisen eller så...

Klaritza.. tack så mycket Det kommer bli trevligt! Ska se om jag har vägarna förbi klick Och tack för sängplatsen.... tror vi kan ordna det (har lite vänner i Athen ) Kram till dig iallafall för visad vänlighet!!

Känns svårt för mig att skaffa en gynekolog som jag ska ha regelbunden kontakt med eftersom jag kommer befinna mig på Ios där inget sådant finns. Ska kolla upp om den möjligheten finns på Santorini eller Naxos??

Ger grekerna pengar till läkaren innan förlossningen då, oxå får de bättre vård? Vet ni om min man får följa med in på förlossningen??

Kram till alla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-16, 20:28
sandra-79 sandra-79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Jo, jag har sökt lite nu på olika sjukhus i athen. Det måste väl vara bäst att föda på ett "maternity hospital" iallfall?? Jag får fram "elena venizelou" (som väl är det du menar klaritza) som är general hospital. Sen får jag fram hera, laso, lito och mitera men vet ej om de är "general hospital"? Vet ni?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-16, 20:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Det finns gynekologer på Naxos men många kvinnor där brukar ändå åka till Aten för att föda. Jag har tidigare jobbat många år på en kvinnoklinik i Sverige och det jag förstått av arbetskamrater samt på annat sätt genom olika kontakter är att det är ganska stora skillnader mellan Sverige och Grekland både i synen på den gravida kvinnan och hennes man, den förebyggande mödravården, förlossningsvården och eftervården. Amningsfrekvensen är exempelvis mycket lägre i Grekland än i Sverige.

Därmed inte sagt att en förlossning inte skulle fungera bra för dig där nere speciellt när det inte är ditt första barn. Kan du grekiska? Ibland är läkare i Grekland faktiskt ganska dåliga på engelska. Är din man grek och kan kulturen i landet och sist hur van du själv är att vistas i Grekland tror jag är viktiga frågor för dig. Gör också ett besök på det sjukhus där du ska föda ditt barn.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-16, 20:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hur lång tid i förväg har du tänkt åka till Aten? Att vänta på färjan när värkarna har satt igång låter ju inte som nån hit.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-16, 22:33
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Sandra!
det var det sjukhuset jag menade! jag vet att det finns en läkare där som talar svenska...han pluggade i uppsala. han utförde en abort på en vän till mig.tydligen en trevlig prick.
men som flera säger, det är enormt stor skillnad på grekisk och svensk sjukvård....och att det kommer vara svinhett här då...

din man får följa emd på förlossningen!!! anledningen till att folk betalar doktorerna är ju att dom är rädda för att dom inte ska göra sitt bästa annars...frågan är väl om dom skulle våga göra annat än sitt bästa, även om dom inte fick pengar....

så länge du känner dig bekväm med dig själv och födandet, så kommer nog allt att flyta på! även om det inte är i svergie!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-17, 08:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Föda barn i Athen???

En sak som skiljer stort i vården är att i Sverige sköter sjuksköterskor och barnmorskor många arbetsuppgifter som i Grekland utförs av läkare. I Sverige träffar numera en frisk, gravid kvinna oftast inte läkare under sin graviditet utan barnmorskan sköter alla hälsokontrollerna.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-17, 08:30
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hej

har skrivit om att föda barn i Grekland under min blogg, Monica Tasiovsili
Står till vänster i fönstret under blogghörnor.

Förstår att du måste föda på ett statligt sjukhus, men kanske jag kan hjälpa dig med några tips ändå. Har träffat en svensk barnmorska härnere i Aten på en tjejträff. Hon bor här i Aten och har öppnat praktik med sin grekiska man, de har haft praktik även i England i 10 år. Han är Leg. överläkare, gynekolog och förlossningsläkare, hon är barnmorska och sjuksköterska. En jättemjuk och gullig tjej som jag inte skulle tveka att ha som min barnmorska. Hon heter Caroline Tyreus, du kan ju alltid ringa och prata med henne och kanske få tips och råd tel. när du ringer från grekland

210. 6144280

Adress,
21 Irinis street, Pefki 15121

Ett annat tips

Woman Complete
Acenter for womens health in Athens

gynekologisk och obsterisk praktik enligt skandinavisk modell

Den manliga Gynekologen utbildad i Sverige, sjukgymnasten är svenska och heter Karin Sofiou. Ring henne och fråga efter tips och råd eller maila

Emailadress till Karin, karinsofiou@yahoo.gr hemnummer 210.9817092.

Eftersom inte alla läkare talar engelska kan det ju vara trygghet att ha svenska kontakter när man ska föda barn. Rutinerna är inte som på svenska förlossningssjukhus. Men det är ju ditt tredje så du har ju erfarenheten.


Lycka till Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-17, 20:19
sandra-79 sandra-79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Tack alla för era svar.... känns jätteskönt att få lite respons Jag hade tänkt att ringa till "elenasjukhuset" och fråga lite om deras rutiner. Min man är oxå svensk, men har bott många säsonger i grekland och kan göra sig förstådd, samt förstå en hel del grekiska.

Jag känner mig ganska säker vad gäller födandet, jag vet ju hur det går till och vad som ska göras, jag vill bara att allt ska gå rätt till.... att de finns där för att ta emot barnet, kollar moderkakan och undersöker så att allt är ok med mitt barn.... jag behöver inte så mycket deras stöd (som man ju får massor av här hemma ifall man vill) Min man är ju med som mitt stöd, och han kommer ju oxå få medla, eftersom han känner mig och vet vad jag vill ha.

Det är ju väldigt svårt att säga definitivt när barnet kommer, men jag har fött tidigare barn precis på datumet och en dag efter, så vi räknar med att åka in några dagar innan... sen får vi se

Monica: Tack för bra telefonnummer, ska ta med mig de... tack

Förmodar att det inte kommer bli så mycket mödravård denna graviditet, men min man kommer få mäta magen och jag får köpa en våg och hålla lite koll själv. Klart lite konstigt att komma från sverige (där ju mödravård och förlossnig + eftervård är superbäst) till grekland, där det kanske funkar lite anno´rlunda Men jag får som sagt luta mig tillbaka på min egen förmåga att föda barn, ta hjälp av min man och sen lita på att de gör sitt bästa för att hjälpa mig med de saker som behövs där utöver.....

Kram
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-17, 20:30
sandra-79 sandra-79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Men finns det kvinnliga doktorer?? Jag vill inte att det ska vara någon man med inne i förlossningssalen, är det möjligt tror ni??
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-02, 10:14
rosenknopp rosenknopp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: Föda barn i Athen???

Hej!
Jag fick mitt andra barn på Rhodos, det gick bra men det är inte som i sverige.
På kontroller valde jag att gå privat till en läkare, var jätte nöjd. De är mer noga där än hemma. Samma läkare som jag gick hos förlste mig. Pappan fick vara med på förlossningen. Jag arbetade även på samma sjukhus men inte på förlossningen.
Har du fått barn innan så fixar du även detta. Lycka till!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT