Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-01-18, 11:37
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Antibiotikahysterin känner jag allt igen och speciellt nu sedan den sista långa vistelsen. Det jag upplevde på nära håll var att vuxna så fort de fick lite snuva rusade iväg till apotekaren för att köpa antibiotika. När sedan förkylning av naturliga orsaker minskade efter 2-3 dagar, ja då upphörde man även med antibiotikan som enligt deras mening hjälpt dem att bli av med besvären... suck...

Jag själv blev ganska så dålig där nere och omgivningen satte igång att propagera för att "du måste ta antibiotika" och när jag sade nej så trodde de inte att jag var riktigt klok. Efterhand vid dessa diskussioner så myntade jag "det svenska systemet" och detta accepterades till slut

Däremot var det många som använde sig av handd****nfektionsgel, inte helt fel med tanke på att man tros propaganda om att hosta i armvecket ändå envisades med att hosta och nysa i händerna.

//Zanét
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-01-29, 09:52
konnos konnos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: ΑΤΕΝ
Inlägg: 2
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Problemet med antibiotika utskrivning är kroniskt i grekland. Det är klart att det finns en korrelation mellan vissa symtom (hosta, feber m.m.) och infektion. Alla läkarna vet att detta inte alltid är symtom på bakterieinfektion (vilken kräver behandling med antibiotika) men läkarna i Grekland skriver oftast ut antibiotika behandling ändå. Huvudproblemet kommer först och främst av läkarnas behov av att känna sig säkra. Varför det ? Av olika orsaker…
1) Det inte existerar gemensamma linjer eller rekommendationer angående när (i vilken indikation) man måste skriva ut antibiotika behandling.
2) Patienter i Grekland är kräsna… det betyder = om du inte skriver ut ett recept på antibiotika, en dittills bra läkare, inte är lika bra som den andra vilken skriver ut antibiotika.
3) Och sist …. när det kommer till kritan… d.v.s. patienten verkligen behövde antibiotika redan från början men läkaren trodde att det skulle gå bra utan de, minst av allt, läkaren får en dålig kritik av alla (inklusive sina kollegor).

Kostas Dimitrokallis
Gynekolog (utbildad i Sverige)

PS
Be om förlåtelse för språksvårighet. Det var längre sedan mitt senaste försök att prata eller skriva på svenska.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-01-29, 11:05
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Citat:
Ursprungligen postat av konnos Visa inlägg
Problemet med antibiotika utskrivning är kroniskt i grekland. Det är klart att det finns en korrelation mellan vissa symtom (hosta, feber m.m.) och infektion. Alla läkarna vet att detta inte alltid är symtom på bakterieinfektion (vilken kräver behandling med antibiotika) men läkarna i Grekland skriver oftast ut antibiotika behandling ändå. Huvudproblemet kommer först och främst av läkarnas behov av att känna sig säkra. Varför det ? Av olika orsaker…
1) Det inte existerar gemensamma linjer eller rekommendationer angående när (i vilken indikation) man måste skriva ut antibiotika behandling.
2) Patienter i Grekland är kräsna… det betyder = om du inte skriver ut ett recept på antibiotika, en dittills bra läkare, inte är lika bra som den andra vilken skriver ut antibiotika.
3) Och sist …. när det kommer till kritan… d.v.s. patienten verkligen behövde antibiotika redan från början men läkaren trodde att det skulle gå bra utan de, minst av allt, läkaren får en dålig kritik av alla (inklusive sina kollegor).

Kostas Dimitrokallis
Gynekolog (utbildad i Sverige)

PS
Be om förlåtelse för språksvårighet. Det var längre sedan mitt senaste försök att prata eller skriva på svenska.
Kan ibland tycka att det är märkligt med deras piller typ antibiotika . Dem skriver ut batastora hästpiller och sen ibland behövs det ej så många dagar för att ta dem . Blir fort frisk igen och sen mår man bra.
Birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-01-29, 11:09
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Citat:
Ursprungligen postat av konnos Visa inlägg
Kostas Dimitrokallis
Gynekolog (utbildad i Sverige)

PS
Be om förlåtelse för språksvårighet. Det var längre sedan mitt senaste försök att prata eller skriva på svenska.

Du har verkligen inget att be om ursäkt för! Din svenska är strålande och mer avancerad än många svenskar klarar av !

/Ofelia
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-01-29, 13:38
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Håller med !!!Verkligen mycket bra svenska!!!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-01-30, 04:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

1. Välkommen till Kalimera. Hoppas du har tålamod med oss "amatörgreker" i förlängningen. Vi kan flippa ut lite ibland...

2.
Citat:
Be om förlåtelse för språksvårighet. Det var längre sedan mitt senaste försök att prata eller skriva på svenska.


Som Ofelia sade. Du har absolut inget att be om ursäkt för i din Svenska. Tvärtom är jag imponerad av att du kan hantera Svenskan så bra om du bara varit här och studerat! Antingen är du väldigt språkbegåvad eller så bodde du här lite längre än bara under studietiden...?

Citat:
Ursprungligen postat av konnos Visa inlägg
1) Det inte existerar gemensamma linjer eller rekommendationer angående när (i vilken indikation) man måste skriva ut antibiotika behandling.


Den köper jag lätt. Det handlar om Grekland. Jag menar inte det som negativt eller som kritik. Men det är ett genomgående drag i Grekland att det finns ytterst lite stringgens eller riktlinjer om saker...

Tyvärr.

Kanske?

Eller så är det ett tecken på ett friare samhälle...?

Citat:
Patienter i Grekland är kräsna… det betyder = om du inte skriver ut ett recept på antibiotika, en dittills bra läkare, inte är lika bra som den andra vilken skriver ut antibiotika.


Det köper jag ännu lättare. Så typiskt Grekiskt. Jag menar det inte negativt. Det bara är så....

Kostas. Jag hoppas du kan stanna kvar här och ha tålamod med oss här på Kalimera. Du kan säkert bidra med väldigt mycket om du har lust och tid.

Peter



Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-02-08, 11:43
konnos konnos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: ΑΤΕΝ
Inlägg: 2
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Först skulle jag vilja tacka er för dina kommentarer angående min ¨språkkunskapen¨ och samtidigt be er att korrigera ¨min svenska¨. Att skriva på Svenska är lite lättare för mig än att prata (du har ju tid att tänka) nu för tiden.

¨ Men det är ett genomgående drag i Grekland att det finns ytterst lite stringgens eller riktlinjer om saker...
Tyvärr. ¨

Jag håller med dig… tyvärr …..
Grekland är ett trevligt land med sympatiska människor men utan grundregel ändå och... många!!! vardagliga problem. Det kanske låter lite pessimistiskt när det kommer från en Grek(borgare)… I alla fall när man har både tid och lite tålamod…förtjänar att bo och leva i Grekland.


Vad gäller för mig.
Jag har lust att stanna kvar här på Kalimera, men tid …. Det är frågan!

Senast redigerad av konnos den 2010-02-08 klockan 12:16.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT