Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-12, 14:40
Nostalgia Nostalgia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 18
Standard Hästar i Grekland...

Hejsan allihopa!
Jag undrar om någon känner till något om att hålla hästar i Grekland?

Jag tänker främst på om man;
1. Måste ha något tillstånd från motsvarande jordbruksverket för att hålla hästar (vilket krävs i Sverige) eller andra relaterade lagar och regler angående att ha häst om någon känner till det?
2. Känner någon till hur det är med att rida i naturen på s k allmän plats? Finns det någon motsvarande allemansrätt eller riskerar man ständigt att rida igenom andras marker och åka på utskällningar?
3. Var i Grekland finns det någon mer avancerad (vad gäller teknisk utrustning) veterinärklinik för stora djur?

Hoppas någon har något svar på mina lite udda frågor
Mvh Nostalgia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-12, 15:55
In_ez In_ez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Brottby
Inlägg: 5
Standard Sv: Hästar i Grekland...

Hej!

Jag har desvärre inte svar på dina frågor, men jag har däremot undrat samma sak som du nu frågar!
Och även om det går att få tag i tillräckligt mycket, och bra, hö till hästar?? Och inte allt för dyrt...
Någon som vet nåt

Mvh Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-12, 16:37
Nostalgia Nostalgia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 18
Standard Sv: Hästar i Grekland...

Hej! Tycker oxå det är kul att någon undrat över samma grejer som jag

Har väl tyvärr inte heller något bra svar ang grekiskt hö men tror att hö i Grekland kan vara dyrt. Tänker att eftersom det helt enkelt inte produceras vallfoder i samma utsträckning som i Sverige pga att boskapsuppfödning av kor inte är så vanligt i Grekland så finns det ingen efterfrågan och inte heller en "business" vad gäller just vallfoder som i Sverige. Sen att värmen och den låga nederbörden inte ger stora kvantiteter av vallfoder borde ju också påverka priset.
Kanske kan naturbetet där man har hästen räcka som bukfylla och sen får man ge några kilo extra av något dyrt vakumförpackat importerat "kruthö" typ HorseHage.
Tja och sedan är det ju varmt så det går ju iaf inte åt en massa käk bara för o hålla värmen
Att ha häst i Grekland kan nog bli ett spännande äventyr...

Hoppas vi får fler inlägg i denna lilla tråd - kul att höra folks erfarenheter kring detta ämne!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-12, 17:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hästar i Grekland...

Jag kan inte svara på frågorna men har ett tips: mejla någon eller några hästägare i Grekland och fråga!

Jag har sett marknadsföring för ridturer på flera ställen och dottern var även med på en organiserad ridtur en gång (hästarna var jättefina och välmående).

Det går säkert att hitta hemsidor till sådana stall och där får du säkert de bästa svaren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-16, 17:55
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hästar i Grekland...

Hej!
Jag vet tyvärr bara en hästgård , nämligen Reiterhof Pegasus av Sibylle & Siegfied Bitzer på Thassos i Theologos. Dom ordnar ridturer året runt och vet säkert allt om saken. Hoppas att de vill svara på dina frågor. Säkert skriver de också engelska. Jag hittade deras email-adress: bitzerpegasus@hotmail.com
tel 0030/25930/31475
Du kan också googla och så hitta deras sidor t.ex. på tyska Thassos-sidor.

Men jag hoppas att nån känner bättre saken och kan informera dig.

mvh/Eija
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-16, 18:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hästar i Grekland...

Hmm, Det verkar vara ganska så krångligt med hästhållning i Grekland. Jag
vittjade mina enorma källor EU-dokument och fann en hel litania enkom gällande när tävlande i OS 2004 skulle få föra in sina hästar....

Regelverket kunna måhända leda tanken till ett Aprilskämt, men så äro icke fallet!!!
(Denna gång)

Arne

Länk http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...04D0177:SV:NOT
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT