Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-06, 13:29
johan johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 20
Standard jag gick upp 6kg! och storyn om ett lammhuvud

Oj, oj oj, vad jag har ätit och druckit gott! Efter tre veckor på Kreta, Platanias var jag hemskt sugen på falukorv och makaroner!
Nåväl, morsan och jag satsade på att äta ordentligt grekiskt. Vi pratade med hotellägaren som skrev en lista på vad som var riktigt gott och vi gick med den till det förträffliga stället "Diogenis", ja det var så bra att vi åt där flera gånger. Ett annat ställe som vi besökte 4 gånger var "Drosia", mycket bra!
Ja vad åt vi nu då på Diogenis

- vinbladsdolmas, deliktata, säkert 15 stycken för ett par euro.
- torta eller kreatopita, bakad i ugn med mört kött och olika ostar
- kalitzouni, små ugnsgräddade pajer, 4 st, fyllda med gröna blad, horta, och ost
- en kokt sallad med gröna blad, majs, potatis, bönor och zucchini, utsökt!
- garides saganaki, en gryta med räkor och feta i ouzosmakande sås...supergott!

följande kväll:

- fyllda zucchiniblommor, utanför listan men super gott!
- stekt aubergine, stor portion och mycket krispigt
- garides saganaki igen
- bekri meze, mycket fet fläskrätt, kanske bättre på vintern

På Drosia

- zucchinibollar
- keftedes, köttbullar
- saganaki
- skordalia, vitlökspuré
- taramasalat
- grillad bläckfisk
- horiatiki, grekisk sallad

och mycket mycket mer! Men dessa var höjdpunkterna.

Vi blev mycket goda vänner med hotellfamiljen och blev bjudna på middag hos dem. Söm en vänskapsgest lagade jag en kastrull med SJÖMANSBIFF som de tyckte mycket om. De bjöds i sin tur på eget lammkött. Spiros, pappan, hade farit upp i bergen till sina lamm och slaktat ett par på morgonen som vi skulle festa på på kvällen. Mamman, Lola, laga kotletter och stekte huvudena i ugnen i 4 timmar. Det blev underbart mört. Lite pilligt att plocka det möra från skallen. Jag fick lektion av Spiros hur man bäst angrepp denna rätt. Köttet från kinden var delikat. Hjärna uppfattade jag som knappt ätbart. Men jag rensade skallen på allt löst inklusive ögat och hackade ihop allt som jag åt med klyftpotatis, bröd och zucchinikeftedes. Drickan tog aldrig slut för Spiros hällde helatiden på mer och pekade sedan på källaren och sa "1200 liter".
Efter maten bjöds vi på melon, bakelser, kaffe och tre starka supar raki.
Jag tror jag fått vänner för livet!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-06, 14:21
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: jag gick upp 6kg! och storyn om ett lammhuvud

Ja, her var det mye godt! Forstår at du har kost deg masse!

Citat:
Ursprungligen postat av johan
- bekri meze, mycket fet fläskrätt, kanske bättre på vintern
Hmm - jeg spiser også bekri meze, men den er alldeles ikke fet. Den er basert på kylling og er hot og spicy. Kjempegodt. (Noen som har en bra oppskrift på det forresten?)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-06, 17:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: jag gick upp 6kg! och storyn om ett lammhuvud

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Hmm - jeg spiser også bekri meze, men den er alldeles ikke fet. Den er basert på kylling og er hot og spicy. Kjempegodt. (Noen som har en bra oppskrift på det forresten?)
Jag har ätit bekri meze på flera olika ställen, och det är aldrig exakt samma rätt! Men den är alltid stark och god! Ibland är den gjord på gris, ibland på ko, ibland finns det små goda korvar i den osv. Så om du hittar ett recept, är det inte säkert att det är samma rätt som du brukar äta...

Karin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-06, 17:33
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: jag gick upp 6kg! och storyn om ett lammhuvud

Jeg vet at de er ulike fra sted til sted. Men jeg har alltid fått med kylling, og det er det jeg lurer på om noen har en oppskrift på. Om den ikke stemmer med hvordan jeg husker den, kan jeg jo bare justere ingrediensene litt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-06, 23:41
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: jag gick upp 6kg! och storyn om ett lammhuvud

[QUOTE=johan]Oj, oj oj, vad jag har ätit och druckit gott! Efter tre veckor på Kreta, Platanias var jag hemskt sugen på falukorv och makaroner!
Nåväl, morsan och jag satsade på att äta ordentligt grekiskt. Vi pratade med hotellägaren som skrev en lista på vad som var riktigt gott och vi gick med den till det förträffliga stället "Diogenis", ja det var så bra att vi åt där flera gånger. Ett annat ställe som vi besökte 4 gånger var "Drosia", mycket bra!
Ja vad åt vi nu då på Diogenis.

- torta eller kreatopita, bakad i ugn med mört kött och olika ostar



Tänk vad olika man kan tycka om mat, Johan !

Våra två veckor i Platanias bjöd på väldigt god mat, inte tu tal om det. Denna region av Kreta kring Chania är nog inte olik andra delar av ön som nog kan bjuda på lika bra matlagning. Men vad "Diogenis" beträffar så hade vi förmodligen stor otur då vi inte alls är nöjda med denna stora restaurang som ju ligger ganska diskret direkt till vänster om supermarket INKA, ovanför dem och med en gigantisk uteplats med bra utsikt. Det var inte alls fullt som vi antar det kan vara där, vi kom dit strax efter 21 en kväll och såg att de i själva husdelen hade dukat upp för grekisk fest, två långa bord för c:a 50-60 personer. På balkongen var det inte fullt men vi fick ändå bord längst ut i hörnet och det var kanske otur. "Tourta" som du nämner var ju en slags paj och den var tyvärr torr, jobbig att avsluta. Vår mat var ok men inte mer men servicen var undermålig, servitören vi beställde maten av var sömnig, sa ingenting, bara skrev i sitt anteckningsblock. Det tog dessutom lång tid innan han hade upptäckt att vi satt oss. Utsikten är suverän som sagt, det är lugnt och trevligt att sitta långt ut i utedelen på Diogenis. Att sedan försöka tillkalla uppmärksamheten för att få notan, betala och gå när det känns lite långdraget var inte lätt, alla servitörer var väldigt upptagna av det stora grekiska sällskapet där inne under tak så därför kändes Diogenis givetvis som en tråkig upplevelse.




följande kväll:

- stekt aubergine, stor portion och mycket krispigt



Alltid en härlig aptitretare som bör beställas flera gånger !




På Drosia

- zucchinibollar



Drosia var verkligen en höjdare på flera sätt ! Stort plus för att de ligger lite utanför Platanias västerut och några väl valda meter ovanför huvudgatan. Gigantisk träkonstruktion som tak över den stora delen av tavernan ser lite lustig ut. Delen utan tak som har gräsmatta är lite udda men mycket trevlig de två kvällar vi satt vid bord 29 resp. 31. Deras ostbollar som förrätt var magiskt goda precis som den lokala förrätten "Bourteki" som är vegetarisk och består av zucchini, potatis, fetaost och smält hårdost uppepå. Service på Drosia var perfekt, servitörerna var lugna och trevliga, pratade gärna och den "väldigt tunnhårige med glasögon" en riktig spelevink som gärna skojade friskt !

Drosia är under 2 veckor resans höjdpunkt för oss rent gastrornomiskt faktiskt !




Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT