Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-04, 07:40
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard När minnena dyker upp

Igår fick jag ändan ur vagnen och var iväg till grovsoprummet med sex kassar med tidningar.
Äntligen!
Städade och donade som man gör alla helger. Och på kvällen upptäcker jag att en av mina grekiska ringar var försvunnen!
På fredagen efter jobbet hade jag lagt glasögon, mobil, klocka och fyra ringar på köksbordet som jag gör varje dag innan jag byter om till något mera avspänt.

Jag letade och letade överallt! Så plötsligt slår det mig - kan den ha fallit ner i en av tidningskassarna? Ve o fasa. Klockan var sent, och jag tordes inte gå och titta efter utan tänker ta det omedelbart när jag vaknade idag.

Jag var ledsen i går kväll. Ringen köpte jag en junidag 1992 på Kefalonia. Dvs snart femton år sedan. Det är en "sexkantig" silverring med en svart sten infattad i en av "kanterna". Mycket stilren o snygg, och jag har fått mycket beröm under årens lopp för den ringen.

Och nu var den bara försvunnen.... Jag minns dagen vi tog färjan från Argostoli över till Lixori för att spendera en dag i de trakterna.

Det var på färjan jag upptäcker en vidrig toalett med ståplattor och odör .... Visar min bror denna hemska historia, som genast började filma. Det blev första filmsnutten till en serie han har gjort på alla resor sedan dess. "Toaletter vi minns"... På dessa filmsekvenser finns allt - från snygga lyxiga rena till i princip en sittpinne.

Det var i Lixori vi åt lunch på en oansenlig liten taverna. Ett ställe som drevs av ett gammalt par. Inte speciellt någon pitoresk taverna direkt, men vi fick i alla fall vila benen och få i oss något drickbart. Dagen var varm - säkert 30-35 grader. Paret kunde ingen engelska men det fungerade ändå när vi lotsades ut i köket för att titta under alla grytlock. Gumman förklarade på grekiska vad allting var. Hon hade ganska många alternativ att välja mellan. Allting var rent och fräscht. Men det var fruktansvärt varmt där i köket! Då upptäckte jag att hon lagade all mat på vedspis !!!! Helt otroligt i denna värme. Hela jag fylldes av en varm känsla för denna äldre kvinna, som säkert från tidig tidig morgon lagat all denna mat i ett för mitt tycke helt omodernt kök. Vilket jobb. Jag fylls av beundran och beställer hennes kyckling i citronsås. Ja den var mycket vällagad och god.
Ingen vid bordet blev besviken utan alla åt med god aptit vilket gladde den gamla damen.

Det var den här dagen jag köpte ringen som jag i princip haft på mig varje dag sedan dess. Och nu var den spårlöst borta. Innan jag somnade i går kväll drog jag mig till minnes hur kassen under matbordet såg ut - det får bli början i mitt letande.

Vaknade ganska tidigt i morse .... DN hade i alla fall kommit och jag brygger kaffe. Slötittar och läser lite och drar allmänt benen efter mig. Upptäcker att jag har några ord kvar att fylla i på DN´s lördagskryss, och kommer på vad det ska vara, då det är ojämt att skriva. Lyfter på tidningen för att se vad det är som är ojämt - och det är då den faller ut - min grekiska ring - hade fastnat mellan ett par blad ..... Ändå hade jag lyft och tittat under tidningen på lördagen - men icke.

Nu är jag superglad och jag fick mig en "återresa" till en dag i Grekland för femton år sedan.

Hoppas alla får en fin söndag!

Chris
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-04, 07:45
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: När minnena dyker upp

Vilken tur.
Eftersom ringen betydde så mycket.

Ha en fin söndag
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-04, 09:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: När minnena dyker upp

Takk for at du delte minnen med oss, Chris! For en fin historie. Og så flott at du fant ringen din igjen!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-04, 09:17
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: När minnena dyker upp

Ja, jag är jätteglad att slippa leta bland tidningskassarna!

Fortsättningsvis ska jag vara lite försiktigare.

Chris
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-04, 11:13
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: När minnena dyker upp

Det var sannerligen dagens solskenshistoria! Kryddat med fina minnen dessutom...tack för den!

Ivi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-04, 11:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: När minnena dyker upp

Roligt att du fann din ring och delade med dig av dina reseminnen. Väckte egna resematminnen från små ställen där maten lagats i enklaste tänkbara kök och smakat underbart. Godaste från den gånga sommarens resa var tillagat i ett rum som vi inte ens skulle kalla kök vid en av Fournis stränder.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-02-04 klockan 11:44. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-04, 16:54
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: När minnena dyker upp

En härlig Söndags-historia!
Tack så mycket för den!

Abi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-02-04, 17:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: När minnena dyker upp

Så skönt att du hittade ringen Och delade med dig så fint minne.

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-02-04, 18:21
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: När minnena dyker upp

Underbar historia! Och så fint berättat.

Yvonne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-04, 19:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: När minnena dyker upp

Goa Chris!!!

Du skapade många Greklandsbilder åt mig. Tur att vi bara har drygt 100 dagar kvar till avresa.

Jag känner igen mig, både vad det gäller letande av ringar (m.m saker) hemma, samt din beskrivning av små kök i Grekland med fantastisk mat.

Toaletter utan toalettringar (dvs ett hål) gillar jag. Ety det är aldrig är kö till dessa inrättningar.

Birgitta, som kommer att drömma om Grekland i natt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-15, 06:13
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: När minnena dyker upp

Kära vänner,

Tack för alla trevliga svar på mitt inlägg.
Nog är vi fler som får fram minnesbilder dagligen från vårt kära Grekland i vår vardag av olika föremål.

Jag fick en väggalmanacka i julas. En underbar julklapp! Det är tolv digitala bilder som vi i familjen tog från olika öar under vår höstresa.

Januari månad var det solnedgången på Folegandros, som alla kan se under "sol upp och nedgångar" här på Kalimera.
Februari är en fiskebåt vi passerade utanför Sikinos på vägen ner till Santorini.
Mars månads bild har jag själv plåtat när vi lämnade Syros och Ermapoulis hela stadsbild tagen från båten.

Varje bild har sina "minnen" som dyker upp.

Jag måste nämna december som är en kvällsbild från lilla byn Kini på Syros, som Jenny min guddotter fotat. Jättefin!

Almanackan är den bästa julklapp jag fått. Den ger mig så mycket varje dag och den lockar fram mycket ur "minnenas skafferi" ...

Chris


Nedanstående är ett försök att publicera en bild! Ja, ja alla är inte lika proffsiga som många är här på Kalimera....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT