Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-26, 09:50
Kasper Kasper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 10
Standard Opastöriserad mjölk

Hej,

Är det någon som har koll på om det är vanligt att maträtterna i Grekland görs på opastöriserad mjölk? T ex fetaost, tzatziki, pastitsio?

Tacksam för svar.

/Kasper
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-26, 17:00
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Egentligen har jag ingen koll men det är ju knappast troligt att de gör på opastöriserad mjölk då de ska sälja till vanliga konsumenter, möjligen att den är "hempastöriserad" men det ska nog inte spela någon större roll. Jag fick själv vara med om att pastörisera mjölk i Katerini. Mjölken levererades i en flaska utanför dörren, det var bara att lämna ut förra veckans flaska som markering att man ville ha leverans. Sedan kokades mjölken upp och kyldes ner i kylskåpet direkt efteråt. Mannen i huset vägrade annan mjölk än denna.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-26, 22:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Inte mycket till hjälp men: på andra forum har jag sett att gravida varnas av en del barnmorskor här hemma för att äta exvis yoghurt i Grekland, eftersom den ofta är gjord på opastöriserad mjölk.

Jag har försökt hitta en bra källa men inte lyckats.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-27, 07:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Inte mycket till hjälp men: på andra forum har jag sett att gravida varnas av en del barnmorskor här hemma för att äta exvis yoghurt i Grekland, eftersom den ofta är gjord på opastöriserad mjölk.

Jag har försökt hitta en bra källa men inte lyckats.
Gravida, små barn, gamla människor, personer med nedsatt immunförsvar eller vissa kroniiska sjukdomar bör inte äta mat som tillverkats på opastöriserade produkter.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-27, 17:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Gravida, små barn, gamla människor, personer med nedsatt immunförsvar eller vissa kroniiska sjukdomar bör inte äta mat som tillverkats på opastöriserade produkter.

Eva
Nä, precis. Det är ju de svenska rekommendationerna. Som svensk vill man ju då veta om mjölkprodukterna i Grekland ÄR pastöriserade, fast det verkar inte finns nån lättåtkomlig information om det.

En amatörmässig fundering är om vi lider av pastöriseringshysteri. Det går ju uppenbarligen bra för grekiska gravida kvinnor att äta opastöriserade produkter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-27, 18:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Nä, precis. Det är ju de svenska rekommendationerna. Som svensk vill man ju då veta om mjölkprodukterna i Grekland ÄR pastöriserade, fast det verkar inte finns nån lättåtkomlig information om det.

En amatörmässig fundering är om vi lider av pastöriseringshysteri. Det går ju uppenbarligen bra för grekiska gravida kvinnor att äta opastöriserade produkter
Helt klart lider vi av en pastöriseringshysteri, vi lider också av en massa andra hysterier här i Sverige.
Jag har någon gång hört kommentaren att så länge alla drack opastöriserad mjölk så hade ingen problem med öronen, den som sa detta kom från en stor bondefamilj där man tidigare (många år sedan) drack hinkvis med mjölk. Ingen hade då örvärk så som alla barnen till alla dessa syskon nu tydligen har. Inte för att det var en speciellt vetenskaplig undersökning men nog kan det ju ändå ligga nånting i det.
En annan hysteri som vi väl har i Sverige är att det alltid ska vara hyperrent där ungarna färdas längs golvet, sedan får de alla möjliga allergier som inte förekom tidigare då man fortfarande hade annat att göra hela dagarna än att städa.
Men samtidigt så är det ju lite svårt att chansa på att det verkligen är på detta sätt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-27, 21:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Nä, precis. Det är ju de svenska rekommendationerna. Som svensk vill man ju då veta om mjölkprodukterna i Grekland ÄR pastöriserade, fast det verkar inte finns nån lättåtkomlig information om det.

En amatörmässig fundering är om vi lider av pastöriseringshysteri. Det går ju uppenbarligen bra för grekiska gravida kvinnor att äta opastöriserade produkter
..och vad vet du om det? Publicera gärna uppgifter om den intressanta forskningen här. Vissa infektioner som gravida kan få från opastöriserade produkter kan leda både till intrauterin fosterdöd(barnet dör i magen) eller allvarliga missbildningar. Pastörisering är ingen svensk uppfinning som den som kan sin historia vet utan har haft en betydande effekt på folkhälsan.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-27, 22:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Om jag inte minns helt fel så spred opastöriserad mjölk Tbc för inte så länge sedan?

Tuberkulos
Grekland: 22,4 Antal per 100 000 invånare
Sverige: 3,70 Antal per 100 000 invånare

Källa: FN´s statistiksida http://www.globalis.se/country.cfm?country=SE

Men det framgår ju inte varför det är sådan skillnad. Jag tänker käka tzatziki även i fortsättningen.

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-27, 22:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Men när jag skriver amatörmässig fundering för att understryka att det är just vad det är - varför frågar du efter forskning?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-27, 23:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det går ju uppenbarligen bra för grekiska gravida kvinnor att äta opastöriserade produkter
Men gör de verkligen det? Om man gogglar på pastöriserad+grekland så ser man snart att såväl ost som youghurt (väldigt ofta) är gjord på pastöriserad mjölk från ko, get och gris. Googlar man stället på opastöriserad+grekland så ser man istället att sådan undviks numer pga att många sjukdomsfall förut har ansetts komma från smitta i rå mjölk.

Och jag har då aldrig sett några opastöriserade produkter i grekiska affärer. Iofs har jag ju inte letat efter dem heller...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-28, 01:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Som sagt: jag har ju letat efter sån här info tidigare och haft svårt att hitta vettiga källor. Men jag minns att det jag hittade var att grekiska mjölkprodukter kan vara pastöriserade - men att de inte måste vara det.

Olika länder har helt klart olika rekommendationer när det gäller gravida och risken för listeria. Jag har alltså träffat på svenska kvinnor som, inför greklandsresor, blivit uppmanade på mvc att se upp med yoghurt och feta för att den kan vara opastöriserad.

I Danmark är det okej för gravida att äta brieost. I Sverige är det tydligen inte okej.

I Belgien är eller har det åtminstone varit okej för gravida att äta ost på opastöriserad mjölk. I Sverige är det inte okej.

Gällde det mig själv - vilket det inte gör - skulle jag kanske avstå från fetaosten i salladen eftersom man inte vet hur den är tillverkad. Och det är där nånstans jag funderar över om Sveriges rekommendationer är onödigt försiktiga. Och jag vill än en gång understryka att detta är mina egna okunniga funderingar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-28, 01:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Här är en drygt ett år gammal tråd från ett annat forum. Där framgår bl a att livsmedelsverket avrått en av personerna i tråden från att äta yoghurt och feta i Grekland, eftersom livsmedelsverket inte vet vad som gäller i andra länder. (Vilket verkar vara en märklig grund för att avråda)

Två andra personer i tråden lyckades inte hitta pastöriserad grekisk yoghurt i affärerna på sina resor.

http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m473980.html
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-28, 07:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Här är en drygt ett år gammal tråd från ett annat forum. Där framgår bl a att livsmedelsverket avrått en av personerna i tråden från att äta yoghurt och feta i Grekland, eftersom livsmedelsverket inte vet vad som gäller i andra länder. (Vilket verkar vara en märklig grund för att avråda)

Två andra personer i tråden lyckades inte hitta pastöriserad grekisk yoghurt i affärerna på sina resor.

http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m473980.html
Det är klart att en myndighet som inte vet vad som gäller hellre avråder än att säga att det är ok. Försiktighetsprincipen bör råda. Speciellt när det inte är något livsviktigt som man måste avstå ifrån. Förövrigt tror jag att Elisabet har rätt att varorna i affärerna oftast är pastöriserade.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-28, 11:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Alternativet till att avråda behöver inte vara att ge klartecken - det vara att säga att "vi har inte tagit reda på vad som gäller i Grekland, alltså kan vi inte vare sig avråda eller ge klartecken".

Jag kan tycka att det är konstigt att det inte finns nån svensk myndighetsinformation i den här frågan när det gäller de stora turistländerna. I synnerhet som den svenska mödravården alltså avråder gravida från yoghurt och feta. Om allting är pastöriserat avråder de i onödan. Men åtminstone två personer på det där andra forumet hade inte lyckats hitta pastöriserad yoghurt i vanliga affärer.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-28, 13:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Alternativet till att avråda behöver inte vara att ge klartecken - det vara att säga att "vi har inte tagit reda på vad som gäller i Grekland, alltså kan vi inte vare sig avråda eller ge klartecken".

Jag kan tycka att det är konstigt att det inte finns nån svensk myndighetsinformation i den här frågan när det gäller de stora turistländerna. I synnerhet som den svenska mödravården alltså avråder gravida från yoghurt och feta. Om allting är pastöriserat avråder de i onödan. Men åtminstone två personer på det där andra forumet hade inte lyckats hitta pastöriserad yoghurt i vanliga affärer.
Nu finns det ganska gott om information om ex infektioner under graviditet. En bra länk som vänder sig både till allmänhet och sjukvårdspersonal är Karolinska sjukhuset och Huddinges kunskapscentrum för infektioner under graviditet INFPREG. Beträffande barnmorskor och annan sjukvårdspersonal så finns det ett flertal författningar, rekommendationer, arbetsbeskrivningar, direktiv, allmänna råd, konsensdokument och anvisningar som reglerar deras arbete. Att här i detalj gå in på detta område passar sig inte i detta forum.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT