Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-21, 19:50
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Smultronställen på Santorini?

Funderar på att lägga in ett besök på Santorini under årets ö-luff. Att det råder delade meningar om ön har man ju kunnat läsa i flera trådar på sistone. Är egentligen inte alls förtjust i överexploaterade ställen, men jag är ändå lite nyfiken då det verkar finnas mycket sevärt där. Det vore därför kul om ni som gillar Santorini kunde berätta om era smultronställen.

Vet någon förresten hur det går med Akrotiri? Ska det öppna snart, eller?

Smultron
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-21, 19:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Jag har inget smultronställe att delge dig, men har du inte varit på Santorini tidigare så missa inte solnedgången i Fira, fast en gång räcker tycker jag... Visst är det mycket folk och tittar, men absolut ingen trängsel, inte ens i juli.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-21, 20:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Mitt smultronställe på Santorini är Oia, som också har den mest fantastiska solnedgången. Oia är mycket lugnare än Fira som jag tycker är ganska exploaterad. Oia är jättevackert och det finns många konstnärer där. Och att bo i en s.k grottlägenhet på Calderans rand med fri utsikt över havet gör iaf mig toklycklig!
Stränderna på Santorini är inte så roliga, men om man kan spendera pengar på att bo i en "grotta" med pool så kan det inte bli bättre! Poolerna ligger ofta så poolkanten "flyter ihop" med havet...mäktigt!

Yanna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-21, 20:52
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Om du hyr moped eller bil och tar dig till platser som ligger högt upp, så har du fantastiska vyer. Du behöver inte trängas med andra varken i Fira eller Oia, för att kolla på denna makalösa utsikt. Detta gäller även vid solnedgång.

Moster
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-21, 21:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Jag har många smultronställen på Santorini. Hinner inte ta det nu, men jag lovar att återkomma.



Den här vackra lilla byn är bara ett av mina många smultronställen.

För övrigt tycker jag att solnedgången är mycket finare från fyren eller från Santo Wines, än från Fira och Oia.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-21, 22:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Vilken fin bild Janne! Jag förstår att Santorini är fullt av smultronställen som jag inte sett än, men Oia tog jag till mitt hjärta första gången jag såg det. Smultron kommer nog att hitta sitt smultronställe också med så goda råd!
Yanna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-22, 16:25
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

byn Emporio. Med all säkerhet kommer Janne`s bild därifrån. Tycker man att det är livligt och stökigt i de andra byarna rekommenderas ett par timmars vandring i de ibland ortoligt smala gränderna. Det är som att dra ner volymknappen till 0. Ett nästan magiskt ställe med ett kafeneon som är så "pippinätt" (kan man skriva så?) att man bara häpnar. Ett besök på den toaletten gör att man tvivlar på att man är i Grekland. Den inre borgen är en upplevelse för sig. Första gången vi var där undvek vi den, varför vet jag inte, men andra gången så strosade vi runt där oxå. Ett annorlunda ställe som bara gör gott för själen.
Byn ligger precis i början av backen ner till Perissa. När man ändå är där så skall man gå över Perissavägen och fortsätta till kyrkogården. Vi har aldrig sett en mer dekorerad kyrkogård i Grekland. Vi var där 2005 och 2006.
Gunnar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-22, 16:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Jag vill nog gärna understryka Jannes förslag om Santo Wines, den mycket säregna vingården just innan serpentinen ned till hamnen.

Förutom den gudomligt vackra utsikten producerar vingården det mycket högkvalitativa söta vinet, en av Santorinis absoluta pärlor. Provsmakning ingår och viner
kunna inhandlas i gårdsbutiken.

Arne

"Akrotiri sätter jag dock ett stort frågetecken för. Har varit där en gång.
Jag fann stället ha stora likheter med en sönderbombad cementfabrik i
krigets Bosnien..."
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-22, 21:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Smultronstället på bilden ovan är Castania, en liten muromgärdad by (du hade så klart rätt gunos) vid toppen av Emborio – Santorinis största by. Andra trevliga byar är Pyrgos (gå upp till Kastrot, därifrån är det en sagolik utsikt), Megalochori och Exo Gonia.

Santo Wines har jag redan nämnt, därifrån har man den vackraste utsikten över calderan, och den vackraste solnedgången. Gillar du vin kan du köpa en vinprovarbricka för 10 €, då får man sex glas vin, olika sorter, och från ön förstås, samt ost och kex. Bifogar en bild som tidigare varit veckans bild.



När vi ändå är inne på vin så finns det nio andra vingårdar där man kan prova vin och köpa vin. Det odlas vinddruvor på i stort sett hela ön.

Hamnen på Santorini är ingen rolig plats, vill man se båtar (det vill jag) kan man åka till Vlychada som är Santorinis fiskehamn. Där finns en taverna som heter To Limanaki, där kan man ta en öl och titta ut över ett horisontlöst hav innan man tar ett dopp på öns läckraste strand – Vlychada beach (stranden till höger om tavernan, den till vänster heter Tropical beach).

Mina favoritbad är Perivolos beach (vore sanden inte svart skulle fler hålla med mig), Vlychada beach och klippbadet till vänster om hamnen Amoudia under Oia.

När det gäller kultur gillar jag Akrotiri (vet ej om de öppnar i år), Museum of Prehistoric Thira (i Fira) och Ancient Thira på toppen av berget Mesa Vouno mellan Kamari och Perissa.

Det finns mycket mer att skriva, kanske återkommer jag med det och berättat vad jag tycker om Fira, Oia och Imerovigli. Förresten är Thirasia väl värt en dagstur.



Jag är även barnsligt förtjust i det här berget.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-23, 18:54
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Tack så mycket för alla tips! Det lutar mer och mer åt att det blir ett besök på Santorini i år.

Janne, när du säger att Thirasia är värt en dagsutflykt menar du då som en del av de arrangerade utflykterna till vulkanen eller är det värt att åka enbart till Thirasia över dan?

Smultron
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-23, 18:56
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Enligt Arkeologiska Sällskapet i Athen, ansvariga för Akrotiriutgrävningarna, kommer Akrotiri tyvärr att vara stängt även i år, "due to technical reasons".
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-23, 21:07
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Det var ju ett tråkigt besked. Akrotiri var en av de sevärdheter jag (och säkert måga andra turister) sett mest fram emot att besöka på Santorini. Lite konstigt att det ska ta så lång tid kan man tycka. Att de stängde efter olyckan kan man ju förstå, men nu borde de ha hunnit åtgärda bristerna. Fast å andra sidan så är det väl lite typiskt grekiskt!

Smultron
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-24, 20:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
"due to technical reasons".
Trist! Kunde de inte komma på en bättre formulering, "due to technical reasons" har man hört några år nu. Tack för upplysningen, även om det var negativt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-24, 20:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Bildgåta 674
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-24, 20:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Janne, när du säger att Thirasia är värt en dagsutflykt menar du då som en del av de arrangerade utflykterna till vulkanen eller är det värt att åka enbart till Thirasia över dan?
Jag har inte åkt dit organiserat så jag vet egentligen inte. Jag antar att det inte blir detsamma som att åka på egen hand, många av utflyktsbåtarna anländer samtidigt och jag kan tänka mig att där blir väldigt trångt då. Thirasia är i mångt och mycket en typisk dagutflyktsö, tavernorna ligger på långa rader både i utflyktshamnen och uppe i byn, samtidigt är ön lika fascinerande som Santorini, och har man som jag sett Thirasia från Santorini ett otal gånger är det ganska kul att få se Santorini från Thirasia.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-24, 21:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Jag har precis läst ut en bok om Grekland skriven på 50-talet. (Oerhört intressant!) Redan i den tipsar man om Pyrgos som Janne nämnde här ovan. Att man i den boken sedan påstod att i just Pyrgos de vackraste kvinnorna i Grekland skulle finnas gör inte byn mindre intressant... Måste nog åka dit i höst...

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-26, 12:33
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Jag hänger på Peter! Vi kan äta på tavernan i Pyrgos som heter "Kallisti" godaste käket man kan tänka sig! Att trava omkring i Pyrgos är gott för själen!
Yeasou
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-08, 13:43
Lena Margreth Lena Margreth är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Vi är just hemkomna från 2 veckor i Grekland. Vi flög till San Torini och tog därefter färjan till Naxos och sedan vidare till Amorgos.
Eftersom vi skulle flyga tillbaka från San Torini beslutade vi oss för att tillbringa de sista två nätterna på ön. Vi bestämde oss för att vi ville bo i Oia och när vi möttes av rumsraggare vid färjan så följde vi med Gerorgi som har 7 rum i Finikia, strax söder om Oia. Vi blev skjutsade i hans bil och sista delen av resan gick till fots genom den lilla byn där alla transporter sker per åsna.
Rummen var fräscha och nyrenoverade med sovrum, vardagsrum med köksdel (spis, kyl) luftkonditionering och tv och en liten altan med utsikt över landskapet och havet. Det finns även en liten swimmingpool med tillhörande solaltan.
Vi promenerade in till Oia (c:a 15 min.) och var glada att vi slapp trängas med alla kryssningsturister.
När det var dags för avresa så blev vi även skjutsade till flygplatsen utan kostnad.
Rummet kostade 50 euro/natt och en enkel frukost 5 euro. I den lilla byn finns det även en taverna med utmärkt mat där vi blev bjudna på raki av ägaren.
Detta är ett boende som vi kan rekommendera då det var mycket pittoreskt med den gamla byn med trånga gränder och ett mycket trevligt bemötande av ägaren till Georgistudio och Tanya.

Senast redigerad av Zanét den 2008-06-08 klockan 14:54. Anledning: Otillåten hottellänk, se f ö regler under FAQ
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-09, 10:36
M.G M.G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 251
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Vi åker nästa vecka och ska besöka samma öar.
För hur många personer var det priset på hotellet på Santorini?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-06-11, 15:44
Lena Margreth Lena Margreth är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Smultronställen på Santorini?

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Vi åker nästa vecka och ska besöka samma öar.
För hur många personer var det priset på hotellet på Santorini?
Det var för två personer.
Trevlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT