Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-12-13, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Ni behöver då inte sakna Umevädret för här regnar det och ha så gjort sen igår. Ni kan ju räkna ut hur det är nu. Har fjolårets vackra vinter i färskt minne och säger bara usch för den vi fått nu. Fick ta taxi hem från IKSU igår. Inga bussar kunde köra i halkan och det börjar vara små översvämningar här och där. Njut av solen och den vackra naturen.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-12-13, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Måndag 12 December Paleochora

Kul att allt gick bra med resan ner. Tänk att få sitta där på Haris och titta ut över havet en hel månad, på vintern! Det ska bli oerhört intressant att får veta hur det är i Paleochora så här års. Hur mycket folk är där? Hur mycket är öppet? Går båtarna till Chora Sfakion? Ska ni dit?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-12-13, 10:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Vill också ha lite beskrivningar av den underbara grekiska maten. Gärna med lite bilder.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-12-13, 10:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 13 December. Paleochora

Paleochora tisdag 13 December.

Lite molnigare i morse, men nu har solen ånyo brutit igenom. Termometern visar på 20 grader och det är nästintill vindstilla ute.
I går eftermiddag var vi ute på byn att reka. Vi har funnit två av de sju tavernorna som enligt expertis ska ha åretruntöppet.

Vår absoluta favorit, pizzerian med de vedeldade ugnarna, den är igenbommad och har förvandlats till byggarbetsplats. Det verkar vara en större ombyggnad på gång. Arne besökte frisören i och för klippning. Priset var tio Euro och då ingick ett glas isad Ouzo enligt god sed och vänja.

Kommunikationerna från Paleochora är av naturliga orsaker en smula begränsade så här års. Buss till Chania avgår med tre dubbelturer per dag. En tidig morgontur, så en lunchtur samt avslutas det med en eftermiddagstur. Det är vad som bjudes.
Kustfärjan Samaria med Paleochora som hemmahamn trafikerar linjen till ön Gavdos 2-3 ggr per vecka. Någon av turerna går via Sougia. Från vår altan har vi utsikt över ön.
Till Chora Sfakion finns inga färjeturer vintertid.

Turisterna är så här års lätt räknade. Här på hotellet är tre studios uthyrda, men det ska visst komma en del gäster nu till helgen.

INKA-butiken just ovanför hamnen har bommat igen för säsongen, men det finns tvenne andra åretruntöppna market turligt nog.

Några kattor finnes ej inom hotellområdet, men väl trivsamma hundar.
Arnes favorit är den brunsvarta valpen Elvi. Vi kom genast att bli goda vänner. Elvi kommer var morgon att kolla så vi är uppstigna.

Det fick bli middag på en bakgatstaverna. God och framförallt billig mat serverades.

Enligt uppgift ska det finnas inalles sju åretruntöppna tavernor i byn.
Vi hittade en trevlig taverna när vi gick hem från bakgtatstavernan. En liten taverna vid hamnstråket. Vi kunde konstatera att där inne var det varmt och ombonat. En stor gjutjärnskamin spred värme och ljus i lokalen. Vi ska gå dit att spisa middag i afton.

Luciafirandet verkar vara noll och intet här på Kreta. Vi kan dock följa det svenska firandet via Radio Västerbottens streamade utsändning på webben. Ej heller morgonekot behöver vi missa.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-12-13, 10:32
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Nu skulle jag vilja vara en liten fågel som satt på er axel .
Så gott med sol och värme samt bara få vara i Grekland med god mat och det turkosa havet.
Önskar er en underbar tid i ett underbart land.
Birgitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-12-13, 13:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tisdag 13 December. Paleochora

Citat:
Till Chora Sfakion finns inga färjeturer vintertid.
Det är kanske inte större vits så här års när det inte är några vandringar. Då lär ni inte åka dit.

Ha en fortsatt trevlig Lucia!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-12-14, 09:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tisdag 13 December. Paleochora

En underbart vacker morgon i Paleochora och i Chania idag ser vi. 16,4 grader här kl. 10 redan enl. meteo.gr, det blir en fin dag för er! Nu hoppas vi att få se badbilder i det vackra solskensvädret.
Och Birgitta och Arne, kan vi också få namnen på de tavernor ni äter, så skulle det vara roligt för alla oss som också älskar Paleochora.
Bakgatstavernan, vad heter den? Är det Pandellis utmärkta ouzeria, eller har ni inte hittat den ännu? Och den lilla tavernan vid hamnstråket, är det den på hörnan där hamnstråket börjar? Akropolis "mitt i stan" har väl öppet, eller?
Fint att det finns förbindelse till Gavdos hela tre gånger i veckan även vintertid, Gavdos som ni kan skymta vid horisonten i klart väder. Haris, som ni bor hos, kommer från Gavdos. Hälsa Haris och Flora!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-12-14, 10:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

För att ni ska njuta änu mer vill jag bara berätta att det regnar här fortfarande. Nu ännu fler plusgrader så snart är kanske det hemska istäcket borta. Värsta vintern på länge och ingen is på sjöarna. Vart tog den vackra vintern vägen..

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-12-14, 10:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 14 December. Paleochora

Onsdag 14 December. Paleochora.

Det är fantastiskt att stiga upp här på morgonen. En ljuvlig morgon. Solen steg upp ur Libyska havet vid sjutiden i morse. Uppenbarligen hade det kommit regn under natten enär gatan här utanför var våt. Vid sju visade termometern på ynka 17 grader, men så snart solen kommit sig upp stiger temperaturen snabbt. Icke ett moln att skymta denna förmiddag.

Vi måste genast korrigera gårdagens uppgift om sju åretruntöppna tavernor. När vi i går vid lunchtid tog promenaden genom byn, då kunde vi konstatera att det längs huvudgatan, den som börjar uppe vid den vackra kyrkan och går parallellt med strandstråket genom hela byn, där fanns det ett flertal tavernor som hade öppet. Alltså bör det i alla fall finnas ett femtontal tavernor som håller vinteröppet.

Vi promenerade ner till byns san strand, men där var det väldigt öde.Icke en levande själ längs den långsträckta stranden. Tavernorna voro alla igenbommade. Endast den lilla tidningskiosken vid hörnet hade öppet liksom supermarket strax ovanför.

Efter sedvanlig siestavila promenerade vi ner till tavernan med gjutjärnskaminen att spisa middag. Ingen större trängsel kunde förmärkas. Förutom vi två var det endast tvenne greker som matgäster. Vintersäsong var namnet. Tavernan heter O´Dinos

Uppenbarligen tillämpar tavernan lokalt pris på mat och dryck så här års. För varsin suveränt god Schnitzel med tillhörande krus vitt landade notan på 15 €.

Arne när tankar på att en dag framöver hyra en bil för att besöka den Engelska bron med tillhörande ravin, men Birgittas intresse för denna tanke är – lindrigt uttryckt- svagt som vinden…

Det vore emellertid bra om någon Kalimeravän kunde förtälja var någonstans bron är belägen. Närmaste by? Hur långt från Paleochora? Och till sist, hur kör man för att komma dit?

Nu sitta vi utealtan i det oförskämt vackra vädret att lapa sol och blicka ut över det Libyska havet. Känslan är obetalbar. Full sommarvärme och samtidigt kunna vi blicka upp mot de höga bergen i fjärran med snötäckta hjässor. …

Att samtidigt via lokalradions streamade utsändning på webben höra om ishalka och extremhöga vattennivåer hemmavid, och här på sydkusten uppleva vårblomster och gröna gräsmattor baserat på de rikliga regnen under November, det är en mycket speciell känsla
Väl värt denna resas kostnader.

Lite bilder återfinnes i bildgalleriet under ”tisdag13 December.

Shorts och kortärmat gäller alltfort. Vi flydde altanen och upp på Water Edges Cafe vid halv tolv, då hade vi 26 grader på vår altan. Parasollerna äro vinterinpackade! Dessvärre...

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-12-14, 11:19
Hansens Hansens är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 52
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Så underbart härligt ni har det! Just där, i "number one" bodde vi också i somras
Tack Arne o Birgitta,
hälsar Helen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-12-14, 13:34
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Bildgalleriet från 13 dec
Åh vilken kär liten valp. Julhalsband .Den lilla valpen kan ingen motså.

Trevlig dag önskar Birgitta.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-12-14, 14:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Onsdag 14 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nu sitta vi utealtan i det oförskämt vackra vädret att lapa sol och blicka ut över det Libyska havet. Känslan är obetalbar. Full sommarvärme och samtidigt kunna vi blicka upp mot de höga bergen i fjärran med snötäckta hjässor
Det är exakt det jag längtar efter! Jag skulle ge mycket för att sitta där och njuta av samma sak som ni.

Engelska bron vet jag inte vad det är. Såvida inte du menar denna.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-12-14, 14:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Ja, det är exakt denna bro jag avser! Nu vill jag ha vägbeskrivning hur man sig tager från Paleochora till denna vackra bro.

Svar emotses!

Arne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-12-14, 14:54
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

De 26 grader på altanen; er det temperaturen i skyggen eller i solen..?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-12-14, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ja, det är exakt denna bro jag avser! Nu vill jag ha vägbeskrivning hur man sig tager från Paleochora till denna vackra bro.
Vägbeskrivningen är enkel Arne: ta er till Chora Sfakion, kör vägen som leder ut från byn upp i bergen, den leder till ravinen. Går inte att missa. Tyvärr är det långt dit från Paleochora nu när båtarna inte går. Hyr ni bil måste ni nog sova över någonstans längs vägen, varför inte i Chora Sfakion.

Även om det är långt dit är det värt resan. Bron, ravinen och vägen dit är något av det mäktigaste jag varit med om på Kreta.



Vägen till ravinen. Ni skymtar Chora Sfakion till vänster.




Samma väg. Jag tror att Birgitta skulle gilla att åka här.

Senast redigerad av Kalimera den 2011-12-14 klockan 15:50.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-12-14, 15:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Precis perfekt Janne!
Nu återstår att fixa handfängsel och fotbojor så jag kan medbringa Hustru Birgitta till denna vackra bro....

Ska i afton kolla om det finnes någon övervintrande biluthyrare här i Paleochora.

Arne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-12-14, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nu återstår att fixa handfängsel och fotbojor så jag kan medbringa Hustru Birgitta till denna vackra bro....


Citat:
Ska i afton kolla om det finnes någon övervintrande biluthyrare här i Paleochora.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni tar er dit. Jag kan utlova en upplevelse utöver det vanliga. Vägen ser farlig ut, men det är den inte, den är i gott skick och mycket bredare än den ser ut på bilderna.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-12-14, 15:09
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Hej Arne och Birgitta!

Vad härligt att ni trivs så bra, kan tänka mig att ni gillar den lite lägre temperaturen bättre än när det är 30-40 gr.

Ska bli sååå kul att få träffa er igen! Kommer vi att ses mer än till Kalimeraträffen...alltså kommer ni även att besöka Rethymno?

Yanna - som idag har saltat in julskinkan!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-12-14, 15:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Vilken väg!
Spänd på att höra Birgitta berätta om turen till ravinen!

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
De 26 grader på altanen; er det temperaturen i skyggen eller i solen..?
Det måste vara i solen, meteo.gr säger 19 i skuggan, men det är fullt acceptabelt det också!
Måste kännas skööönt i solen!
Har ni stuckit tårna i havet än, vad säger vattentemperaturen, 18?

Låter bra att det är så många tavernor öppna, ska bli spännande att höra om ni når runt till dem alla ett par gånger eller så.

På Haris eget café "The Waters Edge" är ju hur mysigt som helst att sitta och avnjuta en enkel lunch, Omeletta Special rekommenderas! Naturligtvis med en härlig grekisk sallad (oh, dessa tomater) och en tzatziki. Jo, nog skulle man kunna förflytta sig allt..., men det är skönt hemma framför brasan också...
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-12-14, 15:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Yanna, enligt min förment geniala plan så hyr vi en bil för tvenne dagar här i Paleochora. Vi far direkt till Rethymno där Hustru Birgitta avlevereras tillsammans med ditt staffli, dukar och ramar samt kaffeförpackningarna.

Git o Calle får fixa en studio för en natt. Så far jag kvickt vidare till Engelska bron att njuta samt återvänder på aftonen til Rethymno...

Dock! Hustru Birgitta har ju veto...

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT