Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-17, 16:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Varmt

Bästa sättet att klara värmen har katterna upptäckt.

Halv sex, tisdageftermiddag, alla sover uthällda på olika skuggiga platser. Jag ser ut genom dörren mot norr: kattmamman och en unge, den främmande vita hankatten och lilla blyga röda ligger platta och långa, totalt avslappnade...

Jag ser ut genom köksdörren: de fem andra totalt utplattade varhelst det finns skugga...

I soffan: min man, inte så platt, men avslappnad, djupt sovande.

Endast mamma är vaken och det bara för att jag är kaffesugen. Morgonens kopp fylls på med kall mjölk, det får duga. Vem orkar göra något i köket...

Snart svalkar det och vi längtar faktiskt efter den där ihärdiga vinden som vi var så less på.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-17, 17:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Varmt

Tänk. För en gångs skull känner vi igen oss i din vardag här i Sverige. Här är det asvarmt! Jag längtar tillbaka till Grekland, för där fanns det ju åtminstone AC.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-17, 18:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varmt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Snart svalkar det och vi längtar faktiskt efter den där ihärdiga vinden som vi var så less på.


Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tänk. För en gångs skull känner vi igen oss i din vardag här i Sverige. Här är det asvarmt!
Ja, det är inte klokt. Idag har vi haft 31 grader i skuggan och har haft varmt lääänge. Planerade att åka till Stockholm i morgon. Men så blir det inte för där är ännu varmare. Uppsala hade igår den varmaste dagen på 71 år. 34,4 grader.

Vi har inte haft regn på två månader, om man inte räknar några få droppar som kom för en veckan sedan. Ser ut som Grekland i september vart jag mig än vänder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-18, 10:22
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Varmt

Ja jag kan bara hålla med och bekräfta, värmen här i Uppsala även i dag är förskräcklig! 29,9 grader i skuggan redan nu på förmiddagen. Var är havet?? Vi har 3 fläktar i lägenheten som virvlar runt varm luften och dammråttor (vem orkar ta fram dammsugaren i denna värme?) Förstår varför siesta finns i varmare länder nu! Vi vaknar till framåt kl 21-21:30 först då klarnar hjärnan till lite. Få se vad kvicksilvret når upp till denna dag!?
Nu ska jag sy solskydd till balkongen!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-18, 10:48
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Varmt

Ja,huvva vad det är varmt!
I helgen var vi till Jämtland,lika varmt där.
Lördag for vi till Hällingsåfallet som det inte var mycket vatten i,vi gick ner i canyon
och följde ån några kilometer,där var det skönt å nästan myggfritt.
Vi har inte haft nåt riktigt regn sen snön försvann och det är tur att vi kan ta vatten
från sjön till växthuset och rabatter,gräsmattan ser bedrövlig ut,klippförbud!Vi tycker
det blåser mycket mer än vad det gjort förut.

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-07-18, 14:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varmt

Extremt väder lär vi få vänja oss vid. Man hoppas att ländernas styrande har framförhållning.

- Hur är det med vattentillgången i Sverige i stort?? Nån som funderat över hur det blir om torkan håller i sig flera år? -Finns infrastruktur och planer hur man kan nyttja befintliga resurser?

Frågan är brännande här i Grekland, alltfler öar får (dyra) avsaltningsanläggningar, sparsamhet med vatten är självklart ( hos vettigt folk) och delvis påtvingat, till exempel uruselt tryck i ledningarna.

Men det är ju väl så sent påtänkt. Har Sverige bättre beredskap?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-07-19, 10:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varmt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men det är ju väl så sent påtänkt. Har Sverige bättre beredskap?
I Sverige är det just nu mycket låga grundvattennivåer i nästan hela landet och det råder eldningsförbud i nästan hela landet. Vad värre är är att det brinner på ett sextiotal platser i Sverige. Många av skogsbränderna är utom kontroll och många byar har evakuerats. Vi har fått låna in två brandsläckningsplan från Italien. Beredskapen för skogsbränder är tyvärr mycket dålig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-07-19, 12:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varmt

Men hu, det låter inte bra! Skogsbränder har man ju nästan rutinmässigt här, i den mån det finns någon skog som kan brinna. Många av dina kala öar, Janne, har haft skog i antiken, men dels båtbyggande, dels eldning och givetvis bränder har orsakat dagens landskap.

Jag hoppas innerligt att man lyckas stoppa bränderna!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-07-19, 17:27
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Varmt

"Bästa sättet att klara värmen har katterna upptäckt."
Så sant Monica! Vår 14 årige Herr Fix katt ligger också platt. Hans i vanliga fall stora intresse för mat har minskat betydligt och leka är icke att tänka på. Tycker synd om alla pälsbeklädda nu! Någon grad svalare är det i dag och några riktigt mörka moln syns på himlen, vi hoppas på regn!!!
Skogsbränderna är riktigt otäcka!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-07-20, 16:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varmt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag hoppas innerligt att man lyckas stoppa bränderna!
Tyvärr inte. Fyra av bränderna betraktas som så stora att de inte går att släcka. Endast skyfallsliknade regn kan släcka bränderna, och något regn kommer inte på länge. Just nu brinner det på 61 platser i landet. Värst drabbat är Gävleborg, Jämtland och Dalarna. Bränderna omfattar en yta på mer än 20.000 hektar, vilket motsvar cirka 28.570 fotbollsplaner.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-07-20, 19:49
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Varmt

Vi har klarat oss till idag men nu brinner det en bit från Höga kusten bron
där det står vindkraftverk.
Känns lite otäckt för det är inte så långt från oss fågelvägen.
Eftersom våra brandmän är iväg och hjälper till vid andra bränder
så är det kris med folk,material osv....

Pia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-07-20, 20:17
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Varmt

Otäckt med bränderna!

Vi har tyvärr en "mindre" skogsbrand ca 800m från vårt hus, Började för ca 14 dagar sedan. Branden släcktes men har tyvärr återkommit 3 gånger men nu verkar den vara släckt iaf! Har vart lugnt nu i 3-4 där.

/Mange
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-07-21, 22:52
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Varmt

Äntligen regn,åskan har vi kunnat vara utan.
I Sundsvall måste det har slagit ner i nåt ställverk
hela stan var kolsvart sa min mamma som sitter i
rullstol och fick vänta hos vänner tills hissen funka.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-07-21, 23:12
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Varmt

Ja i detta "fnösketorra" landskap vill vi inte ha något åsknedslag som innebär flera bränder! Regn i ett par - tre dygn och sedan regn på nätterna skulle vara rena rama Halleluja nu
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-07-23, 08:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Varmt

Riktigt otäckt! Å inget regn är i sikte, så nu gäller det att var försiktig. Märkligt nog fortsätter folk grilla med kol och briketter, som om ingenting har hänt! Man undrar ju vilken planet de befinner sig på om de missat varningarna.


/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-07-23, 09:22
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Varmt

Holder med kattene til Monica, om beste måten å tåle varmen . Dog litt upraktisk her hjemme, alt en skal ta hånd om. Eller tror en skal ha gjort. Jeg har dels lagt ned våpnene, først ut på kvelden - når solen begynner å gå ned - blir det levelig ute på terrassen.
Også her i Norge har vi hatt usedvanlig mange branner, men langt fra så ille som det som nå foregår i de svenske skogene. Skremmende, det skal s å bittelite til å starte en brann i dette tørre været. Og ja, man kan undre seg over hva folk tenker når grill og bål fyres opp. Selv her i asfaltjungelen Oslo kjennes det ubehagelig/skummelt når det lukter ‘brann’ fra balkonger i området...Norske aviser holder oss oppdatert på hendelsene i Sverige. Leste idag at Sverige henter hjelp utenfra, også fra norske brannmannskaper. Godt at naboer kan bistå hverandre.
https://www.nrk.no/norge/avbryter-fe...ene-1.14135901
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-07-23, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varmt

Det är varmt även i Aten, runt 40 grader de senaste dagarna. Igår stängdes Akropolis på grund av värme, och det ska vara stängt även idag.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-07-23, 10:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varmt

Det är alldeles förfärligt otäckt med bränder. Min mardröm sen liten! Vi hade kaminer i alla rum och urgammal skorsten som sotaren klagade över. Eld var man försiktig med i gamla trähus, men olyckan kunde vara framme. Min bror hade hängt arbetsbyxor på tork över en stolsrygg nära kaminen. Det blev en liten brand men mest ståhej, den brandskadade stolen fick stå ute i allas åsyn till varnagel och hopp om bättre omdöme...

Skolfilm man lärde sig av: eldsvåda och en tik med valpar som var instängd på övre våningen. Langningskedja med vattenhinkar! En grabb räddade hundarna! Mardrömmar i lång tid framöver...

Här på vår ö finns det bra lite skog, men det finns massor av brännbart ändå, vilket vi har varit vittne till flera gånger, precis intill. Jag reagerar med ängslan varje gång jag känner brandrök.

Om det är naturliga orsaker till elden, typ blixtnedslag, kan man bara beklaga, men när det beror på slarv eller uppsåt är det riktigt illa.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-07-23, 12:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Varmt

Och inatt brann krigsmuseet i Chania stad ner till grunden. Dock icke beroende av någon skogsbrand vad jag förstår.

Birgitta.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-07-23, 13:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Varmt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
..ute i allas åsyn till varnagel och hopp...
Underbara gamla ord du använder! Varnagel har jag inte brukat själv i mannaminne!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT