Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2020-03-12, 02:03
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Skrämmande att höra om grekiska prästers okunskap. De borde f-n i mig åtalas för brott mot mänskligheten om de orsakar ett fullständigt kaos med sina uttalanden!

/Netwolf
Håller absolut med. Så många lyssnar på dom. De har ett stort ansvar. Deras uttalanden kan göra att de gör sig skyldiga till att människor smittas. Och att andra i sin tur smittas som inte ens varit i kyrkan. De är en samhällsfara. Mycket oansvarigt. Men jag tror att de flesta präster verkligen tror att det inte smittar iof. Så det är svårt att veta om de verkligen förstår.
Svara med citat
  #122  
Gammal 2020-03-12, 02:21
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack snälla Louisa för din rapport direkt från Grekland! Du får gärna berätta mer om du har tid.

Jag har läst om grekiska kyrkan och coronaviruset tidigare, men så här allvarligt kunde jag inte tro att det var. Det är fanimej inte klokt! Är det något vi alla nu måste göra är att ta detta på allvar, och grekiska kyrkan verkar göra precis tvärtom!

Att kyrkans makt är stor i Grekland vet jag, men kan den verkligen var så stor att inte ens regeringen kan tvinga dem att avstå från nattvarden? Om man kan stänga alla skolor borde ju det ju vara möjligt att införa restriktioner i kyrkan.



Panagia Evangelistria på Tinos.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland och då är det många greker som reser hem, och väldigt många går i kyrkan. Jag tänker bland annat på alla som åker till Tinos för att besöka Panagia Evangelistria och kyssa ikonen. Om viruset sprider sig i Grekland, som det har gjort i flera andra Europeiska länder, borde ju ”Påskfirandet” ställas in. Men det kanske är en utopi.

Enligt Ert.gr har ett nytt fall upptäckts i Grekland idag. Det är en 53-årig man som lagts in på sjukhus i Thessaloniki. Ert skriver att han inte har någon koppling till andra fall.
Vad roligt att det uppskattas!

Så jag har en nyhet. Idag addresserade premiärministern folket i ett fem minuter långt tal. Där tog han bland annat upp nattvarden. Han sa att även om han själv är djupt troende och alltid vänt sig till sin tro i svåra stunder, så anser han att ingen nu borde gå till kyrkan och ta nattvarden! En stor grej för en premiärminister i Grekland att säga känner jag (då han kan förlora väljare på det). Det var en känga till prästerna tycker jag. Det talas även om att ändra sättet som nattvarden tas på.

Nu kanske inte alla lyssnar på honom, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

När det gäller påsken som du säger så är det också intressant. Dock skulle jag tippa på att Tinos inte får så många besökare i år. Folk i Grekland är livrädda för sjukdomar och de kommer nog välja att stanna hemma så mycket de kan. Inget läge att resa. Plus att man är rädd för att hamna i karantän nånstans. Kan mycket väl införas reseförbud också. Så man åker nog bara till sin egna vanliga by.
Svara med citat
  #123  
Gammal 2020-03-12, 02:58
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kan tillägga att det absurda var att efter predikan, som i princip handlade om att präster och troende är immuna mot sjukdomar, så var det en präst i församlingen som öppet inför alla ville tacka den här högt uppsatte prästen för att han varit så snäll och besökt honom flera ggr på sjukhuset där han kämpade med en sjukdom?! Lite gulligt iof och han var väldigt rörd men liksom jaha? Så då är ju inte präster immuna mot sjukdomar då? Hmm

Också anmärkningsvärt är att de flesta som blivit smittade av Coronaviruset i Grekland härstammar från en "helig resa" till Israel! Där i princip en hel buss kom tillbaka till Grekland smittade. Men där ser de ingen koppling?

När det kommer till kyssandet av ikoner som också är en smittorisk så ser jag dock att allt fler liksom börjat kyssa i luften och inte nudda ikonen. Det har många gjort innan också men nu är det nog många fler som börjat med det. Nu innan påsk så har de nån slags ceremoni i kyrkan på fredagskvällar, fyra fredagar före påsk. Då är det väldigt vanligt att gå, både unga och gamla. Min man hade tagit barnen nu första fredagen (bara för att jag skulle få dammsuga själv i princip...) och dagen efter sa min fyraåring till mig att "pappa sa att jag inte skulle kyssa Christoulis (alltså lilla Kristus, så brukar man säga till barn när man pratar om Jesus, mitt barn menade ikonerna) för att det finns bakterier". Jag tyckte det var ganska roligt faktiskt. Min man är troende och är uppvuxen med att gå i kyrkan men inte fanatisk och slutat gå mycket i kyrkan sen han flyttade till Aten från sin hemort. Men han har aldrig sagt att nåt där skulle ha bakterier så det här är ju ett helt nytt tankesätt.

Jag känner att det här Coronaviruset kanske gör mycket bra också verkar det som. Känns som att det gett grekerna en grundläggande kurs i hygien. Det pratas om att man ska tvätta händerna hela tiden (som fram tills nu inte varit lika självklart att göra ofta som för svenskar överlag skulle jag vilja säga). Många har i och med det här äntligen lärt sig hur man ska nysa (i armbågen, även detta inte självklart tidigare). Och sen det här med kyrkan. Sen den nya röklagen på det också. Jag känner att Grekland har aldrig varit såhär fräscht och rent, helt underbart! Så civiliserat. Och i detta försök att inte smittas av Coronaviruset, så undviker man nog att bli smittade av andra sjukdomar också, som man annars skulle fått.
Svara med citat
  #124  
Gammal 2020-03-12, 04:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Vad roligt att det uppskattas!

Så jag har en nyhet. Idag addresserade premiärministern folket i ett fem minuter långt tal. Där tog han bland annat upp nattvarden. Han sa att även om han själv är djupt troende och alltid vänt sig till sin tro i svåra stunder, så anser han att ingen nu borde gå till kyrkan och ta nattvarden! En stor grej för en premiärminister i Grekland att säga känner jag (då han kan förlora väljare på det). Det var en känga till prästerna tycker jag. Det talas även om att ändra sättet som nattvarden tas på.

Nu kanske inte alla lyssnar på honom, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Väldigt bra gjort av Mitsotakis.

Nu tycks världen ha blivit galen. Vaknade till att Trump lär föbjuda resande från Europa till USA för en månad. Gäller bara Schengenområdet och inte alls Storbritannien. Alltså har han blandat politik dit också. Och Tom Hanks med fru lär ha fått coronaviruset i Australien. Italien stänger alla butiker och restauranger var det väl också. Hur skall detta sluta?

/ Anne
Svara med citat
  #125  
Gammal 2020-03-12, 09:17
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

... och nu har Tom Hanks och hans fru Rita Wilson testats positivt för Corona oxå! Tom är tydligen i Australien och spelar in en film om Elvis Presley...
https://www.expressen.se/noje/tom-ha...coronaviruset/

Paret var ju nyss på tapeten här på forumet när de hyllade Grekland som snart fyller 200 år!
https://www.youtube.com/watch?v=Pmm8...ature=youtu.be

//Conny
Svara med citat
  #126  
Gammal 2020-03-12, 09:46
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu har det första dödsfallet kostaterats i Grekland oxå. Det är 66-åringen från den nedsmittade Coronabussen som reste på Pilgrimsfärd i Israel & Egypten. Han var den som blev sjuk först av resenärerna....

//Conny
Svara med citat
  #127  
Gammal 2020-03-12, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack Louisa än en gång för dina rapporter! Du ska veta att det är guld värt i detta oroliga läge.

------------------------

Nu har det första dödsfallet bekräftat i Grekland. Det är den 66-åriga man som hade varit på bussresan till Egypten och Israel. Många av de grekiska fallen härstammar från den bussresan. Källa: Ekathimerini.


------------------------

Första fallet med Coronaviruset (Covid-19) har idag rapporterats från Kreta. Smittspåring pågår. Det är en man från Heraklion som har varit i Aten och bland annat besökt Akropolis. Källa: Cretalive.gr



------------------------

Färjan Blue Star Mykonos har satts i karantän i hamnen på Limnos efter att en ur besättningen visar symtom på coronavirus. Det sägs vara 341 passagerare och 77 besättningsmän ombord. Färjan skulle gå till Agios Efstratios, Lesvos, Chios, Samos, Fourni, Ikaria, Mykonos, Syros och Piraeus efter Limnos. Källa: Ekathimerini.
Svara med citat
  #128  
Gammal 2020-03-12, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu har en medarbetare på den grekiska tidningen Kathimerinis webbplats konstaterats smittad. Det är en av tidningarna som jag följer mest när det gäller rapporteringen av Corono. Dessutom har en medarbetare på tevekanalen ERT konstaterats smittad.

Finska Yle skriver att finska Utrikesministeriet säger att man ska undvika alla resor. ”Utrikesministeriet avråder från allt resande på grund av coronaviruset. I ett resemeddelande för en stund sedan säger Utrikesministeriet att risken att insjukna i coronasmitta har ökat i Europa och överallt i världen. Det påverkar säkerheten för resenärerna och därför uppmanar ministeriet finländarna att undvika resor överlag. UM kommer inte längre att uppdatera resemeddelanden för enskilda länder.”

Har du hört något om det Anne?

Senast redigerad av Kalimera den 2020-03-12 klockan 15:09.
Svara med citat
  #129  
Gammal 2020-03-12, 15:42
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack Louisa än en gång för dina rapporter! Du ska veta att det är guld värt i detta oroliga läge.

------------------------

Nu har det första dödsfallet bekräftat i Grekland. Det är den 66-åriga man som hade varit på bussresan till Egypten och Israel. Många av de grekiska fallen härstammar från den bussresan. Källa: Ekathimerini.


------------------------

Första fallet med Coronaviruset (Covid-19) har idag rapporterats från Kreta. Smittspåring pågår. Det är en man från Heraklion som har varit i Aten och bland annat besökt Akropolis. Källa: Cretalive.gr



------------------------

Färjan Blue Star Mykonos har satts i karantän i hamnen på Limnos efter att en ur besättningen visar symtom på coronavirus. Det sägs vara 341 passagerare och 77 besättningsmän ombord. Färjan skulle gå till Agios Efstratios, Lesvos, Chios, Samos, Fourni, Ikaria, Mykonos, Syros och Piraeus efter Limnos. Källa: Ekathimerini.
Inga problem. På mitt jobb så har jag ett projekt tillsammans med ett företag i staden Bergamo i norra Italien, och när jag frågade en kvinna som jag har kontakt med där hur de har det, så fick jag ett chockerande svar. Jag skriver svaret här för den som även är intresserad av att höra hur det är i norra Italien just nu:


"Until last week we were working on shift in order to keep distance among us but on Monday late evening the authority issued another extraordinary decree, do not go out from out except in case our job absolutely require our presence in the office, especially we need special paper declaration now and the police stop us and ask detailed explanation, in order to avoid contagious with respect to the others, we are working from home but with babes it’s difficult!!!! I have a daughter 3 weeks closed at home, full of homework from elementary school, I’m destructed…..

I’m in the red zone and hearing ambulance all the day, from the other side all shop except food market are closed, the atmosphere is like a desert, the hospital are collapsed, all my friends working in the hospital are becoming crazy due the huge cases of pneumonia, no more beds in the hospital….

Please stay at home as much as possible to save yourself and your dear relatives, here the situation is terrible looks like a war but as you said we Keep up your health and your spirit! We are stronger than the virus!"


Fick rysningar...
Svara med citat
  #130  
Gammal 2020-03-12, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Fick rysningar...
Samma här. Fy så otäckt!

Just nu rapporter Italien 1 016 dödsfall och 15 113 smittade.
Svara med citat
  #131  
Gammal 2020-03-12, 18:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Flygbolaget Norwegian ställer in 4 000 flygningar och permitterar hälften av sina anställda, rapporterar NRK. Jag vet dock inte vilka flygningar det gäller.

Grekland har nu 117 konstaterade fall.

Färjan jag skrev om tidigare hade ingen smittad ombord så färjan kunde segla vidare.
Svara med citat
  #132  
Gammal 2020-03-12, 19:08
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 189
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Stort TACK, Louisa, guld värt med upplysningar "inifrån" Grekland och nu även Italien! Detta utan "filtret" från tidningsredaktioner och dylika. Om du har tid, ser fram emot fler rapporter! Även här hemma (Stockholm) börjar det märkas av mindre folk på stan och i köpcentrum! Har mer eller mindre satt mig själv i "karantän" tillhör tyvärr riskgrupp. Stort tack igen!
Catlady, normalt lugn men nu rejält oroad.....
Svara med citat
  #133  
Gammal 2020-03-12, 21:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, man undrar ju hur allt ska sluta! Gissar att semesterboenden hemmavid kommer kosta skjorta i sommar.

Konsekvenserna av detta blir svåra att överskåda och jag tror att vi får se efterverkningar i flera år, som får den den grekiska krisen att framstå som en pink i havet.

Det läskigaste är ändå dödssiffrorna. Bland barn o ungdomar är dödstalet 0 %, men på personer över 80 år är den 15 %! Den är 1 på 7 som kommer att dö! Smaka på den!
Se till att hjälpa era nära och kära äldre med matinköp och annat och undvik onödiga besök. Ett telefonsamtal är ofta gott nog, för en gammal människa. Och glöm inte den gamla tanten i porten brevid, som kanske inte har några anhöriga på nära håll. Fråga om de behöver något, eller om du kan hjälpa dem på annat sätt.
I denna stund behöver vi alla hjälpa varandra!

/Netwolf
Svara med citat
  #134  
Gammal 2020-03-12, 23:42
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Bra där Netwolf👍
Svara med citat
  #135  
Gammal 2020-03-13, 10:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Finska Yle skriver att finska Utrikesministeriet säger att man ska undvika alla resor. ”Utrikesministeriet avråder från allt resande på grund av coronaviruset. I ett resemeddelande för en stund sedan säger Utrikesministeriet att risken att insjukna i coronasmitta har ökat i Europa och överallt i världen. Det påverkar säkerheten för resenärerna och därför uppmanar ministeriet finländarna att undvika resor överlag. UM kommer inte längre att uppdatera resemeddelanden för enskilda länder.”

Har du hört något om det Anne?
Det är lite diffust det där, man skall undvika resor, men ändå går både flyg och tåg hela tiden. Och sen skall man stanna hemma i två veckor efter att man har kommit hem? Gäller alla länder. Enligt vad jag förstår så är detta rekommendationer och om du har varit låt oss säga på semester på Teneriffa och känner dig helt frisk borde du alltså stanna hemma i två veckor? Alla kan ju inte distansjobba så vem betalar lönen? Och gör jobbet om det nu finns något jobb?

Mycket är oklart ännu. Kanske något stiktare är på kommande. Här i mitt område har man inte någon smittad ännu. Men situationen ändras ju hela tiden.

Personligen börjar jag så småningom och tro på att det inte blir någon Greklandsresa för oss i maj.

/ Anne
Svara med citat
  #136  
Gammal 2020-03-13, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Se till att hjälpa era nära och kära äldre med matinköp och annat och undvik onödiga besök. Ett telefonsamtal är ofta gott nog, för en gammal människa. Och glöm inte den gamla tanten i porten brevid, som kanske inte har några anhöriga på nära håll. Fråga om de behöver något, eller om du kan hjälpa dem på annat sätt.
I denna stund behöver vi alla hjälpa varandra!
Bra skrivet Wolfen, precis så är det.
Svara med citat
  #137  
Gammal 2020-03-13, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det är lite diffust det där, man skall undvika resor, men ändå går både flyg och tåg hela tiden. Och sen skall man stanna hemma i två veckor efter att man har kommit hem? Gäller alla länder. Enligt vad jag förstår så är detta rekommendationer och om du har varit låt oss säga på semester på Teneriffa och känner dig helt frisk borde du alltså stanna hemma i två veckor? Alla kan ju inte distansjobba så vem betalar lönen? Och gör jobbet om det nu finns något jobb?
Många frågor just men väldigt få svar. Tyvärr.

Citat:
Personligen börjar jag så småningom och tro på att det inte blir någon Greklandsresa för oss i maj.
Det tror inte jag heller. Det kanske inte ens går att flyga till Grekland under en tid. Vi är inte där ännu, men snart kanske.
Svara med citat
  #138  
Gammal 2020-03-13, 11:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Inget nytt i Grekland än så länge idag. Tevekanalen ERT skriver att det fortfarande ”bara” finns 117 fall av coronavirus. Ytterligare 15 är under utredning. Det som oroar experterna är att det finns 10 fall (av 117) som man inte kunnat smittspåra.

Igår publicerade The Guardian en bild från 1919 då spanska sjukan härjade. Det är en annons om att tvål skyddar mot spanska sjukan. Lite lustigt att de använde en sån bild. Eller vad säger du Wolfen?

Svara med citat
  #139  
Gammal 2020-03-13, 11:28
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår på TV4 rekommenderade programledaren att arbeta hemma, men hade förståelse för att det var svårt för bl.a. Busschaufförer

Nu finns det nog ganska många fler yrkesgrupper som har svårt att jobba hemifrån.

Vi hoppas nu bara att vi accepteras av grekerna som "invandrare" när vi kommer ner på tisdag.

Vi har i nuläget beslutat att åka taxi istället för tåg från flygplatsen även om det kostar oss en halv flygbiljett extra, så känns det i varje fall bättre.
Svara med citat
  #140  
Gammal 2020-03-13, 13:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT