Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-03, 07:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Ge mig tips!

Då min hyresvärd i Kardamili "avbokat " mina sista två nätter i Kardamili pga av hela hotellet ska hyras av Lilleputreiser så får jag några fler dagar över på min majresa än jag tänkt . Jag har blivit erbjuden annat boende två nätter av honom i ett annat hus lite längre bort från Kardamili med löfte om skjuts , men jag tror det blir för ensligt för mig så jag tänkte tre andra alternativ.

1 Det enklaste: Dra direkt till Aten och vara där 8-15 maj

2 Återvända till Nafplio där vi ska vara några dagar i mars, men där det inte alls känns fel att återvände en gång till och då kunna bada mm mm

3 Ermioni, som ju verkar vara en pärla. Men hur kommer man enkelt dit från Kardamili och sen vidare till Aten?
Min spontana känsla är att återvända direkt till Aten för nya upptäckter, men det kanske är för att det är enklast....
Ni som kan alla dessa platser vad säger ni?

Jag vill INTE ha flera olika ställen att övernatta på med busstransporter emellan .

Lissi - lite vankelmodig
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-03, 09:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ge mig tips!

Vel, du vet jo hva jeg vil anbefale...

Om du velger Ermioni, må du bytte buss i Isthmos og ta buss derfra til Kranidi. Fra Kranidi går det lokalbuss til Ermioni, men de korresponderer ikke nødvendigvis med bussen fra Athen/Isthmos. Det er enklere å ta en taxi, det koster ca 15 euro. Bussrute: http://www.ktelargolida.gr/?module=d..._id=11&lang=en

Samme med tilbaketuren, taxi til Kranidi og direktebuss til Athen.

Du kan jo også vurdere Loutraki. Regner med det går buss Isthmos - Loutraki, taxi kan heller ikke koste mye.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-03, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
pga av hela hotellet ska hyras av Lilleputreiser
Är det bara just då, eller gäller det hela säsongen?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-03, 09:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då min hyresvärd i Kardamili "avbokat " mina sista två nätter i Kardamili pga av hela hotellet ska hyras av Lilleputreiser så får jag några fler dagar över på min majresa än jag tänkt . Jag har blivit erbjuden annat boende två nätter av honom i ett annat hus lite längre bort från Kardamili med löfte om skjuts , men jag tror det blir för ensligt för mig så jag tänkte tre andra alternativ.

Lissi - lite vankelmodig
Jeg beklager at du "mister" to dager i Kardamili på denne måten, Lissi!

Det hjelper jo ikke deg,
men "Hotellet"/rommene er nok kun booket av Lilleput et par uker i Mai /
under Jazzfestivalen i Kardamili.

( men jeg har mailet Panagiotis nå for å spørre)


- om ditt besøk går to dager inn i "Lilleputperioden" og ikke er utleid etter du har reist, ble det vel fristende med inntekt på rommet i 12 dager ekstra kanskje... ?

Jeg vet fra et annet Forum at Jazzestivalen har blitt så populær at alle Lilleput bosteder er utsolgt.

Hvor du skal tilbringe de to dagene, ja det finnes mange alternativer, bl a de du selv nevner!

Er det 8 - 10 mai det gjelder, så er jo 8 mai en søndag, da går det direkte buss fra Kalamata til Napflio kl 16

Hvis det passer er det jo en god løsning, da er du godt på vei til Athen og!

- uten direete bussen synes jeg reisa tar for lang tid både til Napflio og Ermioni!

Vi reiste f r a Ermioni til Kardamili en gang, d e t frister ikke til gjentagelse uten egen bil, men det var i april, kanskje forbindelsene er bedre i Mai?

Et alternativ jeg kunne foreslå er ta bussen en snau 1/2 time fra Kardamili til trivelige lille byen Ag.Nikolaos - enklere kan det ikke bli.
Du tar kanskje buss både til Stoupa og dit mens du er i Kardamili, men det er en forskjell å bo et sted.
Tilbake til Kalamata, når du skal til Athen, reiser du i tilfelle med den samme bussen du ville tatt om du bodde i Kardamili.

Et alternativ til, vet ikke hva du synes, men Arne og jeg har tenkt at vi en gang skal bo i Korinthområdet et par netter - foreøpig har det ikke blitt noe av...

Uansett, Lissi, du finner nok det beste alternativet... for deg

Senast redigerad av kari den 2016-02-03 klockan 10:22.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-03, 10:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg beklager at du "mister" to dager i Kardamili på denne måten, Lissi!

Det hjelper jo ikke deg,
men "Hotellet"/rommene er nok kun booket av Lilleput et par uker i Mai /
under Jazzfestivalen i Kardamili.

( men jeg har mailet Panagiotis nå for å spørre)


- om ditt besøk går to dager inn i "Lilleputperioden" og ikke er utleid etter du har reist, ble det vel fristende med inntekt på rommet i 12 dager ekstra kanskje... ?
Jeg vet fra et annet Forum at Jazzestivalen har blitt så populær at alle Lilleput bosteder er utsolgt.
Panagiotis har bekreftet at det er kun i perioden 8-22.Mai Lilleput har leid rom hos dem!

Unntaket er "vår" Leilighet på toppen, den leies ut til Lilleput's plassjef hele sesongen! Det er derfor vi reiser dit i april/tidlig mai og sent på høsten
Men de andre rommene er bra de, vi skal bo nede, for første gang, de to siste nettene i ferien nå i vår😊
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-04, 16:02
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det bara just då, eller gäller det hela säsongen?
Det är under jazzfestivalen främst då de får ett bra erbjudande från Lilleputt förstod jag det som.
Hade själv tänkt att boka om från enkel till dubbel (då en kompis till mig från Sverige oförhappandes ska med) men skulle få betala 50% depositionsavgift eftersom i annat fall skulle Lilleputt ha det.
Kan tänka mig att Lilleputtresor betalar bra då de är så måna om Kardamyli och dess befolkning etc.
Jag har nu bokat ett annat hotell och är lika så nöjd med det.
Detta hotell får provas en annan gång istället.

Senast redigerad av Thira den 2016-02-04 klockan 16:32.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-04, 16:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ge mig tips!

Lissi,
Kan du inte ta två nätter på annat pensionat i kardamyli. Det finns några rum kvar. Jag har en kompis från Aten som jobbar där. Vill du att jag kontaktar henne och frågar om hon känner till ngt billigt och bra trots att det är jazzfestival?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-04, 17:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ge mig tips!

Tack för all svar!
Nu har jag preliminärt bestämt mig och resan ser ut så här:

Ankomst till Atens flygplats 1 maj och jag hoppas VERKLIGEN att det inte strejkas då! Avser att ta buss till Kalamata för en övernattning, eller om jag lyckas ta mig till Kardamili direkt gör jag det. Har dock inte bokat hos Stella Rooms den natten utan chansar på att hitta annat om Panagiotis inte har lediga rum den natten. Eller så stannar jag i Kalamata första natten...Gillade den stan vid förra besöket. Jag bor på Stella Rooms 2-8 maj och tar sen som jag tänker nu buss till Isthmos och därifrån buss om det går eller taxi till Loutraki där jag hitta bra boende som det verkar på Hotel Bakos. 8-12 maj . 40€ natten inkl frukost. Jag kan avboka utan kostnad om jag ångrar mig senast 30 april, men jag ångrar mig inte som det känns nu..Det är ju kul att helt ensam utforska ett nytt ställe
Nafplio lockar också men Claes och jag är ju där 3 dagar i mars...

Så åker jag till från Loutraki till Aten där jag bor på Adonis 12-15 maj då jag reser hem efter lunch.
Adonis har ju högsäsong då så enkelrum med frukost kostar 70 euro. Men det är mitt i Aten och jag trivs bra där....där bor vi f ö även 2 nätter i mars för 50€ natten i dubbelrum. (I nov var enkelrumspris 35 euro inkl frukost. FAST inte kan man klaga. Vandrarhemmet Svanen i Kalmar kostar 695 kr natten i enkelrum inkl frukost! )

Jag kollade på Attalos samma dagar men det var dyrare liksom Lilia i Pireus.

Det ska bli kul att dra iväg på Peloponessos HELT själv!!
Men innan dess blir det ju billuff på Peloponnesos i mars.

Jag vill bara tillägga , så inget missförstånd uppstår att jag HELT förstår att Stella rooms vill hyra ut alla sina rum och få en garanterad inkomst och ägaren var SÅ vänlig och erbjöd skjuts både varje morgon till Kardamili och även skjuts när jag ville hem. Men det gällde som sagt bara 2 nätter och då vill jag lika gärna få längre tid i Loutraki istället.
Jazz är ju inte mitt jätteintresse,så det gör inget om jag åker när den börjar
Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-04, 17:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det bara just då, eller gäller det hela säsongen?
Du har kanskje sett det i innlegget mitt, Janne, men for å være sikker :

Panagiotis har bekreftet at det er kun i perioden 8-22.Mai Lilleput har leid rom hos dem!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-04, 17:18
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ge mig tips!

1 Maj i år är ju påsksöndagen så det kan vara ändringar eller indragningar i busstider.Även 2 Maj är en helgdag(Easter monday)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-04, 17:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Du har kanskje sett det i innlegget mitt, Janne, men for å være sikker :

Panagiotis har bekreftet at det er kun i perioden 8-22.Mai Lilleput har leid rom hos dem!
Bra!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-04, 19:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
1 Maj i år är ju påsksöndagen så det kan vara ändringar eller indragningar i busstider.Även 2 Maj är en helgdag(Easter monday)
Jo jag vet ju det, men hoppas givetvis, att om jag landar kl 12.45 i Aten den 1 maj så ska det väl gå någon buss åt Peloponnesoshållet så jag kan ta mig till Kardamili före midnatt den 2 maj Alltså på 36 timmar....

Lissi - som nu förstår varför flygbiljetterna var så billiga....1445 kr t o r med SAS
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-04, 21:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Re: Ge mig tips!

Även jag vill tillägga att jag har full förståelse för hotellets agerande i mitt fall. Jag hade först bokat ett enkelrum till ett toppenbra pris en annan period utan någon som helst bokningsavgift eller depositionsavgift.Det var när jag ändrade datum och ville ha ett av dubbelrummen som fanns kvar som det blev så här och P förklarade via mail vfr. Jag bor gärna där en annan gång men denna gång var det lite riskabelt att betala ett förskott då jag ev måste ha avbokat beroende på en grekiskatenta som jag inte visste om den kunde flyttas fram. Annars hade jag gjort det.Har träffat herr P flera gånger och han är jätterar! Allt beror på jazzfestivalen och att Lilleputt behöver rummen just den perioden.

Senast redigerad av Thira den 2016-02-04 klockan 21:26.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-02-04, 21:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Re: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Även jag vill tillägga att jag har full förståelse för hotellets agerande i mitt fall. Jag hade först bokat ett enkelrum till ett toppenbra pris en annan period utan någon som helst bokningsavgift eller depositionsavgift.Det var när jag ändrade datum och ville ha ett av dubbelrummen som fanns kvar som det blev så här och P förklarade via mail vfr. Jag bor gärna där en annan gång men denna gång var det lite riskabelt att betala ett förskott då jag ev måste ha avbokat beroende på en grekiskatenta som jag inte visste om den kunde flyttas fram. Annars hade jag gjort det.Har träffat herr P flera gånger och han är jätterar! Allt beror på jazzfestivalen och att Lilleputt behöver rummen just den perioden.

Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-02-04, 21:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo jag vet ju det, men hoppas givetvis, att om jag landar kl 12.45 i Aten den 1 maj så ska det väl gå någon buss åt Peloponnesoshållet så jag kan ta mig till Kardamili före midnatt den 2 maj Alltså på 36 timmar....

Lissi - som nu förstår varför flygbiljetterna var så billiga....1445 kr t o r med SAS
Jeg krysser fingrene for at ikke reduserte busstilbud i påsken skaper store problemer for deg, Lissi!!!
Men, 1.mai/1.påskedag er jeg redd det kan være innstillinger, men 2.mai/ 2.påskedag vil jeg tro de går som normalt.., men jeg har ingen erfaring.

Jeg ville sendt en mail til KTEL ang rutene Athen - Kalamata i påsken, jeg vil tro de er ganske like fra år til år
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-02-04, 22:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ge mig tips!

Lissi nog tror jag du hittar en buss som går mellan Aten och Kalamata trots att det är påsk. Har bestämt för mig att bussar gick mellan Aten och Nafplion närr jag var där över påsken. Kalamata är ju en knutpunkt för så många andra platser på Peloponnesos.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-02-05, 09:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ge mig tips!

Så vidt jeg vet går KTEL-bussene samme rute som søndager på helligdagene, jeg vet det gjelder for KTEL Argolida, og andre ruter jeg har sjekket gjør også det.

Uansett, enig med Kari, send en mail: http://www.ktelmessinias.gr/?module=..._id=47&lang=en
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-02-05, 16:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ge mig tips!

Tack snälla för länk till turlista. Alla dessa turer kan ju inte ställas in pga helg. Jag ska kolla närmre när vi är i Kalamata i mars!

Jag är mer rädd för strejker än att inte bussar går pga helg

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2016-02-05 klockan 16:41.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-02-05, 17:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag är mer rädd för strejker än att inte bussar går pga helg
Känns som att en strejk är meningslös när det mesta ändå är stängt för att det är helg. Men med dig vet man ju aldrig.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-02-05, 17:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ge mig tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men med dig vet man ju aldrig.
Nä, det ÄR ju det Men nu är jag nästan alltid beredd på att något ska ske. De senaste resorna har det båtstrejkats , generalstrejkats och stormat så att båtarna inte gått så det kan i alla fall inte bli värre

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT