Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-19, 11:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Halkidiki

Hej!
I början av juli kommer vi att åka runt i Halkidiki men jag tycker det är lite svårt att hitta vettig information. Sithonia har jag hittat en ganska bra sida om men Kassandrahalvön är knappt omnämnd på nätet med några vettiga informationssidor.
Vi är 4 fullvuxna varav 2 aldrig har varit på grekiska fastlandet, en har inte ens varit i Grekland och vi två som ska vara guider har hyfsad erfarenhet av både fastlandet och öarna . Vi ska vara nere 2 veckor varav 3-4 dagar är uppbokade med besök hos släktingar i Katerini, hyrbil kommer vi att ha hela tiden.
Tips på prisvärda boenden med grekkänsla och nära till hav önskas gärna liksom trevliga utflyktsmål, dock inte gamla stenrösen och antikviteter.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Kalimera den 2005-05-10 klockan 08:18. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-10, 07:54
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Halkidiki

Hej!

Mitt favoritställe i Halkidiki heter Marmaras. De är en av de större byarna på Halkidiki och har väldigt fina stränder.

Ha de!
Katerina

Senast redigerad av Kalimera den 2005-05-10 klockan 08:18. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-09, 15:04
Sagapos avatar
Sagapo Sagapo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Västerås/Kozani
Inlägg: 91
Standard Sv: Halkidiki

Hej! jag har varit i Halkidiki ett flertal gånger och senast förra sommaren då jag besökte både första och andra benet. Första benet är det mera liv på och andra benet är naturen något man inte kan beskriva med ord...Så mkt mer än bara underbart. Jag besökt de små turistorterna. Nea Marmaras, Toroni, Sarti. Tredje benet är förbjudet för kvinnor att besöka men man har möjlighet att åka på en guidad båttur ocg på så sätt få se de otroligt fina klostren.

Lycka till! Vi kanske ses där

Caroline

Senast redigerad av Kalimera den 2005-06-09 klockan 16:35. Anledning: Otillåtna länkar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-09, 19:11
Mixelite Mixelite är inte uppkopplad
-
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 66
Standard Sv: Halkidiki

Reiseselskapet Lilleput har turer til Halkidiki, og informasjonen deres om reisemålet er ganske rikholdig, synes jeg! Absolutt verdt å lese! I tillegg har de på hovedsiden om Halkidiki en rekke lenger til sider som ser bra ut. Nå vet jeg ikke hvordan det er med å legge ut komersielle lenker her... -men Lilleput er veldig lett å finne på Google :-D

Vi har bodd i Athytos en gang, og det var bare helt supert! Absolutt å anbefale :-D

Når det gjelder bosteder er det jo ingenting i veien for å kontakte dem som Lilleput bruker og sjekke om de har rom til leie! Og har ikke de, formidler de kanskje til noen andre!

Lykke til!

Senast redigerad av Kalimera den 2005-06-13 klockan 08:59. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-10, 14:14
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Halkidiki

Tredje benet är förbjudet för kvinnor att besöka men man har möjlighet att åka på en guidad båttur ocg på så sätt få se de otroligt fina klostren.


Har du testat båttur till "ben 3"?

Läste någonstans att även båtar innehållande kvinnor måste hålla sig 500 meter från land. Undrade just hur mycket man såg då och om det är värt det. Vet inte vad det kan
kosta men allt blir ju nästan för dyrt om man inget ser.

Nåja, under våran vecka här kommer vi nog att ha massor att se och göra ändå. Vi har bil hela veckan så vi tänker åka runt och se oss omkring på de andra två "benen".

Hälsningar från

Inger med 37 dagar, 2 timmar, 33 minuter, kvar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-12, 18:42
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Halkidiki

Hej Inger.


Jag åkte på en guidad tur från Ouranopoli för några år sen och även om båten åker 500 meter från stranden så fick man se och höra en hel del. Det finns bl a ett ryskt kloster som är väldigt fint. Mina vänner hade tipsat mig att ta med kikare och det var verkligen ett bra tips.
Jag minns inte vad det kostade, men det var inte speciellt dyrt.
Med vänlig hälsning.
Katerina.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-12, 22:46
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Halkidiki

Hejsan Katerina!

Då blir det till att packa kikaren då! Hoppas bara inte det blir övervikt, för kikaren är gammal och stor, samt mycket tung!

Hälsningar Inger
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT