Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2022-01-27, 18:33
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Kreta 2005

25.5
Vi vaknade till en lugn morgon. Tyst utifrån gatan, men vi hade haft en australisk herre som granne och han var morgonpigg och visslade glatt i korridoren. Vi pratade med honom senare och han var på Kreta för att vara med på någon sorts minneshögtid från andra världskriget. Han hade varit med på Kreta under kriget, vet inte riktigt på vilket sätt. Det var en trevlig, pratsam man.
För oss var det den stora handlardagen. Vi gick "Lädergatan" och det blev skinnkeps, en praktisk midjeväska i skinn, en CD med blandad grekisk musik och ett par guldörhängen. Vi gick runt hamnen, ut till fyren och upp i gränderna i gamla delen och så började hungern göra sig påmind. Vi hittade en liten taverna i en smal gränd utanför hamnområdet. Vi åt en kall Pickelia för två och delade på en souvlaki. Gott och till ett bra pris jämfört med vad man fick betala nere i hamnen.
Så var det dags för "godisinköpen". Metaxa, Ouzo, whisky och en god likör till svärmor. Gick genom Saluhallen och frestades av både det ena och andra, men det blev några burkar med timjanhonung.
Hem med allt och ut för att fixa kvälls- och frukostmat. Hittade en liten affär precis runt hörnet med manuell, trevlig betjäning. Ett besök i brödbutiken och så hem för fika på balkongen. Det var varmt och kvavt, blev mer och mer mulet och åskan bullrade närmare och närmare. Efter 4 kom regnet och det blev svalare, så vårat kvällsplock fick vi äta inne.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2022-01-27, 18:52
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Kreta 2005

26.5
10.30 lämnade vi rummet. Vi fick lämna våra ryggsäckar kvar.
Det här var dagen då gick runt halva Chania för att få tiden att gå. Flyget gick inte förrän 10 på kvällen. Först gick till en skräpig park där det var lite ankor och småfåglar och några kri-krigetter. Kunde ha varit fint om det varit bättre skött, allmänt skräpigt. Så ner i hamnen, tillbaka igen upp i sta´n, lunch, ut i området mot västra delen, en fika på ett kafenion, satt och glodde på busstationen en stund, in mot sta´n igen för lite mat och sen tillbaka till busstationen. Det regnade och var lite kyligt, inte så vanligt på Kreta så här års.
Så äntligen blev klockan 8 och vi tog en taxi ut till flygplatsen. Våran flight var redan uppe och vi kom iväg i utsatt tid. En lugn flygning hem och så var äventyret slut för den här gången.
Vi hade öluffat för första gången 2001 och besökte då Naxos och Amorgos med utgångsö från Santorini. Upptäckte då att det var väldigt lätt att fixa boende på egen hand. Så den här resan till Kreta blev ytterligare en härlig upplevelse och vi har aldrig åkt charter efter det, bara bokat flygstol och fixat boende själva.
2015 gjorde vi en 3-veckors billuff på östra Kreta. Finns som ett resebrev.
Tack för att ni följt med på vår resa och hoppas jag inte tråkat ut er.
Längtar efter att komma ner till Grekland snart igen. Vågar man kanske hoppas på en höstresa?
Kerstin
Svara med citat
  #63  
Gammal 2022-01-27, 20:40
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Kreta 2005

Kerstin, tråkigt: ICKE sa Nicke! Inte ord var tråkigt, så roligt att läsa
Tack, för att du delar med dig! Önskar jag kunde själv..... Men våra resor har ju, med få undantag, varit väldigt "bekväma" och därmed inte så intressanta.
Tack för härlig läsning och minnen som dykt upp....
Catlady, som längtar så efter Grekland.......
Svara med citat
  #64  
Gammal 2022-01-27, 23:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kreta 2005

Oj oj oj vilken vandrar-resa! Så mycket vandrande har vi aldrig gjort på någon resa. Därför var det trevligt att få följa med nu. Och dessutom praktiskt och behagligt. Inte en enda blåsa på fötterna fick jag.

Tack för fin läsning!

Masse
Svara med citat
  #65  
Gammal 2022-01-28, 05:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta 2005

Tackar! Det var intressant att få vara med på er resa en bit tillbaka i tiden. Och resebrevet fråm 2015 skall jag läsa när jag har lite tid.

/ Anne
Svara med citat
  #66  
Gammal 2022-01-28, 07:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kreta 2005

Tack för en verkligt fin reseberättelse! Det är så att längtan kommer tillbaka att sorglös komma till ett ställe som man får leta efter boende. Ja, så var det på den tiden. Nu planerar man mycket mera, går in på booking.com och färjetidtabellerna. Fast det är roligt också att planera, det är liksom en del av själva resandet.

Nu längtar jag efter min vanliga öluffartur på Kretas sydvästra sida. Jag kan ju inte ta Paleochora - Souiga - Agia Roumeli - Chora Sfakion - Chania på min 12-dagarstur i april. Jag får se vad det blir,,,,,

Tack än en gång, hälsar Birgitta.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2022-01-28, 10:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kreta 2005

Tack för att jag fått vara med på era strapatsrika upplevelser! Det kan inspirera flera både att vandra, besöka Kreta och skriva resebrev!
/ Jannis
Svara med citat
  #68  
Gammal 2022-01-28, 11:54
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Kreta 2005

Tack för att vi fått hänga med (vid datorn på köksbordet)!
Trevligt!

Lena
Svara med citat
  #69  
Gammal 2022-01-28, 13:51
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Kreta 2005

Ja Tack för jättetrevlig läsning!!!
Javisst längtar man till Grekland så man håller på att spricka!🇬🇷

Maria
Svara med citat
  #70  
Gammal 2022-01-28, 17:31
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Kreta 2005

Jag tackar också för underbar läsning.
Att få följa med på er resa från längesedan var som att resa själv.
Imponerad av era vandringar!
Jag skriver också alltid dagbok från våra resor, både greklandsresor och andra. Sedan sitter vi vid köksbordet under kulna vinterkvällar och läser högt och minns. Ibland har det blivit diskussioner om ”vilket år var det ?” eller ”var var det ?”. Då tar vi fram vår ”bibel” och letar rätt på svaret.
Ulla
Svara med citat
  #71  
Gammal 2022-01-29, 11:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kreta 2005

Mycket trevlig läsning. Tack.

/Netwolf
Svara med citat
  #72  
Gammal 2022-01-29, 11:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Inte en enda blåsa på fötterna fick jag.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2022-01-29, 11:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta 2005

Tack snälla från mig också!

Det har varit ett stort nöje att följa er resa i fantasin.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT