Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-08-14, 22:01
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Kul och fint också Ramses att läsa din berättelse!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-08-14, 22:11
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Malina, Malina... jag är mållös! Jag skriver till Titika på momangen. Och bageriet, tio minuter är ju ingenting längs en bukt på Amorgos!
Jag hjälpte en människa i en helt annan form av nöd idag och nu får jag själv den här hjälpen... det är vackert. Vi ger och vi får. Så viktigt att ha hjärtat öppet. Kanske kan jag göra något för dig en vacker dag? Titika-tack så länge!!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-08-14, 22:33
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Ja visst är det roligt, ramses? Och härligt att du är med och bidrar!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-08-14, 22:41
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Underbart! Lycka till och vi hörs självklart!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-08-15, 20:07
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej igen!

Nu är det bokat i den magiska lägenheten på Titika, 1 - 16 oktober! Hemresan från Aten kommer att sig tilldraga lördagen den 19:e. Vi håller det öppet så länge med Titika, om vi ska vara kvar tills dess eller ta båten den 16:e och våga oss på turism i Aten de sista dagarna. Så jag återuppväcker frågan om "billigt men bra" boende i centrala Aten?

Jag hittade biljetter t o r ARN/Aten för 2.800:- exkl bagage och någon summa på 149:- som kom flygandes där på notan. För båda oss, alltså. Direktflyg! Det blev den där jobbiga resan 06.40 från Arlanda och båten från Pireus samma dag kl 17.30. Inget annat funkade bättre. Hem sedan den 19:e på lördagen, flyger vi kl 21.15, också direkt. Har ordnat skjuts till och från Arlanda båda nätterna, då det sig visade att inga tåg gingo. Har skrivit till Blue Star och frågat vad "business class" innebär, men har inte fått svar. Det är ju lite dyrare än flying seaten, så förmodligen något mer horisontellt? Frågade även om priset på "cabins for disabled", då jag befarar att jag kommer att vara tämligen just "disabled" redan vid tidpunkten för avgång. Ska bli spännande att höra. Att ta reda på saker är roligt, nu är jag igång! Nån som behöver hjälp? (Hittar inte smileysarna)
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-08-15, 21:14
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tror business class på blue star bare et et avlukket område på fergen hvor det er færre folk og dermed stillere. Mener det er litt forskjell fra ferge til ferge... litt sofaer og stoler som man kan sitte i og ellers flygstoler... omtrent de samme som på økonomiclass... Tenker at det alikevel er så lite turister når dere reiser at det ikke er verd å betale noe ekstra for business class.
Tror forresten man kan oppgradere på båten om man ikke er tilfreds .
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-08-15, 21:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

O,så glad jag är att allt har fungerat!
Det vore SÅ roligt om du kunde berätta hur ni upplever Amorgos,Titika och allt annat.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-08-15, 22:11
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej Ia! Det låter troligt att det är som du säger. Det hade jag ingen tanke på. Jag betalar inte för business class då. Jag får nog det jag behöver eftersom det är i oktober, och precis som du säger, så går det säkert att uppgradera på plats. Härmed funderar jag inte mer över båtresan. Tack!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-08-15, 22:12
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

LaRose - varför inte boka ett boende på Arlanda natten innan ni åker. Det kan ju vara värt det att få sova ordentligt i en säng i stället för att resa även den natten. Det finns både "cabiner" på Rest and Fly inne på flygplatsen, men också flera hotell i närheten som erbjuder gratis transfer till och från flygplatsen.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-08-15, 22:20
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Jag är glad och du är glad och Titika är glad och farbror morbror är glad... kan det bli bättre? Djup tacksamhet.
Jag kanske inte kommer att kunna avhålla mig från att berätta om resan sen, åtminstone någon fas, i någon form. Om inte annat i pm till dig!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-08-15, 22:23
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej Maria!
Jag hade faktiskt den tanken idag, men sen glömdes den bort när min väninna hade ordnat välvillig skjuts. Jag ska ta och kolla upp det. Tack för att du skrev ner idén!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-08-15, 22:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Jag tror att Birgitta och Arne vet allt om "rest and fly".
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-08-16, 06:43
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

nämen LaRose... jag vill också höra om din resa nu när jag följt planeringen!!
Det är så härligt att läsa om all hjälp och tips du fått! Kalimera är fantastiskt! Hoppas ni får en härlig semester!
/Emma
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-08-16, 08:44
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Har skrivit till Blue Star och frågat vad "business class" innebär, men har inte fått svar. Det är ju lite dyrare än flying seaten, så förmodligen något mer horisontellt?
Vi har åkt i business class med Blue Star Ferries en endaste gång från Naxos till Pireus för några år sedan. Hade inget annat val eftersom economy var helt fullbokad och det fanns inte heller plats på den High Speed som gick ungefär samtidigt. Man sitter i en stor salong med fåtöljer och soffor. Personal går runt och tar upp beställningar på dricka etc och du blir serverad vid bordet. Någon egen plats har man inte (som vid bokning av air seats) så det är till att sätta sig där det finns plats. Vi tyckte inte det var värt pengarna, det kändes faktiskt ganska obekvämt. Då lägger jag hellre pengarna på att ha hytt vid en längre resa (fördel, du har egen toa!) och kunna lägga sig på en säng och ostörd sova ett par timmar. Vill man sitta på däck en stund går det ju bra ändå. Hur mycket man än gillar att åka färja kan en tur på 8 - 9 timmar bli en aning seg på slutet, speciellt när det blir mörkt.

Celbe
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-08-16, 09:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Rest and Fly har utmärkta sängar nackdelen är att det är våningssängar om ni har någon form av rörelsehinder samt att man inte har egen toalett. Finns gott om gemensamma fräscha duschar och toaletter. Jag har bott där många ggr och alltid sovit gott. Kan behöva bokas i god tid. Drivs som filial till Piteå havsbad efter initiativ från en ung norrlänning. Rummen finns i olika storlekar och pris. Man betalar vid bokningen och det går att betal extra för att få sängen bäddad. Om man inte gör det ligger sängkläderna på plats och vid avresan lägger man dom i en speciell säck/container. Perfekt att sova där när flyget går tidigt.

Eva
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-08-16, 17:29
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Celbe och Eva L, tack för utförlig information. Ang Blue Star, så fick jag ett ingående svar från dem idag och det stämde som du Ia trodde, och som du Celbe förstås, beskriver här. Så business class verkar ju inte värt priset. Den där kabyssen för "disabled" är i första hand för rullstolsburna och allvarligt sjuka. Fick inget pris på den. Jag blev rådd att ta en vanlig hytt för två. Vi får fundera på saken igen. Ständigt detta dilemma med bekvämlighet och begränsad pengatillgång... Annat var det när man var ung och frisk! Då kunde man lifta (visserligen inte på havet) och sova stående. Som en häst.
Plötsligt minns jag, att jag FAKTISKT liftade från Marmaris till Rhodos en gång! Med en turkisk yngling, som hade en sån där fantastisk mahognyskuta... kära nån!

Nåväl, jag har varit inne och läst om Rest and Fly och det vore naturligtvis bekvämare. Det verkar ju vara toppen. Men tåg och övernattning både ut och hem skulle kosta oss ungefär 1.600:- per person, vilket vi tycker är jättemycket pengar och den snälle chauffören vill köra oss gratis... Dilemma. Så här långt i förväg, bedrar lätt "snålheten" visheten. Jag märker att jag vill gärna få mig själv att tro, att det inte blir så farligt med två sömnlösa nätter, fast jag vet så väl.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-08-16, 17:35
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Re: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Emma, hej! Roligt att du följer mina öden och äventyr. Nånting kommer du nog att få läsa även efter resan
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-08-16, 17:51
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Re: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Oj oj oj... hör här; vi ska betala 50 euro per dygn på Titika. Jag hade skrivit även till Eleni Rooms och frågat om en lägenhet för två. Fick svar nu, att det finns en ledig "at the beach" den perioden, för 40 euro... Hej och hå! Vi ska förmodligen stanna i nästan 3 veckor, så det blir ju lite skillnad. Men inte har jag hjärta att ändra mig på Titika... Vågar inte berätta detta för min väninna, som har det ännu sämre ställt än jag!
Vad tror ni att Maria på Eleni's menar med "at the beach"? Att hela stället ligger vid vattnet eller menar hon den där mindre byggnaden till vänster på bilder av stället?
Vad jag önskar nu, är att så många som möjligt här utbrister att det säkert är därnere hon menar och att det är ett riktigt dåligt boende, för alla (på hela Amorgos) måste gå förbi utanför dörren och det är ett jäkla liv precis, just där.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2013-08-16, 18:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Re: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Vad tror ni att Maria på Eleni's menar med "at the beach"? Att hela stället ligger vid vattnet eller menar hon den där mindre byggnaden till vänster på bilder av stället?
Jag tror att det är det lilla huset nedanför pensionatet hon menar. Där finns två lägenheter. Vi har bott i den översta lägenheten. Där finns en balkong och en jättestor altan. I den nedre lägenheten finns en altan. Det tar mellan 10-20 sekunder till stranden. Huset är det sista så det är inget som stör.



Altanen som hör till den övre lägenheten.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2013-08-16, 20:00
Jan-Jan Jan-Jan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 65
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tänk på att Blue Star från Piraeus till Amorgos tre dagar i veckan går till Aegiali och tre dagar i veckan går till Katapola.

Måndag, Onsdag, Torsdag går de till Aegiali
Tisdag, Fredag, Söndag går de till Katapola.
Lördagar går ingen båt.

Men ni åker ju på en tisdag, så då blir det ju bra.

Så ni hamnar rätt. :-)

Trevlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT