Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-12, 13:42
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej!

Det här är min första egna tråd.

Jag har inte varit i Grekland sedan 1996 p g a sjukdom. Nu har jag och en väninna plötsligt och vidlyftigt bestämt, att nu är det dags... och det är absolut Amorgos vi vill till! Men inte förrän i början av oktober, för vi är inte så bra på att tåla värme längre. Vi vill vara borta i två veckor eller lite drygt. Min väninna har aldrig varit i Grekland. Hon är också lite skröplig, fast på ett annat sätt. Vi tror att vi kommer att komplettera varandra perfekt; hon är en stark packåsna och ska bära alla väskor och jag pratar grekiska och ska "sköta snacket". Jag har vistats mycket i Grekland, men egentligen inte båtluffat.

När jag nu penetrerar flyg- och båtmöjligheterna, så blir jag förvirrad och förtvivlad. Det verkar vara väldigt komplicerat (för oss, alltså) att ta sig till Amorgos i oktober! Jag trodde att det var bara att flyga till Santorini och sen ta båt till Amorgos, vilket kändes som en överkomlig strapats. Men det verkar som att vi måste byta flyg och dessutom övernatta i Aten, för att resan inte ska bli för slitsam. Sen får vi nog försöka sova på Santorini också (och då är det väl lika bra att stanna ett par dygn och se några "måsten"), sen får vi lov att ta båt till Naxos och därifrån till Amorgos... pust!

Vi skulle vilja åka "stor båt" mellan Naxos och Amorgos, inte Skopan. Hur brukar det vara där på havet i oktober, ni som har erfarenhet? Men vad jag kan se, så kan man inte stiga på Blue Star på Naxos vid den tiden på året.

Jag återkommer med frågor om boenden m m i Aten, på Santorini och Amorgos. Det här blir för långt annars. Ville bara höra först, om ni som kan och vet, har några spontana tankar om själva resandet? Bör vi ge upp Amorgos och börja titta på B- och C-planerna, Skopelos och Hydra? Behöver ha lite stöd, så vi blir innerligt tacksamma om ni vill dela med er.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-12, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Om ni kan tänka er att flyga till Aten så går det en stor färja (Blue Star) tre gånger i veckan till Amorgos. De går alla dagar utom lördagar kl 17.30 och är framme efter midnatt. Vissa turer går till Egiali och en del till Katapola. Tidtabell för Blue Star Ferries.

Välj denna rutt:
Piraeus-Syros-Paros-Naxos-Santorini & Amorgos (Katapola & Aegiali)-Iraklia-Schinoussa-Koufonissi-Donoussa-Astypalaia

Välj sedan: 09/09/2013 - 31/10/2013
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-12, 15:41
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Wow, menar du att man kommer fram såpass snabbt? Ska kolla detta omedelbart. Tack, snälla du! Jag återkommer med fler frågor...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-12, 15:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Wow, menar du att man kommer fram såpass snabbt?
Snabbt och snabbt, det tar mellan 8-10 timmar från Pireus (Aten).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-12, 15:50
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Det händer ingenting när jag klickar på "Search timetables"!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-12, 15:51
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

SJÄLVKLART ska ni till underbara Amorgos och självklart hjälper Hr.Kalimera och vi andra er!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-12, 15:54
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Jag trodde du menade sex, sju timmar med "efter midnatt". Men jag tycker 8 - 10 timmar är ok, om man kan ligga och vila.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-12, 15:58
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

TACK MALINA!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-12, 16:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Det händer ingenting när jag klickar på "Search timetables"!
Klicka på Domestic Lines, och gör sedan valen jag skrev längre upp.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-12, 17:12
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Nu har jag hittat! Det är bara en sak jag inte finner; vad betyder "business class" på de här båtarna (52.50 euro)? "Cabin A2" måste väl betyda hytt för 2 pers (89 euro)? "Economy class", då har man väl ingenstans att slå sig ner? Sen fanns "air seat type", som kostade mindre än "business", men det är väl bara en "sits typ på flygplan"? Det lär ju bli för jobbigt att inte kunna lägga sig ner...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-12, 17:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Nu har jag hittat! Det är bara en sak jag inte finner; vad betyder "business class" på de här båtarna (52.50 euro)? "Cabin A2" måste väl betyda hytt för 2 pers (89 euro)? "Economy class", då har man väl ingenstans att slå sig ner? Sen fanns "air seat type", som kostade mindre än "business", men det är väl bara en "sits typ på flygplan"? Det lär ju bli för jobbigt att inte kunna lägga sig ner...
När vi har åkt nattbåt till Amorgos har vi valt Economy class, air seat type. Då har man en typ flyplanstol att slagga i. Men vi brukar oftast lägga oss på golvet och sova.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-12, 17:44
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

I oktober kan man säkert få plats på sofforna som finns på flera ställen på Blue Star Ferries, och då kan vila bra! Vi har gjort det ett antal gånger då vi rest i september. Passagerarantalet minskar rejält i oktober.
/Ann
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-12, 20:36
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Detta tål att tänka på! Jag som t o m är bekymrad över sängkomforten på hotellet på Amorgos... Men det känns i alla fall helt klart att vi tar Blue Star direkt. Det finns ju hytter i värsta fall.
Då tar vi nästa steg. Hur lång tid ska man beräkna mellan flygplatsen och Pireus? Är det krångligt att hitta bussarna? Och krångligt att hitta rätt i Pireus?
Vi vill bo i Katapola. Gärna på ett mindre familjedrivet ställe. Det ska vara så lugnt och fridfullt som möjligt, eftersom vi har problem med sömnen båda två. P g a det vill vi också ha varsitt rum (gärna med en fantastisk utsikt förstås). Finns det studios som är "tvårummare"? Jag tar gärna emot förslag på lämpliga boenden, ev med mailadresser, från er som har färska erfarenheter.
Nog med frågor för idag. Nu ska jag beställa e-guiden.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-12, 21:17
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Om ni vill bo LUNGT,tycker jag ni ska prova Titika. Pension Titika söker du på nätet.De har hemsida.Det är ett sannerligen förtjusande ställe och ligger alldles vid bukten mot Xilokiratidi.
Vi har bott där många gånger och är SÅ nöjda! Titika har ganska små,förtjusande rum,som jag tror skulle passa er perfekt.Några rum har utsikt.
Det enda som "stör" kan vara ljudet från filmen "Le grand bleu",som spelas varje kväll på en bar i närheten och den lilla nattugglan.Ibland hörs också ljudet från ankartjättingen från någon färja.
Hos Titika kan man få frukost som serveras i hennes söta trädgård.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-13, 09:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Hur lång tid ska man beräkna mellan flygplatsen och Pireus? Är det krångligt att hitta bussarna? Och krångligt att hitta rätt i Pireus?
Resan tar 1-1½ timme beroende på trafiken. Bussarna står utanför ankomsthallen. Biljetter köper ni i en kur som finns där. Bussarna stannar nära Blue Star Ferries. Inte krånglig alls.

Citat:
Vi vill bo i Katapola. Gärna på ett mindre familjedrivet ställe. Det ska vara så lugnt och fridfullt som möjligt
Jag tror att alla pensionat i Katapola är familjeägda, och lugn och ro är Katapolas signum, så något oväsen behöver ni inte oroa er, oavsett var ni bor.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-08-13, 09:45
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej LaRose

X96-bussarna (mellan Flygplatsen/Pireus och vice versa) går varje kvart mellan kl 08:00 och 22:00, därefter varje halvtimma.

Bra boende i Pireus nära hamnen, Pireus Dream hotel 79-81 Filonis str och 70-80 Notara str, hotellet ligger i en gränd mellan gatorna. www.piraeusdream.gr

//PA
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-08-13, 12:30
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Hej PA och tack, jag skulle precis fråga om boende i Pireus! För det är ju ingen idé att vi förirrar oss in i Aten.
Tack till er andra också. Det här blir ju bara bättre och bättre! Jag hade glömt hur roligt förarbetet är. Förvirring och förtvivlan har flytt sin kos. Jag kände mig först så hjälplös, eftersom hela min resvana har försvunnit och jag egentligen är osäker på allt, främst för att min kropp inte håller för några påfrestningar. Tänk, så fantastiskt detta forum är och så förunderligt stärkande medmänniskors stöd kan vara... Kanske kan reserutinen återuppväckas i min märg? Jag fick också e-guiden idag och den är ju makalös. Vilken insats du gör för mänskligheten, Janne! Känner mig rörd.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-08-13, 13:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

LaRose, du kan vara helt lugn. Jag och Arne kommer att vara på Amorgos mellan 30 september och 7 oktober. . Vi kommer att bo på Pension Titika.Vi kommer från Naxos till Amorgos. Vi syns nog.
Birgitta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-08-13, 14:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Bra! La Rose då är du i TRYGGT förvar!!!
Upprepar att jag tycker Arnes och Birgittas val av boende är BRA!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-08-13, 14:26
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Förvirrad, förvånad, förtvivlad

Tack för lugnande besked, Birgitta! Va' roligt, jag har ju följt er så länge (det är därför jag inte vågar åka Skopan, skratt skratt)! Jag kanske blir starstruck i all min weakness?
Allvarligt talat, kan man få mer resvana människor inom räckhåll? Just nu står det mellan Eleni Rooms och Titika för vår del. Har ni möjligen erfarenhet från båda?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT