Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-22, 19:15
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Småcykladerna

Hej! Nu är det bokat igen Åker till Aten den 24/6. Har tänkt att ta en rutt i småcykladerna i år. Någon som har bra förslag med vilken av öarna man ska börja o sluta med. Vill avsluta i Rafina. Tacksam för lite tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-22, 19:24
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Småcykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av findus Visa inlägg
Hej! Nu är det bokat igen Åker till Aten den 24/6. Har tänkt att ta en rutt i småcykladerna i år. Någon som har bra förslag med vilken av öarna man ska börja o sluta med. Vill avsluta i Rafina. Tacksam för lite tips
Akkurat her, med så korte avstander, spiller rekkefølgen mindre rolle. Men å ta de fra vest mot øst (min preferanse) eller fra øst mot vest blir jo det mest naturlige.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-22, 19:40
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Småcykladerna

Ok väst mot öst eller tvärtom spelar mindre roll då. Undrar också om man kan ta Blue star direkt till småcykl eller om man måste ta sig till Naxos först. eller Amorgos?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-22, 22:04
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Småcykladerna

Express Skopelitis går mellom Naxos og Amorgos og besøker småkykladene på dagtid. Den går hele året.

Om sommeren går Blue Star Naxos innom småkykladene og ankommer sent på kvelden.

Også andre ferger er innom.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-23, 12:08
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Småcykladerna

Tack ! Ska bli härligt att komma iväg. Har hört mycket positivt om Dounossa, schinossa, koufonissi. Har varit på Amorgos, Naxos, Folegrandos, Antiparos, Paros, Serifos, Favoritön hittills är nog Amorgos. Får se om jag ändrar mig efter årets lufftur.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-23, 18:02
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Småcykladerna

Det går direktbåtar från Piraeus till de olika Småkykladerna några gånger i veckan, olika veckodagar till olika öar. De avgår för det mesta 17.25 från Piraeus och är framme mitt i natten. Under somrarna möts de av de som har rum att hyra ut.

Att tänka på är att de öar som har få rum fort blir fulla av turister. Att boka via webb går bra på en hel del ställen men då får man ofta betala ca dubbelt så mycket som de som tar chansen att bara åka till öarna, vilket i alla fall jag tycker är lite förargligt.

Jag har aldrig betalat mer än 30 euro för ett bra dubbelrum med eget badrum i juni, 35 i juli och ofta har jag betalat betydligt mindre. När jag ser folk som betalar 100 euro och mer för sina rum undrar jag vilka palats de bor i...

När det gäller båtar mellan öarna dagtid finns Skopelitis, men även en del större båtar går till några av öarna. Svårast att ta sig till/från är Donoussa då den är så utsatt för vindarna att de som åker Skoppan dit får spypåsar utdelade i god tid! En fördel är också att uppskatta nakenbad om man väljer att åka till Donoussa.

Där finns tidvis under somrarna en hel del drogmissbrukare, och fler än en gång har vi hittat använda kanyler i sanden på stränderna. Detta har jag inte mött på de andra småöarna.
Våga
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-24, 10:01
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Småcykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Där [på Donousa] finns tidvis under somrarna en hel del drogmissbrukare, och fler än en gång har vi hittat använda kanyler i sanden på stränderna. Detta har jag inte mött på de andra småöarna.
Våga
Hm. Det høres jo ikke bra ut. Det er trist hvis det er blitt slik. Har ikke vært på Donousa på en del år, men tenker på å legge turen dit i sommer (slutten av juni/begynnelsen av juli). Når var det du opplevde dette, Våga? Og på hvilke av strendene?

Alruts
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-24, 18:49
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Småcykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Där finns tidvis under somrarna en hel del drogmissbrukare, och fler än en gång har vi hittat använda kanyler i sanden på stränderna. Detta har jag inte mött på de andra småöarna.
Våga
Citat:
Ursprungligen postat av Alruts Visa inlägg
Hm. Det høres jo ikke bra ut. Det er trist hvis det er blitt slik. Har ikke vært på Donousa på en del år, men tenker på å legge turen dit i sommer (slutten av juni/begynnelsen av juli). Når var det du opplevde dette, Våga? Og på hvilke av strendene?

Alruts
Vi hittade, under ett par dagar i slutet av juni, vid två tillfällen kanyler på Donoussas stränder förra sommaren. Först vid den strand som jag tror kallas Kendros, där min dotter hittade en injektionsspruta med vidhängande kanyl två, tre meter ut från stranden. Den låg tydligen helt öppet på botten. Ett par dagar senare hittade jag själv en kanyl i sanden, den här gången utan spruta, på en liten strand på andra sidan ön.

Det, samt de lösspringande hundar av rätt respekingivande sort, som en del av de yngre turisterna hade med sig till stränderna, förtog en del av upplevelsen av den ön.

/LG
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-24, 19:02
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Småcykladerna

Tack för tipset. Bor så enkelt som möjligt. Behövs ingen lyx. Lyxen är ju havet, naturen maten,stränderna. Lät ju inte trevligt med kanyler på stränderna. Har aldrig upplevt en enda strand med varken kanyler eller annan skit förut. unikt. Hoppas det inte inträffar igen då.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-25, 17:46
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Småcykladerna

Jag tror att just Donoussa har blivit populärt bland drogfestande Atenungdomar de senaste åren, det antydde i alla fall öborna förra sommaren. De kommer när skolorna stänger i mitten av juni och sen fylls det på tills det är 200-300 personer som bor vid den mest populära stranden. Alla injicerar naturligtvis inte droger men tillräckligt många för att vi är flera som har hittat kvarlämnade verktyg lite här och var. Jag har varit med och hittat sånt vid Kedrosstranden och på två av stränderna lite längre bort.
Våga
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-25, 18:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Småcykladerna

De låter ju inte så särskilt lockande! Men det är ju klart att drogmissbruk finns överallt, inte bara i storstäder så det är väl något vi alla får vänja oss vid..även i Grekland.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-26, 19:20
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Småcykladerna

Hej men jag tycker att man ALDRIG ska behöva vänja sig vid det. Inte någonstans. Får inte bli en naturlig del i vardagen. Tuvärr finns det och man möter det i vardagen men kan inte vänja mig vid det.Det får man inte. Tråkigt att det blivit en "drog ö". Har tyckt att det är så skönt med just cykladerna att det varit så lugnt o skönt, har knappt sett någon som varit aspackad ens. Jag är ingen nykterist tycker om vin älskar ouzo,men vill jag "partaja kanske jag inte åker till småcykladerna. Ios kanske eller Rhodos eller nåt i så fall. Skönt att man kommit över " partajperioden " i sitt liv. "partajperioden menar jag att festa varje dag,att det ska hända saker hela tiden. Det var kul då ) Nåväl. ser jag nån drogmissbrukare som slänger kanyler på stranden så vet Findus inte vad hon gör. Kanske får man läsa det i Grekiska aftonbladet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-27, 21:00
Ellabella Ellabella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Småcykladerna

Vad ledsen jag blir när jag läser det här. Vi var på Donoussa 2009 med våra barn och gillade ön jättemycket. Visst var det lite ruffigt vid Kedros med alla som campade där, men för övrigt var vi tydligen lyckligt ovetande. Drar mig lite för att rekommendera ön till folk nu... Behöver ju uppenbarligen förvarna för mer än nakenheten...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-28, 16:10
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Småcykladerna

Var på Donoussa 2009 och blev väldigt förtjust i ön och dess lugn. Vi kände att vi var inte "färdiga" så vi ser fram mot en ny tur dit i mitten på juni. Kendro stranden låg fantastiskt vackert och det inföll sig en känsla av 80 talet och Pelekas på Korfu. I juni när vi var där var där lite människor i blandade åldrar, enkel lugnt och skönt, du hörde/såg inte ens folk som spelade strandtennis. Det blir spännande att se vad för intryck ön ger i sommar
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-28, 20:10
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Småcykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
Vi hittade, under ett par dagar i slutet av juni, vid två tillfällen kanyler på Donoussas stränder förra sommaren. Först vid den strand som jag tror kallas Kendros, där min dotter hittade en injektionsspruta med vidhängande kanyl två, tre meter ut från stranden. Den låg tydligen helt öppet på botten. Ett par dagar senare hittade jag själv en kanyl i sanden, den här gången utan spruta, på en liten strand på andra sidan ön.

Det, samt de lösspringande hundar av rätt respekingivande sort, som en del av de yngre turisterna hade med sig till stränderna, förtog en del av upplevelsen av den ön.
/LG
Vad tråkigt

Vi var också på Donoussa i slutet av juni och såg ingenting av det som beskrevs ovan. Vi var till den stranden flera gånger och det var otroligt fint med en mycket avslappnad och skön stämning.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-03-14, 17:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Småcykladerna

Vi var på Donoussa i slutet av juni 2010, hittade en spruta, utan kanyl i sanden på bystranden, kopplade inte då ihop den med ön, jag tog förgivet att den spolats i land..
Åkte vidare till Schinoussa som vi upplevde som mycket mer livfull än Donoussa, Donoussa var verkligen lugnet själv om än lite väl lugn.

// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-14, 21:52
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Småcykladerna

Var på Donoussa för några år sedan,är nog den grekö som har tilltalat oss allra minst.Vi tyckte den var ganska tråkig och charmlös.Att det är lugnt det gillar vi,så det hade vi inte problem med och nakenheten stör oss inte heller.Men smaken är som baken ... och tur är väl det.
Lefkos Karpathos i sep ser vi fram emot.
Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT