Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-04-16, 00:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Fortsättning följer på Kafé Kalimera
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-04-16, 01:16
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Har många gånger rest ensam till flera av de grekiska öarna och det är inga problem: mycket lättare att få kontakt med lokalbefolkningen än om man är ett par... som ensam dam blir man inte placerad bakom en pelare längst in i restaurangen som i Sverige utan man får uppmärksamhet och bästa service... likadant på beachen... med ett öppet sinne och intresse för människor och nya intryck får man en fantastisk semester. Ensam behöver man inte heller kompromissa om vad man skall göra, vilken restaurang man skall välja för middagen etc... man gör vad som faller en in. Jag planerar nu att för femtielfte gången resa ensam till Kreta - min favoritö!!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-04-16, 01:26
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Har i och med min unga ålder aldrig rest ensam men det skulle jag inte se som ett problem när den dagen kommer, för jag vill att den dagen ska komma

Och som Ingegerd skriver gärna till favvoön Kreta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-04-16, 08:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Trots din unga ålder,men med din stora erfarenhet så skulle du klara dig hur bra som helst ensam i Grekaland
Riitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-04-16, 13:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Håller med dig Ingegerd

Förutom möjligen när det gäller det här:

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
likadant på beachen... med ett öppet sinne och intresse för människor och nya intryck får man en fantastisk semester.
.... för var gör man av blicken när folk badar nakna, det kan vara lite klurigt att ta kontakt då
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-04-16, 13:45
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Trots din unga ålder,men med din stora erfarenhet så skulle du klara dig hur bra som helst ensam i Grekaland
Riitta
Detta kan jag använda som en referens till min mamma då hon inte 100% säkert har tillåtit mig åka ner på en restresa med kompisar i augusti

Tack Riitta
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-04-16, 14:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Detta kan jag använda som en referens till min mamma då hon inte 100% säkert har tillåtit mig åka ner på en restresa med kompisar i augusti

Tack Riitta
Om du inte är så gammal har du antagligen en klok mor.

Eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-04-16, 14:28
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om du inte är så gammal har du antagligen en klok mor.

Eva
Jag kommer dock få tillåtelse då hon vet hur stor min kärlek till Grekland är. Hon hör ju prat och jämförelser var eviga dag
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-04-16, 14:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
... för var gör man av blicken när folk badar nakna, det kan vara lite klurigt att ta kontakt då
Du Inkfish, det kanske är där IngegerdsN's öppna sinne och nyfikenhet kommer fram

Jag håller f ö med Ingegerd om resande på egen hand. När folk väl fattat att man inte väntar på någon får man snabbare, bättre och hjärtligare service än annars.

Och Martin, hälsa mamma att jag förstår hennes "oro" men att även jag är helt säker på att du fixar en resa galant. Ung till åldern kanske men gud så mycket smartare du verkar än många i min ålder. Om något går fel kan du alltid ringa "tant Kickie"

Ha det gott folk!
Kickie
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-04-16, 21:23
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Så är det med oss mammor att vi är ALLTID oroliga för våra barn Men tror att det är skillnad med dig och kanske andra i din ålder som inte känner till Grekland. Tror inte att Grekland för dig är att röja runt allt vad du orkar, utan du har den rätta känslan för landet och åker dit för att du trivs där och känner dig hemma
Men föräldrarna känner ju bäst sina barn och tar säkert det beslutet dom tycker känns rätt
Du har ju livet framför dig och kommer åka dit själv hur många gånger som helst

Riitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-04-16, 21:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Jag måste bara få säga en sak - men det ska absolut inte tas som en argumentering emot det ni andra säger. Det sägs alltid när den här frågan kommer upp att man får så mycket lättare kontakt med lokalbefolkning och andra när man reser ensam än när man är fler.

Jag har aldrig riktigt känt igen mig i det. Jag har ju iofs inte rest särskilt mycket ensam i Grekland. Men jag tycker att det är minst lika lätt att få kontakt med andra när man är två eller fler, som det var när jag var ensam. Ja, egentligen tycker jag nog till och med att det är lättare när man är fler. Då är man ju flera som är öppna och intresserade och det är som att möjligheterna dubblerar sig med varje person.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-04-16, 22:19
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Kalispera sas!!

Jag tycker som de andra som skrivit här. Man får mycket lättare kontakt med andra om du reser ensam men det är nog olika. Jag har fått det i alla fall. Och med alla möjliga nationaliteter.
Är du bara öppen själv så löser det sig vilket du är ensam eller i sällskap.

Lycka till i alla fall.



Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-04-17, 07:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Tillfällena kanske varierar beroende på vår egen sinnestämning och de vi möter på vägen. Jag har rest ensam några gånger men oftast har min dotter varit med på resan och ibland sonen. Tycker att det är svårt att generalisera
men jag är defintivt mer öppen mot andra när jag reser ensam. Kontakten med greker kanske blir bättre när dottern är med eftersom hon kan grekiska men det är mycket annat som styr också.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-04-20, 01:01
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

När man går omkring ensam i affärer eller var som helst får i alla fall jag lättare kontakt än när jag går med någon annan i familjen...
Det är i mitt fall fakta.

Och av någon anledning så blir det i 9/10 fall prat med den kvinnliga delen av befolkningen.... Den 10:delen som blev över är fotbollsprat med killar, gubbar....
För än så länge har jag inte pratat fotboll med en tjej, kvinna

Och Riitta: Du har rätt i att Grekland absolut inte är att röja för min del då jag ser det som ett andra hem (och i vissa fall första...)
Även om en kall mythos säkert kommer slinka ner framåt kvällen
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-06-21, 20:46
Marianne34s avatar
Marianne34 Marianne34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Jag funderar på att vara en vecka ensam i Analipsi på Kreta! Intressant att läsa om andras erfarenheter av att resa ensam. Mer sånt!!!!

//Marianne
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-06-21, 21:15
Agneta Agneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Roligt att läsa alla inlägg. Jag ska åka 2 veckor till Naxos i augusti och "oroar" mig lite för att gå ut ensam och äta middag. Men med ett glatt humör så går det säkert bra............

Hälsningar
Agneta
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-06-21, 21:55
Marianne34s avatar
Marianne34 Marianne34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Helt rätt Agneta

Humöret på topp och ett leende blir nog rätt krydda.. hoppas att du får kul.. och att jag får kul...

//Marianne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-06-22, 19:48
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Jeg dro alene for første gang ifjor, og middagene var det som jeg var mest skeptisk til også.
Og de ble inte det samme som hvis du er 2 eller flere, og etter de 2 første dagene så tok jeg heller en litt større, senere og kraftigere lunch. Så gikk jeg heller litt tidligere på bar, hvor du slipper sitte alene og tok eventuelt noe snacks der hvis jeg var sulten. Dette funket helt topp for meg.
Og nå iår som første tur er unnagjort sammen med jenta mi, så har jeg overhode ingen betenkligheter med å ta en tur alene, hvis ikke hun blir med på neste tur.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-06-22, 20:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Jag har rest själv ett antal gånger och jag brukar ibland sätta mig på en restaurang som är tom, då får jag ofta servitören att prata med, om inte så har jag en bra bok eller skriver om mina upplevelser som jag alltid gör när jag reser själv. Man vet ju i förväg att man inte har middagssällskap och att man kan få sitta själv, men de flesta gångerna har de ensamma middagarna funkat bra för mig, men jag är ju singel så jag äter ju själv annars med så det blir ju ingen skillnad
Jag tycker det är kul att resa själv, då gör jag som jag vill och får mer kontakt med människor. Jag har rest med sällskap med, men jag hamnar inte där jag vill och gör inte det jag vill. Så att resa själv eller med sällskap är en prioritering på vad man vill med resan.

Yanna som har 8 dagar kvar till Santorini-Amorgos
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-09, 17:01
Marianne34s avatar
Marianne34 Marianne34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Yanna... Bra idé med en tom restaurang..

En grekisk man på jobbet har skrämt upp mig lite och sagt att man ALDRIG sätter sig ensam som kvinna och äter middag på kvällen. Att det anses som om att man är "lite" konstig. Jag får hoppas att det är HAN som är konstig!
;-)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT