Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-09, 07:00
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Mat, och annat, på flygplanet

Hörde av en kollega en incident han hade varit ute för, som kanske ger en tankeställare till oss som flyger.
Han och frun hade varit på semester, och var på väg hem när en av passagerarna fick en nötallergichock. Trots att hon hade medel att injicera ( vilket pojkvännen fick göra) hjälpte detta inte, utan hon tappade medvetandet. Kaos var det lindrigaste man kunde säga. Anhöriga så klart närmst hysteriska. En turistande läkare fanns med på planet och fick bistå. Det blev akutlandning i Nice, med en landningstid på 15 minuter från 10 000 meters höjd. Ambulans stod på plats och väntade. Kollegan visste inte hur det gick med tjejen. Man håller tummarna att allt gick bra.

Och allt bara för att någon öppnade en påse jordnötter på raden, eller raderna framför...

Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-09, 07:26
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Vet man om att man är nötallergiker, kan man begära nöt fri flight. Låter som ett skämt kanske. Men så är det. Det kan ju hända att personen i fråga inte visste om sin allergi, eller inte alls tänkte på det när de bokade. Känner en som är fisk allergiker, den dagen (få ggr) det är fisk till skolmat, får hon vara hemma!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-09, 07:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Hmmm. den störtdykningen inklusive allmän panik inne i kabinen skulle då inte jag vilja vara med om. Undrar stilla om det blev något efterspel för den eller de som behagade ställa till det för personen som drabbades ??

Informerade besättningen före eller strax efter starten att det fanns en nötallergiker ombord ? Yttersta "ansvaret" ligger väl dessutom hos nötallergikern själv att antingen i bokningen eller på annat sätt, informera så att besättningen har kännedom och i sin tur ropar ut i högtaleriet ?

Kanske dessutom en tankeställare till de som behagar ta med egen mat trots att flygbolag ofta i skrift informerar att så ej är tillåtet ? Det finns ju massor med livsmedel som orsakar allergier.



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-09, 10:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

De senaste åren har passagerarna uppmanats att inte öppna jordnötspåsar under nästan alla resor jag gjort. Man hoppas ju verkligen att nåt pucko inte gör det ändå.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-09, 10:40
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Vi har varit med om att besättningen har informerat att inga jordnötter kommer att säljas p g a nötallergiker är med på planet.
Så det kanske är bäst att meddela om man är allergisk för något. Ingen ska väl behöva bli sjuk.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-09, 11:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Det är bra att de informerar om att man inte ska äta nötter ombord, men de parfymer som personalen går omkring och ger doftprover av, är ett minst lika stort problem för många allergiker. Så nog är det dubbelmoral som råder...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-09, 11:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Har de inte lagt ner doftproverna? Har för mig att det verkade så senast jag åkte.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-09, 11:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Har de inte lagt ner doftproverna? Har för mig att det verkade så senast jag åkte.
Inte vad jag vet, men det vore verkligen toppen om det är så. Det har ju ställts krav på det från allergiorganisationer, men jag har nog inte hängt med i hur det har gått i så fall.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-09, 11:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Jag är inte hundra så tro inte på mig, det är bara ett vagt minne.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-09, 12:49
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Informerade besättningen före eller strax efter starten att det fanns en nötallergiker ombord ? Yttersta "ansvaret" ligger väl dessutom hos nötallergikern själv att antingen i bokningen eller på annat sätt, informera så att besättningen har kännedom och i sin tur ropar ut i högtaleriet ?
Hasse
Vet faktiskt inte alls de andra omständigheterna, om info getts från allergikern, eller från besättningen. Men visst blir man betänksam på de egna godsakerna man tar med sig och hade tänkt äta på planet....

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-09, 13:01
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det är bra att de informerar om att man inte ska äta nötter ombord, men de parfymer som personalen går omkring och ger doftprover av, är ett minst lika stort problem för många allergiker. Så nog är det dubbelmoral som råder...
Jordnötter äter jag gärna på planet och har aldrig hört något utrop i högtalarna om att man inte skulle få göra det. Visste inte att man kunde vara SÅ allergisk? Luftburna jordnötspartiklar?

Nog lever doftproverna kvar alltid! Senast nu på planet från Santorini stolpade personalen fram i gången med ett parfymprov i näven. Det var i form av en servett som satt knuten runt "det förmånliga erbjudandet för damer". Denna gång hade jag inte ont av det, men under en flygning från Gran Canaria för några år sedan puffades det vilt till höger och vänster. Detta resulterade i en migränattack och det var inte så kul. Jag påpekade för personalen att det kanske inte är någon höjdare att sprida en massa parfym runt i kabinen, men jag minns inte vad jag fick till svar. Jag är inte allergiker av något slag, däremot överkänslig för starka dofter då dessa lätt resulterar i migrän (kanske kan kallas för allergi? ).
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-09, 13:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Jag har inte sett några doftprover under de sista årens resor och personalen har alltid utfärdat jordnötsförbud både vid flygningar inom och utom Europa.

Det behövs ofta så litet av ämnet att en jordnötsallergiker mycket väl kan insjukna av en luftburen partikel.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-09, 14:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Visste inte att man kunde vara SÅ allergisk? Luftburna jordnötspartiklar?
Ja visst kan man det. Dessbättre är det ju få nötallergiker som reagerar så kraftig. Mina ungdomar har en kompis som reagerar på samma sätt på nötter. Det behövs bara att någon öppnar en påse jordnötter i samma hus så kan det hända. Han har alltid en kortisonspruta med sig, och hans föräldrar har visat kompisarna hur de ska ge honom den om det skulle hända någon gång när de är med.

Fisk och ägg är andra livsmedel som ibland ger allergiska reaktioner "på håll". Sonen hade en klasskamrat som alltid åt skollunchen i klassrummet pga att hon blev sjuk av luften i matsalen. De dagar det serverades fisk kunde hon dock inte vara i skolan överhuvudtaget.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-09, 15:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Jordnötter äter jag gärna på planet och har aldrig hört något utrop i högtalarna om att man inte skulle få göra det. Visste inte att man kunde vara SÅ allergisk? Luftburna jordnötspartiklar?
Jodå. De senaste fyra-fem åren har det varit så när jag flugit, i alla fall. Och fy satan om nån skulle få anafylaktisk chock på 10 000 meters höjd
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-09, 15:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Det finnes en hake!! Såg härförliden i "Flygrevyn" att resenärer vilka kräva jordnötsfri flight icke detta kunna erhålla. Beslutet baserade sig på just det förhållandet att bolaget icke kunde garantera att passagerare på eget bevåg ej medförde jordnötter.

Dessa två passagerare på flighten Arlanda- Alicante föreslogs företaga resan med tåg, buss eller bil.

Frågan prövades i såväl svensk domstol som EU-Direktorat men man fann i båda instanserna att flygbolaget ej kunde klandras.


Arne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-09, 15:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Ja fast alla seriösa bolag avråder sina passagerare från att ta med medhavd mat eller rättare sagt förbjuder och uppmanar folk att inte äta jordnötter.
Sen är det säkert så att bolagen ut juridisk synvinkel inte vill utfärda några garantier eftersom det är svårt att kontrollera efterlevnaden av reglerna.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-09, 15:55
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Där ser man! Herregud. Kalimera är en outsinlig källa till vishet! Man lär sig något nytt varje dag!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Ja fast alla seriösa bolag avråder sina passagerare från att ta med medhavd mat eller rättare sagt förbjuder och uppmanar folk att inte äta jordnötter.
Jag har åkt med en massa olika flygbolag och jag har rest en hel del, både reguljärt och charter. Märkligt att jag aldrig hört något om det här med jordnötter! Inte medhavd mat heller för den delen. Däremot uppmanar de passagerare att inte spraya med nyinköpta parfymer ombord (taxfreebeställningarna som ligger på sätet) och det är ju alltid något. Det dröjer nog inte länge innan doftproven försvinner helt heller.

Men: när jag gick i skolan var det inte en enda elev som var allergisk mot något (möjligen någon enstaka pälsdjursallergiker). Nu är ALLA allergiska, mot både det ena och det andra. Det kan väl inte BARA bero på all "renhetshysteri" med antibakteriella grejer som man hört så mycket om?

Veronica - uppvuxen med katter och dammråttor, därmed inte allergisk
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-09, 15:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Jag har faktiskt aldrig hört eller läst någon uppmaning att inte äta nötter på flyget, och jag har bara åkt med "seriösa" flygbolag. När/hur brukar de informera om detta?

Allergichocker är som tur är mycket ovanliga. Att det sker på 10 000 meters höjd torde vara extremt ovanligt. Det känns betryggande att höra att flygbolaget hade sådan beredskap att de nödlandade och ordnade fram ambulans inom 15 minuter. Utan akutvård är allergichocker livshotande på mycket kort tid.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-09, 16:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Nu när jag flög hem från Samos med Novair i juni kom informationen direkt vi klev ombord om jordnötterna. På en flygning med MY Travel till Thailand, Lufthansa till Frankfurt och Varig till Brasilien samt även inrikes med både SAS och FlyAir Nordic.

Informationen om att inte mat får tas med brukar finnas i den skriftliga informationen från bolagen. Gäller ex både Novair och My Travel.

Att tro att det bara hänger på dammråtorna är nog väl förenklat beträffande hur allergier utvecklas. Exepelvis utsätts människor idag för betydligt fler ämnen, tillsatser i mat etc än barn gjorde för bara 30 år sedan. Sen fanns det säkert många som led i tysthet. Jag hade en klasskamrat som dog av ett astmaanfall på 60-talet.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-09, 17:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

När vi åkte med FlyMe till Rhodos så blev vi informrade att det fanns en passagerare med nötallergi ombord och därför skulle inga nötter kunna köpas.
Kommer inte ihåg hur det var på hemvägen.

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT