Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-27, 08:08
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Bagageregler charter

Åkte charter med Ving 2014 och handbagaget vägdes ihop med resväskan....var på Lesbos! /Carola
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-27, 12:30
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Bagageregler charter

Oj vad många gånger man läser på Kalimera om vilket bagage man skall med. Bara handbagage, incheckad väska, varför kostar det så mycket osv.osv.
Har svårt att förstå problemet. Bokar Du ett flyg så finns det regler om bagage för just den tripp du skall flyga. Det är bara att följa dem. Gör Du som på "Sällskapsresan" endast tar med dig en plastpåse med tandborsten så är det ju upp till Dig.
En sak håller jag med om; Varför kan man inte komma överens mellan flygbolagen om EN NORM för vikt och mått, som det nu är kan man bli lätt förvirrad.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-08-08, 08:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera.
Det finns flera knep för att klara det

*En viktig sak är vad väskan väger. Den måste vara lätt, annars går det inte.
*Det gäller att inte packa sådant som "kan vara bra att ha". Det klarar man sig alltid utan och skulle det vara något man ändå absolut behöver så går det att få tag i på plats.
*Alla klädesplagg man tar med ska funka ihop så att man inte måste packa ner t ex en extra tröja för att ha något som passar till ett visst par shorts.
*Man måste inse att man inte behöver ha olika kläder på sig varje dag/kväll.
*Alla klädesplagg och annat man packar ska vara så lätta som möjligt.
*Man fyller över de kroppsvårdsprodukter man behöver i mindre behållare som räcker precis. Tar inte med onödigt mycket av någonting.
*Man tar med sig ett par skor för dagen och ett par för kvällen. Båda paren måste förstås vara lätta. Ska man vandra och behöver en tyngre sko för det så har man på sig den när man reser.
*Om det finns handdukar där man ska bo tar man bara en sarong och en liten, lätt handduk till stranden. Finns det inte handdukar på hotellet så skaffar man ett lätt resebadlakan.
*Förutom sitt handbagage så får man ha en hand- eller datorväska. I den packar man kamera, dator och eventuellt andra tyngre saker.
*Jacka, kofta, jeans och andra tunga och skrymmande klädesplagg som man eventuellt vill ha med, har man på sig när man reser.

Själv rymmer jag dessutom alltid min kudde
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-08-08, 09:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
*Förutom sitt handbagage så får man ha en hand- eller datorväska. I den packar man kamera, dator och eventuellt andra tyngre saker.

Verkligen? Det hade jag ingen aning om. Tillåter alla de större bolag att man har det separat, utöver handbagaget? Det låter för mig som två handbagage. Har alltid lagt min laptop, eller numera ipad i handbagaget.


Masse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-08-08, 11:41
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Verkligen? Det hade jag ingen aning om. Tillåter alla de större bolag att man har det separat, utöver handbagaget? Det låter för mig som två handbagage. Har alltid lagt min laptop, eller numera ipad i handbagaget.


Masse

T o m Ryarair tillåter det Men den andra väskan får inte vara så stor att en laptop får plats. Måtten för det "lilla" handbaget hittar man respektive flygbolags hemsida. I sommar har jag flugit med både Ryanair, Norwegian och Novair och ingen har så mycket tittat eller vägt mitt handbagage. Men håller mig alltid inom tillåten vikt ifall att... Jag har heller aldrig haft problem med att hålla mig inom 10 kg handbagage när jag är borta endast en vecka men 5 kg, som charterbolagen tillåter, skulle jag inte klara


// Malin
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-08-08, 16:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bagageregler charter

Nackdelen med endast handbagage tycker jag är att man inte kan köpa vätskor av något slag på plats och ta med hem.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-08-08, 17:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagageregler charter

Jag checkar i så fall in handbagaget på hemvägen om jag köpt vätska på resan...Annars är det ju bara taxfree man får ta med i extra kolli.

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-08-08, 19:49
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Bagageregler charter

Jacka, kofta, jeans och andra tunga och skrymmande klädesplagg som man eventuellt vill ha med, har man på sig när man reser.[/COLOR]

är det verkligen värt några hundralappar att bylsa på sig sådär
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-08-08, 20:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Bagageregler charter

Om jag skulle rest med endast handbagage.. skulle det vara för att det är smidigt att slippa checka in en väska och inte för att spara några hundralappar.. MEN.. jag vet inte hur andra tänker... ..

Själv skulle jag ha svårt för att resa med endast handbagage.. då jag alltid vill köpa med mig lokala produkter hem.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-08-08, 21:17
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Bagageregler charter

Ja, det förstår jag också men hade inte heller klarat att resa utan väska. Dessutom handlar ju reglerna om att alla ska samsas utrymmet i planet och naturligtvis säkerheten. Är ju livsfarligt att trycka in för mycket och tungt ovanför huvudena.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-08-08, 22:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
är det verkligen värt några hundralappar att bylsa på sig sådär
Bylsa på sig? Man reser ju knappast naken, och de varmare kläderna man EVENTUELLT har med, behöver man ju oftast just på resan dit och hem. (Och skulle det inte behövas så blir det ju ännu mindre i packningen.)

Själv reser jag med endast handbagage när jag inte behöver mer. Dessutom är det smidigare både under resan och på plats att inte ha så mycket grejer.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-08-08, 22:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Om jag skulle rest med endast handbagage.. skulle det vara för att det är smidigt att slippa checka in en väska och inte för att spara några hundralappar.. MEN.. jag vet inte hur andra tänker... ..

Själv skulle jag ha svårt för att resa med endast handbagage.. då jag alltid vill köpa med mig lokala produkter hem.
"Smidigt att slippa checka in en väska ....."

Tja, det får mig att tänka på debatten vi hade när passfriheten skulle införas. Uj uj uj så smidigt det skulle vara för alla resenärer att "slippa visa pass när man reser". Ja det var ju för väl att vi blev befriade från den kvarnstenen. Det var ju så fruktansvärt jobbigt att behöva släpa med sig det stora och jättetunga passet. Det var ju nästan så att man övervägde att stanna hemma istället. Nu är det ju mycket smidigare. Det räcker ju med någon form av enklade ID-handling. Mycket lättare och smidigare.

För mig låter det nästan lika överdrivet med det väldiga oket att behöva checka in en väska. Men det är ju som jag känner. Fullt på det klara med att vi är olika och att det finns de som uppskattar att inte behöva checka in bagage och inte behöva vänta på det vid bagagebandet. Men själv tycker jag att jag har tid med det om jag ska vara borta en vecka eller två.


Däremot förstår jag fördelen med en lätt rygga eller dylikt om man ska byta vistelseort titt och tätt. Då blir det mycket packande och bärande kanske varannan eller var tredje dag. På öluff är det ju lite bökigare med en stor resväska.

Masse, som just köpt en ny stor och rymlig resväska
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-08-08, 23:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Nackdelen med endast handbagage tycker jag är att man inte kan köpa vätskor av något slag på plats och ta med hem.
Når vi reiser med kun håndbagasje handler vi Olivenolje, vin o.a på flyplassen
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-08-08, 23:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
"Smidigt att slippa checka in en väska ....."


Däremot förstår jag fördelen med en lätt rygga eller dylikt om man ska byta vistelseort titt och tätt. Då blir det mycket packande och bärande kanske varannan eller var tredje dag. På öluff är det ju lite bökigare med en stor resväska.

Masse, som just köpt en ny stor och rymlig resväska
Ja Masse, det er når man forflytter seg på fastlandet, eller øyloffer det er ekstra deilig å ha lett reiseveske/koffert/ryggsekk
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-08-09, 10:32
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Bylsa på sig? Man reser ju knappast naken, och de varmare kläderna man EVENTUELLT har med, behöver man ju oftast just på resan dit och hem. (Och skulle det inte behövas så blir det ju ännu mindre i packningen.)

Själv reser jag med endast handbagage när jag inte behöver mer. Dessutom är det smidigare både under resan och på plats att inte ha så mycket grejer.
Det var inte illa menat! Jag fick bara bilden i huvudet att man landar i 30 graders värme med kofta, jacka med mera. Men jag ber om ursäkt om skämtet tog fel! Vi har ju alla olika typer av resor framför oss och olika tycke och smak. Själv, som alltid stannar på samma hotell, tycker det är toppen att bara ha en liten väska med ombord, lagom stor för en bok, plånbok med mera och vattenflaska. Känner mig fri att inte ha något att släpa på så snart bagaget är incheckat. Dessutom vill jag ha tillräckligt med kläder att kunna byta till rent ofta ofta, och tycker det är knöligt att tvätta upp på resan. Men som sagt - vi är olika och dina tips fiffiga. Men eftersom tråden handlar om regler är det samtidigt helt normalt och vettigt att handbagaget också kollas. På grund av vad jag tidigare skrev om att samsas om utrymme och säkerhet. men det har ju inget med dina tips att göra
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-08-09, 12:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Vi fick tag i flygstolar med Ving och tänkte resa med enbart handbagage.
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara.
Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan?
Ha ha! En av de trevliga fenomen som finns på det här forumet (och säkert på många andra också) är den mängd diskussioner som uppstår till följd av en enkel fråga. Mer eller mindre relevanta i förhållande till den ursprungliga frågan.

Tycker du att din fråga fått tydliga svar, Laero?

Masse
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-08-10, 11:04
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Bagageregler charter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tycker du att din fråga fått tydliga svar, Laero?
Masse
Jodå, många svarade att charterbolagen gärna vill väga handbagage. Och det stämde.
Nu valde vi att resa med ett incheckat bagage. Det innebar att vi var framme vid bagage-drop disken på Kastrup och därmed vägdes även bådas handbagage. Om vi båda bara haft handbagage hade vi inte behövt gå till bagage-drop och därmed hade det inte blivit tillfälle till vägning iom att vi gör incheckning och får boardingcard via automat.
På hemväg från Skiathos hade det dock varit svårt att komma runt vägningen.

Tycker generellt att en gräns på 5-6kg för handbagage är irriterande. Varför inte tillåta 8-10kg likt reguljära bolag om väskan håller sig inom angivna mått?
Nuvarande regler gör det i princip omöjligt att resa med bara handbagage och bagagehantering på flygplatser är en dyr hantering för flygbolagen (och därmed för passagerarna)
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-08-10, 16:40
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Bagageregler charter

Ja min gissning är att det är just charter där de vet att folk ska vara borta minst i en vecka - till skillnad mot reguljära flyg - och det förmodligen bli helt ogörligt om många hade hela sitt bagage med in i kabinen. Dessutom är det ju väldigt billiga flygresor jämfört med många andra.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-08-10, 17:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagageregler charter

En lätt ryggsäck i nylon har blivit vår favorit...Klarade med glans SAS 8kg som handbagage. Räckte hela veckan både i Warszawa och Paris och innehöll i botten ett par snygga sandaler, sen 3 pocketböcker, korsordstidning , underkläder för 6 dagar, 4 linnen och en klänning, två kortärmade tröjor, 2 kjolar en tjockare tröja, regncape, hårtork ,skönhetsprodukter, ett par halvlånga byxor och en enkilos påse med min hemlagade müsli till frukosten. DEN är jag aldrig utan. En liten kofta fanns med också. Myggapparat och tabletter.Vitaminer och medicner. Kan ha glömt något. Perfekt var denna rygga i Paris där vi fick gå 4,5 km till en annan del av stan för att hämta nyckeln till lägenheten. DET hade inte gått med resväska!'



Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-08-10, 17:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Bagageregler charter

Den ryggsäcken såg onekligen väldigt praktisk ut.. JA tänk om jag skulle klara att resa SÅ lätt..det vore befriande förstås..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT