Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-06-23, 18:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Jag tycker nästan lite synd om dig Tiran! Så många förslag. Det måste gå runt i huvudet. Som du förstår så finns det hur många underbara ställen som helst att åka till! Alla öar som vi har varit på har nåt som man fastnat för. Upplevelser man samlat på har ofta att göra med möten, mat, vyer och strapateser man varit med om. Man har blivit bjuden unika maträtter på lite udda matställen, druckit ouzo med "gammelfarfar", kört vilse på vespan och kommit till härliga vikar eller små byar där alla vinkar och säkert undrat vad man gör där.
Även Laganas på Zakynthos var en upplevelse. En restresa i september när de festande kidsen åkt hem. Riktigt bra priser på mat o dryck och kristallklart vatten. Bra vägar att åka på så helt ok för oss. Ha inte för stor önskelista. Sol, värme o nyfikenhet är bra förutsättningar för en härlig semester
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-06-23, 18:09
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Hej
Som jag ser det har ni 3 problem. "Bara borta en v" det innebär att skall mi själva åka båt går 2-3 dagar bort då ni bör vara på flygplats ön dan innan ni flyger hem. Sedan vill ni bo och äta rätt billigt. Sen åka i augusti då greker och italienare åker


Mykonos: En jetset ö. Dyr
Zakynthos: Ungdoms ö med Fest i Laganas.
Chania (Kreta): Du har varit på Kreta?
Rhodos: Du har varit här med?
Kefalonia: Mycket greker, inga gränder i Lassi
Kos: Bättre än sitt rykte men en storstad.
Samos: Helt OK , bott i Pytagarion finns andra orter med
Preveza: Du har flugit dit. Nidri på Lefkas är en turist ort..
(Aten): tar 2 dar till och från ön, de öarna i Aten bukten har många greker på besök i augusti

Jag skulle föreslå Samos eller Skopolos / Flyg till Skiathos o båt. Apollo o Airtouts reser dit på lördagar

Jättetack för dina tankar! Missade ditt svar tidigare. Dock är öarna i listan som du kommenterat inte öar vi funderat över att stanna på, utan öar som vi hittat billiga flygstolar till och där restiderna funkar med vår kalender. Vi tänkte ta båt vidare från dessa öar. Men som många tipsat om ska vi fundera på Samos och Kefalonia som bra alternativ för att slippa resdagar! För där har du ju helt klart en poäng.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-06-23, 18:19
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Synd inte Skopolos funkar.. Jag Upprepar mig! är ni bara borta en v så ta inte en båt tur. Jag har varit på många öar. Skall ni besöka tex Milos vilket är en underbar ö behöver ni mer än en v. EX
Ni landar i Aten lördag em. Har ni otur båt söndag morgon, några timmar.
Sen tillbaka till Aten torsdag, senást fredag fm... Bara 4 dar att nuta!!


Amorgos (Flyg till Mykonos eller Aten)
Syros (Flyg till Mykonos eller Aten)
Tinos (Flyg till Mykonos eller Aten)
Tilos (Flyg till Rhodos)
Ithaka (Flyg till Kefalonia) INTE Kefalonia, fel sida.. Aten, kaos,samos?
Lipsi (Flyg till Samos eller Kos)
Fourni (Flyg till Samos)
Ikaria (Flyg till Samos eller Aten)
Chios (Flyg till Aten eller Samos)
Andros (Flyg till Aten)
Kea (Flyg till Aten)
Milos (Flyg till Aten)
Hydra (Flyg till Aten), har Poros o Egina med nära men nog trångt i augusti.

Kan flyga till Samos, sen ta båt till Patmos , där händer nada, eller Lipsi kanske Leros? och ha övernattning sista dagen på Samos

men föreslår stanna på samos, eller ta charter till Lipsi ( via Rhodos)
Kan även ta Symi som ligger utanför Rhodos.

Maximera tiden och res så lite ni kan
Åh, missade visst detta också. Vi kanske råkade skriva samtidigt?

Symi var jag faktiskt på en sväng med båt när jag var på Rhodos för flera år sedan. Så det blir det nog inte. Kollade båtförbindelser till Patmos nu, men det var för krångligt. (Som ni säger) Men Lipsi finns kvar på min lista! Tack!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-06-23, 18:39
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Wow, tack för alla tankar! Ni är supergulliga! Ja, som du säger Kajja, blir lite yr nästan. Har tagit till mig av alla era tips och funderat. Har framförallt kollat båtförbindelserna mellan olika öar och med hjälp av den researchen samt era tips gjort listan något kortare.

Funderar just nu på:

SAMOS
KEFALONIA
- För att slippa båtresor, men är fortfarande osäker på om de är för turistiga...

AMORGOS (Båt från Mykonos, 2.15 h.)
SYROS (Båt från Mykonos, 1.15 h.)
TINOS (Båt från Mykonos, 0.30 h.)
KALYMNOS (Båt från Kos, 0.35 h.)
ITHAKA (Båt från Kefalonia, 0.30 h. (Carle, jag hittade förbindelser?))
LIPSI (Båt från Kos, 1.55 h.)
ANDROS (Båt från Aten, 2 h.)
HYDRA (Båt från Aten, 1.55 h.)

Säg gärna till om jag är helt ute och cyklar med dessa öar!! Eller vad ni kan ha för tankar om dem Ska fortsätta googla och läsa och hoppas jag hittar rätt.

Charleston, hittade inte så bra båtförbindelser till Agathonissi de dagarna. Men tack för tipsen!

Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-06-23, 18:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Stryk Tinos först. 15 augusti är Jungfru Mariadagen och Tinos har övärldens heligaste kyrka. Ni hittar ingenstans att bo.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-06-23, 18:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Jag skulle föreslå Kokkari på Samos


Riitta
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-06-23, 19:19
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Thassos med sin golden beach är en vacker plats.
Bodde på Emerald suits 3 veckor i augusti förra året och var mer än nöjd
Stora fina balkonger med underbar utsikt över havet och bergen
Thassos är en lagom stor ö som är grön och lummig med många fina stränder och vyer
Finns en live webcamera över Golden beach om du söker på thassos golden beach wecam
Mvh Frank som lätt ska tillbaka!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-06-23, 19:39
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Inkfish, aj då. Bra tanke att kolla upp var det finns boende. Gjorde det nu på booking.com och då försvann tyvärr favoriten Amorgos tillsammans med Lipsi... Eller hur funkar det, kan man hitta boende på såna öar på plats? Har sett att det nämnts "rumsuthyrare" som möter upp en i hamnen. Annars får jag stryka Amorgos () och Lipsi.

Tinos hade fortfarande rum kvar, men det börjar ta slut... Men rekommenderar ni att inte vara där samtidigt som den helgdagen?

Funderar på om jag bör lägga till Naxos på listan? Stämmer det in på våra önskemål eller är det för turistigt? Gick ju gott om båtar dit såg jag, och hade visst kommit som nummer 1 i kalimeras omröstning.

Kram!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-06-23, 19:41
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Citat:
Ursprungligen postat av frank Visa inlägg
Thassos med sin golden beach är en vacker plats.
Bodde på Emerald suits 3 veckor i augusti förra året och var mer än nöjd
Stora fina balkonger med underbar utsikt över havet och bergen
Thassos är en lagom stor ö som är grön och lummig med många fina stränder och vyer
Finns en live webcamera över Golden beach om du söker på thassos golden beach wecam
Mvh Frank som lätt ska tillbaka!
Tack för ditt tips! Thassos är nog jättefint, men vi kommer ha svårt att ta oss dit tyvärr... Inget flyg som passar.

Senast redigerad av Tiran den 2015-06-23 klockan 20:02.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-06-23, 19:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

I mitten av augusti skulle jag inte åka någonstans utan att ha bokat innan.

Men: booking ska du inte lita på. Hotellen lämnar inte alla sina rum dit. Maila direkt till de hotell du är intresserad av istället.

Tinos 15 augusti är sannolikt en fantastisk upplevelse om man vill vara med om religiösa grekers firande. Jag skulle själv gärna göra det, men det är ingen laidback grekisk semester vi pratar om då.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-06-23, 20:36
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 848
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Kan varmt rekommendera Lipsi En övernattning på ditresan och en på hemresan måste det nog bli men vi gjorde den resan för några veckor sedan och det var inga som helst problem. Dessutom var vi en natt på Patmos och vi hade också bara en vecka på oss. Det är ju inga långa båtresor och dom gör man ju till en del av semestern

//maji
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-06-24, 00:19
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Samos,en sådan fin ö,bo i Kokkari,mysigt.Turister ja,men de är vi ju alla som reser iväg,svårt att undvika i augusti.
Eller Karpathos,bo i Pigadia,ta lokalbussen ut till de fina stränderna,åk till Lefkas över en dag,mycket lugnt,gott om tavernor,vandra iväg ut från byn till en strand där inga solstolar fanns,ialla fall inte för några år sedan och där även badkläder är onödiga.
Det är ju en klar fördel att stanna på den ö flyget kommer och går ifrån när tiden är begränsad till en vecka.
Lycka till med planeringen!!
Monica
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-06-24, 07:28
hoppsan hoppsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 3
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Jag är på Tilos just nu, en alldeles underbar liten ö. Vi flög till Rhodos (billigt med Ryanair) båtresan tog 2h och den ser jag som en del av resan. Härligt med hav! Vi flyger hem från Kos. Läs här på forumet om Tilos!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-06-24, 08:43
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

En fråga till "hoppsan": Varifrån kan man flyga till Rhodos med Ryanair? Förra året gick det att flyga dit och till Kos från Rygge, Norge, men inte i år.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-06-24, 09:02
hoppsan hoppsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 3
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Ebba, vi flög från Skavsta (Nyköping)
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-06-24, 10:03
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Tack för svar "hoppsan", ska kolla hur det är i september.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-06-24, 10:07
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej!
Har ni tittat på Parga?

Pia
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-06-24, 19:13
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Ja det var en knepig ekvation ni har, för vi är ett liknande par, i samma ålder och med ungefär lite samma önskemål, ett lugnt ställe borta från turismen, inte alltför mycket skrikande barn och stenkastande i knossos ruiner :P Och vi är studenter med begränsad reskassa.

Vi har hamnat på en resa till Petra på Lesbos den ön kändes mer genuin och lugn.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-06-27, 10:16
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej igen!

Tänkte att jag skulle uppdatera er om hur det går för oss!

Vi har tagit till oss av alla era tips, funderat, googlat, kollat båtförbindelser etc. Framförallt har vi till slut lyssnat på det som många av er har sagt om att göra resan så enkel som möjligt och helst stanna på ön vi flyger till. Detta strök ju en hel del öar från vår lista...

Bl.a. strök det alltså både Lipsi och Tilos, men tack Hoppsan och Maji för era tips om dessa! Piam, vi har redan varit på Parga, jättemysigt (lite turistigt kanske), men vi är sugna på att prova nåt annat den här gången!

Men eftersom vi fick en hel del tips om Skopelos och Thassos, så kollade vi upp dessa öar igen, och upptäckte att vi visst kunde ta oss dit enkelt! Hur kunde vi missa det innan? Så då kom vi ner till fyra alternativ; Thassos, Skopelos, Samos eller Paleocora på Kreta (som vi också fått tips om). Efter lite sållande igen har vi nu kommit fram till att det blir Thassos eller Skopelos! Vi tror det kommer bli Thassos, men har inte helt bestämt oss än.

Vad tycker ni? Är detta bra val utefter vad vi söker? Vilken är bäst? Var på Thassos/Skopelos passar det oss bäst att bo?

Tack igen alla ni!!!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-06-27, 11:14
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Vackra gröna öar båda två somsagt lagom stora och väldigt mysiga att utforska.
Thassos har både mkt fina sandstränder och klapperstens-stränder samt trevliga byar och med den fina hamnstaden Limenas tillhör den en utav mina favoritöar.
Skopolos är mera genuin grekisk ö med en mkt vacker huvudort Skopolos stad.
Många fina vyer även på denna ö samt fina stränder och byar.
Båda öarna är vackra på sitt eget sätt så jag har svårt att rekommendera vilken ni ska välja.Jag tror ni blir nöjda med vilken utav öarna ni än väljer.Mvh Frank
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT