Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-23, 00:05
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej!

Återigen två vilsna själar som behöver hjälp att hitta rätt bland Greklands öar. Jag har läst på en hel del här på Kalimera och googlat etc. Men det är ändå så svårt att välja och veta vad som passar just oss! Just nu innehåller vår lista 20 intressanta öar... Ehem... Alla låter ju helt fantastiska! Men vi måste välja och vi skulle bli så tacksam om ni Greklands-beresta ville hjälpa oss!!

Vi är ett par på 26/29 år. Vi ska vara borta en vecka i mitten av augusti (förhoppningsvis, om pojkvännen lyckas få ledigt) och söker en lugn ö där vi kan koppla av och ägna oss åt varandra i vackra miljöer. Vi söker en ö som känns genuin, grekisk och oexploaterad. Detta är vårt viktigaste kriterium! Och eftersom vi åker under högsäsong behöver vi nog lite vägledning på den punkten...

Utöver det finns det så klart flera andra kriterier som vi eftertraktar. Jag ska försöka lista dem här, förstår om det blir svårt att uppfylla allt, men hoppas vi kan komma så nära som möjligt.
- Eftersom vi bara har en vecka vill vi undvika en ö som är alltför krånglig/tidskrävande att ta sig till! Dock söker vi ju det mer oexploaterade och förstår om det kan kräva en båtresa efter flyget... Så en mindre sådan är helt okej så klart!
- Vår reskassa är liten, så vi kommer inte hyra någon bil för att ta oss runt. Cykel hyr vi gärna eller moped nån dag om det inte är för dyrt. Men kort sagt, det bör vara en ö där vi inte är beroende av dessa saker!
- Vi vill sola och bada vid fina stränder, klart man vill uppleva det grekiska turkosblåa magiska vattnet! Men det måste inte vara en karibisk playa, andra saker är viktigare... Som till exempel att det inte ska vara massa solstolar och barer och försäljare som går och ropar på stranden. Skönhet, lugn och ro utan trängsel söker vi, gärna med nån taverna där vi kan äta lunch. Sand/klippor/sten spelar ingen roll.
- Vi vill gärna bo i eller i närheten av nån mysig lagom stor pittoresk by med slingrande gränder och lite olika restauranger/tavernor att välja mellan. Vi söker lugn så vi vill inte ha pulserande nattliv (absolut inte). Men inte heller helt dött. En känsla av att det finns liv i byn om ni förstår! Ett grekiskt liv.
- Vi vill ha vacker och spännande natur och vi vill gärna vandra! Vi är rätt äventyrliga av oss och jag har en del resvana. Att utmana mig och hitta undangömda pärlor fjärran från turistmassorna har alltid varit det som gett mig mest på mina resor.
- Vi uppskattar god mat och jag är vegetarian men äter fisk, så det bör finnas ett utbud av det. Behöver jag säga att det inte ska vara menyer på svenska med samma mat överallt? Nej, vi vill äta av det grekiska köket.
- Vi vill INTE bo på något stort hotellkomplex med pool (inte ens bredvid ett sådant), utan nåt mindre hotell med charm. Balkong är ett plus.

Nu kommer jag inte på nåt mer! Finns det en ö som passar oss för en vecka? Kan vara bra att veta att jag tidigare varit på Kreta och Rhodos med familjen i tonåren, och dessa är alldeles för turistiga. Parga var jag i tillsammans med pojkvännen för några år sedan. Vi tog en ospecifierad sista minuten och hamnade faktiskt på ett charmigt hotell utanför staden. Parga var bättre än Kreta och Rhodos men fortfarande för turistigt...

Innan ni börjar tänka på massa bra tips bör jag också säga att vi redan kollat upp vilka flygplaster vi har möjlighet att flyga till (med vår kalender och reskassa). Så det måste bli nån ö som vi kan ta oss till från någon av dessa flygplatser:
Mykonos
Zakynthos
Chania (Kreta)
Rhodos
Kefalonia
Kos
Samos
Preveza
(Aten)

Har kollat på Amorgos och blivit väldigt intresserad av den ön. Den låter som om den stämmer in bra. Men hur turistig är den under den vecka vi åker? Och jag är osäker på hur smidigt det är att ta sig dit? Tänker från Mykonos i så fall.

Ursäkta det långa inlägget. Oops... Typiskt mig. Men hoppas verkligen det kan hjälpa er att hjälpa oss hitta rätt ö! Supertacksam för svar!

Ha det gott!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-23, 06:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Ni har många och höga förväntningar och behöver därför resa på en treveckorsresa!
Ett annat sätt, för att ni inte ska bli besvikna, är att skär bort ttvå tredjedelar på er kravlista. Börja stryka bland allt godis ni önskar.
Ni kommer att få massor av bra svar och locktoner från kalimeror som kommer att säga att "deras" ö/plats som den som passar er bäst.
Stryk sedan två tredjedelar från er egen lista.
Nu kanske det börjar bli hanterligt. Om ni tar en restresa kan komma undan ganska billigt.
För övrigt tror jag att ni redan har gjort ert val.

Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-23, 07:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej på er! Ett tips är att välja enkla hotell. Ett litet 2-stjärnigt utan pool och med längre avstånd till centrum. Billigare och oftast familjeägt med lite genuinare läge. Det beror oftast på läget hur turistigt det är. Åker man vid högsäsong får man ju räkna med massa folk. Det gäller de flesta öar. Vår senaste resa gick till Skiathos, Megali Ammos. Jättehärligt ö med massor av badvikar och underbara gränder med ett myllrande resraurangutbud.( Finns foton på min sida) Kalimera har många bra tips om resmålet Spännande att höra vad ni väljer!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-23, 07:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Amorgos är aldrig för turistigt, i betydelsen för turistanpassat. I mitten av augusti är det mycket turister överallt. Amorgos är aldrig ett bra val för en vecka, man måste ha säkerhetsmarginal för att de kan blåsa när man ska åka båt. Tycker jag.

I övrigt håller jag med xenos, era krav är mycket svåra att förena med en vecka, i synnerhet i mitten av augusti. Det är högst puls på hela säsongen just då, semester plus religiös höjdpunkt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-23, 07:50
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

För övrigt varför inte flytta fram resan till andra veckan i september?
Klart fördelaktigt om man kan, typ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-23, 09:41
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej igen!

Hehe, oj. Tanken bakom den långa och utförliga beskrivningen var ju att göra det lättare, inte tvärtom! Försökte vara så noggrann och specifik jag kunde - och skapa en tydlig bild av oss - för att förenkla i sållandet av alla öar. Men förstår om mitt inlägg mest såg ut som en lång och omöjlig kravlista... Som jag skrev var inte idén att allt det skulle uppfyllas, utan att hitta en ö som är så nära detta som möjligt!

Men ska försöka beskriva det vi söker lite mer konkret. Jag kanske krånglade till det lite i förra inlägget.
Vi vill till en ö som inte är alltför "turistig" där vi kan koppla av och äta god mat. En rogivande och mer genuint grekisk ö. Detta är som sagt nummer ett på önskelistan. Och att det inte är "turistigt" innefattar alltså bl.a. stränder utan packade solstolar, musikbarer, aerobics-pass, massa bananbåtar, donut-försäljare som går runt och ropar osv. Det innefattar också att vi slipper dunkande diskotek med fulla turister och ett hotell utan pool och bamseklubb. En plats som är mindre "turistig" och mer genuint grekisk helt enkelt. Har läst igenom beskrivningarna av samtliga öar här på Kalimera, och har lyckats få ihop en rätt lång lista av öar som verkar mindre turistiga. Men eftersom alla låter så fantastiska, och vi inte kan välja, och definitivt inte kan åka till alla, så la jag till några kriterier för att hjälpa till att sålla bland dem... Men det jag beskrivit ovan är som sagt viktigast (där har ni min tredjedel!)

Men om ni, som jag, tycker att detta stämmer in på lite för många öar, så kan jag nämna några fler saker som vi hade uppskattat på resan. Det är alltså inga krav, allt måste inte stämma. Men vi väljer gärna den ö som kommer närmast detta.
- Någorlunda smidig resväg. (Men vi måste inte bo på samma ö som flygplatsen, lite mer än så kan vi anstränga oss!)
- Inte behov av att hyra bil för att ta sig till strand och andra ställen.
- Nån fin strand för sol och bad (vilket verkar finnas på nästan alla grekiska öar, så det lär inte bli så svårt...)
- Möjlighet att vandra i vacker natur (ca en dag)
- Eventuellt hyra cykel/moped för utforskning av ön en dag om det inte är för dyrt.
- Närhet till nån mysig by där vi kan äta på kvällen och ha lite olika alternativ att välja mellan. Dvs. inte en superliten by med bara två tavernor. (Att jag är fiskätande vegetarian borde inte bli nåt problem eftersom medelhavsmat brukar innefatta en hel del fisk, men om det bara finns t.ex. två tavernor blir det nog svårt för min del om jag inte vill äta samma mat varje kväll...)

Hoppas ni kan se detta som hjälp att förstå oss som resenärer, inte krav som krånglar till och försvårar. Tycker inte själv att det verkar för mycket för en vecka...

Xenos, ja, på ett sätt har vi bestämt oss eftersom vi är sugna på Amorgos. Tycker den ön verkar stämma in på våra önskemål. Men vi är osäkra på om den är för svår att ta sig till bara... Så vi vill gärna ha förslag på andra öar också! Vi kan tyvärr inte ändra datum för resan.

Kajja, tack för tipsen om hotell! Det ska vi tänka på när vi väljer. Skiathos måste vi dock räkna bort då vi inte kan flyga dit, för dyrt. I inlägget ovan har vi listat de flygplatser vi hittat billiga resor till. Men tack för tipset!

Inkfish, härligt att höra om Amorgos! Men misstänkte att vi kunde få problem med Amorgos av de anledningar du beskriver... Hoppas på tips om likvärdiga öar!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-23, 09:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Det var någon annan här för ett tag sedan med liknande önskemål som dina, jag har för mig att hon landade på Skopelos. Fast då måste ni flyga till Skiathos, som du inte har med på din lista över flygplatsöar.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-23, 10:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Oj oj Tiran.......Härlig låååång beskrivning av ert drömresemål! Ett annat förslag är Kefalonia och orten Skala. Var där för några år sedan. Där finns en liten huvudgata, inga gränder men smågator och väldigt mysigt! Nere vid stranden gick vi en bit åt höger. Inga solstolar etc. Otroligt fint bad med klippformationer OCH vi var helt ensamma
Eftersom det bara gäller en vecka så vill man väl bara landa och utnyttja all tid på ön. Googla för bilder etc.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-23, 10:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Oj oj Tiran.......Härlig låååång beskrivning av ert drömresemål! Ett annat förslag är Kefalonia och orten Skala. Var där för några år sedan. Där finns en liten huvudgata, inga gränder men smågator och väldigt mysigt! Nere vid stranden gick vi en bit åt höger. Inga solstolar etc. Otroligt fint bad med klippformationer OCH vi var helt ensamma
Eftersom det bara gäller en vecka så vill man väl bara landa och utnyttja all tid på ön. Googla för bilder etc.
- jeg synes og Kefalonia er et godt forslag
I Skala har vi vært, trivelig sted, men vi har ikke vært der i august.

Poros er også koselig
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-23, 11:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

...fast just nu kan jag tänka mig att bli nedsläppt på vilken ö som helst...full av turister och solsängar! Allt går ju att undvika om man rör på sig...överallt! Just nu 12 grader, grått o regn här i Jönköping
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-23, 11:20
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej!

Tack för era svar! Hehe, ja, jag har en tendens att skriva långa inlägg. Hm. En annan hade säkert kunnat skriva samma sak som jag med bara några meningar! Men jag ska kika på Skala på Kefalonia. Tack! Skopelos låter superhärligt, men ja, det går tyvärr bort eftersom vi inte kan flyga till Skiathos.

Tar gärna emot fler förslag! Tänker att jag skriver ut den lista jag pratade om att jag gjort... Den på öar som verkar intressanta men som i nuläget är lite för lång. Vad är era tankar om dessa öar?

Amorgos (Flyg till Mykonos eller Aten)
Syros (Flyg till Mykonos eller Aten)
Tinos (Flyg till Mykonos eller Aten)
Tilos (Flyg till Rhodos)
Ithaka (Flyg till Kefalonia)
Lipsi (Flyg till Samos eller Kos)
Fourni (Flyg till Samos)
Ikaria (Flyg till Samos eller Aten)
Chios (Flyg till Aten eller Samos)
Andros (Flyg till Aten)
Kea (Flyg till Aten)
Milos (Flyg till Aten)
Hydra (Flyg till Aten)

Tack på förhand!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-23, 11:22
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
...fast just nu kan jag tänka mig att bli nedsläppt på vilken ö som helst...full av turister och solsängar! Allt går ju att undvika om man rör på sig...överallt! Just nu 12 grader, grått o regn här i Jönköping

Haha. Eller hur!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-23, 12:34
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Hej
Som jag ser det har ni 3 problem. "Bara borta en v" det innebär att skall mi själva åka båt går 2-3 dagar bort då ni bör vara på flygplats ön dan innan ni flyger hem. Sedan vill ni bo och äta rätt billigt. Sen åka i augusti då greker och italienare åker


Mykonos: En jetset ö. Dyr
Zakynthos: Ungdoms ö med Fest i Laganas.
Chania (Kreta): Du har varit på Kreta?
Rhodos: Du har varit här med?
Kefalonia: Mycket greker, inga gränder i Lassi
Kos: Bättre än sitt rykte men en storstad.
Samos: Helt OK , bott i Pytagarion finns andra orter med
Preveza: Du har flugit dit. Nidri på Lefkas är en turist ort..
(Aten): tar 2 dar till och från ön, de öarna i Aten bukten har många greker på besök i augusti

Jag skulle föreslå Samos eller Skopolos / Flyg till Skiathos o båt. Apollo o Airtouts reser dit på lördagar
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-23, 12:44
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Synd inte Skopolos funkar.. Jag Upprepar mig! är ni bara borta en v så ta inte en båt tur. Jag har varit på många öar. Skall ni besöka tex Milos vilket är en underbar ö behöver ni mer än en v. EX
Ni landar i Aten lördag em. Har ni otur båt söndag morgon, några timmar.
Sen tillbaka till Aten torsdag, senást fredag fm... Bara 4 dar att nuta!!


Amorgos (Flyg till Mykonos eller Aten)
Syros (Flyg till Mykonos eller Aten)
Tinos (Flyg till Mykonos eller Aten)
Tilos (Flyg till Rhodos)
Ithaka (Flyg till Kefalonia) INTE Kefalonia, fel sida.. Aten, kaos,samos?
Lipsi (Flyg till Samos eller Kos)
Fourni (Flyg till Samos)
Ikaria (Flyg till Samos eller Aten)
Chios (Flyg till Aten eller Samos)
Andros (Flyg till Aten)
Kea (Flyg till Aten)
Milos (Flyg till Aten)
Hydra (Flyg till Aten), har Poros o Egina med nära men nog trångt i augusti.

Kan flyga till Samos, sen ta båt till Patmos , där händer nada, eller Lipsi kanske Leros? och ha övernattning sista dagen på Samos

men föreslår stanna på samos, eller ta charter till Lipsi ( via Rhodos)
Kan även ta Symi som ligger utanför Rhodos.

Maximera tiden och res så lite ni kan
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-23, 13:03
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Jag saknar Lesbos i listan. Ving har hyfsat billiga augustiresor dit just nu. Man kan t.ex. bo utanför Plomari (Plomari är genuint) eller i Petra (och vandra/ta buss till hyfsat genuina Molyvos). Det finns hur mycket som helst att se på ön. Vandra kan man t.ex. göra i olivlundarna runt Plomari.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-23, 13:40
Tiran Tiran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 19
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag saknar Lesbos i listan. Ving har hyfsat billiga augustiresor dit just nu. Man kan t.ex. bo utanför Plomari (Plomari är genuint) eller i Petra (och vandra/ta buss till hyfsat genuina Molyvos). Det finns hur mycket som helst att se på ön. Vandra kan man t.ex. göra i olivlundarna runt Plomari.
Tack för tipset! Tyvärr stämmer inte datumen... Vi har en lucka i kalendern mellan jobb och allt som gör det möjligt att åka antingen 14-21 aug eller 15-22 aug. Ving flyger till Lesbos 13-20 aug. Min pojkvän kan inte komma loss från jobb då...

Men visst, vi skulle ju efter vad jag kan se flyga till Samos och ta båten till Lesbos. Ska kolla på det! Vi är rätt begränsade till de flygplatser som nämndes i mitt första inlägg.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-23, 14:28
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

OK. Men då skulle jag nog välja att stanna kvar på Samos. Som flera andra förespråkat, har man bara en vecka på sej så bör man minimera resor till andra öar än där flygplatsen ligger.
Ett annat förslag är att göra som vi gjorde för några veckor sen. Flyga till Samos, ta en natt i Pythagorion, ta färjan till Agathonissi, stanna där i fem dagar, ta färjan tillbaka till Pythagorion för en sista natt där. Agathonissi ligger rätt nära Samos, så själva båtresan tar bara en dryg timme (med Nisos Kalymnos). Agathonissi kanske inte uppfyller alla era krav (stränderna är hyfsade, men inte excellenta, inga direkta gränder i de två små byarna), men ni slipper definitivt allt det turistiska ni vill undvika (jag är likadan...). Nu vet jag inte hur Agathonissi är i augusti, men jag har svårt att tro det är nån direkt invasion dit ens då. Finns fler här på forumet som säkert har koll på detta.
En liten brasklapp bara: vår vistelse på Agathonissi blev förlängd med en dag pga att färjan tillbaka till Samos blev ett dygn försenad. Sånt KAN alltså hända. Vi hann dock med vårt plan hem ändå, eftersom vi hade en dag tillgodo.

Senast redigerad av Charleston den 2015-06-23 klockan 15:25.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-23, 16:30
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Jag tycker ni ska hålla er till ön ni landar på. Det går bort mycket tid för transporter.
Kefalonia är ett bra alternativ, boende i Lassi med fina stränder. Sedan närheten till Argostoli som är en "riktig" grekisk stad, men inte så många små gränder förstås. Man kan gå till staden eller ta bussen. Skala är lite för litet tror jag, men helt ok.

Om ni väljer en båtfärd så kan nog kombinationen, landa på Mykonos och ta båten till Syros vara ok, det blir inte så lång båtresa. Bo i Ermopoli eller i någon av småorterna. Syros är absolut inte så turistiskt. Bussar går runt ön. Ana Syros (på höjden i Ermopoli) har små gränder och väldigt fin utsikt. Nu blir jag sugen att åka dit själv.

Maten blir inget problem på någon av öarna i Grekland, massor av grönsaksrätter att njuta av.

Lycka till med val av ö.

Carina
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-23, 17:17
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Det blir svårt att undvika andra turister eftersom ni åker i värsta peaken! Förra året var vi i Batsi på Andros och i Tinos stad. Kan rekommendera båda. Dock kan Tinos vara fullbokat av greker som ska till den stora kyrkan där på Mariadagen den 15/8.
Batsi är lagom för en vecka med fina stränder, men bo i utkanten då det säkert festas en del i centrum.
Kefalonia och Samos är också trevliga öar.

Lycka till med planeringen!

Katitzi

PS. Har ni kollat på Thassos?

Senast redigerad av Katitzi den 2015-06-23 klockan 17:28.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-23, 17:44
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Kan ni hjälpa oss välja rätt ö? :)

Jag tror faktiskt att ni skulle trivas på någon mindre ort på Samos!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT