Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-02, 20:21
saroulaa saroulaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 8
Standard Söker grekland finaste sand strand!

Jag har rest i grekland sen jag var 15. Fastland till öar. Mycket har jag rest själv (Är 21)
I fastlandet har jag rest mycket. Första resan i fastlandet var till aten, för att sedan åka vidare till patra och bo där i två månader.

Andra gången var i thessaloniki. Bodde i stan och åkte till byarna. Vi åkte sedan från thessaloniki till parga för att bo där en vecka sen tillbaka. Helt grym resa, stannade i metsova, ioannina och massa andra grymma ställen.

Bland öarna har jag varit i kreta, skopelos, skiathos, kefalonia, zakynthos, paxos, antipaxos. Inte så jätte många. några har jag åkt till när jag varit på fastlandet.

Iallafall, även fast jag varit på dessa ställen har jag ännu inte hittat min favorit strand!
Antipaxos stranden är numer 1, men den gick bara nå med båt på en pytte ö. Och man fick bara vara där en halvtimme. Men det är precis så jag vill att en strand ska vara. I en grön buk men vit sand och kristall klart vatten. Kreta har ju självklart fantastiska stränder, balos har jag fortfarande svårt att smälta för det var så vacker och häftigt. Men också svår att nå och väldigt stor - blåste mycket. En strand som dock var perfekt var en strand vid namn gianniskaris tror jag, den låg i patra. Kommer dock nog aldrig besöka den igen för har ingen aning vart den låg och hittar ingen info om den, men den var verkligen perfekt.


Till poängen, Nu i sommar vill jag hitta den perfekta stranden! Den ska ligga på en grön ö, inte vara svår att nå, kristallklart vatten, sanden ska vara vit och fin som på balos inte stening eller finkornig. Men den ska inte vara full med turister som kreta. Vet ni vart jag kan hitta den?! Har tittat mycket på naxos och det känns som den är den rätta! Vad tror ni?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-03, 06:34
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Naxos har ju många fantastiska stränder men öarna i Kykladerna är ju inte särskilt gröna längs kusterna. Dessutom blåser det nästan alltid även om det går att hitta stränder i lä för det mesta. Naxos är en fantastisk ö att besöka men du kanske inte hittar din paradisstrand där!
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-03, 06:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Lefkas men då i sådana fall på västkusten?

http://www.kalimera.se/oar/joniska/lefkas.html
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-03, 08:12
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Sorry Saroulaa, men stranden du söker, den perfekta stranden, finns inte i Grekland. Visst, det finns många fina stränder i Grekland, men den perfekta stranden finns någon annanstans. Jag rekommenderar stränder på Filippinerna (och några andra länder i Asien), Karibien och nordöstra Brasilien (delstater Ceará, Pernambuco, Paraíba, Alagoas, Sergipe, etc). Du får dessutom kokospalmer på köpet...och billigare än Grekland blir det, dock inte i Karibien.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-03, 08:24
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Förlåt, jag glömde några länkar (det finns miljoner perfekta stränder!):


Ceará: https://www.google.se/search?q=praia...2&ved=0CB8QsAQ


Pernambuco: https://www.google.se/search?q=praia...+do+pernambuco


Paraíba: https://www.google.se/search?q=praia...ias+da+paraiba


Alagoas: https://www.google.se/search?q=praia...ias+de+alagoas
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-03, 10:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Skiathos är en grön ö med många fantastiska stränder, stora och små, med eller utan kommersiellt utbud. Om du inte tycker att det är besvärligt att gå eller cykla en bit så hittar du nästan tomma stränder som är ungefär så som du beskriver.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-03, 17:56
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

På Thassos finns det fina vita sandstränder! Ön är också grön då den ligger gnska långt norrut. I Keramoti på fastlandet där färjan går till Thassos finns också en fantastisk strand.

Lycka till med sökandet efter drömstranden!
Själva ska vi till Skiathos i september och där ska stränderna också vara fina.

Katitzi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-03, 20:33
saroulaa saroulaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 8
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Skiathos är en grön ö med många fantastiska stränder, stora och små, med eller utan kommersiellt utbud. Om du inte tycker att det är besvärligt att gå eller cykla en bit så hittar du nästan tomma stränder som är ungefär så som du beskriver.
Dom stränderna jag var på skiathos var steniga? Tyckte det också var väldigt mycket turister (Vill helst udvika sådant) men om du säger att man kan hitta tomma stränder blir jag väldigt nyfiken? Kan du tipsa om någon?
Jag tyckte annars om skiathos och skopelos väldigt mycket! Gröna vackra öar med underbara människor
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-03, 20:35
saroulaa saroulaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 8
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Naxos har ju många fantastiska stränder men öarna i Kykladerna är ju inte särskilt gröna längs kusterna. Dessutom blåser det nästan alltid även om det går att hitta stränder i lä för det mesta. Naxos är en fantastisk ö att besöka men du kanske inte hittar din paradisstrand där!
Våga
När jag kollar på naxos stränder känns det som att det är precis så jag vill att min dröm strand ska vara. Speciellt agia anna. Lång, vit sand och vackert vatten ,har hört att det är väldigt lugnt också och inte mycket folk.
Men blåser det mycket? vad mer är negativt om naxos? har varit helt inställd på naxos nu men haft dålig magkänsla hela tiden, ön kanske inte är så underbar som jag föreställt mig?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-03, 20:40
saroulaa saroulaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 8
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Hittade denna bild som tydligen ska vara från cypern,
http://nyheter24.se/modette/angelica...h-1024x655.jpg

någon som vet vart?

hittade här
http://nyheter24.se/modette/angelica...7/18/skiathos/
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-03, 21:33
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Det du efterfrågar på Naxos och andra öar (lugn och inte så mycket folk) fanns tills så där 30-35 år sedan. Plaka strand på Naxos, en av Greklands finaste stränder var helt avfolkat då, och vi sprang nakna längs den vita stranden några km varje dag. Två bussturer per dag (en på morgonen och en på eftermiddag), så det var lättare att lifta. Men det var då det...
Saroulaa, Grekland tar emot nästan 25 miljoner turister varje år...


Plaka strand, Naxos, se länken nedan. Nej, Naxos är inte en grön ö.


https://www.google.se/search?q=plaka...w&ved=0CCIQsAQ
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-03, 23:58
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

[QUOTE=saroulaa;355790]Hittade denna bild som tydligen ska vara från cypern,
http://nyheter24.se/modette/angelica...h-1024x655.jpg

någon som vet vart?

Skulle kunna vara Nissi beach. Jättefin vit, långgrund sandstrand där man kan vada över till en liten ö. Men tyvärr överfull av turister!

Katitzi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-04, 00:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Om du har tänkt att resa i sommar och under högsäsongen får du ju räkna med att det finns mycket turister på de flesta öarna.

Men när jag var på Naxos i början av oktober hade jag nästan hela stranden i Agia Anna och i Plaka helt för mig själv.

Men jag vet ALLA kan inte resa i lågsäsong!.

Tycker inte du ska ge upp Naxos, en helt underbar ö!

Du kan säkert hitta någon egen liten enskild plats där du inte behöver trängas med andra, Naxos är en stor ö med många fina stränder.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-04, 09:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av saroulaa Visa inlägg
När jag kollar på naxos stränder känns det som att det är precis så jag vill att min dröm strand ska vara. Speciellt agia anna. Lång, vit sand och vackert vatten ,har hört att det är väldigt lugnt också och inte mycket folk.
Det är svårt att hitta en strand med vit sand på en grön ö som inte är välbesökt. Just den kombinationen är lika med mycket folk. Naxos är ingen grön ö, som andra också har nämnt, i alla fall inte om man jämför med Joniska öarna och Sporaderna. Däremot är Naxos en av Kykladernas grönaste öar.

Det finns sandstränder på Naxos som inte besöks av så många turister, Agia Anna är inte en av dem. Glyfada, Orkos och Aliko är några av stränder som inte är så välbesökta. Öns finaste strand är Plaka, och självklart är den mycket populär, men det är också en grymt lång strand så det finns alltid tomma ytor om man går en bit bort.



Plaka på Naxos.

Om du ska hitta en strand utan folk kanske du ska satsa på en liten strand där det inte får plats några andra än dig själv. Som denna strand.

Greklands bästa stränder enligt Kalimeras läsare finns här.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-04, 09:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Om du ska hitta en strand utan folk kanske du ska satsa på en liten strand där det inte får plats några andra än dig själv. Som denna strand.
Precis Janne. Skopelos hade flera såna fina små stränder , som man kunde klättra ner till, men det gällde att ha ögonen öppna för att se de små stigarna ner

Lissi - som ändå älskar klappersten bättre
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-04, 13:02
saroulaa saroulaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 8
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Tack alla för era svar!
Är glad att jag har hittat detta forum, älskar grekland och älskar att prata om grekland!

Jag vet att det inte är riktigt möjligt att hitta en tom, vit strand på en grön ö. Men tänkte mer om ni hade några guldkorn att dela med er av!

När jag säger att jag inte vill att det ska va överbefolkat av turister menar jag mer om man jämför kreta med skopelos. Skopelos va jätte lugn tyckte jag, även om det såklart var turister, så fanns det alltid solstolar.

Jag har kikat massor på thassos nu. Thassos verkar ha en del vackra sand stränder och man kan hitta sina egna vikar.Plus det är en väldigt grön ö.
Men drömmen om naxos sitter kvar. Jag gillar ställen där greker semestrar.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-03-04, 13:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av saroulaa Visa inlägg
ag gillar ställen där greker semestrar.

Fast är då Naxos det bästa stället? Är där inte proportionellt sett väldigt många icke-greker per grek där? Jämfört med andra öar som Andros, Tinos och tex saroniska öarna....

Fast Naxos är jättefint, det tycker jag med...

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-03-04, 13:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Naxos är väl en större ö än Andros och Tinos?

Naxos har ju om jag inte minns fel, cirka 23000 åretruntboende greker.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-03-04, 13:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Sunny, jag bara reflekterade över sammansättningen av semestrande greker jämfört med semestrande icke-greker. Jag pratade inte om storleken på öarna...

När vi var på Naxos 2007 , så var svenska/norska de vanligaste språken vi hörde i Chora....

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-03-04, 14:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Lissi, ja det beror säkert på vilken tid på året man är där också, jag var ju där i lågsäsong, så det var inte så mycket turister överhuvudtaget..

Klart att öar som inte har charterturism kan kännas mer genuina som tex på Tinos där många greker semestrar.. förstår vad du menar..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT