Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-10-12, 13:31
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tror att det är fel på min Greklandsmetabolism för ju mer jag stoppar i mig, desto mer vill jag ha. Inte ens den gång jag var där i 9 veckor ville jag åka hem, det var snarare ännu värre än vanligt att lämna.

Min relation med Grekland har hittills bara djupnat, jag tror att jag har intensivare känsloupplevelser nu än jag hade i början.

Mätt vet jag inte vad det är. Jag är nog hetsätare vad gäller Grekland.


Inkfish, där sa du precis det jag känner! Kan inte ens föreställa mig att bli mätt på Grekland för det skulle vara som att bli trött på att leva.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-10-12, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mätt på Grekland

År 2007 reste vi runt i övärlden i nästan sex månader. Inte en enda gång kände oss mätta på Grekland. Dock tröttnade vi på att resa runt så vi avslutade med tre underbar veckor på Naxos i november.

År 2010 åkte vi till Grekland i början av juni. Reste på enkel biljett och hade inga planer på att åka hem. Men efter några månader kände vi faktiskt en viss mättnad, och då flög vi hem. Vet inte varför det kändes så, kanske för att vi strax före resan hade flyttat till landet.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-10-12, 13:56
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jag tror att man behöver längta för att till fullo uppskatta det mesta. Som för att till fullo uppskatta våren krävs att man har en vinter att genomleva. Hade det varit vår hela tiden hade det inte varit samma sak.
Så man behöver nog en paus för att suget ska bli maximalt. Oh ljuva längtan!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-10-12, 14:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Mätt på Grekland

Lissi, det där med att ha lägenhet är super, då kan man ta en hemmakväll om det känns så. Några av våra mysigaste kvällar i år var just hemmakvällar på Tilos. Jag lagade bla Fasolakia av färska tomater och bönor, plockade kryddor i byn. Och så levande ljus, grekisk musik, alla dofter, solnedgång... ack, ack...

Tre veckor hemma - och jag planerar redan nästa resa. Grekland, men vart...?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-10-12, 15:31
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Mätt på Grekland

Nej, mätt på Grekland blir jag inte. Hela min själ mår bra när jag är där. Och det där med att tröttna på grekisk mat förstår jag inte alls. Jag äter inte enbart "svensk" mat - vad det nu är - när jag är hemma i Sverige... Det finns så många olika sorters mat även i Grekland, så jag förstår inte hur man kan tröttna. Det är klart, om man bara äter gyros, souvlaki, moussaka och pastitsio är det klart att man tröttnar efter ett tag. Själva äter vi nästan aldrig något av detta, lika litet som vi äter köttbullar hemma i Sverige. Det finns ju SÅ mycket annat än typisk turistmat att äta!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-10-12, 17:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Lissi, det där med att ha lägenhet är super, då kan man ta en hemmakväll om det känns så. Några av våra mysigaste kvällar i år var just hemmakvällar på Tilos. Jag lagade bla Fasolakia av färska tomater och bönor, plockade kryddor i byn. Och så levande ljus, grekisk musik, alla dofter, solnedgång... ack, ack...

Tre veckor hemma - och jag planerar redan nästa resa. Grekland, men vart...?
Gita, med lägenhet menar Du då studio? För det har vi ju nästan alltid haft. Men jag menar mer att ha sköna stolar/fåtöljer att sitta i inomhus. Vi är ju ofta i mars/april och oktober/nov Då behövs mer "innesittarmöbler" Det får vi aldrig i Greklandsstudios. Inte heller en ugn.
Men jag har lite uppslag på lägenheter som jag ska kolla till nästa greklandsresa.

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-10-12, 17:49
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
Jag tror att man behöver längta för att till fullo uppskatta det mesta. Som för att till fullo uppskatta våren krävs att man har en vinter att genomleva. Hade det varit vår hela tiden hade det inte varit samma sak.
Så man behöver nog en paus för att suget ska bli maximalt. Oh ljuva längtan!


Ja det där med Greklandslängtan har hunnit bli något man liksom lärt sig leva med. Något som hör till livet lika mycket som Grekland gör. Och som en drivkraft när livet här hemma blir för grått.

F.ö brukar jag säga: Det är en sån otrolig tur att vi har Grekland i Europa. Det är lätt för oss att ta oss dit och det går snabbt. Inte behöver det kosta så mycket heller.
Träffade en kvinna från Australien nu när jag var i Aten. Hon var så avundsjuk på oss för att vi så lätt kan åka dit.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-10-12, 17:50
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Mätt på Grekland

Kan lite förstå hur du menar. Var i år iväg i tre veckor och det kändes som precis lagom. Har under de senaste knappt 20 åren gjort uppehåll ett par gånger på våra resor till Grekland. Suget återkommer dock alltid eller som någon tidigare skrev att då är det såå lätt att använda bokafingret. Jag önskar er härliga resor till andra delar av världen, tror att det kommer bli många jämförelser med Grekland. Säkert återvänder ni så småningom till den grekiska arkipelagen.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-10-12, 19:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Träffade en kvinna från Australien nu när jag var i Aten. Hon var så avundsjuk på oss för att vi så lätt kan åka dit.
Ja, det har en faktiskt inte tänkt på. Den stora nackdelen med att bo i Asien, USA m fl ställen , är ju det långa avståndet till Grekland...
Tänk va lyckligt lottade vi är

/NW
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-10-12, 19:21
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Gita, med lägenhet menar Du då studio? För det har vi ju nästan alltid haft. Men jag menar mer att ha sköna stolar/fåtöljer att sitta i inomhus. Vi är ju ofta i mars/april och oktober/nov Då behövs mer "innesittarmöbler" Det får vi aldrig i Greklandsstudios. Inte heller en ugn.
Men jag har lite uppslag på lägenheter som jag ska kolla till nästa greklandsresa.

Lissi
Om man bokar en lägenhet med ett sovrum i stället för studio brukar det vara soffor som går att bädda i "allrummet". Så bodde vi på Panselinos i Eftalou på Lesbos ett år. På Kanarieöarna är det nästan alltid så. Ugn är det nog värre med tror jag.

Katitzi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-10-12, 19:29
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
År 2007 reste vi runt i övärlden i nästan sex månader. Inte en enda gång kände oss mätta på Grekland. Dock tröttnade vi på att resa runt så vi avslutade med tre underbar veckor på Naxos i november.

År 2010 åkte vi till Grekland i början av juni. Reste på enkel biljett och hade inga planer på att åka hem. Men efter några månader kände vi faktiskt en viss mättnad, och då flög vi hem. Vet inte varför det kändes så, kanske för att vi strax före resan hade flyttat till landet.
Så kanske det är. Inte en mättnad utan en längtan efter ett vardagsliv. Ett hemma, sina personliga saker och en tillvaro som inte är semester.
Vi skulle väldigt gärna hyra en längre tid för att känna in hur det är att bo. Helst ta med lite personliga saker. Det har ingen betydelse vart man åker för efter en tid är det inte "semester" längre.
När vi var på Ithaka så hyrde vi en lägenhet med separat sovrum. Vi packade upp allt i garderoberna, lagade mat, frukost och tvättade. Fick en känsla av hur det skulle vara att bo......och vi gillade det.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-10-13, 17:42
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Airtours, som oftast har bra priser, har bokatidigt-rabatt på 500 kr även på flygstolar, inte bara paket som rabatterna brukar gälla. Just sayin'
Och har man rest med dem tidigare har man dessutom 200 kr i "Trogen" rabatt per person!

Katitzi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-10-13, 19:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

....och jag och Claes har precis huggit 2 biljetter t o r till Thessaloniki i maj. 10 dagar att utforska denna fantastiska stad med omnejd!...så så där jättemätt är jag inte.
Lycka med två storstadssemestrar framför oss i Grekland.

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-10-13, 19:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....och jag och Claes har precis huggit 2 biljetter t o r till Thessaloniki i maj. 10 dagar att utforska denna fantastiska stad med omnejd!...så så där jättemätt är jag inte.
Lycka med två storstadssemestrar framför oss i Grekland.

Lissi
.....

Sunny(som funderar på att stanna kvar på Naxos forever...)
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-10-13, 19:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
.....

Sunny(som funderar på att stanna kvar på Naxos forever...)
Du är en sann Ö-människa och vi är STADSMÄNNISKOR. Tur att det finns både öar och städer i Grekland!

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-10-13, 20:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du är en sann Ö-människa och vi är STADSMÄNNISKOR. Tur att det finns både öar och städer i Grekland!

Lissi
What.......trodde du gillade öar..du pratar ju alltid så gott om Tinos!..
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-10-13, 20:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jo Tinos är mycket speciell för mig med hyfsat stor Chora. Men annars älskar vi städerna bäst även på öarna. Naxos Chora är fin...men små öar med mest stränder och små byar blir för långsamt. Så det kommer nog att dröja innan tex Tilos får återbesök för 14 dagar. Då får det bli några dagar i kombo med Rhodos stad en vår eller höst. Mer och mer upptäcker vi att vi vill ha större ställen. Kanske en följd av att vi inte är solbadare längre och att vi tröttnar på strandsittning i skugga. På ett litet ställe finns för lite att göra tycker vi.

Lissi...förlåt utvikning fel tråd
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-10-13, 20:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo Tinos är mycket speciell för mig med hyfsat stor Chora. Men annars älskar vi städerna bäst även på öarna. Naxos Chora är fin...men små öar med mest stränder och små byar blir för långsamt. Så det kommer nog att dröja innan tex Tilos får återbesök för 14 dagar. Då får det bli några dagar i kombo med Rhodos stad en vår eller höst. Mer och mer upptäcker vi att vi vill ha större ställen. Kanske en följd av att vi inte är solbadare längre och att vi tröttnar på strandsittning i skugga. På ett litet ställe finns för lite att göra tycker vi.

Lissi
Naxos Chora är ju större än Tinos.. upplever jag det som iaf...här finns ju hundratals butIker och caféer och tavernor jag gillar den kombinationen nu... härliga stränder och sen på kvällen strosa i Chora som har så mycket att bjuda på!
Amorgos blir jag iofs inte uttråkad på eftersom de underbara vandringarna där är så lätt-tillgängliga!..
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-10-13, 20:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mätt på Grekland

Jo Naxos Chora är större än Tinos, det vet jag och den är FIN! Jag skrev storstäder, men menar kanske mer STORA orter och de kan ju finnas på öarna...men pytteöar , som jag gillade förut, kommer att falla bort....Man ändras...
TINOS kommer dock ALDRIG att falla bort

Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-10-13, 20:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mätt på Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo Naxos Chora är större än Tinos, det vet jag och den är FIN! Jag skrev storstäder, men menar kanske mer STORA orter och de kan ju finnas på öarna...men pytteöar , som jag gillade förut, kommer att falla bort....Man ändras...
TINOS kommer dock ALDRIG att falla bort

Lissi
Ja, Tinos är en pärla, funderar lite på att göra ett återbesök dit nästa år... påminner om Naxos lite när man kör runt här på landsbygden med alla de fina byarna... STORSLAGET.. med de höga bergen.. precis som på Tinos...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT