Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-07-06, 08:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Ja instämmer om Amorgos.
När jag pratade med värdinnan på pensionatet där jag bodde sa hon att
det var mycket ovanligt att så få svenskar förbokat rum. Att det vanligtvis brukar vara många fler som kommer till Amorgos då skolorna slutat i Sverige (vi diskuterade dock endast svenska turister).

När jag pratade med en servitör på en restaurang jag brukade besöka så sa han samma sak. Att det var få turister för säsongen.

Jag upplevde Egiali långt ifrån tomt och träffade på många svenskar men jag har ju aldrig varit där tidigare och har inget att jämföra med.

Däremot upplevde jag faktiskt Naxos stad som halvtom på turister. Tavernorna var inte ens till hälften fyllda med folk. Många med endast ett fåtal gäster. Där blev krisen mer påtaglig för mig eftersom jag har något att jämföra med från tidigare år. Pratade även med en barnfamilj som åkt dit varje år i samband med skolavslutningen i Sverige. De sa också att det var betydligt mindre turister i år. Men jag var ju bara där som längst i ett dygn och då endast i själva stan. Så min bedömning blir kanske inte riktigt rättvis.
Kanske var det bara som så att turisterna på Naxos just då befann sig ute i Agios Prokopios eller Agia Anna?

På lilla fina Folegandros blev det dock en del fart under galoscherna i samband med den grekiska pingsten. Då fylldes lilla chora av semestrande greker. Och det var så glädjande att se och mycket trevligt.
Santorini är nog sig likt ändå. Fördelen med alla lyxkryssarskeppen och dess besökare som stundtals kommer in i mängder till Fira är ju att de "storhandlar".

Senast redigerad av Thira den 2013-07-06 klockan 08:54.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-07-06, 13:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Vänner till mig försökte bokat ett ställe jag tipsat om på Folegandros första veckan i augusti. Fullbokat men Folegandros Chora är nog i princip alltid fullbokad i aug.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-07-06, 14:14
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Min pappa är chef på ett hotell på just Rhodos. När vi diskuterade turismen på Rhodos så sa han att i jämförelse med förra året och året innan det så är det mer turister nu. Men om man jämför med innan krisen så är det fortfarande färre turister, och det pga att den största nationaliteten som brukade åka till Rhodos och Grekland har de senaste åren gapat med sin frånvaro: tyskarna.

Tyskarna de senaste åren har nästan helt slutat komma till Grekland sedan förhållandet mellan Tyskland och Grekland blev dåligt och många har varit rädda för rasistiska angrepp och dåligt bemötande eller har helt enkelt varit sura på grekerna. Så även fast fler skandinaver och ryssar åker till Rhodos och Grekland de senaste åren så har det iallfall inte räckt för att fylla tomrummet som tyskarna lämnade (ska nämnas att även britterna och fransmännen är färre). Tyskarna är många fler än skandinaverna i folkmängd, och även fast turisterna från Ryssland ökat otroligt mycket de senaste åren så är de långt ifrån att nå samma nummer som tyskarna då de var som flest.

För den som är intresserad av nummer så kan jag säga att innan krisen så brukade runt 4 miljoner tyskar åka till Grekland varje år. Nu kommer bara en tredjedel. Dvs Grekland har de senaste åren förlorat 2600000 tyskar. Ryssarna ökar för varje år och i år beräknas det komma runt 1 miljon till Grekland. Ni får göra matematiken. Det fattas fortfarande runt 1600000 turister. Det är såklart inte rätt att bara jämföra två nationaliteter när det är så många nationaliteter som åker till Grekland men det är ändå från dessa två nationer som mest turister kommer just nu.

Man kan alltså lätt bli positiv när man läser tidningar där det står om antal turister i procent, t.ex. att ryssarna ökar för varje år med 30%. Att läsa att tyskarna minskat med 1% låter inte lika viktigt, men i verkligheten så kan den enda procenten betyda mer minskning av tyskarna i antal än ryssarnas 30% i ökning. Så man kan lätt vilseledas av procentenheter och jag är alltid lite skeptisk när jag läser artiklar som bara anger procent av turister.

Jag tror ändå att tyskarna snart kommer börja åka tillbaka till Grekland, och då om fortfarande skandinaverna och ryssarna är många så kommer vi kunna tala om en riktig turistboom.

Men med det sagt, finns det fler saker som man måste ta i åtanke. Nu tittar vi tex bara på antalet turister, men sedan hur mycket pengar varje turist spenderar och hur många dagar de åker dit är ju också av betydelse.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-07-06, 15:30
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Sitter på Blue Star Ithaka på väg från Ios till Paros. Vi tycker att det var väldigt glest med turister på Ios. Vi frågade hotellägare, taxichaufförer o servitriser m fl om hur säsongen var. Samtliga ansåg att det såg mörkt ut och hade inte så stora förhoppningar på augusti heller. Tidigare på Astpalaia, Amorgos var det heller inte mycket folk. På Schinoussa var det som vanligt i juni.

Hälsningar från ovanligt blåsiga Kykladerna
Pyttan
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-07-06, 15:47
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Hej igen!

Glömde att skriva att det är nästan tomma båtar vi har åkt med o även den vi åker med nu!

Pyttan
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-07-06, 18:01
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

På Naxos tycker jag att det var mycket fler turister i år än förra året! Då upplevde jag att många tavernor längst buss sträckan Plaka - Centrum var helt öde och även hamnpromenaden var nästan helt folktom. I år däremot var det mycket folk på bussen, ganska befolkat på många av tavernorna och mycket mera folk i centrum. Kan berätta att "Prime" var öppet igen. Har för mig att någon undrade i en annan tråd...

På Koufonissi var det väldigt mycket folk och även om stränderna sväljer mycket människor så upplevde jag att det var ganska "knökat" överallt. Till och med ute vid Pori dit det numera går både buss och badbåt mycket regelbundet... (1 gång i timman...) En hotellägare berättade att de hade fått oväntat mycket bokningar (fullt) i juni och hon var så klart väldigt glad!

På Paros har jag aldrig varit tidigare men här är full fart och mycket folk överallt! Återstår att se hur det är på våra kvarvarande öar...

MVH zakka
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-07-06, 20:18
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Första veckan i juni var vi på Skopelos, samma tid som tidigare fem år. Det var ingen märkbar föränding på antal turister men däremot en hel del stängda butiker. Dessutom är innevånarna oroliga, de har blivit mycket fattigare. Viktigt att vi fortsätter att resa till Grekland. Ett nytt besök blir det på Skopelos i slutet av augusti.

Carina
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-07-08, 12:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Tack för alla svar!

Det verkar vara lite olika, på en del öar är det samma antal, eller fler, turister, medan det på en del öar är färre turister. Det du skriver Louisa har jag hört från en vän som bor på Rhodos. Han jobbar inom turistbranschen. Han skrev att Rhodos aldrig haft så många turister, men att ökningen endast beror på AI, och att det i förlängningen är en katastrof för Rhodos. Det verkar som att det är de små öarna som inte har lika mycket turister som tidigare år.

Jag tar tacksamt emot fler rapporter.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-07-09, 10:10
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Eftersom mitt Skopelosbesök för en månad sen var mitt första på den ön, så vet jag ju inte hur det brukar vara där. Men jämfört med andra öar jag besökt i juni tidigare år (Sifnos, Andros, Tinos, Ikaria, Fourni) så var det ungefär som vanligt. Fast vi var förstås helt själva på vårt boende (Vardiola), vilket ju kanske inte hör till vanligheterna vid den tiden. Hyfsat mycket folk (dock inte knökfullt) på uteserveringarna var det i alla fall, tycker jag. Åtminstone på kvällarna.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-07-09, 10:49
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Dette gjelder ikke Hellas, men Kypros. Der er de vel i samme situasjon.
Kelnerne sa det var ca. 1/3 med gjester i forhold til i fjor. De skylder på den økonomiske situasjonen i Europa.

Når det gjelder Hellas ser det ut til at reiseselskapene fikk litt kalde føtter i fjor, og i hvert fall Ving har kuttet betydelig i tilbudet fra Norge. De har sluttet med Karpathos, og på Kreta er det også kutt i hoteller på de mindre plassene, ser jeg. De styrer med andre ord trafikken til Platanias og Agia Marina og til sine dyrere alternativer med All Inclusive. De har tilbud til Kos bare fram til begynnelsen av august.
Tidligere har de kuttet ut Samos.
Vi burde nok reise mer på egenhånd, tenker jeg.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-07-09, 12:29
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

På de turistorter på Lesvos som i första hand besöks av grekiska turister är det lugnt eller mycket lugnt. Här i Skala Mistegnon har varje hotell och pensionat ett par rum uthyrda trots att priserna nu är nere under €30 även för bra boende (dubbelrum) inkl frukost och aircondition. Sist jag var i Petra sa en kompis,, som har ett kafé, att det var lugnt även om det kommer lite mer utländska turister än förra året. Jag antar att Molivos är tomt på inhemska turister och att de flesta sommarhusen är tomma, som de varit de sista åren. Tidigare kom ofta hustrun och barnen så fort skolan slutade den siste juni och flyttade in i sitt hus. Mannen pendlade och kom sedan i augusti. Jag vet inget om Plomari. Har inte varit där på flera år. Bristen på turister märks också på vägarna. Tomt eller nästan tomt. Så vi har gott om plats för utlänska turister. Synd att det bara är Air Berlin, av de utlänska bolagen, som flyger reguljärt hit. Synd också att det från Skandinavien bara finns charterflyg från Oslo och Köpenhamn.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-07-09, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Synd också att det från Skandinavien bara finns charterflyg från Oslo och Köpenhamn.
Ja, det är verkligen synd.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-07-09, 15:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Befinner mig nu på Nisyros dit jag kommit idag efter 2,5 veckor på Lipsi. När jag först kom till Lipsi upplevde jag det som normalt med turister. Vid den tiden är det mest s k återvändare från bl a England som stannar 2-4 veckor, men när dessa började åka hem blev det oroväckande glest på stränder och tavernor! Precis innan jag åkte verkade det dock som ett litet uppsving var på gång, dock inte alls som tidigare år. Får val se var slutresultatet blir när sommaren är slut.

Tror mycket väl det kan vara så att den ökning som man läst om endast gäller de stora traditionella chartermålen. Tyvärr!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-07-09, 17:43
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Nu på Naxos har vi lite bättre uppfattning än på tidigare obesökta öar. Agios Georgios känns överknökad...

Rest Scirocco har mycket folk som vanligt men Susannas, som brukar vara fullsatt, såg igår bara halvfullt ut.
På gatorna känns det också lite glesare.

När vi frågade den trevliga damen på Taverna Dolphins på Plaka (vilket kärt återseende ) sa hon att de hade tappat 50% i juli jämfört med förra året
Det är greker och italienare som inte kommer, enligt henne. Skandinaver hade hon ingen uppfattning om, hon har inte dem som gäster precis, "They stay in Chora or Agios Prokopios or Agia Anna, they never come to Plaka!".
Vi frågade också på Ios innan vi åkte därifrån, runt 30% tapp räknade de med. Men både på Ios och här på Naxos hade man högre förhoppningar om augusti.

/Z
Direkt från Naxos. Sandblästrad i blåsten...
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-07-09, 18:14
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

[quote=Zappa;309234]

När vi frågade den trevliga damen på Taverna Dolphins på Plaka (vilket kärt återseende ) sa hon att de hade tappat 50% i juli jämfört med förra året
Det är greker och italienare som inte kommer, enligt henne. Skandinaver hade hon ingen uppfattning om, hon har inte dem som gäster precis, "They stay in Chora or Agios Prokopios or Agia Anna, they never come to Plaka!".

Det skulle ju i så fall kunna förklara minskningen på Lipsi eftersom italienare normalt utgör en stor del av turisterna där.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-07-09, 19:44
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Kom hem i lördags efter drygt två veckor i Grekland. Vi upplevde Egina väldigt lugnt när grekerna firat pingsten och åkt från ön. Sifnos var också ganska lugnt. På båda öarna beklagade sig dom vi pratade med att eftersom de saknar flygplats uteblir många turister. De flesta vill komma på plats så fort som möjligt. Inte slösa bort tiden på lång transfer/båt tur. På Milos var det lite fler turister och givetvis på Santorini allra mest. Så visst varierar det mycket. Vi är helnöjda med vår resa och längtar redan tillbaka.

NickeLena o Arne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-07-10, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Kanske är det så att stora resmål ökar, medan de små minskar. Ekathimerini skriver att elva av landets tretton största flygplatser rapporterar en ökning från andra länder i juni. Santorini ökar med 30 %, Heraklion 21 % procent och Rhodos 19 %.

Samtidigt har vi slagit försäljningsrekord på E-guider över småöar som Amorgos, Milos, Folegandros, Småkykladerna, Lipsi, och ett gäng till... Men E-guiderna säljs ju bara till svenskar så det är ingen bra måttstock. Undrar om AI är boven, det finns ju bara på stora resmål.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-07-20, 13:25
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Vi var ute mellan 25/6 och 18/7. Jag upplevde att det var väldigt lite folk på Naxos i slutet av juni. Flera restauranger var tomma eller hade väldigt få besökare. Aegiali på Amorgos var också väldigt stilla i början av juli. En stor andel av de turister som var där var svenskar. Efter Amorgos återvände vi till Naxos. Då var det fler turister men fortfarande upplevde jag att det inte var lika mycket som tidigare år.

Senast redigerad av Michael69 den 2013-07-20 klockan 14:02.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-07-20, 14:23
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Här på Leros är det på vissa orter bra med folk, medan de platser som ligger mer vid sidan av är ganska tysta. Vi har sett att några ställen inte öppnat, medan de andra kämpar vidare i förhoppning om en uppåtgående trend.
Nu är inte Leros en typisk turistö, det är därför vi trivs här, så livet går vidare även utan massor av turister.

Dags för en kall Mythos! :-)
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-07-20, 17:31
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Jag pratade med en vän som är Grek och som äger en bar/café i Parga och han säger att det är mycket mer turister i år jämfört med föregående år det är ju bra om turisterna vågar åka igen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT