Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-04-09, 13:56
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Bra info Deia, hade ingen aning om dessa transporter!!
Tack Sunny12
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-04-09, 14:10
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hm...ditt svar säger nog mer om dig än om mig . Och där tänker vi olika.

Vi är många som tycker det är fel med dessa transporter och snart har alla flygbolag stoppat detta. Apor föds upp under grymma förhållanden eller fångas vilt i Asien och på Mauritius och sätts i små gallerburar. Eftersom att inget flygbolag i UK transporterar och färjorna och Eurotunnel inte tar transporterna så ställer SAS upp. Många transporter går till Huntingdon Science life - världens grymmaste laboratorium. Här testas ALLT ifrån bekämpningsmedel.
Googla gärna på det om du klarar bilderna. Eller se filmer på Youtube.

(Men om du ska titta lite på statisik när det gäller dödsolyckor - SAS vs Ryaniar. Där leder SAS stort så du kanske ska börja flyga med Ryanair.)
So what? Vem bryr sig. Jag flyger från Arlanda till Athen och SAS är ensam att ha direktfyg dit på den dagen jag vill flyga. Det skulle ta en hel dag extra med bilresor för mig att flyga från Skavsta och då skulle min bil släppa ut mycket mera avgaser än den gör när jag kör till Arlanda, det tar ca. 1.15.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-04-09, 14:41
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
So what? Vem bryr sig. Jag flyger från Arlanda till Athen och SAS är ensam att ha direktfyg dit på den dagen jag vill flyga. Det skulle ta en hel dag extra med bilresor för mig att flyga från Skavsta och då skulle min bil släppa ut mycket mera avgaser än den gör när jag kör till Arlanda, det tar ca. 1.15.
Om du är såååå miljömedveten så borde du kanske åka flygbuss istället
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-04-09, 15:32
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Om du är såååå miljömedveten så borde du kanske åka flygbuss istället
Det håller jag med om.

Deia
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-04-09, 15:51
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Från vilken hållplats i Grisslehamn avgår flygbuss till Arlanda eller Skavsta? Färjan anländer kl. 9.15, 14.30 och 19.30. Och avgår kl. 10.00, 15.00 och 20.00, 14. juni till 18. augusti. Övriga tider är morgonfärjan borta på tisdag, onsdag och torsdag likaså kvällsfärjan på måndag, tisdag och onsdag. Det tar 1.15 att köra till Arlanda så om färjan anländer kl. 9.15 kan man flyga iväg tidigast ca. 13 tiden. Annars måste man övernatta i Arlanda. Tyvär måste man göra de när SAS flyg avgår kl. 5.45, men då är man i Athen på förmiddag och hinner bra till flyg till Samos som avgår kl. 15. Det är inte så lätt att bo på en ö. Finns det flyg till Athen från Skavsta på lördagar så att den är framme före kl. 12? Det där med bagagevikt, vi är 3 veckor på resa, jag har tex. med 3 olika par löparskor (för olika underlag), vätskaryggsäck, spikmatta, t-skjortor för 3 veckor (1 per dag), hopfälbara gångstavar, löparkläder, vandringskor etc...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-04-09, 15:51
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
(Men om du ska titta lite på statisik när det gäller dödsolyckor - SAS vs Ryaniar. Där leder SAS stort så du kanske ska börja flyga med Ryanair.)
Hmm, kanske inte hör hit MEN, det kan ju inte vara helt irrelevant att i detta läge jämföra med antal passagerare och flygtimmar sedan starten. Och att i det väga in att säkerheten förbättras avsevärt för varje årtioende. SAS senaste olycka med dödlig utgång (tar det bara ur huvudet) är väl Linate. Där var det väl en privatCessna och flygtrafikledningen som fuckade upp?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-04-09, 16:06
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Det där med bagagevikt, vi är 3 veckor på resa, jag har tex. med 3 olika par löparskor (för olika underlag), vätskaryggsäck, spikmatta, t-skjortor för 3 veckor (1 per dag), hopfälbara gångstavar, löparkläder, vandringskor etc...
Jag åker också på 3-veckorsresor. Känns som att jag hellre skulle stanna hemma än att ta med mig det där Men har du hört talas om tvättmedel... Annars känns det som att du behöver ha 2 tröjor om dagen...en när du använder allt det där du släpar med dig och en när du ska ut och äta på kvällen Känns inte som att det funkar med samma...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-04-09, 16:43
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Hmm, kanske inte hör hit MEN, det kan ju inte vara helt irrelevant att i detta läge jämföra med antal passagerare och flygtimmar sedan starten. Och att i det väga in att säkerheten förbättras avsevärt för varje årtioende. SAS senaste olycka med dödlig utgång (tar det bara ur huvudet) är väl Linate. Där var det väl en privatCessna och flygtrafikledningen som fuckade upp?
Kan du få fram den statistiken, så kanske du kan övertyga mig para poli .
Ryanair startade 1984 och SAS 1946 och nu så flyger Ryanair 3 ggr så många passagerare per år. SAS har dock fler anmälnngar till ARN
SAS har en del incidenter som inte alltid skrivs om i media. Likaså klagomål hos ARN o.dyl. Även andra bolag har hög representation, men det media skriver mest om är - Ryanair!
Jag håller med om att SAS "hade otur" med statistiken (men på det personliga planet en katastrof.....för de drabbade) när det gäller Linate. Själv har jag dålig erfarenhet av SAS. Gamla plan, (MD 80) och oengagerad personal.

MEN nu gäller inte mitt inlägg det (för i det finns en valfrihet), utan SAS oetiska inställning till transporter av primater och deras omoderna inställning i frågan. Varför inte dela övriga moderna flygbolags policy att ta avstånd ifrån detta. Som t.ex.

Air Canada
Air China
Aer Lingus
Air Hong Kong
Air Malawi
Air Malta
Air New Zealand
Air Seychelles
Alitalia
American Airlines
Ameriflight
Amerijet
Austrian Airlines
Azerbaijan Airlines
Baltic Air
British Airways
British Midland
Brussels Airlines
Cargolux
Caribbean Airlines
Cathay Pacific
China Airlines
Choice Airways
Cyprus Turkish Airlines
Czech Airlines
Delta Airlines
DHL Aviation
DragonAir
Easyjet
Egyptair
El Al Israel Airlines
Emirates
Eva Air
Etihad Airways
Finnair
Flybe
Gulf Air
Hainan Airlines
Hong Kong Dragon Airlines
IBC Airways
Iberia
Jet2
JetBlue Airways
Kenya Airways
Korean Air
Laparkan Airways
Loganair
LOT Polish Airlines
Lufthansa
Malaysian Airlines
Martinair
Middle East Airlines
Monarch Air
Northwest Airlines
Olympic Air
Pakistan International Airlines
Qantas Airways
Qatar Airways
Royal Jordanian
Ryanair
Singapore Airlines
South African Airways
Southwest Airlines
Swiss International Airlines
TAM Linhas Aéreas
TAP Portugal
Thai Airways International
Thomson Airways
United Airlines
US Airways
Virgin Atlantic

Ska vi inte skämmas som svenskar
Om någon tycker som jag, så maila gärna SAS, skriv på deras FB och om ni bojkottar dom och så berätta varför!

Deia
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-04-09, 16:51
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Jag stiger upp före 6 på morgon, far ut på en löprunda (skyrunning eller carrera de montaña som det heter på spanska) med gångstavar med. Efter de går jag tillsammans med hustru till bageriet som är 2,5 km borta. Äter frukost på balkongen och ligger efter de en halvtumme på spikmattan. Sedan resten av dagen i solbedden på stranden. Så där 17 tiden kan jag ta en kort löprunda till (6-8 km) eller en stavgångträning tillsammans med hustru. Sedan kan man gå till Vathi cenrum och äta någonstans, ofta sallad och gyrospita (1-2 st) och en kall öl. Sedan är det dags att kanske sitta en stund på balkongen före man lägger sig så där 23 tiden senast att man orkar upp på morgonen. Dagsprogrammet skulle vara samma var vi än är. Vi är inte intresserade av "stenhögar" och liknande, på Samos har vi redan sett allt som vi vill. Så det blir "stugliv" för oss. Viktigaste orsak till att vi reser till Samos på sommarn är solen. På vintern söker vi sol på Gran Canaria, brukar vara 4-5 veckor där på vintern. Denna vintern bara 2½ veckor, pga. vi va i Australien över 3 veckor över jul och ny år. Det där med tvättmedel, jag börjar inte tvätta t-skjortor för hand och till "vår" lägenhet ingår inte tvättmaskin. Och efter semester brukar jag lämna de sämsta och äldsta t-skjortorna i ngn. sopis där. Släpar inte hem dem.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-04-09, 17:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

undrar lite var diskussionen om bagageavgift hos charterbolagen tog vägen , kanske dags för nya trådar om flygolyckor , packning och transporter av försöksdjur...?
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-04-09, 17:16
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
SAS har dock fler anmälnngar till ARN
SAS har en del incidenter som inte alltid skrivs om i media. Likaså klagomål hos ARN o.dyl. Även andra bolag har hög representation, men det media skriver mest om är - Ryanair!
Fast en stor skillnad är ju att SAS vanligtvis följer ARN:s beslut och att Ryanair vanligtvis skiter fullständigt i desamma (bara Michael O'Learys uttalanden och åsikter om ARN är anledning nog för mej att bojkotta Ryan, fast det finns som sagt ett antal till).
Därmed alltså inte sagt att SAS är världens bästa bolag heller.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-04-09, 17:37
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
undrar lite var diskussionen om bagageavgift hos charterbolagen tog vägen , kanske dags för nya trådar om flygolyckor , packning och transporter av försöksdjur...?
Ja det har du rätt i!

Fast lite har det ju att göra med hur flygbolag sätter sina priser . Vill man betala för bagage eller att flygbolaget finansierar sina biljettpriser på annat sätt.......som SAS gör.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-04-09, 17:50
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast en stor skillnad är ju att SAS vanligtvis följer ARN:s beslut och att Ryanair vanligtvis skiter fullständigt i desamma (bara Michael O'Learys uttalanden och åsikter om ARN är anledning nog för mej att bojkotta Ryan, fast det finns som sagt ett antal till).
Därmed alltså inte sagt att SAS är världens bästa bolag heller.
Nu är det ju så att SAS också *skiter* i ARN's beslut när det passar dom:
http://www.dagensjuridik.se/2012/08/...talld-flygresa
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-04-09, 17:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Jag stiger upp före 6 på morgon, far ut på en löprunda (skyrunning eller carrera de montaña som det heter på spanska) med gångstavar med. Efter de går jag tillsammans med hustru till bageriet som är 2,5 km borta. Äter frukost på balkongen och ligger efter de en halvtumme på spikmattan. Sedan resten av dagen i solbedden på stranden. Så där 17 tiden kan jag ta en kort löprunda till (6-8 km) eller en stavgångträning tillsammans med hustru. Sedan kan man gå till Vathi cenrum och äta någonstans, ofta sallad och gyrospita (1-2 st) och en kall öl. Sedan är det dags att kanske sitta en stund på balkongen före man lägger sig så där 23 tiden senast att man orkar upp på morgonen. Dagsprogrammet skulle vara samma var vi än är. Vi är inte intresserade av "stenhögar" och liknande, på Samos har vi redan sett allt som vi vill. Så det blir "stugliv" för oss. Viktigaste orsak till att vi reser till Samos på sommarn är solen. På vintern söker vi sol på Gran Canaria, brukar vara 4-5 veckor där på vintern. Denna vintern bara 2½ veckor, pga. vi va i Australien över 3 veckor över jul och ny år. Det där med tvättmedel, jag börjar inte tvätta t-skjortor för hand och till "vår" lägenhet ingår inte tvättmaskin. Och efter semester brukar jag lämna de sämsta och äldsta t-skjortorna i ngn. sopis där. Släpar inte hem dem.
Som jag alltid har undrat allt det där...

Men nu undrar jag vilken temperatur det brukar vara när du går upp före sex samt vad 1-2 gyros kostar

Sen förstår jag att du behöver flyga just med Sas utan bagageavgift eftersom det är 2,5 km till bageriet...

Ha det så bra på Samos i sommar och trevlig flygtur!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-04-09, 18:42
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Hihi fast det är rätt underhållande
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-04-09, 18:55
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Hihi fast det är rätt underhållande
Visst har det väl varit lite väl "dött" här den här våren...det brukar vara betydligt mer drag i lådan i någon tråd
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-04-09, 19:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Själv sitter jag och räknar på hur många gyros jag kan köpa om jag slipper betala för bagaget och hur mänga kg övervikt jag måste pröjsa efter jag ätit dessa ...

Sorry
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-04-09, 19:10
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Själv sitter jag och räknar på hur många gyros jag kan köpa om jag slipper betala för bagaget och hur mänga kg övervikt jag måste pröjsa efter jag ätit dessa ...

Sorry
Tre tror jag
Gyros eller kilo - du får välja själv.

Deia
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-04-09, 19:23
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Själv sitter jag och räknar på hur många gyros jag kan köpa om jag slipper betala för bagaget och hur mänga kg övervikt jag måste pröjsa efter jag ätit dessa ...

Sorry
Men vi kan ju hoppas att det är över 2,5 km till gyrosstället så kanske du slipper övervikt
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-04-09, 19:41
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bagageavgift med flygstol!

Nää... nu tycker jag det fullständigt spårat ur... jag drar mig ur diskussionen... eller ... jag kanske aldrig var med...

Simetra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT