Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-11-12, 09:05
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: SAS-kris?

I våras åkte vi med Cimber och de kursade ju som bekant. Vi betalade med Visakort och fick tillbaka pengarna.

Vi skall åka med SAS till Kreta i Jan/feb och hoppas att det har löst sig tills dess.

June
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-11-12, 09:20
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: SAS-kris?

Det ordner seg nok. I hvert fall om EU gir kriselånet det nå er snakk om. Vi har sett problemer spre seg i andre europeiske land, nå gjelder det altså oss her i nord.

http://www.dagbladet.no/2012/11/12/n...dsel/24313818/


I fjor sa en bekjent 'dere er så naive i Norge, tror dere virkelig at dere slipper unna'.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-11-12, 09:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: SAS-kris?

Lamaya och June - är det betal- eller kreditkort ni använt när ni fått ersättning efter konkurser?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-11-12, 10:34
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lamaya och June - är det betal- eller kreditkort ni använt när ni fått ersättning efter konkurser?
Inkfish har en viktig poäng. Man bör hålla isär begreppen kreditkort och vanliga betal/bankkort.

Med kreditkort har man ett mycket säkrare skydd, med kort utan kredit är reglerna snårigare. Vid FlyMe-konkursen valde bankerna att återbetala samtliga kortköp, men det handlade mer om goodwill än om att de juridiskt var skyldiga att göra det.

Lars
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-11-12, 10:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: SAS-kris?

Tack laero, det är precis det jag far efter. Det räcker ju inte att förlita sig på sitt Visa eller Mastercard eftersom båda finns som både bank/betalkort och kreditkort - och att skyddet skiljer sig åt.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-11-12, 13:38
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lamaya och June - är det betal- eller kreditkort ni använt när ni fått ersättning efter konkurser?
Citat:
Inkfish har en viktig poäng. Man bör hålla isär begreppen kreditkort och vanliga betal/bankkort.

Med kreditkort har man ett mycket säkrare skydd, med kort utan kredit är reglerna snårigare. Vid FlyMe-konkursen valde bankerna att återbetala samtliga kortköp, men det handlade mer om goodwill än om att de juridiskt var skyldiga att göra det.
Vid de två tillfällen jag har drabbats av konkurser men fått pengarna tillbaka, har jag betalat med vanligt bankkort visa utfärdat av Nordea.
Jag uppfattade också att det var goodwill från bankerna och inte något de egentligen var skyldiga att göra.
De resor jag nu har bokat med SAS, så har jag använt ett visa guldkort med kredit, eftersom det kortet har en försäkring som förhoppningsvis ska gälla om det skulle bli en konkurs.

//Lena
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-11-12, 16:01
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: SAS-kris?

Vi betalade med bankkort.
June
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-11-13, 10:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: SAS-kris?

Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.

Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs.

Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen.

Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingret

Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig).
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-11-13, 13:20
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: SAS-kris?

Kolla vad som gäller om kortet är utställt på företaget.Kan vara skillnad på regler för privatpersoner o. företag .
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-11-13, 15:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: SAS-kris?

Jodå, jag inser också att det kan behöva redas ut.

Men nu har jag just klickat iväg en beställning på ett nytt Ica-kort, ett med kredit istället för det vanliga Ica-kortet jag har nu. Och har särskilt kollat att det skyddas av konsumentkreditlagen

Kom igen nu SAS
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-11-17, 00:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.

Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs.

Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen.

Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingret

Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig).
Konsumentkreditlagen gäller inte mellan företag (är jag ganska säker på). Det är ju runt detta med att lagarna är annorlunda vid B2B (företag säljer till företag) som gör att diverse oseriösa företag som säljer till 93-åriga tanter som äger lite skog klarar sej.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-11-19, 15:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: SAS-kris?

Enligt ett flertal tidningar finns nu ett avtal klart med alla fackförbund, och SAS kanske därmed är räddat.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-11-19, 15:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 677
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt ett flertal tidningar finns nu ett avtal klart med alla fackförbund, och SAS kanske därmed är räddat.


Då kan vi pusta ut - ett tag till iaf...

/Netwolf
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-11-19, 15:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SAS-kris?


Ja, VI kanske kan pusta ut! Men jag tänker på alla anställda som sägs upp och de som blir kvar som får sin lön sänkt till 80:- /timmen, verkligen sorgligt!

Sunny12

Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-11-19, 17:45
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, VI kanske kan pusta ut! Men jag tänker på alla anställda som sägs upp och de som blir kvar som får sin lön sänkt till 80:- /timmen, verkligen sorgligt!
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.


Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-11-19, 18:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: SAS-kris?

Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. Blir självklart inte ledsen om SAS reder ut sina problem. Upplever dock att den situation som bolaget nu befinner sig i och som det är befogat att kalla för KRIS är kostnads-relaterat.

Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.

Hoppas att man fixar det! Har absolut inget emot att också i framtiden
kunna flyga Köpenhamn-Aten ToR för 1500 - 2000 kr.

Masse
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-11-19, 19:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr:
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.


Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.
Ja det var förstås timanställd kabinpersonal som skulle få sin lön sänkt till 80kr i timmen, läste detta i Aftonbladet. Sen hörde jag på nyheterna att 6.000 av de 15.000 anställda skulle få gå.

Sunny12
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-11-19, 22:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: SAS-kris?

Janérik: jodå, att konsumentkreditlagen gäller just bara konsumenter vet jag. I det här fallet gäller det ett business card som är utställt i mitt namn - så jag hade i alla fall sett till att få det prövat om det varit aktuellt.

Men jag väntar på mitt nya Ica-kort med kredit som kommer i veckan. Sedan ska jag boka. Även om det känns osäkert att boka med SAS såpass långt fram så är jag i alla fall skyddad ekonomiskt.

Laero: de 80 kronorna var ingen tidningsanka, det var Unionen som gått ut med fel uppgifter.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-11-20, 19:07
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Kabinanställda:

Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Då lär man ju få bra service om man börjar med att handla in ett par bira?


Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.
De beställningar som är gjorda hos Airbus ligger kvar. Dessutom är finansieringen kirrad till detta. Nu är det ju inte så att man åker ner till Tolouse och säger att man vill ha 20 st A320 och slänger fram Visakortet. Jag läste någonstans om hur det hela går till och det var omständiga sätt man hanterade finansieringen på, och det leasas till höger å vänster.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-11-20, 19:13
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.


Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.
Kan väl komma med lite mer info från SvD angående omständigheterna i ekonomi SAS vs Norwegian/Ryanair:
"Enligt en pilotkälla, ser det ut så här för hans vän som är kapten på Norwegian: anställd på bas i Malaga, Spanien. Lönen på 50 000 kronor i månaden får han via ett bemanningsbolag i Estland – den betalas ut, enligt piloten, på ett konto på Jersey."
"I slutet av sommaren inledde skattekontoret i Oslo en utredning mot personal bland annat på Norwegian, men även Ryanair, efter misstanke om skattebrott. Flera av de inhyrda piloterna och kabinpersonalen på Norwegian och Ryanair betalar, enligt skattekontoret i Oslo, inte skatt i Norge."
"Det var tidigare i vår det blev det känt att Norwegian följer irländska lågprisjätten Ryanair och expanderar genom att anlita uthyrningspersonal i låglöneländer. Men enligt Åsa Larsson, på Norwegian, följer man alla lagar och regler."
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT