Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2012-04-12, 20:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Re: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
Har en framstående affärsman från Grekland som facebookvän och han menar att det inte hjälper att vi åker till Grekland på semester..
Det är väl det rederierna/sjömännen tycker också eftersom de strejkar under de turisttätaste tiderna på året

Lissi
Svara med citat
  #102  
Gammal 2012-04-12, 20:46
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Vi får håpe at de ikke mener det er til skade at vi kommer da?
Svara med citat
  #103  
Gammal 2012-04-12, 21:40
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad menar du är Tyskland otryggt och vad har det i så fall med tråden att göra?

Eva
Givetvis är Tyskland tryck det var ej min tanke, eller är det det?
Utan Greklan är odisiplinerat och fritt, fyllt av nu-glädje som vi hoppas att kan bestå.

Här på Kreta är det fler Tyskar som säljer sina hus varför?

olle
Svara med citat
  #104  
Gammal 2012-04-13, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

[QUOTE=Fysimera;

Här på Kreta är det fler Tyskar som säljer sina hus varför?

olle[/QUOTE]

Kanske de känner sig otrygga. Tyska barn har blivit misshandlade på Kreta. Det har varit hatkampanjer i grekiska media mot tyskar och flera greker jag känner skäms över sitt folks okunnighet och uppförande. Jag vet inte vad du menar med odisciplinerad och nuglädje har nog ingenting med nationalitet att göra utan mer med personligheten.

Eva
Svara med citat
  #105  
Gammal 2012-04-13, 17:32
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kanske de känner sig otrygga. Tyska barn har blivit misshandlade på Kreta. Det har varit hatkampanjer i grekiska media mot tyskar och flera greker jag känner skäms över sitt folks okunnighet och uppförande. Jag vet inte vad du menar med odisciplinerad och nuglädje har nog ingenting med nationalitet att göra utan mer med personligheten.
Ja det har och är tufft för Tyskar i Grekland nu. Vissa/ganska många okunniga Greker anser och vill gärna skylla allt på Tyskland och Tyskarna även om det inte är deras fel utan hela EU som trycker på om neddragningar pga av lånen.. Och det i sin tur beror på ju att hela staten blivit utarmad pga stulna pengar, ej betalda skatter mm. Det har ju varit noll koll sedan 70-talet och hur lätt som helst att plocka till sig. Vi har flera exempel bara här på Santorini med högt uppsatta politiker och statliga tjänstemän som stulit stora pengar, och likadant har det varit runt om i hela Grekland. Så det går tyvärr inte att skylla ifrån sig, även om det här fenomenet nog kommer från rädslan, ilskan och hopplösheten dom upplever just nu..Sedan hjälper ju tyvärr även media till med hatkampanjerna mot Tyskarna.

Och jag förstår mycket väl vad fysimera menar med odisiplinerat. fritt och nu-glädje! Det är ju det som trots allt är hela charmen med Grekerna. Det sitter i deras gener (precis som rytmen hos Afrikaner). Deras förmåga att bara ge efter, dansa och kasta sig in i glädjen OCH sorgen! Det skulle vi Svenskar behöva lära oss mer av och det utan att behöva dricka en massa snapsar före..
Och låt oss hoppas att dom inte förlorar den här inre glädjen och stagnerar, blir cyniska och eländiga som de jag nämnde först...

Ingela - som älskar Grekland och Grekerna, trots allt..
Svara med citat
  #106  
Gammal 2012-04-13, 17:34
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Det jag menar med odiciplinerade är- Man följer ej alla regler som gäller, stoppar ej för en stopp skylt eller rödlysen mitt i natten som vi svenskar gör. Jag UPPSKATTAR deras odiciplin att inte alltid följa alla regler.
NUGLÄDJEN är för mig alla spontana möten med vänner man kan stanna mitt på vägen och prata en stund även denna sida uppskattar jag mycket även om det ibland kan innebära ett par minuters väntan.

Att Tyskar säljer sina hus kan ju även vara ekonomiskt smart om man ej tror på att Grekland klarar krisen.

Nu hemma efter en underbar vandringsdag i Amaridalen sol varmt blommor i massor och fåglar som kvittrar i var buske.

Olle
Svara med citat
  #107  
Gammal 2012-04-13, 17:40
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Oj, Olle vi skrev på precis samma gång...
Svara med citat
  #108  
Gammal 2012-04-13, 17:50
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Ja och så tycker vi lika mycket om dessa underbara Greker som bara ÄR i nuet.
Olle
Svara med citat
  #109  
Gammal 2012-04-13, 22:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Låter ungefär som i norrbotten. Spontana möten där man stannar och pratar eller tittar en på ett spontant besök hos varann.

Ingela jag tror att vi är många svenskar som kan umgås spontant och känna Nu gläjde utan snapsar.

Fysimera om Grekland inte klarar krisen kommer det att bli mycket billigt att köpa fastigheter och mark där. Knappast därför tyskarna säljer. De kanske inte gillar den mentalitet som håller på och sprider sig bland grekerna.

Eva
Svara med citat
  #110  
Gammal 2012-04-13, 22:09
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ingela jag tror att vi är många svenskar som kan umgås spontant och känna Nu gläjde utan snapsar.
Absolut, Eva! Det är bara att vi inte UTTRYCKER det på samma sätt som Grekerna...

Ingela
Svara med citat
  #111  
Gammal 2012-04-14, 11:01
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Låter ungefär som i norrbotten. Spontana möten där man stannar och pratar eller tittar en på ett spontant besök hos varann.

Ingela jag tror att vi är många svenskar som kan umgås spontant och känna Nu gläjde utan snapsar.

Fysimera om Grekland inte klarar krisen kommer det att bli mycket billigt att köpa fastigheter och mark där. Knappast därför tyskarna säljer. De kanske inte gillar den mentalitet som håller på och sprider sig bland grekerna.

Eva
Vad menar du med Norbotten??? Här i Västerbotten där jag bor stannar vi och pratar med varandra och gör spontana besök hos varandra. Gör ni inte det i Umeå????
Sen är det väl inget nytt att Tyskarna inte är så omtyckta i tex. Grekland. Och det har ju med andra världskriget att göra.

Majken som är så nyfiken
Svara med citat
  #112  
Gammal 2012-04-14, 17:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Majken norrbotten var bara ett ex och naturligtvis gäller det andra delar av landet också. Både Umeå och Sikeå hamn.

Sen måste jag få påpeka att de flesta tyskar som besöker och bor i Grekland idag inte ens var födda under andra världskriget.

Eva
Svara med citat
  #113  
Gammal 2012-04-14, 18:22
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Majken norrbotten var bara ett ex och naturligtvis gäller det andra delar av landet också. Både Umeå och Sikeå hamn.

Sen måste jag få påpeka att de flesta tyskar som besöker och bor i Grekland idag inte ens var födda under andra världskriget.

Eva
Nej nog vet jag väl det. Men nog har väl även du hört att tyskarna inte är särsklit omtyckta i vissa länder. Bl.a Grekland. Det säger då grekerna själva. Tyskarna beskrivs som " Herremän" Så länge som jag har rest utomlands så har jag hört att tyskar upplevs som speciella.

Kan tillägga att jag bor INTE i Sikeå Hamn
Svara med citat
  #114  
Gammal 2012-04-14, 19:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Det er helt vanlig at når man trenger å ha noen andre å skylde på så ser man seg rundt og for grekerne er det da greit å kunne gi skylden til tyskerne. En helt feilaktig og urimelig påstand, men helt vanlig at vi mennesker gjør. Mener selv å ha et litt mere balansert forhold til det hele basert på at jeg har bodd i Tyskland, snakker tysk, men nå har eget hus i Hellas/Kreta.

Minner om at krigen sluttet i 1945 hvilket er 67 år siden!
Svara med citat
  #115  
Gammal 2012-04-14, 20:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Nej nog vet jag väl det. Men nog har väl även du hört att tyskarna inte är särsklit omtyckta i vissa länder. Bl.a Grekland. Det säger då grekerna själva. Tyskarna beskrivs som " Herremän" Så länge som jag har rest utomlands så har jag hört att tyskar upplevs som speciella.

Kan tillägga att jag bor INTE i Sikeå Hamn
Snälla du jag har väl inte skrivit att du bor i Sikeå hamn. Var du bor struntar jag helt i.

Jag tycker att du borde be tyskarna om ursäkt för ditt arroganta sätt att tala om ett lands befolking. Jag har aldrig stött på att tyskar beskrivs som speciella vad nu nu lägger in i det ordet och inte heller att de kallas för herremän. Otroligt nedsättande och jag vet många greker som är ytterst glada för att tyskarna handlar i deras affärer eller bor på deras hotell. Tyskar är en stor och mycket köpstark turistgrupp i Grekland som grekerna verkligen skulle förlora på att missta. jag kommer att göra Janne uppmärksam på din kommentar om tyskarna.

Eva
Svara med citat
  #116  
Gammal 2012-04-14, 22:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Jag har absolut inget emot tyskar, men de gånger vi åkt charter till resmål som besöks av tyskar så har de absolut betett sig som "herremän". Du får ursäkta Eva, men många av dem har absolut uppfört sig som om de äger världen! De har bokat sina platser vid poolen med handdukar de lagt ut kvällen innan. De har fyllt sina väskor med mat från frukosten och det har stensatt sina "egna" platser på stranden. Detta har gällt såväl Mallorca som Kanarieöarna och även Kreta. Sen får Du tycka vad du vill. Därmed INTE sagt att jag drar alla tyskar över en kam. Det är på individnivå detta sker naturligtvis, men tyskar har absolut utmärkt sig.

Lissi - som säkert blir halshuggen för detta inlägg.
Svara med citat
  #117  
Gammal 2012-04-14, 22:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Ja må vara blind men något sådant har jag inte sett. Jag tycker att det är tråkigt med generaliserar och smutskastning av ex ett folk och det för inte direkt mänskligheten framåt och jag fattar inte varför det förekommer på ett forum om Grekland. Hoppas jag inte är ensam om den åsikten.

Eva
Svara med citat
  #118  
Gammal 2012-04-14, 22:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja må vara blind men något sådant har jag inte sett. Jag tycker att det är tråkigt med generaliserar och smutskastning av ex ett folk och det för inte direkt mänskligheten framåt och jag fattar inte varför det förekommer på ett forum om Grekland. Hoppas jag inte är ensam om den åsikten.

Eva
Eva, det är inte smutskastning eller generaliseringar, det är Din egen slutsats som Du får stå för. Det jag skriver om är MINA observationer. Tyskar är varken bättre eller sämre än andra totalt sett, men ibland utmärker de sig och jag förstår inte varför Du tar det så personligt. Det finns säkert svenskar som beter sig likadant, helt säkert, men det har JAG inte sett och det är MINA iakttagelser jag skriver om här och det är INTE för att på något sätt förolämpa Dig.

Lissi
Svara med citat
  #119  
Gammal 2012-04-14, 22:37
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Det vore välgörande om denna diskussion om nationalkaraktärer stannade här. En av mina närmaste vänner har föräldrar som överlevde flera år i koncentrationsläger. Trots detta har jag aldrig någonsin hört henne uttala sig generellt negativt om tyskar.
Jag går inte vidare i diskussionen och hoppas att flera besinnar sig.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2012-04-14, 22:55
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Det vore välgörande om denna diskussion om nationalkaraktärer stannade här. En av mina närmaste vänner har föräldrar som överlevde flera år i koncentrationsläger. Trots detta har jag aldrig någonsin hört henne uttala sig generellt negativt om tyskar.
Jag går inte vidare i diskussionen och hoppas att flera besinnar sig.
Kloke ord. Stereotypiene er oftest basert på fordommer, lever i beste velgående og kan vel gjøre det uten hjelp fra dette forumet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT