Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-18, 11:21
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Hemma från Parga och Villa Perivoli

Är sedan i måndags hemma från Parga. Har haft en fantastisk vecka!

Vi kom ner sent på måndagskvällen (som hann bli tisdag innan vi var på hotellet då bussen försenades pga att flera resenärers bagage var kvar på Arlanda - trist att vänta men såklart ännu värre för de som blev av med väskorna). På tisdagsmorgonen vaknade vi till ett mulet Parga med lite regnstänk under förmiddagen. Trots att vi såklart saknade solen var det rätt bra då vi tog chansen att promenera runt hela förmiddagen och utforska/visa Parga (jag har varit där men inte min mamma som jag åkte med). På eftermiddagen kom solen och vi gick några timmar till den stora bystranden.

Resten av veckan var vädret jättefint och vi växlade mellan Valtos och stranden i Parga (den stora). En av dagarna tog vi det lilla turisttåget upp i bergen till Ali Paschas borg, vilket var riktigt intressant. Jättefina omgivningar och en duktig guide var med. Utflykten tog ca två timmar och blev ett lagom avbrott på dagen. Kostade 8 euro per person.

Vi provade olika restauranger men våra favoriter blev Sakis och Ostria. Sakis för den fantastiskt mysiga stämningen, fina servicen och läget. Det känns verkligen grekiskt! (men jag måste erkänna att maten var lite smaklös, men det vägdes upp av ovan nämnda). Dessutom är det ju otroligt billigt! Ostria har ett fint läge vid slutet av hamnpromenaden och fantastiskt goda meze! När det gäller lunchrestauranger vill jag också rekommendera den som ligger precis i hörnet (om man kan kalla det hörn) på stora bystranden. Den har rosa räcken och är avlång. De har underbara crepes! Det finns både salta och söta. Man väljer själv ingridienser och betalar per ingridiens. Jag åt crepes med smält choklad, banan och glass ett flertal gånger under veckan...det kanske var tur att semestern bara var en vecka Prova om ni är i Parga!

Nu till hotellet, Villa Perivoli. Vilken pärla! Vi trivdes jättebra. Hotellet ligger vid huvudvägen men har en ganska stor gräsmatta framför, vilket gör att det ändå är väldigt lugnt. Det var väldigt nära till centrum och helt ok avstånd till stranden/stränderna. Balkongerna var stora, vilket jag sett är ganska ovanligt i Parga då det är rätt trångt överlag mellan hotellen. Rummet var fint och städades alla dagar utom en. Det bästa var nog ändå den gulliga värdinnan som knackade på och bjöd på fika, kom och kramade oss hejdå och skrev upp mailadresser till gästerna för att man ska kunna välja rum ifall man vill komma tillbaka. Hon var verkligen mån om att man skulle trivas!

Det blev en ganska lång text nu men vi har haft en kanonsemester och jag längtar redan tillbaka. Då blir det självklart Villa Perivoli igen!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-18, 16:24
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Hemma från Parga och Villa Perivoli

Hej Maartina! Det var kul att ni hade det bra i Parga! Nu är det bara 14 dagar tills vi ska dit. Vi ska ju inte bo på samma hotell som ni, men hoppas vi blir nöjda ändå. Dina restaurangtips ska vi absolut testa!

Enda orosmolmet är vår katt som skadat svansen och ska amputera den på torsdag. Måtte den bara hinna läka ihop någorlunda innan vi ska iväg. Annars blir det tufft för våra grannar som ska passa honom!

Katitzi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT