Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-21, 14:56
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Promenadtips?

Hej!
Har minne av att jag läst tips om en promenad till en liten by i närheten av Parga där det är mysigt att stanna för lunch? Får för mig att byn hette något med A i början. Är det någon som vet vad jag tänker på och kan berätta lite mer? Avstånd på ett ungefär? Andra tips på promenadutflykter? Lichnos har jag tidigare gått till. Tänker att det kunde vara trevligt med lite att göra om vädret sviker..Fast det hoppas jag såklart att det inte gör!
Snart är det dags! längtar!

Martina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-23, 11:15
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: Promenadtips?

Ingen?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-26, 15:37
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Promenadtips?

Jag vet vad du menar men har glömt namnet till byn.... kommer ihåg det kanske med tiden.....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-26, 15:39
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Promenadtips?

Anthoussa, 5 km från Parga?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-27, 16:17
Maria26 Maria26 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Promenadtips?

Hej!

Som jag har skrivit under en annan tråd här på forumet så kan jag rekommendera en vandring till Ali Pachas borg, som ligger ovanför Parga. Jag minns inte hur lång tid det tog, kanske ett par timmar. Jättemysigt att strosa bland citronträd och porlande vatten under lugnet som råder på morgonen. Efter besöket på borgen (jättefin utsikt!) så åt vi lunch i bergsbyn som ligger alldeles i närheten (kanske den du menar? Minns ej namnet). Vägbeskrivning till borgen fick vi på Apollos kontor.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-28, 22:33
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Promenadtips?

Anthoussa er en liten landsby med flere gode tavernaer, og ligger ca. 3 km fra Parga. Hvis man vil gå litt lengre, ligger Agia kanskje ytterligere 3 km videre på samme vei.

Agia har også et par tavernaer, men da vi besøkte byen i slutten av mai og ville spise lunch, var bare en av dem åpen. Menyen var meget begrenset, og vi kunne bare velge mellom pizza og ..... ingen lunch. Men pizzaen var god, og vertinnen meget hyggelig, der hun imponerte de tre fastboende som satt der med sin kaffe. De gav høylytt uttrykk for at de aldri hadde visst at hun snakket tysk. Hun kunne opptil flere ord, nesten like mange som de jeg greide å grave fram fra hukommelsen, så vi greide å kommunisere ganske bra.

Veien oppover er ganske bratt, så hvis det er varmt, er det en ide å gjøre som vi gjorde, ta en av de få bussene til Agia, og gå ned igjen til Parga.

Fra Anthoussa tror jeg man kan gå en sti ned gjennom dalen nedenfor hovedveien, slik at man kommer ut på veien som går over mot Valtos. En gjeng entusiaster har restaurert en gammel mølle ved bekken som renner der, og området er meget frodig. Det er også områder med oliventre som har vært stelt på den "klassiske" Parga-måten, uten beskjæring, slik at trærne er uvanlig høye. Vi har bare tatt det lille "traktor-toget" ut dit, og fått sett den gamle møllen i drift. Neste gang skal vi prøve å finne stien og bruke mye mer tid på å vandre i området der.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT