Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-28, 00:12
Kats Kats är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Parga

Hej!
Har precis bokat en vecka i Parga i september (med Airtours) och vi ska bo på Hotel Parga Beach, är det någon som bott där och vet hur det är?
Har också en fråga ang hur det är att gå från Valtos beach till Parga Stad? Är det mycket trafik och jobbigt att gå? Vi har varit på många ställen och ibland så är det mycket trafik och kanske bättre att ta en taxi istället?
Har köpt E-guiden så jag ska läsa på!

Tack på förhand!
Kats
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-28, 07:32
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Parga

Det går båtar mellan Valtos o. Parga centrum. Har inte bott i Valtos men sett båtarna komma till centrum.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-28, 07:42
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Parga

Å gå mellom Valtos og Parga tar ti minutter langs en trafikkfri promenade.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-28, 09:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga

Till Lichnos beach som jag personligen tycker är mycket finare än Valtos kan ni promenera på 30-45 min. Bra vägbeskrivning finns i gamla trådar om du söker. Det är ca 3,5 km. Finns bra tavernor vid stranden. Till Sarakiniko som jag också tycker att ni ska besöka tar ni enkelt badbåten. Det är ca 1 mil bort. Till Valtos går ni enkelt som Mr Walker skriver. Ligger nästan i stan.

Om ni gillar traditionella ställen tycker jag att ni inte ska missa min favoritouzeria Meetings.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-28, 12:30
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Till Lichnos beach som jag personligen tycker är mycket finare än Valtos kan ni promenera på 30-45 min. Bra vägbeskrivning finns i gamla trådar om du söker. Det är ca 3,5 km. Finns bra tavernor vid stranden. Till Sarakiniko som jag också tycker att ni ska besöka tar ni enkelt badbåten. Det är ca 1 mil bort. Till Valtos går ni enkelt som Mr Walker skriver. Ligger nästan i stan.

Om ni gillar traditionella ställen tycker jag att ni inte ska missa min favoritouzeria Meetings.

Eva
Instämmer helt. Vi var där i juli, istället för att promenera i värmen, så tog vi badbåt även till och från Lichnos. Toppen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-28, 15:32
Karin W Karin W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 8
Standard Sv: Parga

Hej!
Som sagt det går bra att gå mellan Parga stad och Valtos men det är brant upp och sedan brant ned. Ha bra skor - jag har sett allt för många glida på platta sandaler. Ang Sarakiniko så gick det tyvärr inga båtar dit förra året. Men det kan ha ändrat sig.
Pröva både Valtos och Lichnos och känn efter vad som passar. Vet tyvärr inget om det nämnda hotellet.

Karin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-31, 08:56
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Instämmer helt. Vi var där i juli, istället för att promenera i värmen, så tog vi badbåt även till och från Lichnos. Toppen!
Det finns ett annat alternativ en promenad eller badbåt som vi utnytjade och då tog vi taxi som både gick snabbare, biligare och skönare än de tråkiga badbåtarna.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-31, 09:43
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Det finns ett annat alternativ en promenad eller badbåt som vi utnytjade och då tog vi taxi som både gick snabbare, biligare och skönare än de tråkiga badbåtarna.

PANAKAKIS
Ja, där ser man, vad vi är olika!
Om jag inte skulle gå så skulle jag absolut ta badbåten/taxibåt, som jag tycker är mycket trevligare än att sätta mig i en taxi.
När vi seglade upp till Parga ett år och låg vid hamnen längst bort vid Valtos, så tog vi den lilla taxibåten som hämtade upp i hamnen varje kväll in till stan. Supermysig tur, speciellt när det var mörkt och med en fantastisk stjärnhimmel ovanför oss! Den brukade till och med ta en extra liten tur ibland de små skären runt kyrkoön, för att göra det lite mer spännande!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-31, 10:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga

Taxi är nog det sista alternativet även för mig. Jag tycker att badbåtarna var riktigt trevliga. Åkte det till Sarakiniko också och då stannade båten och släppte av passagerare i små orörda badvikar.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-31, 22:41
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Taxi är nog det sista alternativet även för mig. Jag tycker att badbåtarna var riktigt trevliga. Åkte det till Sarakiniko också och då stannade båten och släppte av passagerare i små orörda badvikar.

Eva
Jag kan bara komentera att taxi var mycket trevliga att ta sig till olika badstränder och mycket biligare + enormt snabbare och mycket skönare än badbåt

PANAKAKIS
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-31, 23:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Parga

När vi var i Parga bodde vi mitt emellan stan och Valtos. Promenaden från stan går först uppför en del trappor och en trottoar med vacker utsikt över en ravin och sedan är det några hundra meter väg nedför backen till Valtos. Promenaden som således är lite både uppåt och nedåt tror jag tar 15-20 min, allt beroende på hur rask man är. Någon nämnvärd trafik fanns inte att oroa sig för.

Vi tyckte att Valtos-stranden var fin och trivdes bra där. Men Lichnos är vackert och absolut också värt att besöka. Och då skulle jag vilja säga att oavsett vilket färdmedel man föredrar så bör man en gång välja att promenera för egen maskin. Promenaden genom den ganska stora oliv-skogen tyckte vi nämligen var en fantastisk upplevelse som man inte ska missa även om man inte bryr sig om stränder.

Mats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-15, 14:08
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Kats Visa inlägg
Hej!
Har precis bokat en vecka i Parga i september (med Airtours) och vi ska bo på Hotel Parga Beach, är det någon som bott där och vet hur det är?
Har också en fråga ang hur det är att gå från Valtos beach till Parga Stad? Är det mycket trafik och jobbigt att gå? Vi har varit på många ställen och ibland så är det mycket trafik och kanske bättre att ta en taxi istället?
Har köpt E-guiden så jag ska läsa på!

Tack på förhand!
Kats
Hej
Trevligt att läsa att du har bokat till just Parga Beach.
Tänk där önskar vi oxå bo.Sitter och planerar sommar 2012 till just Parga.
Hör av dig när du kommer hem. Åh planera inför en Greklands semester under höst / vinter gör att det blir roligare att uthärda tiden med kyla/snö.
Liknar lite som underbara Skopelos.
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT