Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-24, 09:56
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Hej alla !!
Finns det någon som har erfarenhet av hur trådlöst internet funkar om man har med egen dator ?? Hotellet erbjuder det gratis.
Själv har jag "tummen mitt i handen" när det gäller att fixa något med datorn.
Sen kan förstås fundera på om det är lönt att ta med datorn på semestern !!
Ha det gott !!
Åsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-24, 10:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Det är lugnt. Alltfler hotell erbjuder numera trådlöst nätverk (wlan) kostnadsfritt till sina gäster. På ett antal hotell tillhandahåller man därtill fast lina via vägguttag. Nätsladd likaså. Ibland krävs ett lösenord, men fortfarande dräller det av oskyddade wlan i hela övärlden...

Nu skola i ärlighetens namn påpekas att det stundtals kan vara klent med nätkapaciteten, men det får man ta. Lägg till detta att var och varannan bar/Cafeteria bjuder på fritt wlan mot att man sig beställer ett krus vitt eller motsvarande.
Medbringa din laptop i förvissningen om att allt kommer att fungera till största belåtenhet.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-24, 10:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Som Arne skriver finns det numer gratis trådlöst internet på många hotell och pensionat. Det är så många som reser med dator numer att hotellen måste erbjuda trådlöst internet, annars får de inte lika många gäster. En del "kommuner" erbjuder gratis trådlöst internet, som i byn Mandraki på Nisyros där det är gratis internet i hela byn.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-24, 12:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En del "kommuner" erbjuder gratis trådlöst internet, som i byn Mandraki på Nisyros där det är gratis internet i hela byn.
Oj, det var en gratisinfo, som är väl värd att notera. Får man nån login av nån, eller är det helt öppet?

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-24, 13:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

I byn Kolymbari på kretas nordkust fungerade det kommunala bredbandet precis perfekt. Ingen inloggning behövdes och det var utmärkt hastighet.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-24, 13:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Får man nån login av nån, eller är det helt öppet?
Det krävs en kod, och den får du av mig. I höstas såg koden ut så här:

Free
Free

Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-24, 17:27
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

TUSEN TACK FÖR ERA SVAR
DET ÄR KRETA SOM ÄR MÅLET I SOMMAR, (IGEN) MEN JAG TÄNKTE SKIFTA BOENDE OCH ORT I SOMMAR. 3 VECKOR BLIR DET MED START I VACKRA,VACKRA CHANIA. LAPPTOPPEN ÅKER MED.
HA DET GOTT, ÅSA

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I byn Kolymbari på kretas nordkust fungerade det kommunala bredbandet precis perfekt. Ingen inloggning behövdes och det var utmärkt hastighet.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-24, 17:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

By the way!!

Tänk på att det kunna vara mycket klokt att medbringa en skarvsladd i och för kontinuerlig laddning av laptopen även vid balkongsittning. Vi inhandlade en 7,5 meters skarvsladd på Clas Ohlson i prisklass 25 Sek. Denna visade sig vara nästintill oumbärlig...

Det är hart när omöjligt att sig ett eluttag på balkonger i Grekland finna.

Vår laptop klarar som allra mest tre timmar utan laddning och då skola betänkas att batteriet och tillhörande laptop är under året gammal.

Notera också att Vodafone i Grekland erbjuder ett hyfsat alternativ för den som bor där wlan saknas. För 30€ i månaden kunna man inhandla ett abonnemang för trådlös internet via "Dongel" Den som har en icke låst dongel kan då surfa med fri access. Saknar man egen "dongel" då kostar det ytterligare 50€ (engångsavgift)

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-24, 22:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det krävs en kod, och den får du av mig. I höstas såg koden ut så här:

Free
Free

Ska försöka komma ihåg det

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vår laptop klarar som allra mest tre timmar utan laddning och då skola betänkas att batteriet och tillhörande laptop är under året gammal.
Det är just därför som jag ska skaffa en iPad. Har en mini-pc och batteriet är under all kritik. Då har jag slagit av allt strömkrävande, men icke. Urladdning inom det snaraste är det som är att räkna med.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-24, 22:50
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Om man åker i högsäsong (juli-aug) så är det nästan omöjligt att logga in på gratis nätverk...i somras när vi var i platanias/Agia Marina så kom vi endast in mitt i natten annars var det överbelastat. Men så kanske det inte är överallt. Däremot funkade det överallt i april och juni
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-25, 05:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

På de flesta ställen står det "Free Wi-Fi" i stället för wlan. Fast det är egentligen samma sak. Wlan är ett äldre uttryck... Men bägge uttrycken betyder att man kan få kontakt med LOKALA nätverk för att komma ut på nätet. De kallas ofta för "Hot Spots". Och då kan man göra det från en dator eller en "Smartphone" med "Wi-Fi". Så hittar du en Hot Spot i utlandet, eller hemma, kan du surfa fritt, om DE inte kräver betalning, och du kan surfa och kolla och besvara mail osv. Facebook, Tw osv...

I större städer i Sverige bekostar ofta kommerna Hot Spots. Ibland så ger olika företag den möjligheten. Som sevice och reklam för företaget. Ända ner till att en bar gör det bara för att attrahera kunder...

Kuriosa: Wi-Fi är för en gångs skull ingen ackronym! Det betyder ingenting! Det uppstod för ca 5 - 6 år sedan som någon digital motsvarighet till det analoga Hi - Fi...

Wlan = Wi-Fi....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-25, 08:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
På de flesta ställen står det "Free Wi-Fi" i stället för wlan. Fast det är egentligen samma sak. Wlan är ett äldre uttryck...
WLAN är ordet jag använder, men så kategoriseras jag säkert av vissa som nörd .
Många barer har som sagt uppkoppling, för att attrahera kunder. Förr var många nätverk öppna, men nu är det mer och mer sällsynt. Beror väl på att defaultinställningen är att ange ett lösenord, när de installerar routern. Förr var default att inte ange lösen.
På Serifos hade hotellet vi bodde på inget WLAN, men väl baren nästgårds. In där för att avnjuta en Amstel och vips så fick jag koden. Sen kunde jag sitta på hotellbalkongen och surfa på barens WLAN. Han bytte inte lösen var dag, som jag hört att vissa snikna typer lär göra. Lösenordet var förresten telefonnumret till stället och det visade sig inte var den enda baren som hade terlefonnumret som lösenord!

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-26, 02:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
WLAN är ordet jag använder, men så kategoriseras jag säkert av vissa som nörd .
Inte av mig! Snarare kunnig skulle jag säga... LAN står ju för Local Area Network. Det finns ju även WAN som betyder Wide Area Network. Men det används knappt heller numera.

Citat:
Beror väl på att defaultinställningen är att ange ett lösenord, när de installerar routern. Förr var default att inte ange lösen.
I många lägen med produkter som kräver lösenord ligger det 0000 eller 1111 som default från fabriken. Och det är förvånansvärt många som struntar i att byta lösenord. Så träffar man på nätverk, eller produkter som är låsta, kan man alltid försöka med något av dessa...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-04, 23:24
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: TRÅDLÖST INTERNET PÅ HOTELLET

Lite offtopic men: VI i brachen (eller iallafall på mitt jobb) säger alltid Wi-Fi av den enkla anledningen att WLAN lätt kan misstolkas som VLAN (eller tvärt om) i dagligt tal
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT