Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-07, 19:02
Ören Ören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Kramfors
Inlägg: 47
Standard Det närmar sig

Åker till Paros om 3 veckor och har bokat Sunset Wiew i Parikia jag undrar om någon har erfarenhet av det hotellet. Gärna något restaurangtipps i Parikia skulle vara trevligt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-07, 20:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Ören Visa inlägg
Åker till Paros om 3 veckor och har bokat Sunset Wiew i Parikia jag undrar om någon har erfarenhet av det hotellet. Gärna något restaurangtipps i Parikia skulle vara trevligt.
Vet inget om hotellet tyvärr. Jag åt på Taverna Mouragio, som ligger på hamnpromenaden, för några veckor sedan, och det var både gott och trevligt, och solnedgången var inte dum den heller.




Taverna Mouragio i Parikia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-10, 19:48
Ören Ören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Kramfors
Inlägg: 47
Standard Sv: Det närmar sig

Ser fint ut det blir nog ett besök där.
Ser på en del trådar att det är mycket folk i Grekland nu.
Jag är lite orolig att det inte räcker att jag köper färjebiljetterna i Pireus, jag planerar att resa 31/8 till Paros.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-10, 21:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Ören Visa inlägg
Jag är lite orolig att det inte räcker att jag köper färjebiljetterna i Pireus, jag planerar att resa 31/8 till Paros.
Tror inte att du behöver oroa dig, det är en söndag och då är det flesta på väg åt andra hållet, och högsäsongen har ebbat ut. Men säker kan man förstås aldrig vara.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-14, 10:36
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Det närmar sig

Enig med Janne, det er søndag og ikke en stor utfartsdag. Har du litt ekstra tid på flyplassen så kan du kjøpe biletten din der ( så slipper du stresset i hodet på vei til Piraus ) Jeg betalte 1,50 i servicegebyr da jeg kjøpte 2 av di siste 6 bilettene til Tinos i sommer, ( siste liten med andre ord..men dette var en fredag og med en catamaran..)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-14, 11:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
. Har du litt ekstra tid på flyplassen så kan du kjøpe biletten din der ( så slipper du stresset i hodet på vei til Piraus ) Jeg betalte 1,50 i servicegebyr
Bra tips!
Funderar på att köpa min båtbiljett på flygplatsen i Aten när jag anländer i september på kvällen , då jag ska med en tidig morgonbåt till Naxos dagen efter, skönt att ha det klart!

Då tar de alltså en serviceavg. på 1,50 euro/per biljett??
Var någonstans på flygplatsen köper man båtbiljetterna?

Sunny

PS. Eller finns det ett biljettkontor där X96 bussen har sin slutstation i Pireus?? Det var becksvart när jag anlände där i maj så jag kan inte minnas att jag såg något där!!

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-08-14 klockan 11:54.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-14, 19:06
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Det närmar sig

Bilettkontoret/ene lå inne i ankomsthallen etter at man har gått ut av passkontrollen.
Lå to ved siden av hverandre, jeg kjøpte hos den til høyre ... og tror den lå rett før utgang 3.
Mener det kostet 1,50 tilsammen for begge bilettene.
Så på forumet her før sommeren at noen betalte 5 euro i gebyr..det kan ha vært den til venstre
Jeg var forberedt på å betale 5 euro og ble positivt overrasket

Ja, deilig å ha det klart "Sunny"... noen ganger har man dårlig tid, og andre ganger er man redd for å ikke få bilett slik vi var... Fikk tips om å kjøpe på forhånd, men da var det bare 2 dager til avreise slik at det ikke gikk ann å bestille på nett ..
Det var en riktig full båt da vi dro til Tinos.
For din del så kan du sove et kvarter lengre og slippe å fundere på om det er kø, nok biletter osv.

Senast redigerad av Ia den 2014-08-14 klockan 19:11.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-14, 19:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Tack, Ia!!

Ja, nog sover man bättre om båtbiljetten är fixad.. ..får hoppas jag går till rätt biljettkontor och får den lägre avgiften då... många bäckar små.. kan man spara några euro här och där så är det ju bra!!

Om det nu inte finns något biljettkontor vid slutstationen i Pireus???
INGEN SOM VET DET????..

Sunny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-14, 20:39
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Det närmar sig

Ja det finns, precis när du kliver av bussen
Lyllo dej som har allt kvar Trevlig resa
Hälsa Amorgos att jag kommer tillbaka utan magbekymmer
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-14, 20:40
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Det närmar sig

Sunny, är det Blue Star du skall åka med? I så fall finns ett biljettkontor i hamnen i Pireus. Ta rulltrappan upp o gå över bron. När du kommer ner på andra sidan så gå in i hamnområdet, håll Vänster o du ser snart BS biljettkontor.
Om det är annan färja du skall åka med så gick vi en liten bit till vänster, längs huvudgatan (om du har rulltrappan framför dig), på samma sida som du går av bussen. Där fanns en liten resebyrå där vi hämtade ut våra förbeställda biljetter, kostade inget extra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-14, 20:58
Ören Ören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Kramfors
Inlägg: 47
Standard Sv: Det närmar sig

Bra att jag också får lite tipps var jag hittar någonstans att köpa biljetterna. Landar i Aten 30/8 kl18.40 och sedan sover en natt på Pireus Dream.
Tror jag ska köpa biljetterna på morgonen då..
Det känns som man vill resa snart igen fast vi har haft så fin sommar.
Nu börjar kylan skönt att resa bort då och bara vara.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-14, 21:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Ja det finns, precis när du kliver av bussen
Lyllo dej som har allt kvar Trevlig resa
Hälsa Amorgos att jag kommer tillbaka utan magbekymmer
TACK.. Men vad bra.. Kanon.. då köper jag biljetten i Pireus ist när jag kliver av bussen.. ja det ska bli underbart att få komma tillbaka så snart igen till Amorgos.. är så lycklig över att jag har den möjligheten i år iaf!!..
Hoppas du ger Amorgos en ny chans, förstår att det inte kan bli så bra om man inte är helt frisk!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-14, 21:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Ören Visa inlägg
Nu börjar kylan skönt att resa bort då och bara vara.
Håller med, nu är det verkligen lite kyligare. MEN just nu känns det bara skönt!!..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-14, 21:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Sunny, är det Blue Star du skall åka med? I så fall finns ett biljettkontor i hamnen i Pireus. .
Tack för info kize..ja, jag ska åka med Blue Star till Naxos men inte förrän dagen efter, så jag vill helst undvika hamnområdet på kvällen när jag anländer.. nu finns det ju visst ett biljettkontor där bussen stannar så då löste det sig!..
Istället ska jag försöka hitta till mitt hotell, det blir nog en taxi.. ..!

Nu i maj vart jag ju hämtad vid bussen av Phidias hotell som har denna fina servicen.. då behövde jag inte leta själv.. NU.. i september ska jag bo på ett annat hotell som inte har transferservice... OM.. det hade varit under dagtid och ljust hade det ju varit enklare att hitta!!

Sunny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-15, 09:16
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Sunny, är det Blue Star du skall åka med? I så fall finns ett biljettkontor i hamnen i Pireus.
Bara ett förtydligande: Det finns flera biljettkontor i hamnen och jag tror att alla säljer biljetter till Blue Star och alla tar samma pris.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-15, 19:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Nu i maj vart jag ju hämtad vid bussen av Phidias hotell som har denna fina servicen.. då behövde jag inte leta själv.. NU.. i september ska jag bo på ett annat hotell som inte har transferservice... OM.. det hade varit under dagtid och ljust hade det ju varit enklare att hitta!!

Sunny
Det är inte särskilt långt eller svårt att hitta till Piraeus Dream från busshållplatsen. Hållplatsen i Piraeus där vi brukar kliva av ligger ungefär vid gate nr 8. Man går över gatan till "hamnsidan" och följer kajen åt vänster, endera på trottoaren eller in genom gaten och längs kajen till gate 9. Handlar kanske om c:a 300 - 400 m. Strax efter gate 9 finns ett övergångsställe där man går över och två kvarter rakt upp och i gatan till vänster ligger Piraeus Dream Hotel.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-15, 19:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är inte särskilt långt eller svårt att hitta till Piraeus Dream från busshållplatsen. Hållplatsen i Piraeus där vi brukar kliva av ligger ungefär vid gate nr 8. Man går över gatan till "hamnsidan" och följer kajen åt vänster, endera på trottoaren eller in genom gaten och längs kajen till gate 9. Handlar kanske om c:a 300 - 400 m. Strax efter gate 9 finns ett övergångsställe där man går över och två kvarter rakt upp och i gatan till vänster ligger Piraeus Dream Hotel.

Masse
Tack, Masse det var en bra vägbeskrivning... MEN.. jag ska INTE bo på PIREUS DREAM hotel...hade velat bo på PHIDIAS hotell men där var det fullbokat... så nu har jag valt att bo på ANEMONI hotel!

Sunny

Ps. Det var Ören som skulle bo på Pireus Dream..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-08-15 klockan 19:25.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-08-17, 00:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack, Masse det var en bra vägbeskrivning... MEN.. jag ska INTE bo på PIREUS DREAM hotel...hade velat bo på PHIDIAS hotell men där var det fullbokat... så nu har jag valt att bo på ANEMONI hotel!

Sunny

Ps. Det var Ören som skulle bo på Pireus Dream..
Ooops! Så fel det kan bli. Anemoni är inte heller särskilt svårt att hitta, men en aning längre att gå. Kan ju vara värt 5e fastpris för taxi istället.

Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-08-17, 11:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ooops! Kan ju vara värt 5e fastpris för taxi istället.

Masse
Menar du att de tar 5 euro fast pris inne i Pireus??
Jag har aldrig åkt taxi där, kör de med taxameter annars?

Åker sällan taxi i Grekland, blir oftast hyrbil eller den lokala bussen...så jag är inte så insatt i detta!!..

Sunny
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-08-17, 17:02
Ören Ören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Kramfors
Inlägg: 47
Standard Sv: Det närmar sig

Tack Masse för vägbeskrivningen till hotellet.
Det är vår första resa på egen hand.
Paros och Naxos har vi bokat boende på men det blir nog dagsturer till Antiparos och Koufonissi också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT