Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Symi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-24, 10:49
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Övernattning på Symi

Någon som har något bra förslag på var man övernattar någon natt på Symi. Vill gärna bo med utsikt över hamnen och livet där.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-24, 13:37
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Övernattning på Symi

Hej Har ingen färsk info Om Symi o boende Men kanske kan få bidra med en liten historia om Symi som utspelades för c:a 25 år sedan. Vi var på Rhodos och hade gjort en dagsutflykt till Symi året innan .Nu funderade vi över om vi skulle våga inleda vår ö-luffnings sejour m en natt där .I Mandraki hamnnen fann vi en liten båt MARIA som kunde föra oss dit o hem .Och även kunde rek. boende . Vi slog till o. nästa dag åkte vi iväg . När vi närmade oss Symi gick båten inn i en annan hamn vi tittade lite frågande på varann men Förklaringen kom snart med en hög röst skrek Kaptenen " HIR PEDI OTHER SIDE SYMI WALK !!! Sedan tittade Han på oss och sa " NOT YOU . YOU STAY!Med på båten fanns många äldre som jag än idag undrar hur de tog sig över till Symi.Nåväl framme fick vi anvisning var rummet skulle finnas : gå till vänster ihamnen uppför en trappa mitt i den till höger ligger det. Vi kom dit och träffade en rar kvinna som talade om att ett rum fanns snart ledigt efter en Engelsman o. hans fam. Ville vi titta först ? Javisst. Rummet var stort m. ungefär fyra sängar o i fil fanns ett mindre rum m två sängar. Till rummet hörde en mindre balkong med en lutning som gjorde att ingen av oss vågade beträda den. Nåväl pris och förklaringar om att toaletten fanns ute i trädgården där också duschen fanns vidare att frukost ingick. Vi accepterade, rummet skulle städas först vi bjöds på kaffe o. grek sockerkaka under tiden i trädgården . Vi flyttade in o. tog en liten promenad förbi hamnen till en liten strand där fanns en koloni av Engelska målare , författare o officerare som disk. världshändelser m varandra . Efter bad, siesta. åt vi middag mellan husen i hamnen Till bilden hör också att under dagen var Symi till bristningsgränsen fyllt m dagsturister fr Rhodos, nu var det mycket lugnare o .trivsammare.Morgonen efter kom .dags för frukost men ingen syntes till varvid vi gick ner till hamnen där frukost intogs .Vid återkomst till rummet möttes vi av en Ledsen Dam m uppsvullen kind som frågade om vi ville ha frukost nu Vi ville inte genera henne så vi sa ja tack .Frukosten Bestod av Kaffe o Grek,sockerkaka .Bröd hade hon inte handlat orsaken var tandvärk.hon bad om ursäkt o lovade att skicka någon till bageriet. Vi avböjde med att vi inte var så hungriga . Dags för avfärd lite senare på dagen m Maria via Panormitis där vi tillbringade en natt i klostret med en munk som bjöd på likör o vart mer mer berusad vartefter tiden gick .Men som dom säger DET ÄR EN HELT ANNAN HISTORIA.Detta var start för ö luff på vårt sätt D.V.S En billig Charter till någon ö och vidare m rundtursbåt el. färja . Så har vi rest i cirka Trettio år o, hoppas få fortsätta ett bra tag till. Hälsn Janne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-24, 16:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Övernattning på Symi

Vi hava funnit oss ett utmärkt boende på Symi. Hotel Eleni. Herr Nicos driver stället som har endast sex rum/studios. God standard, AC på alla rummen samt en charmant balkong till varje rum.

Beläget just intill klocktornet, precis där färjorna anlända. Prisläge beroende på säsong variera mellan 30-45€ per natt.

Herr Nicos driver i bottenvåningen ett café. Bokning sker därstädes eller per telefon. Vi har numret.

Utsikten från balkongen över hela hamnområdet är mer än värt priset.

Länk http://www.sendpix.com/albums/06022408/thuo7x6do1/


Arne

"Med Hustru som just skurit renköttet i bitar samt lagt detsamma i saltlag inför torkningen under 30 dagar"
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-27, 09:12
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Övernattning på Symi

Låter kanon och ser kanon ut enligt bilderna. Jag tar gärna telefonnrumret. Så kan jag ju slå en signal lite längre fram. Antar att man klarar sig bra med engelska om man ringer, eller?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-27, 10:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Övernattning på Symi

..och vi bodde jättefint på ANDRA sidan bukten..Man ser "vårt" hus 110 trappsteg upp över bukten!

Lissi - som säker gick 1000 trappsteg var dag minst i 14 dagar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-17, 14:37
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Övernattning på Symi

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan
Någon som har något bra förslag på var man övernattar någon natt på Symi. Vill gärna bo med utsikt över hamnen och livet där.
Opera House är ett bra alternativ. Men ingen utsikt över hamnen.
Men.. jag har satt på vårt terass fram tilla till kl. 2 på natten och tittare på lamm som klättrade på bergen, in månsken...
och hemresan började tidigt på morgonen....
Opera House centralt i staden.
MVH
Soleil
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-17, 17:04
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Övernattning på Symi

Finner ikke siden med bilder???
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-18, 18:37
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: Övernattning på Symi

Det finns en fransyska på Symi som erbjuder rätt billiga, men lite trånga och ibland skabbiga studios. Den vi fick, (och prutade ner till 25 E) låg HÖGT upp tvärsöver där båtarna stannar. Jag kan lova att det blev många och tunga steg uppåt dom där nätterna. Den här fröken hyr också ut scooters och driver restaurang och verkar ständigt jäktad. Titta först och pruta sen.
Tyvärr har ön inga hyfsade bad och det blir rätt varmt nere i grytan under högsäsong. Befolkningen här kändes mer anonyma än på andra öar i dodekaneserna.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-18, 19:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Övernattning på Symi

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex
Tyvärr har ön inga hyfsade bad och det blir rätt varmt nere i grytan under högsäsong. Befolkningen här kändes mer anonyma än på andra öar i dodekaneserna.
Oj vad jag inte håller med

Själv älskar jag Symis bad - både dem man åker båt till och dem man letar upp på egen hand. Jag föredrar sten framför sand så Symi är rena badparadiset för mig

Och människorna upplevde jag som varma och öppna - redan från den första av de 12-13 resorna jag gjorde dit
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT