Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-10, 09:39
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Paros nya flygplats

Är det någon som har koll på när den " nya" flygplatsen öppnar? Nu är det nästan hopplöst att få en biljett - när man får en så är det endast 7 personer ombord - men enl bokningen är det fullt!! Förhoppningsvis blir det större plan och lättare med biljetter!
Anders
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-10, 11:10
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Paros nya flygplats

Å ska dem bygga en större? Idag kör väll olympic sina små Dash plan (samma som till Naxos) vore soft om de bygger ut den för Paros ligger bra till för öluff
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-10, 14:26
Viola Viola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Paros nya flygplats

Den är redan påbörjad och är belägen väster om den gamla flygplatsen. Planeras bli färdig om två år. Återstår att se om det blir så i realiteten. Men vi får hoppas att det blir så. Det är ju som du skriver svårt att få tag på biljetter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-10, 15:02
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Paros nya flygplats

Hur pass stora plan kommer den nya att kunna ta emot?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-10, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Paros nya flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hur pass stora plan kommer den nya att kunna ta emot?
Vad jag hörde nu när jag var där så var det inte de allra största planen, men stora nog för att det ska löna sig med charter. Naxosborna var ganska avundsjuka, men det spiller säkert över på dem också.

Jag var vid flygplatsen för några veckor sedan men såg inga som helst tecken på byggande.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-10, 17:31
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Paros nya flygplats

Googlade runt lite idag o hittade några saker om Paros nya flygplats. Banan var tydligen planerad att bli 2000 m lång men av någon anledning blir den kortare, 1400 meter. Möjlighet finns att i framtiden göra den som mest 1900 m lång. Vet inte exakt hur lång sträcka plan behöver för att landa, men förstod på den skribent jag läste att några plan, typ SAS charter som landar på Santorini blir det inte till att börja med i alla fall. Det pratades om plan som kan ta 80-90 passagerare i nuläget. Vet inte när banan skall vara klar, därom fanns det olika uppgifter.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-11, 10:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Paros nya flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Vet inte exakt hur lång sträcka plan behöver för att landa, men förstod på den skribent jag läste att några plan, typ SAS charter som landar på Santorini blir det inte till att börja med i alla fall.
Enligt Wikipedia är Skiathos landningsbana 1628 meter lång, och Boeing 757 är det största plan som kan landa där.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-11, 11:29
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Paros nya flygplats

En 737-800 behöver ungefär 2,000 meter vid maxlast och vanliga förhållanden eller hur man ska skriva om det, (SL, 30°C, MTOW) tror Airbus 320 har ungefär samma behov, men sen kan man ju komma undan med kortare om man har mindre last, (det brukar dock inte flygbolagen gilla, om det nu inte är bränslevikt man ska spara in på ) men 1400 är nog väll kortaste laget om man ska köra internationel charter flyg, Skiatos är inga problem, men du kan inte starta maxlastad, var något år det var dåliga vindförhållanden eller vad de va som vi fick flyga till Thessaloniki o tanka på vägen hem då planet inte kunde starta med tillräckligt bränsle:/

Senast redigerad av Mahava den 2014-07-11 klockan 11:35.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-11, 14:25
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Paros nya flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Jag var vid flygplatsen för några veckor sedan men såg inga som helst tecken på byggande.
Den nya flygplatsen ser man inte från den gamla trots att avståndet inte är så stort emellan dem. Den nya ligger ett par kilometer norr om den gamla och närmare kusten. I nödfall kan man nästan promenera till Pounda för att ta bilfärjan till Antiparos :-)
Nu i juni var det fullt arbete där. Man såg sand & dammoln från arbetsplatsen från Anti!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-14, 13:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Paros nya flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Nu i juni var det fullt arbete där. Man såg sand & dammoln från arbetsplatsen från Anti!
Tack för info! Spännande med en flygplats på Paros. Undrar hur det kommer förändra öarna?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-14, 17:47
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Paros nya flygplats

Jag kollade runt lite på nätet förra året och det jag kunde hitta var att det inte blir mer flygtrafik till och från Paros. Man vill kunna starta och landa med fulla plan och inte halvtomma. Kanske lite större plan också än idag men inte fler turer än idag, 4 ankommande och 4 avgående plan, Air Olympic, Dash 8 modell.
Vad som stämmer med det visar sig att se.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-14, 18:11
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Paros nya flygplats

Hittade en bild där man kan se hur nya flygplatsen blir: http://www.friendsofparos.com/news/a...-airport/image. Har också googlat en del och det verkar som sagt bara bli en kort bana, om dom ska kunna ta emot större plan krävs betydligt mer vad gäller infrastruktur som vägar och vatten/avlopp så det lär nog ta många år innan det blir av gissar jag.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-16, 20:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Paros nya flygplats

När jag pratade med folk på Naxos nu i juni så vill de också ha en flygplats, helst för större plan, typ sådana som kan ta upp till 150 passagerare.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-16, 23:46
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Paros nya flygplats

Klart att dom vill ha större plan med fler turister. Men det finns en baksida med det och det är ökat buller från jetmotorer och det finns ju regler inom EU som reglerar just detta med buller. Det kan ju sätta käppar i hjulen för utbyggnad av flygplatser om det vill sig. En flygplats som inte ligger avsides får nog problem med det.
För den delen så minns jag Korfu 1987 när jag skulle sova på ett tak i Korfu Town och planen startade och landade alla tider utom under vargtimmarna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-30, 16:16
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Paros nya flygplats

Här kommer en länk till Youtube som visar bygget från ovan - bilderna är tagna i maj 2014 - inget asfalt ännu.

http://www.youtube.com/watch?v=zBaQxdU0XN0
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT