Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-09-16, 17:31
Ruggero Ruggero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 32
Standard Sv: Höstresan 2012. Dodekaneserna

Hej. Åker till Chania tisdag morgon. Jag vet att jag sparat busstidtabellen Flygplatsen-Chania och Chania-Paleochora som du var hygglig att lägga ut för någon månad sedan. Men i den allmänna röran i samband med packningen hittar jag den inte. Har du eller någon annan vänlig själ möjlighet att lägga ut den igen vore det bra. Annars får jag väl ta en taxi från flygplatsen. Vad ska jag då betala?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-09-16, 18:03
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Höstresan 2012. Dodekaneserna

Här !
http://www.chania-airport.com/transportation.html
/ Tom
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-09-16, 18:04
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Höstresan 2012. Dodekaneserna

http://bus-service-crete-ktel.com/ti...hp?line=3&lg=2

http://bus-service-crete-ktel.com/ti...p?line=32&lg=2



Vi kanske ses om du är kvar.Vi kommer söndagkväll med bussen från Chania. Cia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-09-17, 15:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 17 September. Fourni

Måndag 17 September. Fourni

Måndag morgon. Samma fina väder med 24 grader och strålande sol redan klockan åtta på morgonen. Öns städare, Städarlasse, han har fått förstärkning av tvenne tjejer som nu hela morgonen har fejat strand och hamngatan efter helgens begivenheter.

I går afton gick vi traditionsenligt upp till Nikodemus Taverna just ovanför Square att intaga varsin isad Ouzo. När vi sedan vid halvsjutiden anlände till Nikos i hamnen, då hade redan Panagia. T parkerat sig vid bortre piren. Nu väntade alla på att bilfärjan Irapetra skulle anlända vid halvniotiden.

Hela byn som vanligt nere vid hamnen. Bök och stök. Bilar lastar av koffertar och resenärer allt i strid ström. Så anlände färjan just runt kvart i nio. Ett tjugotal turister gick ombord och dessvärre bara sex klevo iland.
Vännen Nikos kunde dock glädja sig åt att besättningarna från de tre segelbåtarna valde att intaga fiskmiddag. Inalles tolv personer som beställde in dyra fiskrätter samt mezes och flaskvin. Det ger inkomster det.

Birgitta beställde in färsk friterad Kalamares medan Arne hittade en mycket god rätt med nötkött i ugnsbakad version. Väldigt gott. Notan stannade på 23 €. Bläckfisken lyfte upp priset till denna nivå. Just innan vi skulle gå hemåt dök It-killen från Danielssons Café upp att efterhöra om vår Vodafoneuppkoppling fungerade till belåtenhet. Visst gör den det blev svaret.

Vi gick hemåt vid halv tio och noterade att vår huskatt troget väntade utanför studiodörren. Katten trakterades med kvällsmat. Våra svenska studiogrannar avreste med Irapetra och hade vid vår dörr avlevererat en burk kattmat de fått över.

Det här med myggen nu. Arne har alltid svårt med myggen. De älskar att knapra på honom och han får elaka bölder efter sticken vanligtvis. Denna tur har vi tacksamt noterat att det är glest mellan myggen. Inalles ett stick har Arne drabbats av under den första veckan.
Det medbringade förrådet av myggmedel ligga ouppackat i ränseln.

Nu i morse vid sjutiden avgick Panagia. T till Karlovassi medförande en personbil samt sex turister och tvenne ortsbor.

Vid lunchtid gick vi i det vackra vädret upp till Square att njuta cafésittning. Fyra soldater samt en Löjtnant från öns garnison satt just invid bageriet. De hade uppenbarligen ”beredskap” och hade parkerat sina laddade automatkarbiner längs bageriväggen. Pittoreskt!
Uppenbarligen hade till ön anlänt ett antal nya turister. Det var välfyllda bord och stolar på Cafenion.

Efter siestavila i vår studio tog vi kontakt med Pensionatsägarna på Agathonissi för att efterhöra därest det fanns lediga rum. Vi avser anlända A från Samos/Pythagorion fredag 21 September och stanna tvenne nätter på A. Nix, de två ställen vi ringde till Marias samt Glaros hade fullt de aktuella dagarna. Nu ska vi kolla med det tredje stället i afton. Vi får se hur det blir. Gud vet vad detta pensionat heter...
Just när denna rapport skickats erhöllo vi kontakt med ett pensionat på Agathonissi, där de hade lediga rum. Theologis Pension. Vi bikade genast ett rum för två nätter.

Lite bilder från gårdagen och dagen ligga inne i galleriet under ”Måndag 17 September”

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2012-09-17 klockan 15:30. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-09-17, 16:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstresan 2012. Dodekaneserna

Arne och Birgitta....Jag är så himla nyfiken på varför ni kallar en av tavernaägarna,(den ratade), för snikne Ville.....Är han så hemsk? Är han otrevlig mot sina gäster eller tar han för mycket betalt för mat och dryck? Ni har ju ändå ett foto på honom där han ser rätt trevlig ut, menar jag. Jag måste absolut ha missat något från någon tidigare resa..

Stilla gärna min nyfikenhet

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-09-11, 13:02
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Höstresan 2012. Dodekaneserna

Ja landning på Samos är speciell redan i ett vanligt plan! Ser fram mot att få höra om Agathonissi, passerade där för ett par veckor sedan. Det blev ett sug i magen som nog antydde att jag skulle hoppat av..
Njut av värmen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-09-11, 13:04
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Höstresan 2012. Dodekaneserna

Förresten, missa inte att äta på Iridions när ni kommer åter till Pythagorian. En av de bästa restauranger vi besökt i Grekland.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT