Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-16, 00:09
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej!
Vi har tänkt oss till Sifnos och möjligtvis Faros medio maj 2010. (Har aldrig varit på ön tidigare). Vi åker med två barn (2 och 4). Vi har kikat på Aperanto, men har fått pris på 100 Euro per natt för 2-rums lägenhet, vi tycker detta är lite dyrt..? Hotellet ser annars härligt ut!! Har någon förslag på tillsvarande boende, men något billigare? Behöver häller inte vara i Faros.. Vi har tre önskemål till destinationen: barnvänligt, fin strand samt lugn och ro.

En annan sak vi blev lite konfunderade över är om det är för tidigt att åka ca 8 maj? Både med tanke på väder och på vad som har öppnat av affärer, tavernor etc.. Om det bara finns tre tavernor i t.ex. Faros vore det ju ok om någon av dem har öppet..

Tacksam för lite hjälp!

miss p
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-16, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

100 euro är defintivt dyrt så tidigt i maj. På Sifnos finns en välordnad turistbyrå där ni kan få en lista med namn och telefonnummer till olika uthyrare. Finns säkert gott om boenden så tidigt på säsongen. Det blir biliigare att välja på plats.

Om det är för tidigt att åka är svårt att svara på. Beror på vad ni förväntar er av varma kvällar och varmt hav samt hur vädergudarna står er bi. finns många fördelar att åka då som lite turister, grönare natur och lägre priser.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-16, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Faros i början av maj är oerhört lugnt. Där är nästan alltid lugnt, men i början av maj är det extremt. När vi var där i mitten av juni förra var allt öppet, men på tavernorna satt det inte mycket folk, förutom Ouzeria Faros som var fullsatt varje kväll. Jag tror att åtminstone där är öppet i början av maj. Säkert är den lilla affären också öppen. Ett bra alternativ till Aperanto är Rooms Thalatta som ligger ovanför Aperanto.

Vill ni ha lite mer liv och rörelse är det bättre att bo i Kamares.

Vädret är som Eva skriver omöjligt att säga något om. Någon vidare temperatur i vattnet är det garanterat inte, i alla fall inte för en badkruka som jag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-16, 14:31
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Även om vi har varit på närliggande öar och badat på den tiden i maj, så måste man vara inställd på att det KAN vara osäkert med vädret idag, det är inte lika stabilt som det var för en del år sen. Men har ni TUR, då kan det vara helt OK. Vattnet och kvällarna är ganska säkert kyliga.

Stranden i Kamares är långgrund och barnvänlig och tavernalivet i Kamares lagom levande, jämfört med Faros som verkligen förutsätter att man gillar lugnet.

Sen finns det ju bussar som tar en över hela ön om man vill, lagom utflykter till både Apolonia, Artemonas, Platy Gialos, Faros, Vathy och Kastro.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-19, 13:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Förra sommaren var vi på Sifnos med två småbarn och bodde i Kamares i mitten på juni. Vi har tidigare bott både i Faros och Kamares innan vi hade barn men tyckte att det passade bäst att bo i Kamares för att där är det enkelt till allt. Vi bodde på en liten rumsuthyrning utan namn och hade en tvårumslägenhet med stor altan nära till stranden.


Bilden ovan är tagen från stranden, vår altan är den som syns mitt i bilden på nedervåningen.



Bilden ovan visar stranden som var väldigt lugn de dagar vi var där.

Boendet har bara en större lägenhet så det kan vara skäl att boka om ni vill vara säkra på att få just detta.
Jag minns inte vad hon hette som skötte om allt, de var tre systrar och hon kunde dåligt engelska. En annan syster heter Katerina och finns på tel +30 210 764 95 99, jag antar att det är hennes nummer i Aten. Jag fick också ett mobilnummer +30 694 521 53 35 men jag antar att det är till hon som är sämre på engelska.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-20, 00:21
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej!

Räkna med att det kommer att vara ganska så kallt i vattnet (för att vara Grekland och sommarsemester). När vi åkt i slutet på maj/början av juni har det varit runt 17-19 grader. Men det varierar givetvis. Tror att Sifnos är en mkt bra ö för små barn.

Faros är ju mysigt men i maj kanske Kamares är bra eftersom det är relativt lugnt då och stranden väl anpassad för små barn.

Jag skulle nog undersöka Janeriks förslag.

Lycka till!

Anti-Paros är en bra ö att åka till med små barn under tidig säsong då det finns en vik som är väldigt långgrund vilket ger varmt vatten. (detta kanske är överflödig information som du redan vet)


/Ofelia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-20, 22:57
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Tack för alla svar! Vi har ännu inte bestämt var vi skall bo och nu spanar vi även på Paros och Antiparos.. Samma visa varje gång... Biljetterna är i alla fall köpta. 7000,-t/r Kastrup-Athen för 2 vuxna och 2 barn (över 2 år). Det är vi nöjda med! Är det någon som har en liten pärla så är det bara att säga till.. Nu är vi alltså lite på ruta ett och vet inte ens vilken ö det blir..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-12-20, 22:58
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Den platsen ni bodde på ser jätteskön ut janeric! Vi funderar dock lite på pool om det nu är iskallt i vattnet och då är utbudet bättre på Paros/Antiparos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-12-27, 15:05
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej!
Vi bodde också där förra sommaren, det som visas på bilden. Vi trivdes kanon, hade hela övervåningen (2 stora altaner) för oss själva i början på juni. Väldigt lätt att hitta dit, betalade 30 per natt, då var vi 2 vuxna och ett barn på 2 1/2 år. Kan verkligen rekommenderas...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-12-28, 16:35
Karin Ts avatar
Karin T Karin T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Ronneby
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Även vi har bott i rummet med altanen på nedervåningen. Det var perfekt. Tyvärr har det inte varit ledigt de två senaste gångerna vi varit där.

Eftersom Kamares ligger i en vik, så tror jag att vattnet kan hålla helt OK temperatur även i maj. I slutet av juni har det nästan varit för varmt.

Perfekt för barn!!

Föredrar absolut Sifnos framför Antiparos. Paros hör till en av våra favoritöar, men har kanske inte riktigt det lugnet ni är ute efter. Det är ju en betydligt större ö än Sifnos och därmed lite mer "besvärligt" att ta sig fram.

Hoppas ni får en härlig semester!

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-02, 00:27
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej igen!
Nu har vi äntligen bestämt oss för att det blir Sifnos.. ! Vi har funderat på Faros, men har förstått att utbudet av tavernor inte är jättestort. Vi vill gärna äta god mat utan att behöva åka i väg om kvällarna (på grund av små barn). Är då Vathy ett bättre alternativ? Och har någon förslag på bra boende? Det verkar vara en lugn plats med fin strand men ändå lite mer att välja på när det gäller tavernor?

Vi funderar även på att bo på ett par olika platser så kanske blir det både Vathy och Faros eller någon annan by/stad?

På förhand tack för hjälp!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-02, 14:36
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Om jag hade rest med yngre barn hade jag absolut valt att bo i Kamares. Där finns ju allt inom räckhåll och en fin, barnvänlig strand dessutom. Faros ligger väldigt off i sammanhanget, tror att ni tröttnar ganska fort på att bo där. Särskilt eftersom det är lågsäsong. Vathy kanske är bättre men av dessa tre är ändå Kamares bäst, i mitt tycke.

Carina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-02, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Om jag hade rest med yngre barn hade jag absolut valt att bo i Kamares.
Håller helt med! Vathy är om möjligt ännu lugnare än Faros.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-02, 16:32
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej!
Jag hade inte heller valt Vathy. Vi åkte dit för en dag, men åkte efter en halv timme igen, trivdes inte alls där, ingen speciell strand heller trots att det såg fint ut på håll. Åkte till Faros istället, där är väldigt mysigt, men hade valt att bo i Kamares, där är nog lite mer rörelse. Både taxi och hyrbil var billigt där, så ni tar er lätt runt. Tror vi betalade 25 euro i början på juni förra året för en dag. Biluthyrningen ligger precis efter boendet som det skrivits om här. Missa inte den italienska restaurangen(tror där låg 2 sidan om varandra), den jag menar är den första från hamnen. Vi åkte buss upp till Apollonia också ett par kväller, väldigt nära och enkelt, där var väldigt mysigt uppe. Vi hade en son på 2 1/2 år med oss och han trivdes kanon på Sifnos precis som vi.....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-02, 23:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Citat:
Ursprungligen postat av miss piggy Visa inlägg
Den platsen ni bodde på ser jätteskön ut janeric! Vi funderar dock lite på pool om det nu är iskallt i vattnet och då är utbudet bättre på Paros/Antiparos.
Visst, pool i all ära. Vi bodde med pool på Naxos och det var skönt och smidigt men vi saknade aldrig poolen då vi bodde i Kamares. Sedan märker ju inte barnen på samma sätt som oss vuxna att det är kallt i vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Karin T Visa inlägg
Även vi har bott i rummet med altanen på nedervåningen. Det var perfekt. Tyvärr har det inte varit ledigt de två senaste gångerna vi varit där.

Eftersom Kamares ligger i en vik, så tror jag att vattnet kan hålla helt OK temperatur även i maj. I slutet av juni har det nästan varit för varmt.

Perfekt för barn!!

Karin
Då vi kom dit så var det inte ledigt men vi bodde en natt på övervåningen i ett litet rum och fick den fina lägenheten efter det. Det var helt klart värt att tränga ihop sej en natt för att sedan bo i lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av miss piggy Visa inlägg
Hej igen!
Nu har vi äntligen bestämt oss för att det blir Sifnos.. !

Vi funderar även på att bo på ett par olika platser så kanske blir det både Vathy och Faros eller någon annan by/stad?

På förhand tack för hjälp!
Vi har åkt till Vathy några gånger men knappt stannat där, har liksom inte känts rätt.
Att bo på olika platser på Sifnos är lite överkurs, hyr en bil kanske för flera dagar och åk runt lite i stället. Jag kan tänka mej att ni kan få en hyrbil väldigt billigt i lågsäsong. Vi hyrde bil i samma hus som vi bodde men bara en dag. De frågade hur mycket vi ville betala och jag fick bilen för skambudet jag gav.

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Om jag hade rest med yngre barn hade jag absolut valt att bo i Kamares. Där finns ju allt inom räckhåll och en fin, barnvänlig strand dessutom. Faros ligger väldigt off i sammanhanget, tror att ni tröttnar ganska fort på att bo där. Särskilt eftersom det är lågsäsong. Vathy kanske är bättre men av dessa tre är ändå Kamares bäst, i mitt tycke.

Carina
Kan bara hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Biluthyrningen ligger precis efter boendet som det skrivits om här. Missa inte den italienska restaurangen(tror där låg 2 sidan om varandra), den jag menar är den första från hamnen. Vi åkte buss upp till Apollonia också ett par kväller, väldigt nära och enkelt, där var väldigt mysigt uppe. Vi hade en son på 2 1/2 år med oss och han trivdes kanon på Sifnos precis som vi.....
Det finns flera biluthyrningar runtom där, vi hyrde av den som fanns i samma hus.
Vi åt på den första (från hamnen) Italienska restaurangen men Sara (4 månader då) trivdes inte riktigt då det blev många bussar stående längs gatan då en båt kom. Blev väl inte bästa miljön där då.
Vi åt Take Away från många restauranger under tiden vi var där, fungerade kanonbra då Sara inte ville åka med ut, jag hämtade maten och så åt vi på altanen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-01-03, 13:34
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej igen!!

Visst kör där lite bilar (slapp dock köer när vi satt där), men eftersom vår son älskar bilar var kombinationen bilar, kanonmat, trevlig personal och barnstol (inte många ställen som har) perfekt. Take away körde vi också med på dagarna, framförallt gyros som vi käkade på stranden...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-01-04, 22:08
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Tack för alla svar ang. boende på Sifnos. Vi hade tänkt ringa ägarna av lägenheten i Kamares som Jan Eric hänvisade till. MEN, när vi skulle kolla båttider blev det stopp i planeringen.. Vi har bokat flyg Cph - Athen 9.e maj med retur 18 maj. Nu ser vi att det går väldigt få färjor från Piraeus till Sifnos.

Är det troligt att tidtabellerna för färjorna ändras innan säsongen är i gång,eller är dom spikade för hela året?
Som det ser ut nu får vi nog ge upp Sifnos eller nöja oss med 5 dagar där och resten i Athen eller nåt. Inte vad vi hade tänkt oss.

Har någon förslag på en liknande mindre ö med bättre färjeförbindelser?
Nu lutar det mest åt Paros igen, mest för att färjorna går dit varje dag.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-01-05, 09:34
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Hej!
Jag hade väntat. Förra året när vi skulle åka till Sifnos i början på juni kom där upp nya förbindelser i april/maj. Vi kom ut dagen efter vi landade i Aten. Skulle där inte göra det kan ju alternativet vara Paros. Ni lär ju ha enkelt att hitta boende i maj. Vi var även på Paros en vecka förra året och kan helt klart rekommendera att bo i Naoussa, där var verkligen fint. Vi tog båten ut till Kolymbithresstranden flera gånger. En perfekt strand för barn med härligt klart långgrunt vaten. Tog en dag på Antiparos, men vi tyckte att Paros var betydligt bättre...
Vi har bokat flyg till Aten 30/5 i år, men vi lär nog få vänta innan vi kan bestämma vilken ö vi ska till, förbindelserna kommer ut ganska sent och det är ju aldrig problem att få boende vid den tiden. Det löser sig nog ska ni se...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-07, 20:22
pernille71s avatar
pernille71 pernille71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Lomma
Inlägg: 23
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Vi har varit på Sifnos de senaste 10 åren. I 2004 var vår son bara ett år, så då ville vi åka tidigt för att det inte skulle vara för varmt. Vi var på Sifnos över Pingst (månadsskiftet maj/juni) och bodde i Kamares. Det var väldigt stilla jämfört med folklivet vi var vana vid. En del restauranter, Pipis bageri och några barer var stängda, men öppnade fredagen innan Pingst eftersom fastlandsgrekerna åker ut till ön för att fira Pingst.

Det var rätt kyligt och vi hade även 2 dagar med regn, ta med lite extrakläder och inneskor till att ha på de kalla golven. Vissa kvällar var det rätt kallt ocg blåsigt, då åt vi inne på restauranterna - det var en ny erfarenhhet, men jättemysigt På dagarna kunde man fint sola, men det var lite för kallt i havet för att bada.

God tur!

Pernille
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-01-10, 00:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hur är det att åka till Sifnos medio maj?

Citat:
Ursprungligen postat av miss piggy Visa inlägg
Är det troligt att tidtabellerna för färjorna ändras innan säsongen är i gång,eller är dom spikade för hela året?
Som det ser ut nu får vi nog ge upp Sifnos eller nöja oss med 5 dagar där och resten i Athen eller nåt. Inte vad vi hade tänkt oss.

Har någon förslag på en liknande mindre ö med bättre färjeförbindelser?
Nu lutar det mest åt Paros igen, mest för att färjorna går dit varje dag.
Jag är ganska säker på att det kommer upp mera båtar innan i ska åka. Förra året låg Adamantinos Korais och hade väldigt kort framförhållning på tidtabellerna hela våren men gick ändå med dagliga turer (har jag för mej). Det roligaste med båtluffning är ju att ha kvar den lilla spänningen på hur planeringen ska lyckas. Numera är det ju enkelt att luffa, all information finns på närmaste dator. För 10 år sedan försökte man få med sej information om rätt öar och konstaterade efter tre dagar att man stod på en icke inplanerad ö och hade noll koll.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT