Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-23, 10:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sifnos - den perfekta ön!

Våra avslutande dagar på Sifnos blev dom varmaste och dom blåsigaste. Meltemin slog till minst sagt. Det blåste fruktansvärt mycket och tavernorna längs med hamnpromenaden, var i princip tomma första kvällen. Där gick det inte att sitta i blåsten.

Vi trivdes bra och hade det skönt dom sista tre dagarna på semestern. Vi hade bil 2 dagar för att slippa stressa runt, och det var lagom. Stränderna var lite av en besvikelse, även om de flesta höll bra klass. Faros och Platis Gialos hade dom bästa stränderna, tycker vi. Vathy var direkt otrevligt och Heronissos var heller inte mycket att hurra för, så vi åkte därifrån ganska raskt.

Vi bodde i Kamares och det valet var vi glada över eftersom vi inte skulle stanna allt för länge och vill ha nära till båten. Starnden här var inte heller någon hit, men för barnfamiljer kan jag inte tänka mig något bättre altenativ!

Vårt boende i Kamares var säkert det bästa i hela Kykladerna, eller i alla fall i Kamares. Även om rummet var litet hade vi både en balkong och en altan till godo! Läget var inte heller att klaga på, precis vid stranden. Fast vi hade altan på andra våningen blåste det sand upp första kvällen. Undra hur dom som bodde längst ner hade det... Vi betalade 35 € för ett dubbelrum men extrasäng i början på juli!

Det var med sorg i hjärtat som vi tillslut var tvungna att vinka hej då till Sifnos. Men vi tröstade oss med att vi kommer tillbaka! Men då stannar vi längre och bor i både Faros och Kamares. Vi trivdes ju så bra!

Sifnos var den ö som passade familjen bäst, även om min favorit från årets resa blev Folegandros! Det är en speciel atmosfär på båda öarna som är svår att beskriva, man känner sig så väl mottagen och alla människor är så trevliga!

Nu till bilderna! Håll till godo!

(Jag har också skrivit två tidigare "reseberättelser" från vår båtluff. Om dem kan man läsa här och här!)



Vathy



Favorittavernan i Kamares



Faros



Kastro



Kusten



Fiskrestaurang i Heronissios. Dyrt, men gott!



Heronissos



Platis Gialos



Utsikt från altanen!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-23, 14:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Tack för fina bilder från en av mina favoritöar Siri!

Bilden från Platis Gialos skulle du sparat till fototävlingen, den är kanon!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-23, 15:20
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Bilden från Platis Gialos skulle du sparat till fototävlingen, den är kanon!
Näää.... Jag har en bild som är mycket bättre...


// Siri - alltid steget före...

Senast redigerad av Kalimera den 2008-09-23 klockan 15:26. Anledning: Steget före, före :-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-23, 16:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Oh vilka fina bilder Siri från en av mina favoritöar som ständigt finns på min ö-återvändarlista. Den är i gott sällskap med en del andra pärlor.

Vandringen mellan Faros och Kastro är fortfarande i färskt minne samt de härliga dagarna och kvällarna med sonen och kalimeravännerna.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-23, 17:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Verkligen grymt fina bilder.
// Helén- som är sugen på att gå en fotokurs, speciellt när man ser andras fina bilder.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-23, 17:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Ja, Sifnos är verkligen en pärla - den har så mycket att bjuda på!
Många klagar över blåsten den här sommaren, jag tror det har blåst ovanligt mycket på många öar i år.
Synd att du tyckte Vathy var "direkt otrevligt" (men din bild därifrån är i alla fall väldigt fin!). Det HAR varit väldigt fint i Vathy, men det är nog en plats som har fått lov att växa för mycket. Första gångerna jag var där fanns ingen väg, ingen buss dit - man var tvungen att åka båt längs kusten från Kamares. Jag har svårt att släppa de många positiva minnen jag har från Vathy, men jag tror inte heller att jag snart törs åka tillbaka - en aning av besvikelse kände vi också vid senaste besöket för något år sedan.

Har du bättre båtbild än den från Platy Gialos, då kan vi andra ju inte vara med i den kategorin - jag tycker också den är kanon!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-24, 14:48
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Vad var det du upplevde som "direkt otrevligt" med Vathy? Blir såå nyfiken, eftersom Vathy är miyy favoritställe på ön.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-24, 16:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Citat:
Ursprungligen postat av Halloj Visa inlägg
Vad var det du upplevde som "direkt otrevligt" med Vathy? Blir såå nyfiken, eftersom Vathy är miyy favoritställe på ön.
De hala "undervattensklippor" är en anledning. Jag såg dem inte första gången jag skulle gå i, och halkade naturligt. Fjong sa det och sen låg man på backen.

Dessutom var strandremsan ruggigt smal på sina ställen. Nu har jag inte sett hela byn, men det vi såg var inte speciellt inbjudande. Har vänner som rekommenderade Vathy, och det förstår jag inte alls faktiskt. Skulle inte vilja bo där. Lyxhotellet och solstolarna på stranden var ett minus.

Blev lite besviken också då vi skulle äta våra medhavda pajer, vi satte oss på en "stenmur" precis vid stranden. Personalen på tavernan ovanför blängde surt på oss, mumlande till varran och verkade allmänt otrevliga.

Förstår folk som gillar stället, men det passade inte oss. Kanske hade vi otur?! Vi får hoppas på ett bättre intryck om vi kommer dit igen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-24, 19:13
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Så härliga bilder du tagit Siri!
Tack för att du delat med dig av dina minnen och fina bilder från öarna som ni besökt i sommar.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-15, 11:48
miamarre miamarre är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Höllviken
Inlägg: 25
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Vilka bilder! Är Greklands frälst sedan många år tillbaka och fastnat för Naxos. Nästa år är planerna Milos och någon mer ö på västra cykl kanske Sifnos. Bilden från Altanen lockar, har du någon mail adress eller liknande till boendet? Vilken ö kan ni rekommendera, stränder och mysiga byar och restauranger lockar mest.
Marie
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-15, 12:43
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Citat:
Ursprungligen postat av miamarre Visa inlägg
Vilka bilder! Är Greklands frälst sedan många år tillbaka och fastnat för Naxos. Nästa år är planerna Milos och någon mer ö på västra cykl kanske Sifnos. Bilden från Altanen lockar, har du någon mail adress eller liknande till boendet? Vilken ö kan ni rekommendera, stränder och mysiga byar och restauranger lockar mest.
Pensionatet vi bodde på hade inget "officiellt" namn, och inte heller någon mejladress men det ligger precis brevid café To Kyma, så om ni frågar var det ligger så hittar ni! Det ligger precis brevid!

Naxos är också min favoritö i sällskap med Sifnos och Folgandros. Milos besökte vi också i somras men den ön var lite av en besvikelse. För turistigt för vår smak. På Naxos är det ju i och för sig också många turister, men så mycket annat bra överväger...

Starta en ny tråd om du vill ha mer specifika tips! Det finns många som kan komma med bra tips.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-19, 13:56
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Hej!
Har läst om dina fina bilder, men det går ju tyvärr inte att se dem längre. Är väldigt nyfiken eftersom vi snart ska till Sifnos...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-19, 16:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sifnos - den perfekta ön!

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Hej!
Har läst om dina fina bilder, men det går ju tyvärr inte att se dem längre. Är väldigt nyfiken eftersom vi snart ska till Sifnos...
Bilderna är raderade på photobucket, men skicka ett pm så kan jag mejla några till dej. Nu kommer jag inte ihåg vilka jag har visat här, men bättre med fel bilder än inga bilder alls kanske!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT